Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf 4-motion 6v man purkuohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Golf 4-motion 6v man purkuohje

    Tere

    Tietääkö joku mitä eroa noilla 1.9 Powerdiesel 4-motioneiden jatkona olevilla 6 vaihteisilla manuaalilaatikoilla on? Minulla on 150hp ARL moottori ja alkuperäinen vaihdelaatikko on FEK. Autona on Golf IV vm. 2002, mutta FEK vaihteisto taitaa olla käytössä myös Audi A3:ssa. Käykö FEK laatikon tilalle joku muu? Jos välitykset vähän muuttuu niin se ei minua haittaa, kunhan olis muuten kiinnityksensä ja kestävyytensä puolesta vastaava.

    Saa myös tarjota FEK vaihteistoja jos on jääny kynsiin.

    Autossa siis sellanen vika että auton käydessä kytkin pohjassa ei tapahdu tai kuulu mitään ihmeempää, mutta jos vaihde vapaalla nostaa kytkimen noin puoleenväliin niin alkaa kova raksutus ja säksätys vaihteiston suunnalta. Vaihteet menee paikallaan seistessä ihan hyvin päälle ja kaikki 6 pykälää löytyy. Jos laittaa ykkösen ja nostaa kytkintä niin auto lähtee liikkeelle ilman ylimääräisiä ääniä, mutta sama raklatus alkaa taas kun kytkin nousee yli puolivälin.
    Tänään aloin tutkia ja purkaa autoa. Otin vetaoakselit irti, nivelet on ehjät eli ei löydy vika niveliin tai navan booreista. Laskin myös vaihteistoöljyjä vähemmäksi, mutta yhtään sieltä ei rautaa tullut. Voisiko kaksoismassa hajota noin? Kytkinlevystä boorit sileänä? Kytkinpolkimen tuntuma on hyvä ja ottaa kiinni oikeaoppisesti jo alhaalta. Kytkinsarja vaihdettu 2012.
    Ideoita, veikkailuja? Lähden huomenna kuukaudeksi ulkomaille, mutta syksyllä jatketaan 8) nyt Kran Turismo!
    Viimeksi muokannut Kumimuumi; 21.9.2017, 19:38. Perustelu: Viestit yhdistetty.

  • #2
    Selityksesi perusteella lähtisin vaihtamaan vauhtipyörää, sillä oireet Kuullostavat täysin viallisen kaksoismassan oireita.

    Comment


    • #3
      Jos välitykset vähän muuttuu niin se ei minua haittaa
      Saattaa haitata jos etu ja takapyörät pyörii eri nopeutta, vaihteisto ja taka-akselin perävälitys pitää täsmätä.

      Comment


      • #4
        Noniin viikonloppuna otin vaihteiston irti. Oli aika ahdasta kun en irrottanut jakolaatikkoa enkä irrottanu apurunkoa...ehkä asentaessa olen viisaampi ja teen asiat toisin. Kytkin ja vauhtipyörä vaikutti hyväkuntosilta. Sen huomasin että vaihteisto ei mene enää vapaalle kuin siirtäjää ränkkäämällä ja silloinkin kytkinakseli pyörähtää vain noin puolikierrosta ja tarttuu taas kiinni. Edelleenkään en öljyjen seasta ole rautahippuakaan löytänyt. Mitäpä veikkaatte että on tapahtunu?

        Sitten laatikon purkamiseen eli onko 02M vaihteiston purkamiseen ja kasaamiseen netissä ohjeita? Yhden löysin, mutta siinäkään ei ohjeen kuvat näkyneet enää lainkaan.
        Viimeksi muokannut Kumimuumi; 14.9.2017, 08:27.

        Comment


        • #5
          Noniin apuja ei löytynyt, mutta pistän tähän muutaman kuvan purkamisesta seuraaville himorassaajille.

          Kun vaihteisto on pöydällä niin ite alotin irrottamalla jakolaatikon. Työnnä kardaanin laipan keskellä olevasta reijästä noin 20cm pitkä kuusiokoloavain (olikohan 5mm kanta pultissa). Kun pultti on auki niin jakolaatikko tulee vetämällä pois booriltaan.

          Seuraavaksi purin vaihteensiirtäjän vivuston. Avaa vivuston keskeltä 13mm kannalla oleva mutteri (punainen). Seuraavaksi poista lukitussokka (keltainen) sivussa olevan vivuston akselin päästä ja irrota vivusto. Isompi vivusto on siirtäjäakselin päässä boorilla ja irtoaa nyt naputtelemalla.

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psp4fdgxgp.jpg

          Irrota suojakumi akselin kiinnityslaipasta ja avaa kiinnityslaipan kaksi pulttia (edellisen kuvan sininen merkintä). Avaa torx kantainen pultti ja irrota ruskea anturi. Naputtele / vääntele varovasti meisselillä akselin ympäriltä laippa irti. Nyt akselin pitäisi jo heilua paikallaan.

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psb29yuk0q.jpg

          Avaa siirtäjän akselissa kiinni olevan alalaipan kolme pulttia ja väännä varovasti meisselillä ja vääntöraudoilla laippaa ulospäin. Ite voitelin laipan ulko ja sisäpuolta CRCllä. Laippa on tiukassa ja sitä ulosvetäessä akselikin heittää heilumasta , se irtoaa kuitenkin lopulta.

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psiqce3vxq.jpg

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psdngyssq7.jpg


          Kun saat laipan pois niin naputtele akselin päästä irroittamasi siirtäjävipu takaisin boorille niin on helpompi pyöritellä akselia oikeaan asentoon kun ujutat sitä samalla ulos laatikon sisältä.



          Irrota vetoakselin laippa laatikon kyljestä. Se on kiinni keskeltä yhdellä kuusiokolopultilla.

          Nyt avaa vaihdelaatikon puolikkaat yhdistävät pultit. Osa on kytkinkotelon puolella, osa vaihdelaatikon ulkoreunalla. Kaada vaihteisto makaamaan kytkinkotelo alaspäin ja avita meisselillä puoliskot erilleen. Nyt voit erottaa puoliskot toisistaan ja tutkia sisukset.

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psoemywrsy.jpg

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psgt43fikh.jpg

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...pshsnjwtoo.jpg


          Oma laatikko oli saanu niin paljon kipeää että en alkanu korjaamaan. Tilasin Ruotsista hajottamolta vähän ajetun FEK laatikon jakolaatikkoineen. Nyt vaan odotellaan sen saapumista. Kauhee hinku olis päästä jo Golffia kokeilemaan!

          http://i39.photobucket.com/albums/e1...psq0v8atsz.jpg

          Comment

          Working...
          X