Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 takaluukku "umpilukossa"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44 takaluukku "umpilukossa"

    Eli siis ongelma on seuraavanlainen:

    Keskuslukon takaluukkua ohjaava vaijeri on ilmeisesti irronnut luukun lukosta, eikä avaa lukkoa.
    Minulla olevasta kahdesta alkuperäisestä avaimesta kumpikaan ei suostu avaamaan luukkua manuaalisesti. Pitäisikö alkuperäisiä avaimia olla useampia?

    Onko jollain tarjota hyviä neuvoja tilanteen ratkaisemiseksi? Pääseekö takapenkkiä purkamalla
    jotenkin tunkeutumaan takaluukun puolelle? Viikonloppuna nimittäin tarvittaisiin rakennustyökaluja
    jotka ovat nyt hyvässä tallessa lukitussa takaluukussa.

    Auto on siis profiilin mukainen 100 2.0E -90.

    #2
    Onkos takapenkillä kyynärnojaa ja sen takana suksipussia? Jos on, niin suksipussista vetoketjua auki, taskulamppu toiseen ja pitkä keppi toiseen käteen ja sorkkimaan lukon vipua.

    Comment


      #3
      Selkänojan takana on välipelti, joten irroitus ei auta mitään. Ainoa aukko takakonttiin on suksiluukku. Suksipussin tosin joutuu viiltämään jostain auki.

      Itse noukin kerran avaimet takakontista kaiuttimien rei´stä, kun en halunnut suksipussia rikkoa. Kaiuttimien ruuvit olivat kaiken lisäksi vielä toki alhaalta ylöspäin, mutta aukeavathan ne kierrepuolelta kiertämälläkin...

      Comment


      • #4
        Itsellä aikoinaan -91 lötkössä oli kanssa peräkontti jumissa.

        Keskity siihen lukkoon. Tyypillistä on että keskuslukko-vehkeissä kontin lukkoa ei ole tullut käytettyä tehtaaltatulon jälkeen ja se on täynnä likaa ja on vaan jumissa.

        Avain on sama kuin oviin jos kaikkia muita lukkoja ei ole vaihdettu. Ei ole erikseen mitään kontin avainta. Oli olemassa master avain ja huoltoavain mutta niissä oli iso ero. Jos avain lukitsee ja se sopii hansikaslokeron lukkoon niin se on masteravain ja sillä aukeaa KAIKKI auton lukot.

        Anna teho CRC ja rasvakylpy lukolle ja koita saada avain kääntymään. Mallissa 88-90 (lukko sivussa, ei kontin kannessa) lukko ei "pompauta" luukkua auki vaan erottaa sen keskuslukistus järjestelmstä ja kun käännät avainta niin luukun kahva alkaa toimimaan vaikka muu auto olisi lukossa.

        Jos avain kääntyy jo nyt sen muistaakseni 90astetta mutta kontti ei aukea niin vipusto on irti tai vika on kontin kahvassa. Lukon avainreijän asennosta näki oliko se mukana keskuslukon toiminnassa vai ei. Pysty=on, vaaka =ei (tai päinvastoin, en muista)

        Sinun särkisin vaikka kontin lukon. Jos jostain romikselta saat minkä tahansa toisen audin lukkopatruunan niin sen haittalevyt on helposti itse vaihdettavissa vanhasta lukosta siihen jolloin vanha avain käy taas. Pura se niin ymmärrät. Rakenne on tosi yksinkertainen. Kun vedät lukkopatruunan ulos niin pidä avain paikoillaan niin haittalevyt ei lentele ja näet oikean järjestyksen.

        Comment


          #5
          Vaaka-asennossa keskuslukituksen mukaan, pystyasennossa jatkuvasti lukossa.

          Comment


            #6
            Nyt vasta huomasin et olin kommentoinut jotain väärään ketjuun =)

            Mut mulla on saman tyyppinen ongelma 80:ssä. Siitä löytyy jotain tuolta: http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=15941

            Comment


              #7
              Kannattaa varautua myös siihen, että se lukko on aivan jumissa. Oman takakontin lukkoni purin palasiksi pöydälle, ja sen sai liikkumaan vasta kun jokaisen lukon haittalevyn hioi hiomapaperilla ja yritti saada ne jouset sieltä ehjänä liikkeelle. Ei mitään mahdollisuuksia lukko paikallaan.

              Comment


              • #8
                Sattumalta itsellänikin meinasi käydä hassusti tuon lukon kanssa. Eli vaaka-asento oli jumittanut jo aikaisemmin eikä lukkoa saanut siihen asentoon ollenkaan. Sitten muutama päivä sitten myös avausasento alkoi takkuilla enkä lopulta saanut avainta irti lukosta. Aikani kiskottua avainta, huomasin että avain lähtee lukosta kevyesti vetämällä ja samalla kääntämällä (ilmeisesti perimmäiset haitat jumissa).

                Väliaikaisena korjauksena tippakannusta rasvaa lukkoon, niin sain lopulta melko helpostikin lukon aukeamaan keskuslukituksen kautta. Avausasento ei kuitenkaan pelaa kunnolla vieläkään, joten kaipa tuo on vielä purettava.

                Comment


                  #9
                  Heh. Muistelen kerran Tanskan rannalla lauttaa odotellessa jotain touhutessa pudottaneeni avaimet peräluukkuun kun sen lukko oli käännetty aina-lukossa asentoon.

                  Noh, muutaman tunnin päästä se oli sitten jo auki suksipussin kautta. Ongelmana oli se, että peräluukussa oli muutakin kuin ilmaa.....

