Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AAH käynnistysongelma

    Eli AAH moottorilla varustettu satku on nyt oireillut kolmesti lyhyen ajan sisään käynnistettäessä yön seisomisen jälkeen.

    Kaksi ensimmäistä käynnistymättömyys-kertaa kuittaantui kolmella, neljällä lisästarttauksella, mutta kolmas kerta toden sanoo ja sittenpä ei meinannut käynnistyä ollenkaan.

    Kuulemani / lukemani mukaan näissähän on ollut ongelmia bensapumpun kanssa. Pumppu pitää minullakin satunnaisesti "laakerivinkunaa" takakontin suunnalta. Listaan tuohon alle huomioitani aiheen tiimoilta toivoen että se helpottaisi vian hakua.

    - Takakontista kuuluu satunnaisesti "laakerivinkunaa" --> Bensapumppu oireilee --> Voiko se toimia satunnaisesti vai särkyykö kerralla?

    - Kytkettyäni autosta virrat päälle --> Takakontista kuuluu parin sekunnin ajan "hurr" --> Bensapumppu toimii --> Moottoritilassa myös naksahtaa joku rele.

    - Ei käynnisty --> Ruuvasin tulpan irti, kuiva --> Ei saa polttoainetta?

    - Ulkolämpötila nollan molemmin puolin --> Vettä tankissa --> Tankkaan kyllä tankin aina täyteen ja nytkin siellä oli yli puoli tankkia ainetta.

    - Auto käynnistyy lopulta --> Toimii heti moitteettomasti (ei röpötä, tyhjäkäynti OK), niin kuin mitään ongelmia ei olisi ollutkaan --> Muutenkin kun auto on käynnissä toiminta moitteetonta, eli ongelma on ainoastaan käynnistyvyydessä kylmänä, yön jälkeen.

    - Auto oli piuhassa (anturihäiriö) --> Ongelma esiintynyt myös kun auto ei ole ollut piuhassa.

    Viiltävää analyysianne odottaen

    #2
    Mulla oli aikoinaan satkussa (C4 -91 2,8q) muutamia kertoja (alle 10 kertaa parin vuoden sisällä) kuvailemasi käyntiinlähtöhäiriö. Varsinaista vikaa ei koskaan löytynyt, eikä vikamuistissakaan löytynyt mitään ko. vikaan liittyvää. Ajattelin muutaman kerran, että jälkiasennettu Cobra v**tuilee, mutta tästäkään ei tullu täyttä varmuutta.

    Joka kerran, kun tämä häiriö ilmeni, niin alle 15minuutin kuluttua, kun yritti uudelleen käynnistää, niin auto lähti laakista käyntiin kuin "palmun alta", ilman mitään käyntihäiriöitä.

    Tapaukset sattuivat muutaman kerran niin pakkasella, kuin kesähelteelläkin, joten ulkolämpötilalla ei liene vaikutusta.

    Huollossa kun mainitsin asiasta, niin totesivat, että auto pitäisi saada huoltoon "tilanne päällä". Vaikea ettiä vikaa, silloin kun sitä ei ole...varsinkin, kun vikamuistissa ei ole mitään asiasta.

    Joku "Johan Af Grann" -sektoriin menevä vika, veikkaisin

    Comment


      #3
      Voisko johtua esim suuttimien kulumisesta?

      Comment


        #4
        Joku "Johan Af Grann" -sektoriin menevä vika, veikkaisin
        I Want to Believe ja ei kun Rasti auton katolle...

        Voisko johtua esim suuttimien kulumisesta?
        En väitä olevani asiassa teknisesti lahjakas mutta jos ongelma olisi suuttimissa kai se nyt oireilisi muulloinkin ja muulla tavalla?

        Minä vaan mietin sitä bensapumppu hommaa. Lainaus Hesarin vikasarja sivulta:
        "jos polttoainesäiliössä oleva polttoainepumppu pitää ääntä, varaudu ennen pitkää pumpun vaihtoon".

        Eli onko kukaan vaihtanut ja miten pumppu oli sitä ennen oireillut? Liekkö muuten arvokas osa ja osaako joku sanoa olenko oikeassa osassa tällä osa numerolla 8A0 906 091 G

        Comment


        • #5
          Ufo juttu: hämärä mielikuva on, että bensapumpussa on takaiskuventtiili, joka voi viallisena (auton seisottua tarpeeksi kauan) laskea paineet pois ja näin vaikeuttaa käynnistýstä. Ko venttiili voi olla vaihdettavissa?

