Autoni B8 facelift vm 2013 kahden litran diesel quattro jolla ajettu noin 200tkm. Vakioalusta paikallaan, myöskin alkuperäinen. Kolina ääni kuuluu kuskin puolelta, jostakin edestä
Kolinan kuuluu kun ajelee pieneen "nypylään" esimerkiksi nyt talvikelillä kuuluu hyvin kun on tamppautunutta lunta/jäätä varsinkin liikennevaloihin tullessa ja lähtiessä. Kolina kuuluu myös kaistan tärinä viivoilla ajaessa eli nimismiehen kiharoilla mutta ei välttämättä kovemmissa töyssyissä, tai sitten se ääni peittyy muiden jousto äänten alle.
Äänen laatu on sellainen että ihan kuin jokin akseli liikkuisi holkin sisällä, välyksellisesti. Se ei kuulosta että jokin osuu ns vapaasti metalliin. Autosta on tarkistettu tukivarret ja niiden nivelet, ei ole löydetty mitään. Pyörän kiinnitys, jarrut, satula, iskarin yläpään kiinnitys ja iskarin/jousen kiinnitys yleensäkin. Edellisten tarkistusten lisäksi tulee mieleen äänen muistuttavan sellaista kuin iskunvaimentimen männän yläpää (eli se johon menee kuusiokoloavain) osuisi iskunvaimentimen yläpään kupin pohjaan silloin kun ajetaan pientä tärinää.En tiedä onko se edes käytännössä mahdollista.
Seuraavia tarkastuksen paikkoja tulee mieleen raidentangon sisä- ja ulkopää, kallistuksenvakaajan kiinnityshelat.
Onko muita idiksiä tai tarkistuksen kohteita? Muilla samankaltaisia ongelmia? Lueskelin B6/B7 kolina threadin jo läpi ja sain hyviä ideoita mutta ne eivät valitettavasti kantaneet maaliin saakka.
Kolinan kuuluu kun ajelee pieneen "nypylään" esimerkiksi nyt talvikelillä kuuluu hyvin kun on tamppautunutta lunta/jäätä varsinkin liikennevaloihin tullessa ja lähtiessä. Kolina kuuluu myös kaistan tärinä viivoilla ajaessa eli nimismiehen kiharoilla mutta ei välttämättä kovemmissa töyssyissä, tai sitten se ääni peittyy muiden jousto äänten alle.
Äänen laatu on sellainen että ihan kuin jokin akseli liikkuisi holkin sisällä, välyksellisesti. Se ei kuulosta että jokin osuu ns vapaasti metalliin. Autosta on tarkistettu tukivarret ja niiden nivelet, ei ole löydetty mitään. Pyörän kiinnitys, jarrut, satula, iskarin yläpään kiinnitys ja iskarin/jousen kiinnitys yleensäkin. Edellisten tarkistusten lisäksi tulee mieleen äänen muistuttavan sellaista kuin iskunvaimentimen männän yläpää (eli se johon menee kuusiokoloavain) osuisi iskunvaimentimen yläpään kupin pohjaan silloin kun ajetaan pientä tärinää.En tiedä onko se edes käytännössä mahdollista.
Seuraavia tarkastuksen paikkoja tulee mieleen raidentangon sisä- ja ulkopää, kallistuksenvakaajan kiinnityshelat.
Onko muita idiksiä tai tarkistuksen kohteita? Muilla samankaltaisia ongelmia? Lueskelin B6/B7 kolina threadin jo läpi ja sain hyviä ideoita mutta ne eivät valitettavasti kantaneet maaliin saakka.
Comment