Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakki kolahtaa tiptronicissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakki kolahtaa tiptronicissa

    Auto on tuo mikä nimeni alla näkyy ja tänään satuin rämpläämään vaihteita kuskin oven ollessa auki ja pakin mennessä silmään kuului selvä metallinen kolahdus,joka tuntui säteilevän vaihdekeppiin asti.No, testailin edestakas vaihtaen P-asennosta R-asentoon ja takaisin ja myös N-asennosta R:n.Kolahdus ei kuulu joka kerralla ja kuului vain kun laittaa P:stä R:n...mutta ei siis joka kerta.Muilla vaihteilla ei sellaisia kolinoita kuulunut.Moottorin ollessa sammuksissa ei kolise pakkikaan.
    Vaihteistoöljyt+suodatin vaihdettu merkkiliikkeessä J-kylässä kun mittarissa oli n.110 000 km.Nyt on ajettu 123 000 km.Moottori on AGA ja laatikko ZF.
    Hakua yritin eri vaihtoehdoilla, en löytänyt vastaavaa.Mitä luulette, meneekö korjuulle?

  • #2
    Tässä ketjussa on hieman keskustelua tuosta pakin toiminnasta eli toimimattomuudesta. Ei ihan osu yksiin sinun ongelman kanssa, mutta lukaise silti.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...919&highlight=

    Comment


    • #3
      Joo tuttu ketju,mutta kiitos kuitenkin!Mene ja tiedä...

      Comment


      • #4
        Voisko olla että vaihteiston "parkkilukko" jumittaa.

        En tiedä onko sähköinen vai suoraan keppiin vaiijerilla tms kytketty

        Comment


        • #5
          Mulla sama juttu, pakki kolahtaa joskus kun kytkee D:ltä. Sellainen mutu tuli mieleen, että kun tuossa voimansiirrossa on kumminkin ilmeisen tavallisesti väljää (P-asentoon kaltevalla pinnalla laitettaessa auto liikkuu 5 cm ennen kuin jokin ottaa vastaan), kyse olisi tästä väljyydestä kolahduksen aiheuttajana.
          Eli kun kaikki osat on toisiaan vasten etuääriasennossa väljyysvaraa D:llä, pakin kytkeytyessä ja vedon suunnan vaihtuessa tyhjät lähtevät (perästä?) pois ja takaääriasentoon toppaaminen kolahtaa.
          Tai jotain tuon tapaista. En minä näistä mitään tiedä, kunhan arvailen.

          Comment


          • #6
            Ne joilla kolahtaa, niin tehkää seuraavalla tavalla kun jätätte auton parkkiin:
            Pysähdy, laita P:lle, vedä käsijarru, sammuta auto, päästä jalkajarru.
            Taas liikkeelle lähdettäessä:
            Paina jalkajarru, käynnistä auto, pois P:ltä, vapauta kässäri ja menoks.
            Ei ole kolahtanu koskaan itsellä mutta ei kyllä koskaan jätetä autoa pelkän parkkilukon varaan, ei edes "valuteta" sitä, vaan vedetään aina kässäri ennen kuin vapauttaa jalkajarrun.

            Comment


            • #7
              Tämä onkin mielenkiintoinen näkökulma...joka saattaa hyvinkin pitää paikkansa!Teen nimittäin aina noin normaalisti ja esimerkiksi tänään kun lähdin ajelemaan ei kolauksia tuntunut vaikka testailin ja eilen juurikin kun kolaus kuului olin autoineni pesuhallissa ja muistelen etten sinne pysäköidessäni laittanut kässäriä päälle.Täytyypä testailla tuo alta pois, kiitoksia neuvoista!

              Comment


                #8
                Ja periaatteessa laatikon parkkilukkoa ei ole tehty kovaan käyttöön, on ihan hengetön vipstaaki. Aina ehdottomasti käsijarru päälle varsinkin jos on yhtään vinolla alustalla.

                Comment


                • #9
                  Kyllä se pakki "jutkahtaa" jos auto on ns. P:n varassa. Mulla oli Audissa jo valmiiksi käsijarru niin jumissa (tyypillistä automaateille... Käsijarrua käytetään vain katsastuksessa kun kaikki jättää auton pelkän P:n varaan - väärin, ja niin tein itsekin) etten sitä juuri koskaan käyttänyt, ja melkonen jymäys se oli jos loivasta alamäestä käynnisti auton ja siirsi vaihdekepin pakille.

                  Comment


                  • #10
                    Ainakin neliportaisessa automaatissa on lukitusulokkeita niin vähän ja harvassa, että P-asennossa auto liikkuu vielä kymmenkunta senttiä eestaas. Tämän takia kannattaa käyttää käsijarrua, paitsi kovilla pakkasilla se tietenkin jumittaa.

                    Comment


                    • #11
                      Talvella kovilla pakkasilla tulee tehtyä niin,että pysäköidessäni ( paitsi tietenkin mäessä eri juttu) laitan vapaalle,vapautan jalkajarrun ja annan auton liikkua sen mitä se liikkuu ja sitten P-asentoon.Kertaakaan en tosin ole saanut käkkäriä jäätymään, ehkä juurikin sen takia kun olen aina ollut varovainen nähtyäni varoittavia esimerkkejä ja sitä kirosanojen määrää kun vaijerit on katkeillu.Kompensoin vähäisemmän käsijarrun käytön talvella luonnollisesti runsailla käsijarrukäännöksillä :)
                      Jaahas, taitaa tästäkin olla varmaan jossain oma ketjunsa, eipäs innostuta liikaa!

                      Comment


                        #12
                        Kuten tullut jo ilmi, autoa ei saisi jättää laatikon parkkilukkoa vasten vaan käsijarrua vasten. Näin sanotaan käsittääkseni useammissa autojen käsikirjoissakin.

                        Comment


                        • #13
                          Ei se käsijarru jäädy, jos kaikki on kunnossa. Jäätyminen on merkki esim. rikkinäisestä kumipalkeesta. Meillä on aina käytetty käsijarrua kesät talvet kaikissa autoissa ja kertaakaan ei ole jäätynyt.

                          Comment


                          • #14
                            Minun tuurilla se tulee jäätymään heti ja haluan välttää sitä tilannetta,koska tiedän että en selviä siitä vain toteamalla "Kas kas, käsijarru jäässä.Voihan pannahinen!No ei kait siinä muuta kun kumipalkeet vaihtoon."

                            Comment

                            Working...
                            X