Toiveissa olisi korottaa Passatin(profiili) alustaa. Vakipalikat alkaa olla vaihtokunnossa. Jäykemmät jouset ja pidemmät iskarit? Vai? Onko kellään kokemusta tarjonnasta? Onko kukaan Saksasta tilannut ja säästänyt? Linkki ois kiva.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Maavaran kasvattaminen
Collapse
X
-
Minkälaisesta korotuksesta on nyt kyse +30mm vai +100mm?
Allroadin ilma-alustaa sitten sovittamaan paikalleen.
Pidemmät iskarit tarvitset tosiaan, mutta jäykemmistä jousista ei välttämättä ole hyötyä, pidempiä jousia tarvitset.
Jousissa jäykempi ei tarkoita pidempää, jäykempi on paksumpi ja pidempi on vaan pidempi, jäykkyys tulee siitä langan paksuudesta.
-
Vakiona löytyy jousia joka lähtöön.
Tuo 1BB jousitus nostaa muutaman sentin alustaa.
Lisää nostoa saa varmaan laittamalla etupäähän suuremmalle akselipainolle tarkoitetut jouset?
Varustekoodit:
1BA = Standard suspension/shock absorption
1BB = Suspension/shock absorption for rough road design
Edessä:
0JC = Weight category front axle weight range 3
0JD = Weight category front axle weight range 4
0JE = Weight category front axle weight range 5
0JF = Weight category front axle weight range 6
0JG = Weight category front axle weight range 7
0JH = Weight category front axle weight range 8
0JJ = Weight category front axle weight range 9
0JK = Weight category front axle weight range 10
0JL = Weight category front axle weight range 11
0JM = Weight category front axle weight range 12
http://www.oemepc.com/vw/part_single...3705862/lang/e
Takana:
0YN = Weight range 13 installation control only, no requirement forecast
0YP = Weight range 14 installation control only, no requirement forecast
0YQ = Weight range 15 installation control only, no requirement forecast
0YR = Weight range 16 installation control only, no requirement forecast
0YS = Weight range 17 installation control only, no requirement forecast
0YT = Weight range 18 installation control only, no requirement forecast
0YU = Weight range 19 installation control only, no requirement forecast
http://www.oemepc.com/vw/part_single...2/lang/e#sec_1
Comment
-
Jos tuo 1BB on niin sanottu tehtaan huonojen teiden alusta niin se ainakin on mukava ajaa, ei eroa ihan perus alustasta muuten kuin korkeudeltaan. Matalahan se siltikin viellä mutta pääsee sillä pikkasen pahempaan paikkaan jumiin.
Comment
-
Korkeampiprofiilisilla renkailla tai isommalla rengas/vannekoolla saa myös lisää maavaraa. Jos vaan mahtuvat pyöräkoteloihin kunnolla.
Kauheasti jäykempiä jousia ei kannattane laittaa maavaran korottamiseksi. Niillä autosta saattaa tulla melkoinen kivireki.
Jos vaihdat pitemmät jouset/iskarit, niin muista "resetoida" alustan osat vastaamaan uutta korkeutta. Eli siis tukivarsien yms. pultit auki/kiinni, kun auto uudessa normikorkeudessa. Muuten menee tukivarsien puslat rikki aika nopeasti.
Comment
-
Mersupuolellahan Eri mallien maavaroja on säädetty eripaksuisilla kumilevyillä, joita voi tarpeen mukaan asentaa jousen alle. Ihan sama idea siis kuin madaltavissa jousilautasissa, tai coilover sarjoissa: Ei muuteta jousen pituuta tai jäykkyyttä, vaan siirretään jousen toista päätä eri paikkaan. Offipuolella noiden erilaisten jousi spacereiden käyttö tuntuu olevan erityisen yleistä.
Comment
-
Mulla on tossa profiilin skodassa huonon tien alusta.
Ei eroa normaalista kai mitenkään muuten kuin 2cm korkeutta muuttavat jousilautaset.
-> vähällä rahalla helppo 2cm alustaan. Ajettavuus ja mukavuus minun mielestä normaalin auton luokkaa (onhan siinä normi jouset ja iskarit eli niin kai sen pitäisikin olla)
Renkaiden kanssa voi pelata sen verran että korkeammalla renkaalla saa helposti sentin lisää maavaraa. Sitten alkaa mittarivirhe jne lisääntyä.
Nuo on varmasti ne helpot ja kustannustehokkaat ratkaisut.
