Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä vaihtuu euro2 -- euro3

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missä vaihtuu euro2 -- euro3

    Terve, ilmeisesti tuo muutoskatsastaminen käy aiempaa helpommin nykyisin euro2 päästöluokkaan kuuluviin autoihin. Missähän mahtaa vaihtua? Oma a4 on otettu käyttöön 8./-98. Osaako kukaan sanoa kumpaan päästöluokkaan kuuluu?

  • #2
    Päästöluokka Käytössä alkaen Häkä (CO) Hiilivety (HC) Typenoksidit (NOx) HC+NOx Hiukkaset (PM)
    EM1 tammikuu 1989 2,72 (3,16) - - 0,97 (1,13) -
    Euro 2 tammikuu 1993 2,2 - - 0,5 -
    Euro 3 tammikuu 1997 2,30 0,20 0,15 - -
    Euro 4 tammikuu 2003 1,0 0,10 0,08 - -
    Euro 5 syyskuu 2009 1,0 0,10 0,06 - 0,005*
    Euro 6 syyskuu 2014 1,0 0,10 0,06 - 0,005*

    Comment


      #3
      Eikös se muutoskatsastukseen helpottavasti vaikuttava rakennemuutosuudistus koske myös euro3 normin alle kuuluvia autoja?

      Comment


      • #4
        Ei, trafin ohjeet on vain kirjoitettu kankealla kapulakielellä.

        Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsas- tuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
        Äkkisletäänhän sitä luulisi että euro3 sisältyy tuohon, mutta siellä on se taikasana "lievempien"

        Comment


        • #5
          Eli -98 vuosimalliko menee jo euro3-luokkaan?

          Comment


            #6
            Ei välttämättä. Kannattaa kysyä VV-autolta tai vaikka mitä katsastuskonttori siitä tuumaa.

            Comment


              #7
              Lainaus Auttoharrastajat ry:n uusien rakentelusäännösten tulkintaohjeesta.
              Euro 3 – päästöluokka on bensiinikäyttöisten luokka, Euro III puolestaan dieselkäyttöisten luokka. Euro 3–luokitus on tullut käyttöön 1.1.2000 uusille tyypeille ja 1.1.2001 alkaen kaikille käyttöönotetuille autoille. Suoraruiskutteisille dieseleille on poikkeuksia.

              Euro 3 – luokituksen määrittelevä direktiivi on tullut vuonna 1998. Tämä tarkoittaa, että jotkut automallin on voitu tyypittää Euro 3–luokkaan jo ennen kuin se on ollut pakollista. Toisin sanoen 1998-2000 mallisissa autoissa on sekä uuden että vanhan luokituksen mukaisia autoja. Tiedon oman päästöluokasta saa maksutta katsastuskonttorilta.
              Eli konttorille mars kyselemään, sieltä se oikea muutoskatsastamiseen vaikuttava tieto löytyy.

              Comment


              • #8
                Ok, kiitoksia vastanneille.

                Comment


                • #9
                  Katsastuskonttorilla eivät osanneet vastata. Jännä homma kuinka toimisivat jos veisin muutoskatsastettavaksi.
                  Jyväskylän merkkiliikkeessä ei ollut tietoa. Audi.fi: stä sain vastauksen että "Tietojemme mukaan autonne kuuluu euro3 päästöluokkaan". Kysyin että missä vaihtuu euro2 euro3:ksi. Vastaus että ilmeisesti tammikuussa -97. Jotenkin epävarman tuntuista. No kaipa näillä mennään.

                  Comment


                  • #10
                    Euro3 otettiin käyttöön 1997 mutta pakolliseksi se tuli 2000.
                    Eli tuolla välillä voi olla Euro2 ja Euro3 autoja.
                    Näin ulkomuistista heitettynä.
                    Maahantuojalta ainakin saa kohtuutonta korvausta vastaan todistuksen mihin päästöluokkaan kuuluu.

                    Comment


                    • #11
                      Itse olen mieltänyt noiden kahden eron niin, että euro2:ssa ei ole vielä päästöjä ilmoitettu, eikä ole taaimmaisia lambdoja. En tiedä sitten kuinka luotettava tuo "nyrkkisääntö" on...

