Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

89-vuoden 80sen audin taka-laakerit (rumpujarruilla)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    89-vuoden 80sen audin taka-laakerit (rumpujarruilla)

    jos asiasta keskusteltu aiemmin, niin linkkiä kiitos.. muuten, onko todellakin vain audin insinöörien suunnitteluvirhe vaiko sattumaa huonojen laakereiden hankinnassa, vai mikä? itselläni saanut vaihtaa takalaakerin/laakerit vuoden/kahden välein, vaikka luulisi kestävän kauemmin.. (vuodesta riippuen ajoa 25-30k km). toissa vuonna vaihdoimma oikealle taakse jopa uuden akselitapinkin ja laakerin ja jälleen laakeri huutaa! missä vika? huono laakeri? väärä asennus? (jota en usko), vaiko vain alimitotettu rakenne.. viimeisintä voisin epäillä kun selailin osien myyntiluetteloa ja huomasin, että jotain vw-golffia on valmistettu jo 70-luvulla tasan samoilla laakereilla..
    nm. ei paha vaihtaa, eikä edes kallis, mutta ei kiva vaihtaa osaa, joka joissain malleissa lähes "ikuisia".

    -jaakko-

    #2
    Onko laakerin säädöt ollut paikallaan? Mikä tahansa ylikiristetty laakeri kuolee aika nopeasti.

    Comment


      #3
      Pääseekö laakeri pyörimään tyhjää akselilla? Onko merkkilaakerit? Kunnon vaseliinit? Kiristetty liian tiukkaan/löysälle? Mitkä vanteet,onko rajusti levittävät?

      Comment


        #4
        Lötkössäkin juuri meneillään takalaakerien vaihto, joten eipä tuo harvinaista ole. Tuntuu, että vastahan sinne uudet laitettiin, mutta tarkemmin ajateltuna taitaa toisella laakerilla olla jo 50tkm täynnä. Toinen on tosin vasta pari vuotta vanha, mutta menee vaihtoon sekin. Luultavasti ehjä, mutta parempi se on pareittain vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Kyllähän noita tuntuu menevän aikasta usein. Niin usein että laakerin vaihto alkaa sujua 8)

          Viimeksi meinasi vetää jumiin oikein kunnolla ja sisemmän laakerin ulkokehä pyöri koolissaan. Muuten on tullut vaihdettua heti, kun alkaa ääntämään. Pareittain noita kannattaa vaihdella ja laakerin valmis[size=1]tut[/size]tajalla tuntuu olevan vain vähän, jos ollenkaan, merkitystä.

          Arvelin että puolihuolimaton kiristys on aiheuttanut nuo edelliset laakeririkot, joten kiristin tällä kertaa kunnolla tönkköön ja löysäsin että aluslevy liikkuu. Laitoin myös laakerien ulkokehälle jonkin verran laakerilukitetta, jotta pysyvät paikoillaan. Käsittääkseni pyörivä osa laakerista tulee olla tiukemmin kiinni kuin ns. paikoillaan pysyvä.

          Comment


            #6
            Jeps, kiitos vastauksista! kiva jos en ainoa.. Laakeri vaihdettu jälleen ja kireys on kyllä tarkastettu lähes aina ennen pidempää reissua (joita kutakuinkin tankkauksten välein).. vanhaa irroittaessa huomasin, että sisemmän laakerin takana oleva kuminen suoja jäi akseliin kiinni, vaikka asennettaessa se painetaan/isketään rumpuun kiinni.?. varmaan osaksi selittää sen, miksi kesti vielä vähemmän aikaa kuin muut aiemmat. jostain syystä se tuntuu aina olevan tuo oikea puoli, jota joutuu vaihtamaan/korjaamaan. vasemmalta menee n.parin-kolmen vuoden välein, oikealta (vuoden-)puolentoista-kahden välein laakeri ja akselitappikin on tarvinnun vaihtaa vain oikealle. jälleen oli havaittavissa jälkiä sekä laakerissa, että tapissa, että olisi saattanut pyörähtää "tyhjää" eli tapin puolelta.. onneksi ei kallis sijoitus, tälläkertaa 13? ja on saksalainen.. noh, jälleen paketissa olevat merkkitiedot, joihin laakeri käy, oli tyyliluokkaa: audi: vm70(luku)-90(luku). vw:(60luku!?)-90(luku), skoda: 80(luku)-90(luku) ja seat: vielä näytti jatkuvan eteenpäin... sori, ei tässä se laatikko, jossa info.. mut käsittämätöntä,että sama laakeri käy 60-luvulta 90-luvulle asti.. no, mutta eihän ne saksalaiset muuta kovin helposti "hyväksi" toteamaa hommaa.. :(

            Comment


              #7
              Jos laakeri pääsee pyörimään tyhjää akselilla niin naputa muutama kolo pistepuikolla akseliin niin auttaa. Pyöränlaakerien kulumiseen vaikuttaa myös vanteiden et lukema.

              Comment


                #8
                sisemmän laakerin takana oleva kuminen suoja jäi akseliin kiinni, vaikka asennettaessa se painetaan/isketään rumpuun kiinni
                Ainakin itse laitoin lötkössä stefan ensimmäisenä akseliin vasten jarrukilpeä.

                Comment

                Working...
                X