          Comment


            #6
            Suuttimien kuluminen voi ilmetä käynnistymisvaikeuksina vaikka auto muuten pelaisikin aivan oireettomasti. Tosin useimmiten tämä ilmenee puolilämpimänä käynnistettäessä

            Comment


              #7
              - Ei käynnisty --> Ruuvasin tulpan irti, kuiva --> Ei saa polttoainetta?
              Suuttimien kuluminenhan tehnee sen, että ne vuotavat polttoainetta imusarjaan sammuttamisen jälkeen. Kuten Teemu sanoikin, vika ilmenee puolilämpimänä, ja johtuu tulppien kastumisesta em. syystä. Eli tästä ei liene kysymys.

              Enemmän kuulostaa siltä, että jossain polttoainelinjan sähkövimpaimessa kosketushäiriö - tai sitten se pumppu oireilee. En tunne AAH:n systeemeitä, mutta kannattaisi varmaan käydä kaikki polttoainepuolen johtoliittimet läpi kosketushäiriöiden varalta.

              Comment


                #8
                Mulla jos seisoo pari päivää auto, ettei sitä käynnistä, niin lähtee vajaalla käyntiin (ei tosin aina). Ei auta kaasun polkeminen, hetken päästä käy nätisti kaikilla.
                Mullakin kuuluu bensapumpun suunnalta ulinaa, mutta kuulemma se on normaali. Noh sit ku se laukee, niin vaihdetaan. Toivottavasti vaan ei missää kriittises paikas hajoa :)

                Comment


                  #9
                  Onko polttoainesuodatinta vaihdettu koskaan? Se voi olla vähän huonosti virtaavaa mallia eli tukossa ja aiheuttaa pumpulle aika paljon lisätöitä...

                  Comment


                    #10
                    Onko polttoainesuodatinta vaihdettu koskaan? Se voi olla vähän huonosti virtaavaa mallia eli tukossa ja aiheuttaa pumpulle aika paljon lisätöitä...
                    Kiitos muistuttamisesta porkkis. Lukiessani viestiäsi muistin kuinka keväällä ajoin erinäisistä syistä johtuen (@#ettetodellakaanhaluakuulla >#) tankin kuivaksi. Jonkun aikaa tämän jälkeen auto oikuttelikin mutta sitten oireet hävisivät ja unohdinkin koko asian.

                    Marssinpa sitten eilen veljesten omistamaan kauppaan ja ostin suodattimen. Suodatin kiinni jotta naps. Vuorokauden testaamisen jälkeen voin todeta että polttoainepumppu ei ole inahtanutkaan! Eli porkkis lienee osunut oikeaan pumpun kuormitus arviossaan. Myöskään käynnistysongelmia ei ole ollut mutta ehkä siltä osin on vielä liian aikaista suorittaa voitton rituaaleja. Herättelen sitten tätä samaa aihetta mikäli käynnistyvyys ongelma palaa, joten kiitoksia tähän astisesta.

                    Taloudellisina seikkoina mainittakoon tässä yhteydessä että alkuperäinen suodatin veljeksiltä 16.80 eur. Vastaava tarvikeliikkeestä 25 eur. Näinkin voi käydä.

                    Mullakin kuuluu bensapumpun suunnalta ulinaa, mutta kuulemma se on normaali. Noh sit ku se laukee, niin vaihdetaan.
                    Polttoainepumppu puolestaan veljeksillä 130 eur. kun taas kerhohinta Tepon kautta hankittuna olisi n. puolitoistasataa eur. Eli siinäkin edullisin löytyy yllättäen...

                    Comment


                      #11
                      Kuten niin monessa muussakin asiassa, poikkeus vahvistaa säännön :)

                      Comment


                        #12
                        Arghh! Sahailin tossa akun puoli tyhjäksi ja ei vaan suostu käynnistymään. Nyt kun vika oli päällä pitkään niin sainkin todettua että ongelma lieneekin sytytys puolella? Irroitin sytytystulpan joka kyllä edelleenkin vaikutti kuivalta mutta tällä kertaa kokeilin myös tulppaa maita vasten että tuleeko startatessa kipinää. Kipinää ei tullut.

                        Mistähän päin lähtisin tällä kertaa vikaa etsimään? Tulpat pitäisi olla ok, ajettu n. 10tkm. Ekana tulee mieleen virranjakajan kannen vaihto mutta eipä taida olla kantta tässä jakajassa?

                        Onko näissä autoissa muuten mitään alkuperäistä ajonesto laitteistoa???

