Onko kellään kokemusta satkun äänimaailman hiljentämisestä entisestään? Itselläni on tuo avant, joka on hiljainen auto ikäisekseen ja muutenkin, mutta tekisi mieli saada vielä äänettömämmäksi. Eli osaisiko joku antaa ohjeita millä kannattaisi eristää ja mihin eristettä kannattaa laittaa niin että se tehoaa eikä aiheuttaisi ylimääräisiä ongelmia???
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
äänieristys/typ44
Collapse
X
-
JiiTeeAvainsanat: Ei mitään
-
Katso 20V tai V8 mallin äänieristeistä esimerkkiä. Silloin ollaan jo aika hiljaisessa autossa. Tämä nyt ei varsinaisesti auta kysymykseesi, mutta on kelpo alku. :)
Sitten vain ilmastoinnin LOW-asento, bensapumpun sirinä kun auto on tyhjäkäynnillä ja renkaiden lätinä kuumaa asfalttia vasten kehittyvät melusaasteeksi.
-
JiiTee
Harmi kun mulla ei ole tuota kontin verhoa, eikä edes kiskoja sille. Tiedättekö löytyykö foorumilta ohjeita tai mallia vaikka 200:sen äänieristykseen?? Voisin itsekin etsiä, mutta olen intissä tällä hetkellä ja koneen käyttöön ei hirveesti ole aikaa...Auttais paljon jos joku osais suoralta kädeltä opastaa hommassa tai kertoa mistä löytäis ohjeita.
Comment
-
Kätevin tapa hiljentää ajomelu on laittaa kappaleet E*A*R -merkkistä äänenvaimennusmateriaalia korvaan tai hankkia tarpeeksi kovaäänisesti nalkuttava akka;-)
Comment
-
JiiTee
Niin aivan joo! :) Eli rengasmelu olis tarkoitus vaimentaa. Ja ehkä se bensapumppukin, vaikka uuden hommaaminen varmaan auttaa myös (taitaa olla kohta vaihdon paikka). Miten muuten tuulensuhinat vaimennetaan...meneekö tiivisteet uusiks vai??
Comment
-
Rengasmeluun auttais varmaan jos irrotat takaa ja edestä sisustapaneelit ja liimaat mahdollisimman raskasta äänieritysmattoa (sitä superlonintapaista) pyöräkoteloihin. Sitä saa mm. Motonetistä ja Biltemasta.
Pumpun äänieristys ei ehkä ole niin helppoa, vois ehkä siihen suojapeltiin, joka on maton alla, laittaa samantapaista mattoa mutta ehkä joku paksumpi kumimatto takakonttiin olis helpompi vaihtoehto? Itse vaihdoin siihen 'parempaan' 44:een uusi pumppu n. vuosi sitten (Bosch) ja nyt se valittaa jo aikalailla...
Tuulensuhinaan ehkä auttais ovien saranoiden ja lukkojen säätö, mun 'kakkos' 44:ssa (korinvaihto) yksikään ovi ei ollut 'kohdallaan' kun osti sen. Se huono homma siinä on että tiivisteet ovat ns. 'löytäneet paikkansa' jo 18v. vanhassa autossa ja säätö ei poistanut suhinaa kokonaan. Mutta ainahan sitä voi kokeilla.
Comment
-
JiiTee
Noniin! Taas täällä...ja edelleen intissä. ;/ Hieman kysyttävää tuosta ääniristyksestä: Eli voisiko joku kokemusta omaava tai muuten vaan välkky kertoa, miten tuollaisen tarraliimalla "toimivan" bitumimaton asennus onnistuu kaikinpuolin kaareviin pintoihin, esim. juurikin pyöräkoteloihin niin, että pintaan ei jää eristystä häiritseviä ryppyjä tai aukkoja???? Pitääkö vain leikellä kappaleiksi vai onko matto niin muovailtavaa, että sen saa ihan vaan asettamalla pysymään tiivinä pintana kaarevia osia vasten?? Vai tarviiko kuumentaa (riittääkö hiustenkuivaaja??)?
Irtoaako avantin perän sivuverhoilu ihan vain nappaamalla ne "niitit", joita on pari, ja kenties ruuvaamalla selkänojien lukitustapit irti seinästä (siis ne, joihin nojat lyödään kiinni)?
Entäs miten hankala homma on päästä käsiksi etupyörien koteloihin ja etujalkatilan maton alle?? Joutuuko irrottamaan kojelautaa tai polkimia? Siellä jalkatilan verhoilun alla kun tuntuu ainakin koittamalla olevan tilaa lisäeristykselle....
Entäpä mitä mieltä olette kattohuovan liimaamisesta pyöräkoteloihin, siis auton ulkopuolelle?? Jotkut Saabistit ovat todenneet päteväksi tavaksi estää kivien sinkoilun ääniä.
Kaikenmaailman vinkkejä kaivataan ja otetaan vastaan.
Comment
-
Bitumilevy muotoutuu hyvin kuumailmapuhaltimen kanssa.
Sen sijaan sillä aukottomasti verhoilusta ei ole suurempaa hyötyä. Sen idea on siirtää pellin resonanssitaajuus niin alas että pellin värähtelyt poistuu. Palaset siis riittää. Muuhun meluun pitää käydä kiinni erilaisilla matoilla.
