Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Flekti lakkasi huutamasta - lämmöt nousivat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Flekti lakkasi huutamasta - lämmöt nousivat

    Moi kaikille. Taas uusi Audisti liittyy joukkoon. En tiedä autojen
    tekniikasta paljoakaan mutta koitan kuitenkin selvittää mahdollisia
    ongelmiani ja kysymyksiäni parhaani mukaan.

    Hankin kolmisen kuukautta sitten vuoden 2000 S-kutosen, joka on
    pelannut sinänsä moitteetta mutta toissapäivänä huomasin, että
    moottorin lämmöt olivat nousseet normaalista yhdeksästäkymmenestä
    muutaman asteen ylöspäin.

    Korkeilla kierroksilla sekä moottoritiellä/väylällä ajettaessa lämpötila
    palaa takaisin yhdeksäänkymppiin mutta kaupungissa ja ns matalilla
    kiekoilla lämpötila nousee 93-95 asteeseen.

    Tätä aikaisemmin lämpötila ei ole mennyt yli yhdeksänkympin vaikka
    kuinka olisi helteellä polkenut pedaalia tai seisottanut tyhjäkäynnillä.

    Kaverilla on ollut samalla koneella (4.2 V8) varustettu S4
    puolisentoista vuotta eivätkä hänenkään moottorin lämmöt ole ikinä
    nousseet yli yhdeksänkympin.

    Ensimmäiseksi tarkastin jäähdytysnesteet ja ne olivat ainakin
    kohdallaan.

    Lämpötilan nousun myötä huomasin, että toinen etumaskin
    läheisyydessä olevista flekteistä ei enää huuda eli pyöri läheskään niin
    kovaa auton ollessa paikallaan tai alhaisilla nopeuksilla.
    Silmämääräisesti arvioiden kummatkin tuulettimet kuitenkin toimivat
    varsin hyvin eli ne pyörivät tasaisen tehokkaasti ja ilma kyllä virtaa
    konehuoneessa. Oletan kuitenkin, että tuulettimien toiminnan
    ei kuitenkaan pitäisi olla tasaista vaan niiden pitäisi pyöriä
    tilanteen/lämpötilan edellyttämällä tavalla.

    Tuulettimista ensimmäinen saa tehonsa moottorista ja toinen akusta.

    Olen myös tämän tapauksen myötä ollut havaitsevinani uuden
    humisevan taustaäänen korkeilla kierroksilla ajettaessa, joka
    mielestäni viittaisi siihen, että jompikumpi noista tuulettimista
    kiihdyttelee moottorin kierrosten mukaan. Sinänsä tuo tuntuisi
    loogiselta, sillä ottaahan toinen tuulettimista tehonsa motista mutta
    mielestäni tuota ilmiötä ei ole aikaisemmin ollut havaittavissa.

    Onko mitään tietoa tai teoriaa siitä miksi flekti(t) ei yhtäkkiä enää
    pyörikään oma-alotteisesti kovempaa vaikka sitä tarvittaisiinkin?

    Tulisiko siitä mitään tehon lisäystä jos ensimmäisen tuulettimenkin
    laittaisi ottamaan virtansa moottorin sijaan akusta?

  • #2
    Toisen flektin liittäminen sähkömoottorille voi olla käytännössä melko hankalaa, koska flektin viskoa pyörittää moniurahihna. Tuo moottorinkierrosten mukana nouseva humina viittaa juuri tuohon viskolla toimivaan flektiin, eli uskoisin viskon laakerin vetelevän viimeisiään. Itselläni hirtti viskon laakeri nimittäin kiinni jokin aika sitten ja flekti pyöri välillä aivan jumalattoman nopeasti aiheuttaen aika miehekkäät soundit :-)

    Jos millään pystyt, niin yritä voidella viskon laakeria väliaikaisratkaisuna, mutta uskoisin vaihtourakan olevan varmasti edessä. En tunne S6:n anatomiaa, mutta uskoisin flektin toimivan kuitenkin samalla periaatteella.