                        Comment


                        • #13
                          Tuli tossa mieleen, että mulla Honda-vainaa poltti joskus tulpat muutaman kilsan ajolla, kun kävi liian laihalla. Oli seissyt ja kaasarit oli likaset. Tuli mieleen, että voisko olla samankaltainen vika, jos ei saa kunnolla bensaa?

                          Comment


                            #14
                            Tulpat menee kyllä vaihtoon heti amusella. Iltapäiväksi olin sopinut ajan vikakoodien luvulle mutta herää kysymys mites auto pajalle :-(

                            Comment


                              #15
                              Itsellä viime kesänä kärryssä samanlainen vika. Korjaantui tulpanjohtojen vaihdolla, ei oireita tämän jälkeen, suosittelen.

                              Comment


                                #16
                                Tulpan vaihto ei auttanut. Hyvä vinkki Pekalta mutta ajattelin että en rupea pitämään arpajaisia vaan hinautan auton pajalle. No ompahan tullut sekin koettua tällä autoilu-uralla.

                                Kun aamulla tulpan vaihdon jälkeen yritin sahailla autoa käyntiin, lohdutti Vaimoni minua sanoen ja samalla silmiään räpsytellen että: "juuri ton takia mä ajan tuolla uudella..."

                                Comment


                                  #17
                                  Itse käytin autoani kolmella korjaamolla ennen johtojen hankintaa, missään ei löydetty vikaa, levittelivät vaan käsiään.
                                  Merkkiliikkeen kommentti oli että tuo tuohon pihaan, katotaa parin kuukauden sisällä, ehkä, a 63?/h. Ei kuulostanut oikein houkuttelevalta.
                                  Vikamuistissa ei mitään merkintää. Ehdottavat mielellään kaikenmaailman antureiden ja sytkä yksiköiden vaihtoa, maksaa jonkin verran, ei takuuta toiminnasta.
                                  Muistan jostain lukeneeni, että johtojen päät jotka ovat sytkäkasetissa kiinni kypsyvät vaihtokuntoon kun autolla ajettu n. 200tkm+. Paikka niin kuuma.
                                  Ainakin oma kärry pelannut vaihdon jälkeen, mitä nyt termostaatti levisi pulen vuoden ajon jälkeen. No, keskiviikkona laitetaan uusi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Omani seisahtui tankkauksen jälkeen totaalisesti :)

                                    Polkemalla kaasua ja sahaamalla starttia sain sitten viimeinkin käyntiin ja sen jälkeen ei ongelmaa ole ilmennyt. Vikakoodeissa oli lämpötila-anturin toimintavirhe. Aion vaihtaa anturin, jos vika ilmenee uudestaan.

                                    Kostea keli yllätti audistin :(

                                    Comment


                                    • #19
                                      Marko, onko auto jo kunnossa, mikä oli vikana?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muutamia hassutuksia läpikäyneenä:

                                        Johdot, tuleeko virtaa pumpulle?

                                        Kipinä kun ainakin uupuu, löytääkö nollakohdan ykköspytyllä---> hall-anturi---> tarvitaan vain startatessa (ainakin AAN-koneessa)--> muuten katsoo muualta sytytyskohdan

                                        Sytkäboksi aiheuttaisi ilmeisesti vajaakäyntiä...

                                        Jos kerran käy hyvin kun saat käyntiin, on vika jossakin starttivaiheen kohdassa. Lue saamani vinkit AAN-käynnistymisvaikeiuksista viimepäiviltä. Pitäisi antaa vähän vinkkiä....

                                        Vieläkin olen onnistunut välttelemään Laakkosta huoltojen ja vikojen hoitamisessa..... Milloinkohan menee oikeasti sormi suuhun.... eurojen syttymistä odotellessa...

                                        Pitää todeta että foorumin neuvot hyvä asia, tosin aina välillä vikaa ehdotetaan melko eksoottisiin kohteisiin.... Yleensä ovat selkeitä ja loogisia, vaikka oireet tuntuvatkin mystisiltä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Marko, onko auto jo kunnossa, mikä oli vikana?
                                          Kipinä kun ainakin uupuu, löytääkö nollakohdan ykköspytyllä---> hall-anturi---> tarvitaan vain startatessa (ainakin AAN-koneessa)--> muuten katsoo muualta sytytyskohdan
                                          Sain juuri puhelun hovikorjaajaltani joka kertoi "koneen kertovan että vika on hall -anturissa." Ottaen huomioon mitä Ilkka on kertonut asiasta aiheessa http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4953 niin ensimmäisenä pitänee tarkistuttaa anturin johdotus. Jos kuitenkin hall -anturi menee vaihtoon niin korjaajani mukaan alkuperäinen n. 340 eur. Tarvike (Bosch) 353 eur. mutta kuitenkin halvempi alennusten kanssa.