                      Comment


                        #12
                        Jos tarkkoja ollaan, niin jos autossa ei ole katalysaattoria valvovaa laitetta (=toinen lambda katalysaattorin jälkeen), ei auto voi olla Euro 3. Lainaus Euro 3 direktiivistä, sivu 50:
                        3.3.3 Kipinäsytytteisellä polttomoottorilla varustettujen ajoneuvojen valvonnalle asettavat vaatimukset
                        Edellä 3.3.2 kohdan vaatimusten täyttämiseksi OBD-järjestelmän on valvottava vähintään:
                        [COLOR="Red"]3.3.3.1 katalysaattorin toimintatehon heikkenemistä hiilivetypäästöjen osalta[/COLOR]
                        3.3.3.2 sytytyskatkojen esiintymistä moottorin toiminta-alueella, jonka seuraavat kuvaajat rajaavat:
                        a) suurin pyörimisnopeus on joko 4500 min-1 tai 1 000 min-1 suurempi kuin suurin nopeus tyyppi I -testin aikana, näistä arvoista käytetään pienempää,
                        b) perusmomenttikuvaaja (eli moottorin kuormitus vaihteen ollessa vapaalla),
                        c) seuraavia moottorin toimintapisteitä yhdistävä jana: perusmomentin arvo pyörimisnopeudella 3 000 min-1 ja a-kohdan mukaisesti määritetyllä pyörimisnopeuden suurimmalla arvolla, kun paine moottorin imusarjassa on 13,33 kPa pienempi kuin perusmomentilla mitattu paine;
                        3.3.3.3 happitunnistimen kulumista
                        3.3.3.4 muita päästöjenrajoitusjärjestelmän osia tai järjestelmiä tai päästöihin vaikuttavia käyttövoimalaitteen osia tai järjestelmiä, jotka ovat yhteydessä tietokoneeseen ja joiden vioittuminen voi johtaa 3.3.2 kohdan mukaisten päästörajojen ylittymiseen;
                        3.3.3.5 kaikkia muita päästöihin vaikuttavia käyttövoimalaitteen osia, jotka ovat yhteydessä tietokoneeseen, valvotaan virtapiirin eheyden osalta;
                        3.3.3.6 hiilivetysäiliön tyhjentymistä ohjaavaa sähköistä järjestelmää on valvottava vähintään virtapiirien eheyden osalta

                        Comment


                        • #13
                          Kun kysyin audi.fi osoitteesta tätä ja toivoin varmaa tietoa niin nyt sanottiin että euro2...
                          Perusteluna että euro3 tuli voimaan vasta tammikuussa 2000.
                          Pitää huomenna soittaa heidän päivystävään puhelimeensa klo 9 - 12 ja kysyä paljonko maksaa dokumentti josta tämä seikka käy ilmi.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 22.8.2017, 21:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                          Comment


                          • #14
                            Itse sain aikoinaan Laakkoselta aivan ilmaiseksi Passatin tiedot APR 2.8. Oli euro2 eli ilman takalambdoja. Valmistettu 6/2000. Päästötkin näkyivät, vaikka ei näy rekisteriotteessa. A6 2.7bit AJK on euro3 ja -99 mallia...

                            Comment


                              #15
                              Ja minulla on taas vm. 2000 A6 AJK, joka on taas euro 2. VV-auto väitti euro 3:ksi, mutta tulkitsivat tietoja väärin. Itseäni lainaten.

                              Comment


                              • #16
                                No nyt on audilta selvitetty asiaa. Naisihminen neuvoi tilaamaan audi.fi sivulta vaatimuksenmukaisuus todistuksen, hinta 95€.
                                Ei tosin varmaksi tiennyt onko ko. todistuksessa päästöluokka.
                                Trafin chatistä yritin saada tietoa.
                                Yllytti kysymään uudelleen katsastuskonttorilta.
                                Taidan antaa asian olla ja unohtaa muutoskatsastuksen...
                                Viimeksi muokannut Jarna; 23.8.2017, 19:56.

                                Comment


                                • #17
                                  Mites mahtaa käytettynä maahantuotu. Itselläni on a4 1.8t 98vm tuotu saksasta suomeen 2008. Eli mahtasko olla euro 2 .

                                  Comment


                                    #18
                                    Aika varmasti on.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X