    Onko mitään tietoa tai teoriaa siitä miksi flekti(t) ei yhtäkkiä enää
    pyörikään oma-alotteisesti kovempaa vaikka sitä tarvittaisiinkin?
    Oletko jo tarkistanut sähkötuulettimen termarin?


    Täältä lisää flektin viskosta:

    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...hlight=#139487

    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...php?t=18301url

    Comment


      #3
      Jos tuossa S6:ssa on samanlainen kontrollerilla varustettu flekti kuin RieSassa toinen, niin sekin voi hajota. Itselläni tosin kävi vähän päinvastoin, välillä toimi ihan normaalisti, mutta välillä tasaseen ajaessakin alkoi kierrosten nousu ja lasku ja meteli muistutti paikallaan ollessa suihkukonetta. Voisi kuvitella, että voi myös käydä niinpäin, ettei kontrolleri lisääkään pyörimisnopeutta. Tosin samahan voi tietysti käydä jos flektin lämpötila-anturi ei toimi.

      Joku perhealbumillinen voisi katsoa, millainen tuo S6:n sähköflekti on.

      Comment


      • #4
        Oiskohan nämä oikean mallisia?!
        Pikkasen on vielä softan kanssa harjoittelua :-)

        Kuva 1.
        Kuva 2.

        Comment


          #5
          Kiitoksia vastauksista.

          Homma muuttui juuri kertaheitolla monimutkaisemmaksi.

          Lämmöt alkoivat nousta 100-115 pintaan, joten pienen jäähdyttelyn
          jälkeen ajoin suoraan pikahuoltoon, jossa veikattiin, että vesipumppu
          olisi mennyt rikki.

          Heidän mielestään flektit pyörivät ihan normaalisti ja hyvin vaikka
          vakuuttelin, että ne ovat paikoin pyörineet paljon kovempaa ennen
          tätä lämmönnousu episodia. Tässä vaiheessa en vielä edes tiennyt
          mikä lämpökytkin on ja siitä, että sen vioittuminen on ainakin
          A-kuutosen tyyppivika. Hieman ihmetyttää miksei tämä tullut
          huollon puolesta missään vaiheessa esille.

          Pidän kuitenkin täysin mahdollisena myös sitä, että vesipumppu
          on mennyt rikki, sillä mikäli flektit pyörisivät koko ajan tasaisesti
          ei lämpötila nousisi korkeammaksi päivä päivältä. Mekaanikko
          myös selitti, että vesipumppu hajotessaan saattaa käydä läpi
          lahoamisprosessin, jonka aikana sen toiminta heikentyy pikkuhiljaa
          päivien saatossa. Tämä selittäisi sen miksi moottorin lämmöt tosiaan
          nousevat koko ajan korkeammiksi päivä toisensa perään.

          Uusi termostaatti ja vesipumppu eivät sinänsä maksa juuri mitään
          mutta ainakin tuon pumpun asentamiseen täytyy purkaa koko etupää
          mikä puolestaan on isohko ja verrattain kallis operaatio.

          Soittelin Leppäsuon Huoltokorjaamoon ja he sanoivat, että mikäli
          vesipumpun vaihtaa ja moottoria täytyy purkaa niin samalla kannattaa
          harkita jakopään muidenkin osien vaihtamista. Heidän mielestään
          siinä on moottorin kannalta myös jokin pieni riski jos vaihtaa vain
          vesipumpun eikä muita osia samalla kertaa. Joistain muista lähteistä
          olen kuullut ettei mitään ongelmaa pitäisi olla.

          Onkohan vesipumpun ja flektien/termostaatin hajoamisella jotain
          yhteyttä? Eikö vesipumpun hajoaminen tässä vaiheessa tuntuisikin
          todennäköisimmältä vialta?

          Comment


            #6
            ne lämmöt

            onko vielä selvinnyt mikä vika siinä autossasi oli? Mulla on nimittäin sama ongelma ja auto on pajalla.

            Comment


              #7
              onko vielä selvinnyt mikä vika siinä autossasi oli? Mulla on nimittäin sama ongelma ja auto on pajalla.
              Ei vielä. Auto on menossa huoltoon ensi tiistaina tai keskiviikkona.
              Mielenkiinnolla odotan lopputulosta ja raportoin kyllä siitä sitten tänne.