Comment
-
Jos vaatimuksena on ulosjoustovaran säilyttäminen ennallaan, pitää sinne iskeä pidempää pumppua (ellet halua ranettaa sitä mäntää pidemmäksi jollain jatkoholkeilla) ja ne taas maksaa nelivetopassattiin sen 200-300e per nurkka uutena, eteen kyllä saisi tarvikkeena mutta taakse ei tainnut olla tekijöitä.
Comment
-
Maantiellä toimii ihan hyvin pienelläkin ulos joustolla mutta rotvallien ylitykset, teiden routa heitot yms. aiheuttavat pauketta ja kolinaa kun ulos jousto loppuu. Mulla on portterisssa vakio iskarit kun ei pidempiäkään ole olemassa ja jousina on 35 vai 40mm pidemmät jouset niin rotvalleilta alas pudotettaessa toisinaan saa kolahtamaan etenkin jos on turhan paljon vauhtia ja nyt tarkoitan vaan noin 30-50mm kehnoja liittymä rotvalleja en täysikorkeita. Tuon kun oppi tiedostamaan niin ei ole häirinnyt eikä vaikuttanyt millään tapaa ajo ominaisuuksiin.
Comment
-
Onkohan A4 b6:seen (1.8tq avant) tuollaisia 1BB (tai 1BP) tarjolla?
Vai onko järkevin vain hankkia taakse esim. vahvistetut jouset plus mahdollisesti vaikka korkeussäädettävän säätösysteemi? Takaiskunvaimentimen yläpäätähän saisi alemmaksi kun laittaa rautaa sinne yläpään kiinnitysosan ja korinväliin? Slamitilla ainakin olisi ilmeisesti ihan laillisia kiinteitä St-Suspension korotuspalat taakse.
Etupää onkin sitten eri juttu. Ihan perusjousilla saisi tietenkin jo normaali korkeuteen. Painavampi keulaisen jousilla voi tulla keulan käyttäytymisestä ihan mitä vaan. Mitä keinoja etupäässä on vaikuttaa iskunvaimentimen ulosjoustovaraan?
Comment
-
Ei ne siellä tiedä yhtään mitään kun ei VW kerro heille yhtään mitään. Turha niitä syyttää. ETKAssa ei tosiaan ole aukiselostettuna noita jousia ollenkaan, vain kryptisiä PR-koodeja jotka eivät välttämättä käyttäydy edes loogisesti (1D, 1E, 1F jne. voi jäykkyys kasvaa askel kerrallaan, sitten seuraava askel suoraan 1S, 1T, 1U ja sieltä taas hypätään seuraavaksi 1K, 1L...)
Tuossa lienee tieto jota kaipailit: http://www.dotamatic.com/1BE/Springweightfactors.htm
Comment
-
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=223273
Tuolla joku harrastanut samanlaista muutosta.
Kyllä merkkiliikkeessä onnistuu yhtä tai kahta painoluokkaa jäykempien jousien osanumeron etsiminen, kun ensin tietää mitkä jouset autossa on (maalimerkinnät jousissa, ja iskunvaimentimessa?). Vahvasti epäilen että merkkiliikkeessä lähtevät vähän nihkesti keräämään osalistaa toisen puolesta tuollaiseen muutokseen, kuitenkin voisin kuvitella että jonkun netti-etkan kanssa saisi myös selvitettyä nuo tarvittavat osat.
Comment
-
Onko jousien pituuksista tietoa? Mikä lie maksimi Passattiin? Varmaan käy A6: senkin palikat? Mittailin tunkatusta autosta jousien mitaksi 240mm. Tarvikejousista olen löytänyt max. 255mm. Kai se on vain laitettava vaki- iskarit, vähän pidemmät jouset, koropalat jousilautasiin ja 65 renkaat. Menee muuten vaikeaksi...
Comment
-
Ei siinä pituudessa sinänsä ole mitään rajaa. Raja tulee edelleenkin sen iskarin männän liikeradan myötä vastaan. Ja jousihan on edelleen puristuksissa jos mittaat sitä iskarin ympärillä ollessaan, ei sillä tiedolla tee yhtään mitään. Myöskin se jousen pituus kuormittamattomana on aivan turha tieto, se jäykkyys/paksuus määrittelee sitten mihin korkeuteen se auto jää alaslaskettuna. Eli "löysä" 300mm pitkä jousi voi jättää auton alemmas kuin "jäykkä" 250mm pitkä jousi.
