Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4B5 C5 sopivat takaiskunvaimentimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4B5 C5 sopivat takaiskunvaimentimet

    Pitäisi uusia käyttikseen vm 2000 2,4 V6 avant quattro takaiskarit. Aiempaa kokemusta on uudemman faceliftin (vm 2002) takaiskareiden vaihdosta ja sinne Motonet myi liian löysät iskarit (Sachs 556 281), kun tulkitsivat taulukon alustanumeron X-kirjaimen (vm 1999) wildcardiksi. Konttorin iskaritesti näytti niille tasaista 20% ja esimerkiksi kaarteessa olevat heitot saivat auton takapään poikkeamaan vaarallisen tuntuisesti ajolinjalta. Oikeat iskarit (Sachs 556 285) vaihtamalla faceliftin ajokäytös korjaantui. Nämä molemmat iskarit ovat mitoiltaan samat ja vain jäykkyydessä on eroa (varmistettu tehtaalta).

    Esimerkiksi Monroen taulukko on tällainen (ja vastaa vuosimalleiltaan Sachsin taulukkoa)
    Koodi:
                                            Standard Sport 
    7.97 - 1.99             -> 4B-X-070 000 E2051    E2052 
    1.99 - 4.00 4B-X-070 000 - 4B-Y-200 000 E2051    E2052 
    5.00 - 5.01 4B-1-000 001 - 4B-1-200 000 E2052    E2052 
    6.01 - x.04 4B-2-000 001 ->             E2052    E2052
    Vastaavuudet:
     E2051 = Sachs 556 281
     E2052 = Sachs 556 285
    Eli vuosimallin 2000 (Y) loppuun saakka on löysemmät iskarit ja vuosimallista 2001 (1) alkaen jäykemmät, jotka ovat kaikissa sporttialustoissa vuosimallista riippumatta.

    Tähän vm 2000 potilaaseen siis kuuluisi nuo löysemmät iskarit, mutta esimerkiksi Bilsteinin luettelossa on vain yksi iskari (Bilstein B4 19-184067) alustasta riippumatta kaikkiin ennen vuosimallia 2001:
    Koodi:
    Bj. bis: 12.00,
    Fgst.Nr. bis: 4B-Y-200 000,
    für Fahrzeuge mit Standard Fahrwerk,
    für Fahrzeuge mit Sportfahrwerk,
    nicht für PR-Nummer: 1BV
    Kuitenkin 1BV = Sports suspension/shock absorption -> ristiriita!

    Nyt minua vaivaa valinnan vaikeus:
    1. Standardi Sachs 556 281 - Olisi oikea vm 2000 autoon, mutta kokemukset 2002 autosta pelottavat
    2. Sport Sachs 556 285 - Sopisi mitoiltaan, mutta onko liian jäykkä tuolle jouselle?
    3. Bilstein B4 19-184067 - Tämä olisi "allround"-kompromissivaihtoehto, vai onko?

    Hinnaltaan nämä kaikki mahtuvat 110 - 135 €/pari haarukkaan.
    Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

    Hakusanat: takaiskarit, takaiskari, takaiskunvaimentimet, takaiskunvaimennin

    #2
    "nicht für PR-Nummer: 1BV" Suomeksi ei PR-numerolle 1BV, löytyykö tämä numero huoltokirjan varustetarrasta?

    Comment


      #3
      1BV alusta on Sline, ei sport-alusta (1BE). Siksi ne erotellaan alustasarjan spekseissäkin.

      Comment


        #4
        C5:ssa Sport on -15mm ja Sline -30mm, eroa myös jousissa.

        Comment


          #5
          Standard suspension

          Tuossa (kuten faceliftissänikin) on ihan normialusta:
          1BA = Standard suspension/shock absorption

          Comment


            #6
            Jos standardi ei ollut tarpeeksi jämäkkä, niin sporttia sitten alle. Jäykkä jousi tekee kivireen, iskari pitää pyörän tiessä kiinni.

            Comment


              #7
              Vähän liian jäykkä ei yleensä haittaa, mutta vähän liian löysä on yleensä lähtökohtaisesti huono ajaa.

              Comment


                #8
                Minulla oli turbotetussa Sierrassa aikoinaan Konin "keltainen" säädettävä sporttisarja. Kun vaihdoin siihen Cossun keltaiset takaiskarit, niin takapäätä ei saanut huonolla pidolla niin löysäksi, ettei olisi pompottanut kiihdyttäessä. Siksi en heti suoralta kädeltä uskaltanut tilata noita "jäykempiä" 556 285 Sachseja tähän Audiin, vaan kysyin vinkkejä ja kokemuksia. Vieläkin on tilaus tekemättä...

                Onhan tässä jo tullutkin paljon uutta tietoa noista PR-koodeista.

                Comment


                  #9
                  Sierran alusta on aitoa kasaria ja lähempänä Taunusta kuin 90-luvun Audia, joten ehkä Sierramuistot eivät ihan ole paras vertailukohta. Mitä tulee C5:n alustaan noin muuten, niin mukavuuspainotteinenhan se vakiona on. Edelliseen C5:een laitoin Eibachin säädettävän alustan ja kun pyöränkulmat sääti Mr. Crossfire, niin johan tuli autosta ajettava. Mukavuudesta Eibachilla lähti 50% mutta ajettavuuteen tuli 100% lisää.

                  Nykyisessä C5:ssa on 1BV Sline-alusta ja sekin on mukava mutta sopivan jämäkkä.

                  Comment

                  Working...
                  X