Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takajarrujen laahaamisesta (C4AQ)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takajarrujen laahaamisesta (C4AQ)

    Eli ongelman kohteena on 93-mallinen 100 Avant quattro. Autossa vasen takajarru laahaa ja ongelma osittain liittyy varaosatakuuseen. Takajarrusatulat ja käsijarruvaijerit on vaihdettu syksyllä 2004 (alkuperäisosin), joten niiden osalta takuu on voimassa. Kävin tänään juttelemassa VV-autolla, ja huoltoneuvoja sanoi, että todennäköistä on, että laahaamisen aiheuttaa jarrupala.

    Minun - amatöörin - mielestäni pala itsessään ei voisi aiheuttaa laahaamista, vaan vikapaikkana olisi todennäköisemmin juuri tuo satula tai sitten käsijarruvaijeri. Huoltoneuvoja sanoi, että jarrupalat pitäisi herkistää - eikös herkistäminen ole tavattu tehdä satuloille? Päähäni ei mahdu, miten paloja itsessään voisi herkistää.

    Kysymykseni onkin, miten jarrupala voisi aiheuttaa laahaamisen/jumiutumisen?

    Kiitoksia jo etukäteen.

    EDIT: Asialla ei enää ole kiirettä.

  • #2
    Veikkaisin käsijarrunsäätöä tai sitte jarruletku on litissä jostain,ja vielä yksi mahdollinen vikapaikka,
    jarrupaineensäädin taka-akselin vieressä.

    Comment


      #3
      Enpä ihan heti jarrupaloja veikkailisi syypääksi laahaamiseen. Jarrusatulan kässärimekanismi näissä usein on se murheenkryyni, mutta voi se tietysti olla muukin. Kässärimekanismin ja muiden jo mainittujen kohteiden lisäksi tulee mieleen jumiva pääsylinteri.

      Alkaavatko jarrut laahaamaan normaalien jarrutusten jälkeen vai aktivoiko kässäri laahauksen?

      Comment


      • #4
        No niin, jäipä kuitenkin käymättä tänään VV-autolla. Mutta, jarru laahaa jatkuvasti, liikkeellelähdöstä alkaen ja taukoamatta. "Laahausääni" kuuluu tasaisesti, ehkä 1 kerta kierrosta kohden.

        Comment


          #5
          Jarrupala jumissa ja ehkä levyssä ruostetta tai iso "olake"? Laahaako jarru siis ihan kunnolla, että lämpenee ajossa ilman että painaa jarrua, vai kuuluuko siitä vaan kahiseva ääni?

          Comment


          • #6
            Jarru ei yleensä sanottavasti kuumene, lukuunottamatta paria kertaa viimeisen kolmen viikon aikana. Jarrulevy on kulunut jonkin verran, mutta on kuitenkin suhteellisen kirkas (ei ihan uudenveroinen - ikää muutama vuosi). Lisäksi voi kai painoarvoa antaa sellaisille seikoille, että autoa on helppo työntää käsivoimin (yksin) ja se rullaa aika herkästi loivaankin alamäkeen, kun vapauttaa jarrun (käyttö/seisonta).

            Pitänee tunkata kulma ylös, irroittaa rengas ja katsella tarkemmin.

            Ja jos joku voisi kertoa, miten jarrupala jumittaa - ihan rautalangasta vääntäen. Sen ymmärrän, että jarrusatulan mäntä/männät jumivat, mutta miten jarrupalan kaltainen mötikkä?

            Comment


            • #7
              Jarrupala ei pölyn tmsp takia liiku satulassa, siis sivusuunnassa. Hyvinkin yleinen ilmiö.

              Comment


                #8
                Toisinsanoen, ruostuu kiinni.

                Comment


                • #9
                  Jaa, että tällainen ilmiö, kiitos asian selvittämisestä. Ja jatkokysymys: oletetaan, että jarrupala on laahaamisen aiheuttaja. Vaatiiko ongelman poisto jarrupalojen vaihdon?

                  Comment


                    #10
                    Eii välttämättä. Sen tarve näkyy kun otat palan käteen. Jos on muutenvaan loppu -> vaihtoon, kitkapinta irti -> vaihtoon, turvonnut liikaa mahtuakseen kannakkeeseensa -> vaihtoon. Eli ihan maalaisjärjellä mennään. :)

                    Comment


                      #11
                      Olen juuri tuosta syystä (jarrupalan kanitus) ottanut tavaksi pyyhkäistä aina uusista jarrupaloista maalit pois palan päästä smirgelillä, viilalla tms. On nimittäin joskus niiiiin paksu kerros väriä palassa, ettei liiku puhtaassakaan satulassa, saati sitten käytössä kuraantuneessa. Tällä sovituksella ei kuitenkaan ala vielä kolista, liikkuupa vain herkemmin. Pala voi nimittäin jäädä ihan ahtauttaan kihnuttamaan jarrulevyä yllättävän tiukasti kuluen sitä myöten ääntä nopeammin.

                      Comment


                        #12
                        Olen juuri tuosta syystä (jarrupalan kanitus) ottanut tavaksi pyyhkäistä aina uusista jarrupaloista maalit pois palan päästä smirgelillä, viilalla tms. On nimittäin joskus niiiiin paksu kerros väriä palassa, ettei liiku puhtaassakaan satulassa, saati sitten käytössä kuraantuneessa. Tällä sovituksella ei kuitenkaan ala vielä kolista, liikkuupa vain herkemmin. Pala voi nimittäin jäädä ihan ahtauttaan kihnuttamaan jarrulevyä yllättävän tiukasti kuluen sitä myöten ääntä nopeammin.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla oli juurikin samanlaista ongelmaa sen jälkeen kun vihdoin uudet levyt ja palat autooni(-94 S4). Tuo vika johtui jumittuvista liukutapeista jotka jäivät jarrutuksen jälkeen pohjaan.., Putsailin nuo liukutapit ja ne montut missä ne liukuu ja sitten uudelleenrasvaus ja kiinni ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia noiden kanssa

                          Comment


                            #14
                            mulla meni molemmat satulat takaa vaihtoon viime syksynä, kun kässärin vivusto oli ihan jumissa molemmista. ne voi jumittaa vaikka kässäriä käyttäis. ite vetäsen kässärin päälle aina kun pysäköin.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia taas kerran hyvistä vinkeistä; searchillä löytyy :)
                              Profiilin biilissäni ei ollut kässäri jumissa(palautusjousi jaksoi painaa tangon alle 2 mm päähän stopparista). Ongelmana oli mulla jarrupalat; jumissa sai tuurnan ja kumivasaran kanssa hieman voimistella.
                              Ja sit palojen liukupinnat puhtaaksi ja CRC:n kuparirasvaa niihin ja jarrusatulan vastaaville pinnoille myös, ei pitäis enään jämähtää kines :)

                              Comment

                              Working...
                              X