                  Ihminen on oppivainen eläin.

                  Comment


                    #10
                    Takakontti tyhjänä avaimet saa kyllä helposti suksipussin kautta, oli ovet lukossa tai ei. Vaikeusastetta hieman aiheutti se, että avaimet olivat takimmaisessa nurkassa eikä pelkkä käsi riittänyt. Ja tosiaan piti kurkotella kaiuttimen reiästä, kun ei raaskinut suksipussia viiltää.

                    Joko se Tuomas sai kontin auki?

                    Comment


                      #11
                      Jeps, nyt sain kontin auki. Auto kun on karvalakkimallia niin suksipussia ei tuossa ole, vaan siinä on se pelti paikallaan joka on muutamasta kohdasta kiinni. Eli ensin piti se verhoilukangas repiä pientä väkivaltaa käyttäen irti (onneksi kuitenkin säilyi melko ehjänä). Sitten rautasahan terä käteen ja nylkyttämään pellin liitoskohtia irti. Ja avot, sitten oltiinkin jo takakontin puolella ja siinä vaiheessahan kontin avaaminen on metrisen kepin kanssa jo helppoa.

                      Vivuston ja lukkopesän logiikkaa en vielä ehtinyt sisäistämään, ehkäpä tässä joku viikonloppu ehtii senkin tekemään. Jotenkin se koko lukkomötikkä tuntuu olevan totaalisen jumissa, ehkä purkaminen tosiaan auttaa.

                      Plussana tässä on se, että tulipahan tehtyä aukko pitkän tavaran kuljetusta varten;)
                      Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista!

                      Comment


                        #12
                        Myös oman satasen takaluukku esti käytön jäämällä lukkoon. Avainta lukkoon on turha edes yrittää sisään, saati että kääntämään pääsisi. Suksipussin vetoketjureiästä harjanvartta ja lukko auki. Pari vetoa keskuslukon vipua ees taas ja sehän alko taas toimia. Mikä lie oli juuttunut.

                        Comment


                        • #13
                          Vastaavaa alustavaa vikaa omassani. Aina ei kontti aukea, mutta kun pari kertaa pistää keskuslukolla lukkoon ja auki niin lähtee mukaan. Avain ei tietenkään ole yhteistyökykyinen. Pitänee jokupäivä vähän herkistellä mekanismia ettei käy hassusti...

                          Kauko-ohjaimet aiheuttaa kyllä tosi tehokkaasti lukkopesien jumitusta. Monilla ei varmasti avain mene pohjaan asti ovissakaan, saati sitte että kääntyis... Joskus ollu edellisen auton kanssa kaupan pihalla mielenkiintoinen tilanne ku kauko ei jostain syystä toiminut ja avain ei mene pohjaan eikä mikään käänny mihinkään. Onneks kaukokapula lähti toimimaan, ja tulihan niita lukkojakin rassailtua sen jälkeen :)

                          Comment


                            #14
                            Eipä minunkaan autossa ole mitään asiaa sorkkia avaimella takaluukun lukkopesää. Tuntuu siltä, että avain on täysin väärä siihen lukkoon. Olen silloin tällöin ruiskinut lukkopesään öljyä, jos se vaikka siitä joskus virkistyisi. Toistaiseksi se vaan ei ole toiminut. Katellaan nyt kuitenkin miten sen kanssa käy. Pitää varmaan hankkia uusi avaimeen sopiva lukko, jos se ei öljykylvyillä ala toimimaan.

                            Comment


                              #15
                              Minulla vastaava vika ilmennyt kaksi kertaa. Lukkosylinteri ei palauttanut tarpeeksi kun painoin lukosta, jäi n. puoli senttiä vajaaksi eli kun sai sen verran vedettyä ulospäin niin toimi taas normaalisti. :)

                              Comment


                              • #16
                                < Tuon lukko rontinkannessa ei myöskään meinannut toimia vaikka ovet olivat auki ja piti aueta nappia luukusta painamalla.
                                Pohjaan meni nappi että suhahti mutta luukku ei auennut.

                                Tankissa kun ei reikää "onkimiselle" ole niin jotain piti keksiä.

                                Varaosia olisi nurkasta löytynyt joten kylmästi isohkolla ruuvarilla varovasti vääntelemään ja välillä crc:llä kylvettämällä sain tuon hetkenpäästä aukeamaan.

                                Jotakin häikkää lukossa lienee vieläkin. Keskuslukon kanssa kuitenkin lukittuu ja aukeaa joten annoin asian olla.
                                Riittää mulle kun noin pelaa.

                                Comment


                                • #17
                                  ^ sitä tuossa yritin kertoilla, että mulla kans joskus jää rontin luukku aukeamatta. Mutta kun käyttää kerran/pari ovia lukossa&auki (tarvittaessa rämppää lukkoa samalla kun kauko-ohjainta käyttää) niin lähtee toimimaan.
                                  Ei siis heti kannata vaipua synkkyyteen ja tuhota ruuvarilla lukkosylkkää....

                                  Comment


                                  • #18
                                    No juu jäi tuossa mainitsematta että lukkosylkkyä en tärvellyt käyttökelvottomaksi ruuvarilla.
                                    Se lienee muuten vaan jumissa käytön puutteesta.
                                    Päälisin puolin vielä ainakin ehjänä.
                                    Noin puoli tunti laittelin myös keskuslukkoa kiinni ja auki samalla kun ronttia yritin napista avata ennenkuin koitin tuota varovaista ruuvarilla muljuttelua.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X