Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 automaatin öljyn tarkastus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 automaatin öljyn tarkastus?

    Terve,

    Uutena Audin omistajana ja foorumilaisena kyselen automaattilaatikon öljyn tarkastuksesta. Selailin vanhoja threadeja silmät kieroon mutta en löytänyt tietoa siitä miten laatikon öljymäärä tarkastetaan. Audi on A6 Avant 2.5TDI (C4/AEL) automaatti vm. -97. ZF:n listojen mukaan dieselissä ei ole zf:n laatikkoa vaan joku muu. Onko foorumilla tietoa mikä laatikko kepin päässä mahtaa olla ja mistä öljymäärä mitataan, missä lämpötilassa, millä vaihteella jne? Laatikossa ei ole öljytikkua.

    T. Ismo, JKL

  • #2
    Olisiko hieman apua/viitteitä aluksi ?: haulla A 8 laatikon öljymäärä

    Onko konehuoneessa täyttöputki tulpalla? Jos on, niin voit hankkia hankkia mahdollisesti mittatikun, jossa merkinnät kylmä/kuuma öljymäärä.

    Comment


    • #3
      Jos on tiptronic niin ei ole tikkua ollenkaan, Tarkistamiseen tarttee melkeen vag-comin tms jolla katotaan että öljyt on oikeen lämpöset ja sitten otetaan täyttöproppu auki ja täytetään kunnes tulee ulos. Noin niinkuin pääpiirteittäin se menee.

      Comment


        #4
        Ja vag-com löytyy vain merkkihuollosta? Vaikuttaa siis siltä että pitää kääntyä Jyväskylän Autotarvikkeen puoleen jos haluan tarkistaa laatikon öljymäärän. Noh, katsotaan nyt. Ei oikein innosta viedä tuontiautoa merkkihuoltoon. Laatikossa ei ole mitään ongelmaa ja homma menee nice to know puolelle ja sen vuoksi ei jaksa kuunnella merkkiliikkeen satuja tuontiautoista.

        Ismo, JKL
        A6/C4 -97, 4v autom, ei tiptronic

        Comment


        • #5
          Ja jos ei ole ZF:n laatikko niin sitten on Audin oma. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta kuin V8 ja A8:n 4v automaageista jossa jälkimmäisessä oli tippi. V8:n omassa oli öljytikulle paikka, mutta se piti ostaa liikkeestä erikseen.

          VAG-COM (www.ross-tech.com) on ns vapaasti hankittava eli sen voi ostaa tms. Siitä löytyy juttua täältä. Merkkiliikkeissä on omat vehkeet.

          Ei sitä määrää kannata tarkistaa jos laatikko pelaa ongelmitta, sitä on siellä silloin tarpeeksi. Ellei sitten jostain näy selkeesti että olis vuotanu. Eri sitten kauanko on noilla öljyillä ajeltu, mutta jos toimii ok niin ei pitäs olla hätää. Ennaltaehkäsevänä hoitona vois olla kyllä vaihto kannattava.

          Öljynvaihtoja pystyy suorittaan myös bosch car servicet ja muut korjaamot joilla on diagnostiikkavehkeet. Melkein kaikilta pakko löytyä jonkilainen nykyään jos haluavat töitä tehdä.

          On tuohon tarkistukseen/vaihtoon helpompiki tapa, täytössä pistetään saman verran takas kun on tullu ulos, tai lämmön voi tarkistaa ulkopuoleltaki sopivalla mittarilla, niin ne teki A8:n kohdalla merkkarissakin.

          Comment


          • #6
            Jos ei ole ZF:n laatikko, niin sitten sen on VAG:n oma tekele.
            Petri tuossa on neuvonutkin kaikki keinot öljymäärän tarkistamiseen.
            Mutta jos öljymäärä epäilyttää, eikä huoltokirjassakaan näy mitään joka viittaisi toimepiteisiin laatikon suhteen, niin minä suosittelisin suoraan öljynvaihtoa. Siinähän ne öljyt tulee sitten tarkastettua ikään kuin ;)

            Comment


              #7
              Jep, vanha ural-sääntö "älä korjaa sitä jos se ei ole rikki" pätee tässäkin. Laatikko toimii moitteetta joten eiköhän siellä ole tarpeeksi öljyä. Vaihdatin laatikon öljyt kotimatkalla Saksassa merkkiliikkeessä ja jostain syystä olivat jättäneet propun tiivisteen pois ja yön seisomisen jälkeen auton alla oli noin 10cm öljyläikkä. Viikon verran se ehti tiputtelemaan ennen kuin sain tiivisteen paikalleen ja entisenä hydraulivikaisen satkun omistajana tiedän että 10cm läikkä ei tarkoita isoa vuotoa. Vag-com maksaa sen verran että sen hankinta siirtyy hamaan tulevaisuuteen mutta tuo öljytikun asentaminen täytyy selvittää.

              T. Ismo, JKL

              Comment

              Working...
              X