Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 80 Quattron testaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 80 Quattron testaus?

    Olen menossa tänään katsomaan vm. -95 Audi 80 Avant Quattroa. Mittarissa 243500km ja toiselta omistajalta. Olisiko antaa vinkkejä nelivedon ja tasauspyörästön toimivuuden testaamiseksi ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon koeajolla?

    #2
    Hiekkakentälle pyörittää paskarinkiä?

    Comment


    • #3
      Olisiko antaa vinkkejä nelivedon ja tasauspyörästön toimivuuden testaamiseksi ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon koeajolla?
      Neliveto on Audeissa ns. pomminvarma, ja jos sieltä jotain konkreettista olisi tosiaan "rikki", ei auto liikkuisi ollenkaan. Nivelten kunto tietysti voidaan tutkia samalla tavalla kuin etuvetoisissakin, katselemalla onko kumit ehjät, ja ajaessa rattia kääntelemällä kuunnella rallattaako mikään nivel.

      Tasauspyörästön lukon voi koekeilla vaikka hiekalla, kevyesti vaikkapa vasemmalle kaartaen ja samalla ovi auki katsoen pyöriikö takarengas mukana liian nopeaa/kevyesti sutien. Jos olet ennenkin ajanut vastaavaa autoa, sen lukon toiminnan tuntee jo katsomattakin.

      edit: Esa tuossa antoikin jo tarvittavan testiohjelman. =)

      Comment


      • #4
        Kiitos näistä vinkeistä. En ole vastaavaa autoa ennen ajanut. Miltä toi tasauspyörästön lukko pitää tuntua? Ei varmaankaan ole yhtä "kankee", kuin Kemppiläinen?

        Asustelen eteläisessä Saksassa suurkaupungissa, joten hiekkakentän tai ylipäätään yleisen hiekkatien löytäminen on hankalaa. Täällä, kun noi maat ja mannut ovat aika lailla yksityisten omistuksessa.Jos niiden metsäteille menee ajeleen, niin saa avata lompakkoa. Tämä siis jos jää kiinni. No, töytyy etsiä tarpeeksi iso parkkipaikka, missä pääsis ajaan ympyrää.

        Comment


        • #5
          Miltä toi tasauspyörästön lukko pitää tuntua? Ei varmaankaan ole yhtä "kankee", kuin Kemppiläinen?
          Lukko on siis 100%, eli ihan kyllä kemppiä vastaava. Kytkee napista takavetarit fyysisesti yhteen. Voi sen testata myös asfaltilla, kyllä sen kankeuden huomaa. Ei tietysti kannata sen isommin alkaa revittelemään lukko päälle kytkettynä.

          Siitä nelivedon toiminnasta nyt ei kannata kovin suurta murhetta kantaa. Kuten sanottua, jos jostain kulmasta on jotain aivan hajalla, ei auto liiku ollenkaan. Ei siis voi olla esim. sellaista kauhu-tilannetta että auto liikkuisi testilenkillä vain etuvetoisena, ja huomaisit sen vasta jälkeenpäin.

          Comment


            #6
            Sähköisesti ohjattu lukko taka-akselilla juurikin on "kemppiläinen" kytkettynä. Se putoaa pois automaattisesti nopeuden kasvaessa.
            ABS kytkeytyy pois, kun lukko on päällä.

            Comment


            • #7
              Ookke! Käydään koeajamassa ja kokeilemassa, miltä tuntuu. Kerron sitten miten kävi?

              Comment


              • #8
                Koeajo ja alustan kyykkiminen suoritettu. Alusta, öljpohja ja perä kuivia. Sähköinen lukko toimi, kuten pitikin. Tai siis ainakin kytkeytyi pois päältä vauhdin kasvaessa. Kone lähti kylmänä (täällä tänään +35 astetta) herkästi käyntiin, ei kilinöitä, eikä kolinoita. Myyjän (2 omistaja) mukaan ajeltu syteettisilllä öljyillä ja 10-15 tuhannen välein vaihdettu. Vaihdekeppiä pystyi pyörittämään ympyrää, mutta ei aivan tunnoton. Luultavasti normaalia noilla kilometreillä? ML mielestäni pitää paikkansa, sillä vaihdekepin ympärillä oleva nahkainen pussi ei ollut halkeillut yhtään. Ykkönen kylmänä ilman synkronointia tai sitten en osannut pukata sitä päälle oikein. Lämpimänä valossa meni suhkot sujuvasti. Luulisimpa, että laatikossa alkuperäiset öljyt. Voisi hieman parantua öljynvaihdolla? Pakki myös hieman hankala saada päälle. Alusta vaikutti olevan kunnossa ilman kuormaa. En pystynyt pyörittään autoa paikallaan kunnolla ympyrää, vain kerran molepiin suuntiinn, eikä rallatusta kuulunut. Auto just leimattu, täällä leimausväli 2 vuotta. Apukuskin vetarin ulompi suojakumi kadessa osassa ja kuskin oma aivan perstonnut, luultavasti alkuperäiset. Alla oli Good Year Eagle Ventura kesärenkaat ja en nyt ole aivan 100 varma, että lähtikö vouvaava meteli hitaasti kiihdyttäessä ja valoihin hiljentäessä renkaista, vai vetareista? Kävi jokin aika sitten koeajamassa 850 Volvon, jossa muistaakseni samat renkaat alla ja meteli aivan hirveä myös kovemissa nopeuksissa. Volvon myyjä oli käynyt kysymässä renkaista liikkeessä, jossa oli sanottu, että GY:n rengaserä jotenkin viallinen, sillä uusina aivan OK, mutta ekan kesän jälkeen kumimateriaali kovettuu normaalia enemmän ja siitä melu.

                Myyjälle lupasin ilmoitella viimeistään sunnuntaina, tuleeko kauppoja ja mitä olen valmis maksamaan ...

                Comment

                Working...
                X