              Kerro ihmeessä miten sinunkin tapauksessa kävi (tai oli käynyt) sitten
              kun saat omasi pajalta takaisin.

              Comment


                #8
                vesipumppua tai termostaattia epäillään. Mulla on tuon vehkeen kanssa ollut vähän enemmänkin ongelmia, jonka vuoksi autossa on uusi moottori. Se vaihdettiin pari kuukautta sitten joten nuo menee varmaan takuuseen. Saanen analyysin autosta huomenna tai viimeistään keskiviikkona.

                Comment


                  #9
                  Näyttäisi siltä, että vesipumpun vaihdon yhteydessä kannattanee
                  uusia kaikki muutkin jakopään osat, sillä kyseinen remppa olisi
                  jokatapauksessa edessä viimeistään ensi keväänä.

                  Harmi vaan ettei tähän nimenomaiseen autoon meinaa oikein löytyä
                  noita jakopään osia helposti tai nopeasti. Olen ollut yhteydessä pariin
                  varaosa-liikkeeseen ja siellä arvioitiin toimitusajaksi ainakin kahta
                  viikkoa.

                  Olisikohan Suomessa mitään paikkaa, josta tarvittavat osat
                  saattaisivat löytyä suoraan varastosta tai muutaman päivän
                  varoitusajalla?

                  Osat tulevat siis moottoriin, jonka tyyppi on verrattain harvinainen AQJ.

                  Comment


                    #10
                    Laakkonen ainakin tilaa osat lentorahdilla jos viet autosi sinne korjattavaksi. Oletan että Vantaalla vastaava Audi huolto tekee saman.

                    Comment


                      #11
                      Noniin, kaikki jakopään osat sitten vaihdettiin uusin vesipumppua
                      myöten. Vanhan pumpun laakeri oli tosiaan leikannut kiinni ja se oli
                      sökönä. Eipä ollut jakohihnakaan enää hääppöisessä kunnossa.

                      Ihmetykseni olikin rempan jälkeen suuri kun havaitsin, että lämmöt
                      nousevat edelleen pienenkin ajelun jälkeen reilusti yli sadan eikä
                      tilanne ole siis korjautunut.

                      Säätäminen on tältä erää ohi mutta ensi viikon alussa jatketaan
                      pähkäilyä esimerkiksi mahdollisten vuotojen, termostaattien,
                      lämpökytkimien ja kansien parissa.

                      Kenelläkään mitään ideoita mistäpäin seuraavaksi todennäköisintä
                      syyllistä tähän lämpö-ongelmaan kannattaisi lähteä hakemaan?

                      Comment


                        #12
                        Ei ne sitä termostaattia sitten vaihtaneet? Onko mittarin paikkaansapitävyys varmistettu ulkopuolisella mittarilla? Jos nesteen lämpö nousee noinkin korkealle pitäisi ruudussa olla jo ylilämmön merkki.

                        Itse aloittaisin seuraavassa järjestyksessä:
                        1. Ulkopuolinen lämmön mittaus / vertaus mittariin
                        2. Termostaatin vaihto

                        Jos ei noilla asettuisi on kierrossa oltava joku tukos joka estään nesteen kierron jäähdyttimen läpi.

                        Comment


                        • #13
                          Kokeile vielä itse järjestelmän ilmausta. Eli korkki irti ja tasaisesti kaasua(n.2000rpm) kunnes lämmöt jossain reilu 90 astetta. Tuossa vaiheessa termarin pitäisi astua peliin ja kiertopumpun käynnistyä-->eli jos alkaa säiliöstä puskemaan kuplia tai muuten vaan veden pinta alkaa enemmän liikehtimään, niin ainakin termari ja pumppu toimivat hyvin yhteistyössä. Ole varovainen, ettei nesteet kuitenkaan tule pihalle!

                          Vieläkö viskolla varustettu flekti kiihdyttää pyörimisnopeuttaan kaasua painettaessa?

