Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 korin korroosiosuojaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 korin korroosiosuojaus

    Aloitellaas tälläistä, kun ensimmäisillä B8:lla alkaa olla ikää sen 10 vuotta. Uskoisin, että joitakin muitakin on alkanut mietityttämään tämä asia. Tässä vähän tarinaa omasta -08 rekisteröidystä 291tkm ajetusta Avantista, kun se kävi tässä alkuviikosta hakemassa Finkor -ruostesuojauksen. Samalla livetään hiukan maalipinnan puolelle.

    Etukäteiskeskusteluissa Kotkan Uuden Autosuojaamon väki oli sillä kannalla, että Audeissa on kohtuu hyvät pellit ja ruostesuojauskin on jo valmiiksi kohtuullisen hyvällä tasolla. Todellisuus oli myös kuvatunlainen, eli autosta ei löytynyt mitään erityisen hälyyttävää. Ensimmäisenä maininta itseltä ennen suojausta oli takakaarien etuosan alareunasta (siinä missä kaari taittaa auton alle), mistä kummaltakin puolelta oli selvästi vinyyli mennyt puhki ja ruostetta oli havaittavissa. Toinen oli lähinnä kuriositeettina, että helmakotelot peittävät muovit eivät ole ihan täysin koteloissa kiinni, joten sinne väliin jää aivan selkeästi kaikkea pikkukivaa, joka sitten hiertää sielä välissä. Täältä ei kumminkaan löytynyt mitää hälyyttävää.

    Se mistä tuli hieman mainintaa, oli rengaskotelon huopaisten suojien kiinnityspisteiden tiimoilta, missä ilmeisesti muovinepparit olivat päässeet hankaamaan koripintaa jonkun verran, jolloin sinkitys oli kuulemma selkeästi näiltä alueilta heikentynyt. Taka-apurunko oli myös ruosteessa, mutta se nyt taitaa olla lähes poikkeuksetta normaalia.

    Etukaarethan näissä on tyyppivikana ja ne menee sitten käytännössä kaikista. Ei liene kovin montaa kolmen sadan tietämissä ajettua B8:a, missä tätä ongelmaa ei olisi tullut. Tehtaalta näihin on hyvä vastaantulo, mikäli autoa on hoidettu huolto-ohjelman mukaisesti, eikä sitä ole kolaroitu.

    Oman auton kaarista ei tässä yhteydessä tullut mitään negatiivista kommenttia, koska remontti näiden osalta tehtiin omaan piikkiin edesmenneenä kesänä ilman vastaantuloa. Näin kävi siitä syystä, että autossa on jostain syystä 2-3 kertainen maalipinta normaaliin nähden. Syytä tähän en tiedä, vaikka auto on ollut minulla 8/9 vuotta iästään & 260tkm ja alkupään historiasta eikä auton korista löydy mitään kolarointiin viittaavaa. Jos siellä olisi jotain vakavampaa ollut, niin todennäköisesti auto olisi mennyt lunariin, koska kyse oli tuolloin käytännössä lähes uudesta autosta.

    Villi veikkaus on, että jos tämän suhteellisen alkupään farkun maalipinta ei ole ollut virheetön tehtaan 1. maalauksen jäljiltä, niin kori on ajettu vähintään kerran uudestaan maalaamolinjalta. Paksumpi kerros on siis käytännössä joka puolella ympäri autoa - myös niissä pinnoissa, jotka jäävät ovien taakse piiloon. Joka tapauksessa Hertsikan marmorin maalaamopuolella ei ollut erityistä intoa lähteä selvittämään tätä asiaa tehtaalta, koska asiakaspalvelia oli yksikantaan sitä mieltä, että tehdas ei tule vastaan, koska auto on jossain kohtaa maalattu...

    Tästä en jaksanut käydä sen enempää kitisemään ja vaatimaan asian selvitystä, koska ajatuksissa oli samalla koko auton etuosan maalaus ja olihan tuossa tullut ostettua tämän vuoden aikana myös kierros B8:n peltiosia B8.5 faceliftaajalta ja näissä oli mukana suhteellisen tuoreet ehjät kaaret. Phantomschwarz sai siis uuden sävyn Eissilber:iksi samalla kuin koko keula pistettiin maalipinnaltaan uuden veroiseksi.

    Nyt se on sitten suojattu ja maalipinta on oikeesti melko paksu joka puolelta, joten jos isompia mällejä ei tapahdu, niin tämä auto tuskin kaunistaa Suomen autokannan ikäjakaumaa - todennäköisesti päin vastoin :) Muutenkin tähän on pyritty, vaikka kyseessä onkin normaali käyttöauto.
Working...
X