Comment
-
Meinasin että mitähän mittoja on tarjolla? Käykö esim. 2.8 Passatin tai A6 jouset? Lienevät ainakin jäykemmät?
Fixus- myyjältä kysyin niin vastasi että orkkisosia vastaavia löytyy mutta niillekään ei mittoja tiedä. Hankalaa!
Comment
-
Edelleen vahvasti epäilen että merkki- tai varaosaliikkeessä eivät viitsi käyttää työaikaansa toisten projektien osien speksaamiseen. Katsoin autodoc.fi omasta autosta jousitarjontaa, katsoin siitä merkit mitkä ilmoittavat jousien mitat, googlasin k.o. merkkien katalogeja...
http://www.zf.com/brands/en_de/sachs...sx/webcat.html
brand part nr. part part info
1 SACHS 998 417
detailed view
BIG
Coil Spring
Fitting Position : Front Axle
for vehicles with standard chassis
Manual Transmission
Diameter [mm]: 14,75
Length: 314 mm
Outer diameter: 135 mm
2 SACHS 998 418
detailed view
BIG
Coil Spring
Fitting Position : Front Axle
for vehicles with standard chassis
Automatic Transmission
Diameter [mm]: 15,1
Length: 311 mm
Outer diameter: 135 mm
3 SACHS 998 421
detailed view
BIG
Coil Spring
Fitting Position : Front Axle
for vehicles with sports suspension
Manual Transmission
not for equipment vart. : S-Line
Length: 268 mm
Outer diameter: 135 mm
Diameter [mm]: 15,3
4 SACHS 998 422
detailed view
BIG
Coil Spring
Fitting Position : Front Axle
for vehicles with sports suspension
Automatic Transmission
not for equipment vart. : S-Line
Length: 268 mm
Outer diameter: 136 mm
Diameter [mm]: 15,75
Comment
-
Tuon ikäiseen nelivetopassattiin käy sekä passatin omat että C5 nelikkoaudin jouset, ja sieltä audin katalogista löytyy noita erikoismallien jousia (ml. kevyesti panssaroidut versiot) joissa jäykkyyttä piisaa 2000kg per akseli (normaalisti se 1000-1300kg per akseli.) Kuormittamatta ne ovat kaikki yhtä pitkiä, se korkeus/jäykkyysero tulee mm. langan paksuudesta sekä kierrosten määrästä.
Tuollaiset Audin panssarijouset aikoinaan ostin ja tarkoitus oli sovittaa ne juurikin tuollaisiin säädettävän alustasarjan pumppuihin tähän samaan 4motion passattiin mutta en sitten tohtinut alkaa hiomaan niitä jousen juuria tasaisiksi tai keksimään sinne jotain omaa kumistopparipatenttia. Myin ne jouset ja teetin Vallilan Takomolla taakse vähän jäykemmät vieterit.
Comment
-
Otetaas vielä tuota edellistä kirjoitusta takaisin, tarkoitin siis sanoa että 2000kg per jousi eikä akseli, toki nuo ilmoitetut lukemat nyt on vähän hypoteettisia mutta suhteessa siis jos vertaa niin jäykkyysero jäykimmällä panssarijousella vrt. tavis on melkein kaksinkertainen.
ja edelliseen kommenttiin vielä, miksi ihmeessä asiakas ostaisi tavarat saksasta jos suomesta ei saa palvelua? Ei ne saksalaisetkaan ala vapaaehtoisesti selvittämään mikä osa käy mihinkin ja miten paljon eroa niissä on vrt. komponentti X.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jannekni Näytä viestiIhmettelen silti myyjän asennetta. Kuvitteleeko tosiaan että kun ei anna mitään asiakkaan pyytämiä tietoja, saa myytyä tälle kuitenkin orkkisosia vastaavat? Saattaa ostaja ruveta osat katselemaan esim. Saksasta...
Mutta kiitos tiedoista taas!
Tämä on vähän sama asia kuin näydä kivijalkakaupassa kokeilemassa takkia, kysellä myyjältä ummet ja lammet ja sitten tilaat sen netistä ulkomailta.
Miksi ihmeessä siis pitäisi palvella?
Ja tosiaan ETKA tai varaosaliikkeiden ohjelmat kertoo todella huonosti noita jousien mittoja, todettu on. Ne on pakko kaivaa valmistajien nettisivuilta ja kataloogeista jotka on usein hankalasti löydettävissä.
Olen Touraniin asentanut nuo ST:n korotuspalat, Autoracingista hommasin. Toimi siinä mainiosti.
Comment
Comment