                          Comment


                            #14
                            mittarin kalibrointi

                            Olen ostamassa kakkosautoksi A3:sta ja siinä oli tämä sama vika vesipumpun jne. vaihtojen jälkeen. Lämpöjen nousun syy oli kalibroimaton mittari.

                            S6:n on vielä pajalla, palaan siihen kun saan sen todennäköisesti torstaina. Alkaa jo v...tamaan nuo kesäruuhkat Laakkosella. Auto on ollut pajalla viime viikon maanantaista asti ja jos se vika on kalibroimaton mittari niin voi...ttu.

                            Comment


                              #15
                              Ei ne sitä termostaattia sitten vaihtaneet? Onko mittarin paikkaansapitävyys
                              varmistettu ulkopuolisella mittarilla? Jos nesteen lämpö nousee noinkin korkealle pitäisi
                              ruudussa olla jo ylilämmön merkki.
                              Termostaatin pois jääminen oli minun vikani. En tullut hankkineeksi sitä muiden jakopään osien
                              ohella. Auto purettiin ja tätä myöten rikkinäinen vesipumppu havaittiin jo ennen kun hankin
                              mitään osia. Kaverini, joka teki asennustyön kyllä suositteli termarinkin hankintaan heti
                              kättelyssä mutta sitä ei ollut heti saatavilla ja kuvittelin vian tosiaan olevan vain pumpussa.

                              Moottorin todellinen lämpötila mitattiin ulkoisella mittalaitteella ja sen todettiin olevan sama
                              mitä kojetaulussa luki. Auto ei tosin valittanut missään vaiheessa vaikka lämmöissä mentiin yli
                              115 astetta mikä on varsin outoa.

                              Jokatapauksessa kaikki jakopään osat on nyt vaihdettu termostaattia myöten minkä johdosta
                              auto pelittää taas ongelmitta ja lämmöt pysyvät kurissa.

                              Ongelmina olivat hajonnut vesipumppu ja viallinen termostaatti. Liekö sekin tiltannut sen
                              takia, että vesipumpun hajottua lämmöt nousivat aikalailla.

                              Kuriositeettina mainittakoon (ainakin minulle uusi asia), että auton lämpömittari näyttää tasan
                              yhdeksääkymmentä vaikka lämmöt heittelevät jatkuvasti noin 87-97 välillä. Vasta kun tuon 97
                              asteen yli mennään niin mittari nousee yli yhdeksänkymmenen. Nuo arvot saattavat hieman
                              vaihdella mallikohtaisesti.

                              Audilta sanottiin tämän olevan ihan autoihin suunniteltu juttu etteivät (kaltaiseni) kuskit
                              alkaisi vielä turhista hermostumaan. :)

                              Kiviniemi: Ikävä juttu, että autosi juuttui niin sanotusti ruuhkaan. Toivottavasti vika
                              kuitenkin on niinkin pieni juttu kuin päin mäntyä oleva kalibraatio vaikka turhauttavaahan
                              moinen onkin.

                              Comment


                                #16
                                Kuriositeettina mainittakoon (ainakin minulle uusi asia), että auton lämpömittari näyttää tasan
                                yhdeksääkymmentä vaikka lämmöt heittelevät jatkuvasti noin 87-97 välillä. Vasta kun tuon 97
                                asteen yli mennään niin mittari nousee yli yhdeksänkymmenen. Nuo arvot saattavat hieman
                                vaihdella mallikohtaisesti.

                                Audilta sanottiin tämän olevan ihan autoihin suunniteltu juttu etteivät (kaltaiseni) kuskit
                                alkaisi vielä turhista hermostumaan. :)
                                Mittari on tosiaan säädetty siten ettei helpolla 90 asteesta heilahta, onhan paljon laadukkaaman oloinenkin kun ei joka liikennevaloissa heilu. Papereissa muistaakseni oli maininta että on vakautettu 85-95 asteen välissä.

                                Ja ihan perushuoltona termostaatti kannattaa vaihtaa joka kerta kun nesteet on ulkona...On VAG kotteroissa aika varmasti edes vähän rikki joka hihnanvaihdossa...

                                Mutta hyvä että ässä nyt toimii!

                                Comment

                                Working...
                                X