                                          Eli ootteko uusinu antureita ja onko tämä ilo tosiaan näin arvokasta?

                                          Comment


                                            #22
                                            Hhurrr! Ei oikein meinaa keretä avaimia virtalukkoon laittaa kun jo käynnistyy :)))

                                            Autossa oli särkynyt hall-anturi. Anturin sain saksasta Bosch osana reilusti alle 200 eurolla, josta kiitokset Tepolle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainataas samaa ketjua:

                                              Eli ongelmana on 80 2.8 V6 käynnistys lämpösellä koneella. Ekaa kertaa auto lohkolämmittimessä ja ei aamulla lähtenyt millään käyntiin. Hyvin pyöri startti.

                                              No 5 h eteenpäin ilman lohkolämmitintä ja hyvin lähti. Auton sammutus huoltoasemalle ja taas lähti noin 1.5 h kuluttua hyvin.

                                              Lähdin heittään eilen lenkkiä ja sammutin auton vahingossa pakilla, mutta eihän se enään kuumalla koneella minnekkään lähtenyt. Ei edes hinaamalla. No hinattiin autoa ja kun pääsin kotiin. Taas lähti kuin palmun alta.

                                              Eli ongelma on käynnistäminen kuumalla koneella?

                                              Hall-anturi? Vai lämpötila-anturi? Muita ehdotuksia?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vähän vaikeahan se nyt tuosta suoraan on sanoa. Hall-anturin vaihto kuitenkin kannattaa vanhaan autoon. Omassa 2,8:ssa havaitsin strobolla sytytyksen heiluvan oudosti , sen jälkeen vaihdoin Hallin. Hall-anturista oli selvästi rapissut palasia pois, kun katsoin uudelleen , sytytys ei enää heilunut. En tiedä oliko vika siinä vai vaan sattumaa.
                                                Ilmeisesti juuri Hallilta vaaditaan pulssi, jotta bensapumpun rele menee käynnistyksessä uudelleen päälle eli bensaakaan ei tule , jos Hall on viallinen. Käsittääkseni 2,8 AAH ei kuitenkaan sammu Hall-vikaan vaan se alkaa käyttää kampiakselin asentotunnistinta, mutta kone ei siis kuitenkaan lähde käyntiin.
                                                Ostin Hallin ihan Audilta, hinta oli noin 160 EUR.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                                                  Lainataas samaa ketjua:

                                                  Eli ongelmana on 80 2.8 V6 käynnistys lämpösellä koneella. Ekaa kertaa auto lohkolämmittimessä ja ei aamulla lähtenyt millään käyntiin. Hyvin pyöri startti.

                                                  No 5 h eteenpäin ilman lohkolämmitintä ja hyvin lähti. Auton sammutus huoltoasemalle ja taas lähti noin 1.5 h kuluttua hyvin.

                                                  Lähdin heittään eilen lenkkiä ja sammutin auton vahingossa pakilla, mutta eihän se enään kuumalla koneella minnekkään lähtenyt. Ei edes hinaamalla. No hinattiin autoa ja kun pääsin kotiin. Taas lähti kuin palmun alta.

                                                  Eli ongelma on käynnistäminen kuumalla koneella?

                                                  Hall-anturi? Vai lämpötila-anturi? Muita ehdotuksia?
                                                  Pistetään tännekkin kuinka saa säästettyä 110 e. Orginaali ois varmaan ollut laakkosella noin 160 e pintaan. Eli ongelma ratkesi vaihtamalla hall-anturi. Ostin Motonetistä tuollaisen:

                                                  Tuote
                                                  10-9055
                                                  Nimike
                                                  Hall-anturi VAG 1,4-2,0 "Bosch" 87->
                                                  Hinta
                                                  49.90 €
                                                  Linkki

                                                  Irrotin anturin pohjalevystään dremel-kopiolla. Vanhasta anturikupista porasin niitit veks ja laitoin uuden anturin paikalleen kahdella pultilla. Myös liitin piti vaihtaa vanhasta, joka meni vaan väri-väriin juottamalla+kutistesukkaa suojaksi. Ja hyvin lähtee käyntiin taas lämpösellä koneella. Joku muukin oli kyseisen modifikaation täällä tehnyt.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X