Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0 TDI nakutus/kolahdukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2.0 TDI nakutus/kolahdukset

    En äkkiseltään löytänyt juuri samanlaista viestiketjua aiheesta, joten heitän arvoituksen ilmoille tätä kautta. Eli Audi A3, vm. 2004, 315 000km ajettu, 2.0Tdi koneella (103kw), 6-vaihteinen manuaali.

    Vika alkanut vaivata pikkuhiljaa ja nyt viimeisen kuukauden aikana ruvennut kuulumaan niin, että pakko tutkia enemmän. Eli moottorijarrutuksessa, kun kierrokset tippuu alle kahden tonnin, alkaa jostain kuulua tasainen nakutus joka kovenee kun kierrokset lähestyy tonnia. Nakutus loppuu heti kun kytkin on pohjassa ja silloin ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä mistään. Vaihdelaatikosta kuulunut naksahduksia jo pidempään, varsinkin 1-2 vaihteella vaihtaessa ja myöskin 2-3 vaihteella. Eli kytkin kun on pohjassa ja vaihdetta vaihtaa niin pieni naksahdus/loksahdus kuulunut jo puolen vuoden ajan, mitä enemmän ajanut kilometrejä mittariin, sitä selvemmin ja useammin näitä kolahduksia on kuulunut. Nyt myös "vedättäminen" etenkin pienillä vaihteilla aiheuttaa tätä nakutusta (matalat kierrokset) ja myös pakittaessa huomasin äänen kuuluvan. Jostain syystä kun auto on kylmänä, ei ääntä heti välttämättä kuule, mutta kun hetken ajaa niin alkaa kuulua. Eräässä huollossa käytin kuuntelulla autoa ja siellä oltiin satavarmoja, että vaihdelaatikossa on vaihtajassa väljää ja laatikko menee jossain kohtaa väistämättä vaihtoon. Vaihteiston öljyt vaihdettu säännöllisesti. Vaihteet menee edelleen hyvin sisään, siinä ei ole ongelmaa.

    Tuleeko täällä muita mielipiteitä tai onko joku törmännyt joskus vastaavaan vikaan?

  • #2
    Vauhtipyörä varmaan ääntelee.

    Comment


    • #3
      Samaa oon tässä miettinyt, mutta jotenkin ei passaa tuo, että tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Eikä kytkimen liikuttelu edestakaisin aiheuta myöskään mitään ääntelyä. Oon ymmärtänyt, että se kalina/kalkatus tyhjäkäynnillä ja mahdolliset epämääräiset rahinat kytkintä painaessa ovat oireita sille kaksoismassavauhtipyörälle. Myös huollossa tämä vaihtoehto laskettiin pois.

      Joku voi tietysti ihmetellä, että miksi en suoriltaan huoltoon luota, kun ovat vaihdelaatikon viaksi väittäneet. Lähinnä toivon, että kerralla osutaan oikeaan, jos noin isoa remppaa lähetään edes tekemään.

      Comment


      • #4
        Vaihtaa laatikon ja vauhtipyörän ni eiköhän ääni hävii:) Voishan vetarin nivel kanssa tehä tommosta, mut vaikee sanoo ilman tutkimista.

        Comment


        • #5
          Ootko jo RVSsää kokeillu laatikkoon?

          Comment


            #6
            Tuo 6-lovinen on siitä tunnettu, että kytkinakselin laakerointi hajoaa ja tulee pirusti päittäisvälystä. Alkaa kuulumaan kolahteluna

            Comment

            Working...
            X