Comment
-
JiiTee
Olen vähän arka irrottamaan etupään verhoilua kun vaikuttaa siltä että täytyy irrottaa etupenkit ym ym. Eli osaisiko joku neuvoa siitä? Toinen kysymys on, että kuvitellaan tilanne jossa eristystä on vain peräkontissa, takapyörien koteloissa ja takapenkin alla (koska niihin tämmönen umpimaallikkokin pääsee suht helposti käsiksi. :] ), niin kuuleekohan mitään eroa eteen. Auto kumminkin on avant ilman väliverhoa. Eihän sitä tietty tiedä ilman kokemusta mutta... :)
Comment
-
Etupenkki on tosi helppo irrottaa, edestä keskeltä pieni liikkeenrajoitinpultti pois ja penkki liukuu pois kiskoilta. Kannattaa ottaa pois jo kojelaudan alla roplatessa niin ei ole turhan ahdasta.
Itselläni on ollut 100q CS ja 200tq CS malleja, sen olen huomannut että 200 malleissa on enemmän äänieristyksiä, jopa oven tiivisteet ovat erilaisia. Omasta mielestäni 200 on hiljaisempi kuin monet uudet keskikokoluokan autot, ei ole ollut tarvetta vaimentaa. Miksiköhän 20 vuotta uudemmissa ei ole tuokaan asia kehittynyt, vai onko vain hintakysymys. näyttää siltä että äänentaso on suoraan suhteessa auton hintalappuun. Nämä siis käytännön kokemuksina, rakennan enemmän autoja ja luen vähemmän autolehtiä.
Comment
-
JiiTee
Kiitos Sami vinkistä! Onko tuo lattiaverhoilu hankalasti irrotettavissa? Täällä armeijan harmaissa kun ei paljoa ehdi tutkimaan niin neuvot olis todella tarpeen! :) Mitä täytyy purkaa/irroittaa, jotta pääsee käsiksi verhoilun alle??
Olen itsekin hämmästellyt tuota uusien autojen äänieristyspuolta, koska tuntuu että oma menopeli ei iästään huolimatta häpeä monien uusien autojen rinnalla. Olihan tuo malli aikoinaan varmasti luokkansa hiljaisimpia, ja ilmanvastuskerroin on edelleen ihan huippuluokkaa. :) Vielä kun saisi eristettyä tien äänet paremmin ja kunhan kosla vaan kestää niin hyvin menee! : )
Comment
-
Kyllä se satku kestää kun pitää huolta normaalisti kuluvista osista, suurin osa saman ikäisistä ovat jo vainaita. Jos ei ole niin tarkka siitä mitä naapurit ajattelevat kun ajaa vanhalla autolla niin typ44 on hyvä valinta.
Maton poisto on jo isompi homma, vaatii listojen ja joidenkin panelien irrottamista. Matto on kahdessa osassa, sauma kulkee etupenkkien kohdalla poikittain. Tuo näyttää vielä jotenkin haurastuvan 15v jälkeen ja repeää helposti.
Comment
-
JiiTee
Jahas, no se ratkaisi sen! :) Eli lattiaverhoilun kanssa en rupea tappelimaan, ettei vaan satu mitään... Mitä mieltä olet Sami siitä, että laitan bitumimattoa peräkonttiin varapyöräkoteloon joka puolelle, pohjan peltiosiin ja kontin sivuverhoilun poistettua sivupelteihin ja pyöränkoteloihin jos onnistuu. Samoin takapenkin alle. Ja bitumin päälle jotain vaahtomuovieristelevyä joka paikkaan. Sitten vielä auton ulkopuolelle pyöräkoteloihin joko jotain massaa tai sitten liimapinnalla olevaa kattohuopaa. Mahtaako tehota? =)
Sitä lattiahommaa en rupea sitten edes miettimään...
Comment
-
Varapyöräkotelo voi aiheuttaa ääniä, muistaisin että jossain typ44 malleissa on ollut ainakin tuon muovisen kotelon pohjassa sekä jollain sivulla alunperinkin pieniä bitumipaloja. Itselläni oli 90 luvun alussa sedan ja avant samanaikaisesti, sedan oli quattro mutta muuten olivat suunnilleen samalla CS varustuksella. Muistan hyvin että avantissa oli pieni kumina joka sedanista puuttui. Tuo on kyllä ollut joissain muissakin farkuissa ja johtunee korin muodosta/tilavuudesta.
Takapenkin alla ja pyöräkoteloiden matkustamon puolella on kyllä bitumia jo alunperinkin. Itsellä ei ole juuri tuollaisesta eristyksestä kokemuksia, korkeita taajuuksia joskus poistin huopamatoilla mutta lähinnä kojelaudan tienoilta ja tulipellistä.
Kaikki mitä sinne lisäät vähentää todennäköisesti ääniä mutta vaikutus voi olla hyvin pieni. Nyrkkisääntönä voisi pitää että bitumi ja muut raskaat massat vaimentavat matalia taajuuksia ja pehmeämmät mm. huopalevy tai vaahtomuovi korkeita.
Comment
-
JiiTee
Juu noniin eiköhän näillä eväillä jo pääse etiäppäin! Kiitokset vaan vinkeistä ja ajastanne kaikille vastanneille! :) Taidan tehdä tuon:laitan bitumimattoa peräkonttiin varapyöräkoteloon joka puolelle, pohjan peltiosiin ja kontin sivuverhoilun poistettua sivupelteihin ja pyöränkoteloihin jos onnistuu. Samoin takapenkin alle. Ja bitumin päälle jotain vaahtomuovieristelevyä joka paikkaan. Sitten vielä auton ulkopuolelle pyöräkoteloihin joko jotain massaa tai sitten liimapinnalla olevaa kattohuopaa.
Comment
Comment