Terve, ilmeisesti tuo muutoskatsastaminen käy aiempaa helpommin nykyisin euro2 päästöluokkaan kuuluviin autoihin. Missähän mahtaa vaihtua? Oma a4 on otettu käyttöön 8./-98. Osaako kukaan sanoa kumpaan päästöluokkaan kuuluu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä vaihtuu euro2 -- euro3
Collapse
X
-
Päästöluokka Käytössä alkaen Häkä (CO) Hiilivety (HC) Typenoksidit (NOx) HC+NOx Hiukkaset (PM)
EM1 tammikuu 1989 2,72 (3,16) - - 0,97 (1,13) -
Euro 2 tammikuu 1993 2,2 - - 0,5 -
Euro 3 tammikuu 1997 2,30 0,20 0,15 - -
Euro 4 tammikuu 2003 1,0 0,10 0,08 - -
Euro 5 syyskuu 2009 1,0 0,10 0,06 - 0,005*
Euro 6 syyskuu 2014 1,0 0,10 0,06 - 0,005*
-
Ei, trafin ohjeet on vain kirjoitettu kankealla kapulakielellä.
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsas- tuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Comment
-
Lainaus Auttoharrastajat ry:n uusien rakentelusäännösten tulkintaohjeesta.
Euro 3 – päästöluokka on bensiinikäyttöisten luokka, Euro III puolestaan dieselkäyttöisten luokka. Euro 3–luokitus on tullut käyttöön 1.1.2000 uusille tyypeille ja 1.1.2001 alkaen kaikille käyttöönotetuille autoille. Suoraruiskutteisille dieseleille on poikkeuksia.
Euro 3 – luokituksen määrittelevä direktiivi on tullut vuonna 1998. Tämä tarkoittaa, että jotkut automallin on voitu tyypittää Euro 3–luokkaan jo ennen kuin se on ollut pakollista. Toisin sanoen 1998-2000 mallisissa autoissa on sekä uuden että vanhan luokituksen mukaisia autoja. Tiedon oman päästöluokasta saa maksutta katsastuskonttorilta.
Comment
-
Katsastuskonttorilla eivät osanneet vastata. Jännä homma kuinka toimisivat jos veisin muutoskatsastettavaksi.
Jyväskylän merkkiliikkeessä ei ollut tietoa. Audi.fi: stä sain vastauksen että "Tietojemme mukaan autonne kuuluu euro3 päästöluokkaan". Kysyin että missä vaihtuu euro2 euro3:ksi. Vastaus että ilmeisesti tammikuussa -97. Jotenkin epävarman tuntuista. No kaipa näillä mennään.
Comment
-
Jos tarkkoja ollaan, niin jos autossa ei ole katalysaattoria valvovaa laitetta (=toinen lambda katalysaattorin jälkeen), ei auto voi olla Euro 3. Lainaus Euro 3 direktiivistä, sivu 50:
3.3.3 Kipinäsytytteisellä polttomoottorilla varustettujen ajoneuvojen valvonnalle asettavat vaatimukset
Edellä 3.3.2 kohdan vaatimusten täyttämiseksi OBD-järjestelmän on valvottava vähintään:
[COLOR="Red"]3.3.3.1 katalysaattorin toimintatehon heikkenemistä hiilivetypäästöjen osalta[/COLOR]
3.3.3.2 sytytyskatkojen esiintymistä moottorin toiminta-alueella, jonka seuraavat kuvaajat rajaavat:
a) suurin pyörimisnopeus on joko 4500 min-1 tai 1 000 min-1 suurempi kuin suurin nopeus tyyppi I -testin aikana, näistä arvoista käytetään pienempää,
b) perusmomenttikuvaaja (eli moottorin kuormitus vaihteen ollessa vapaalla),
c) seuraavia moottorin toimintapisteitä yhdistävä jana: perusmomentin arvo pyörimisnopeudella 3 000 min-1 ja a-kohdan mukaisesti määritetyllä pyörimisnopeuden suurimmalla arvolla, kun paine moottorin imusarjassa on 13,33 kPa pienempi kuin perusmomentilla mitattu paine;
3.3.3.3 happitunnistimen kulumista
3.3.3.4 muita päästöjenrajoitusjärjestelmän osia tai järjestelmiä tai päästöihin vaikuttavia käyttövoimalaitteen osia tai järjestelmiä, jotka ovat yhteydessä tietokoneeseen ja joiden vioittuminen voi johtaa 3.3.2 kohdan mukaisten päästörajojen ylittymiseen;
3.3.3.5 kaikkia muita päästöihin vaikuttavia käyttövoimalaitteen osia, jotka ovat yhteydessä tietokoneeseen, valvotaan virtapiirin eheyden osalta;
3.3.3.6 hiilivetysäiliön tyhjentymistä ohjaavaa sähköistä järjestelmää on valvottava vähintään virtapiirien eheyden osalta
Comment
-
Kun kysyin audi.fi osoitteesta tätä ja toivoin varmaa tietoa niin nyt sanottiin että euro2...
Perusteluna että euro3 tuli voimaan vasta tammikuussa 2000.
Pitää huomenna soittaa heidän päivystävään puhelimeensa klo 9 - 12 ja kysyä paljonko maksaa dokumentti josta tämä seikka käy ilmi.
Comment
-
Ja minulla on taas vm. 2000 A6 AJK, joka on taas euro 2. VV-auto väitti euro 3:ksi, mutta tulkitsivat tietoja väärin. Itseäni lainaten.
Comment
-
No nyt on audilta selvitetty asiaa. Naisihminen neuvoi tilaamaan audi.fi sivulta vaatimuksenmukaisuus todistuksen, hinta 95€.
Ei tosin varmaksi tiennyt onko ko. todistuksessa päästöluokka.
Trafin chatistä yritin saada tietoa.
Yllytti kysymään uudelleen katsastuskonttorilta.
Taidan antaa asian olla ja unohtaa muutoskatsastuksen...Viimeksi muokannut Jarna; 23.8.2017, 19:56.
Comment
Comment