Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkinmietteitä (Typ89 q '87)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kytkinmietteitä (Typ89 q '87)

    Omistan otsikon mukaisen auton ja tässä kun olen vuoden päivät sillä ajellut, niin kytkimen käytöksestä on herännyt kysymyksiä. Kytkin toimii muuten kaikin puolin OK, mutta kytkimen väli siitä, kun kytkin rupeaa ottamaan kiinni, siihen kun kytkin on täysin kiinni, on kovin pieni (onko tälle jotain fiksua termiä? :). Eli käytännössä ajaessa varsinkin kaupungissa saa olla kytkimen kanssa suht tarkkana ettei mene ns. kengurubensaksi.

    1) Onko muidenkin Typ89 omistajien autoissa vastaavanlaista käytöstä? Albumin mukaan samat kytkinkilkkeet on seuraavissa moottorimalleissa: NE,SF,JN,DZ,SD,3A,PM,AAD. Itselläni on SD.

    2) Voiko kytkin kuluessaan mennä tällaiseksi? Autolla on ajettu 229tkm.

    #2
    kytkin

    Kytkinlevyjen välissä on todellakin joustomekanismi jonka tarkoituksena on pehmentää lähtöjä ja helpottaa kuskin asemaa... Levy ikäänkuin litistyy kytkimen ollessa kiinni.

    vanhetessaan tämä jousto joskus kytkinlevystä riippuen häviää.

    Comment


      #3
      Tuon kaltaista kytkimen "joko-tai"-toimintaa voi oman kokemuksen mukaan aiheuttaa kulunut stefa: kytkimeen tihkuu öljyä, joka alentaa levyn ja asetelman välistä kitkaa juuri luistatusvaiheessa - kunnes jousipaine kasvaa tarpeeksi suureksi, jolloin kytkin "nappaa" terävästi kiinni. Kytkin voi joskus kestää moista yllättävänkin pitkään. Onko merkkejä öljyn tihkumisesta?

      Comment


        #4
        En ole huomannut mitään öljyn tihkumista, mutta en kyllä poissulkisikaan ko. vaihtoehtoa. Koska mahdollisia ongelman aiheuttajia näyttäisi siis löytyvän, taidan ruveta suunnittelemaan ensi keväälle kytkinremonttia/tilannekatsausta (jos tuo nyt sinne asti kestää *kopkop*). Harmi kun ei ole lämpimiä tiloja, missä tehdä, niin joutuu keväälle siirtämään. Informoin tänne sitten, miten kävi!

        Kiitos vastauksista.

        Comment

        Working...
        X