Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kasikymppisen ovien sovittaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kasikymppisen ovien sovittaminen

    Kuinka säädetään oikeaoppisesti ovet kohdalleen? Tai, missä saa teetettyä homman kunnolla?

  • #2
    Minullakin olis tuo samanlainen hommeli edessä tuossa s2:ssa. Hyviä neuvoja otetaan vastaan.

    Comment


    • #3
      En oikein usko että tuommoista hommaa tekee kunnolla kukaan autonkorjaaja, itse se homma on opeteltava.
      Pääpirteissään homma menee kokemusteni mukaan silleen että ensin säädetään oven roikkuminen oven alasaranalla ( tai jopa vaihtamalla alasarana) siten että oven ylälinja on suorassa ja sitten saranoita ja ovenlukon vastintappia säätämällä säädetään ovet niin että pystyraon auton kulkusuuntaan nähden etummainen reuna tulee n. millin ylemmäksi kuin taaempi reuna. Silloin kivet eivät hakkaa taaempaa saumaa ja ajoviima ei käy taaempaan luukunreunaan.

      Kun ovet on saanut linjaan niin voi säätää ovenkarmien asentoa tarvittaessa jos karmi ei käy aukkoon tiiviisti tai ottaa vastaan ovea suljettaessa. Audin ovista löytyy säätöjä melkoisen runsaasti ja kaikkiin ei pääse käsiksi ovipahveja purkamatta. Siksikin homma on työläs ja vieraalla teetettynä hieman liian kallis hyötyynsä nähden. Hommahan vaatii myös opettelua ja hyviä hermoja koska on hieman "säädä ja kokeile" tyyppistä.

      Comment


      • #4
        Mistähän 80:stä on kyse?

        Typ89:ssä oli ainakin kiitettävän monta säädettävää paikkaa. Saranoissa on tietenkin säätövara, ja lukossa. Lisäksi myös ikkunan karmi on säädettävää mallia.

        Jos karmi on paikoillaan, niin hiukan vaan löysäämään saranan pultteja apumiehen kannatellessa ovea. Karmin säätämisen ohjeet täytyy kaivaa jostain arkistojen kätköistä, jos vaikka viikonloppuna olisi aikaa moiseen, ellei joku ehdi ennen.

        edit. Kuten Hervast sanoi, harva (nyrkki)paja tekee tuota hienovaraisesti. Monasti käytetään ihan raakaa voimaa ovien säätämiseen.

        Comment


          #5
          80 sedan m/94 2L. On kyseessä.
          Olisin kiitollinen jos jostain löytyisi kunon ohjeet :o)

          Comment


          • #6
            Jos on samanlaiset saranat kuin samanikäisessä satkussa, ei saa säädettyä millään, koska saranatappi on kulunut > alasarana vaihtoon. Itse korjasin viime kesänä tuolla menetelmällä, kun ei säätämällä saanut lähellekään.

            Comment


              #7
              On muuten perin v*ttumainen homma. Itse kerran neljä tuntia kuskin ovea säädin, kunnes se oli edes sinne päin. Ne säädöt ei tunnu vaikuttavan ollenkaan niin kuin maalaisjärki sanoo ja toimivat täysin fysiikan lakien vastaisesti. :) Kokeilemalla se vain onnistuu. Sopivassa järjestyksessä kun availee ja kiristelee ja säätelee eri pultteja, niin kyllä se kohdalleen menee. Ehkä.

              Tupakkamiehenä kannattaa ottaa tupakat mukaan eikä ainakaan kannata eukolle sanoa, että "käväsen tallilla, puoli tuntia menee". ;)

              Comment


                #8
                Tutkin noita saranoita,eikä välystä tunnu ihme kyllä tapissa olevan.

                Mistä tarkalleen säätö tapahtuu?Kaikkia korin puoleisia pultteja ei pääse kääntämään ellei ovea irroita. Niistä ovenpuoleisista torkxeistako löytyy säätövaraa?
                Ovi roikkuu n. 5mm,mutta menee kohtuullisesti kiinni.

                Comment


                • #9
                  Ajattele sen oven asento kiinniasennossa ja lähde siitä liikkeelle. Tuossa tapauksessa voisi ehkä kokeilla laittaa prikkoja ovensaranan ja oven väliin ?

                  Comment


                    #10
                    Joskus on olemassa kikkoja joita asiakkaat eivät peltikorjaamolla halua nähdä, väkivalta on yksi niistä.
                    Ovien päällä roikutaan yms joten ne saattavat retkahtaa alespäin, silloin snadin säädön voit tehdä yksinkertaisesti nostamalla vähän ovea voimalla.

                    vaikea näitä on selittää, mutta tekemällä oppii... jopa peltisepäksi. ;)

                    Comment


                      #11
                      Joo,prikkoja ajattelin sinne alasaranan alle,mutta silloin yläsarana joutuu jännitykseen.
                      Eikä korinpuolella olevia saranan pultteja (etumaisia) mahdu edes avaamaan ellei ovea irrota.

                      Onko korinsuuntaisissa pulteissa jonkinlainen säätövara, kun sarana ei ole tiiviisti kiinni
                      korissa (koriin nähden poikittainen saranan osa ).
                      En ala noita ropaamaan ennenkuin tiedän kuinka homma täytyy tehdä.
                      Luulis tuohonkin löytyvän kunnon työohjeet! Onko siihen olemassa erikoistyökaluja?

                      Comment


                        #12
                        Kyllä ne pultit mahtuu avaamaan oven kiinni ollessa, sitä en muista pitikö avainta muokata. Säätely on kyllä helpommin opeteltavissa kokeilemalla kuin ohjeista, koska lähes joka säätö vaikuttaa lähes kaikkeen, eli hieromista se ainakin itsellä oli joskus kun säätelin, mutta kyllä ne kohdalleen saa!

                        Comment


                          #13
                          Kannattaa ihan ensiksi säätää sitä ovenkarmissa olevaa lukon tappia. On sen verran helppo homma ja senkin asento vaikuttaa yllättävän paljon oven asentoon. Jos sitä säätämällä ei saa toivottua tulosta aikaiseksi, niin sitten vasta kajoaa saranoiden säätöihin. Lukkotapin alkuperäinen paikka kannattaa ensin merkata vaikka maalarinteipillä, pala teippiä tapin vasemmalle/oikealle sekä tapin ylä/alapuolelle. Teippimerkinnän avulla saa sitten helposti palautettua tapin alkuperäiseen paikkaan, jos uusilla säädöillä menee vain huonompaan suuntaan.

                          Comment


                            #14
                            Lukon tappi on varmaankin oikessa paikassa koska kiinni olessaan ovi on suorassa,
                            kun oven avaa,"putoaa" se n. 5mm alaspäin. Vastaavasti kiinni laitettaessa ovi nousee sen
                            n.5mm.

                            Comment


                              #15
                              Vanhahan tämä on mutta oottako huomannu että sielä ainaki yläsaranas on kuusiokolopultti säätöruuvina josta voi säätää tuon roikkumisen? Eli toinen niistä pulteista pois kokonaan ja alta tulee muistaakseni 10mm:n kuusiokolo näkyviin. Kiristämällä roikkuminen vähenee. Tämä siis ainaki typ89:ssä.

                              Comment

                              Working...
                              X