Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruasiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarruasiaa

    Päivien päivää.

    Kysymys 1. Minkähänlaisia jarrulevyjä ja paloja kannattaisi lähteä metsästämään etuvetoiseen -93 vuosimalliseen kupeeseen(4*108pulttijako pyörissä, sikäli kun tällä merkitystä)?
    Kävin eräässä nimeltämainitsemattomassa paikallisessa puljussa kysymässä jotta minkähänlaista kiekkoa löytyisi ja mihinkä hintaan. No, homma meni melekolailla täysin arpomiseksi kun ei ne oikeen löytäny oikeaa automallia tai jotain... päätin sitten jotta paree vissiin kysyä suoraa täältä niin ei mee pahasti mettään =) Eli jos joku osaisi sanoa suoraan jotain varaosanumeroa taikka vaikka jonkin puljun josta voisi moiset tilailla, helpottaisi se suuresti?

    Pystyykö tähän kyseiseen kulkineeseen kohtuu vaivalla(ja hinnalla) laittamaan jotakin vakiohillitsimiä tehokkaampia jarrusysteemejä? En ole hirveästi näitten jarrujuttujen kanssa temmeltänyt vielä tähänmennessä, mutta tekemällä oppii, tai jotain.. =)

    Kysymys 2.
    Käsijarrua jos erehtyy käyttämään niin hyvin suurella todennäköisyydellä (ainakin) kuskinpuolen takajarru jää laahaamaan. Viimekesänä hieman tutkiskelin systeemejä ja koitin väännellä sitä palautusjousta uuteen uskoon, toimi hetkenaikaa, mutta eipä kauaa kestänyt kun rupesi taas jumittaan... Pystyykö siis tuolle käsijarrusysteemille tekemään jotain jolla sen saisi toimimaan kunnolla?


    Jokerikysymys.
    Minkähän olisi hyvä alustasarja tähän pirssiin? Tarkoituksena olisi saada tiputettua 30-40mm alaspäin. Olen hieman koittanut kattella jotta minkälaisia sarjoja tähän löytyisi, mutta kun ei noitten valmistajien taulukoista aina oikein ota selvää jotta mikä sarja sopii ja mihinkäkin, ja onko etuvetoisessa erilaiset systeemit kuin nelivedossa jne... Mitään "mikroautoalustaa" en ole hakemassa, eli mieluusti semmonen joka on mukava normaaliajossa, mutta jolla pystyy tarpeenvaatiessa kanttaamaan vähän jyrkemminkin =) Säädettävää alustaa en varmaankaan tarvitse, vaikkei se toki haittaakkaan. Hintalapussa voisi lukea ehkäpä korkeimmillaan jotain tuhannen eurorahaa...

    #2
    1. Ø 280 mm, Br. Disc Thickness 22,0 mm, Min. thickness 20 mm
    ATE 24.0122-0139.1
    Bosch 0 986 478 128
    Lucas DF2601

    Width 119 mm, Height 69,5 mm, Thickness/Strength 19,3 mm
    ATE 13.0460-2934.2
    Bosch 0 986 460 944
    Lucas GDB826

    2. Voit vetreyttää satulat, todeta niiden jumiutuvan uudelleen ja lopulta vaihtaa satulat. Vaihtoehtoisesti voit kulkea suoraan maaliin vaihtamalla satulat suoraan.

    Kaikkia näitä kerhon kautta kätevästi. Kuten myös alustaan saat sopivat osat kerhon osakanavasta.

    Comment


    • #3
      Jarrupasta nimistä ainetta kaupittelivat tuohon käsijarru ongelmaan, itsellä myös käsijarrussa vikaa.
      Ajattelin tässä, kun kerkiää auto seistä sen verran, että putsaisin noi ja löisin rasva nipan tuohon jarrusatulaan mistä voisi sitten tunkea rasvaa sisään käsijarru vivustoon.

      Comment


        #4
        Tuo rasvanippa on tuohonkin paikkaan erittäin toimiva vekotin. Itsellä ollut tuossa sämpylässä takasatuloissa nipat nyt pari vuotta, eikä minkäänlaista jumimista ole ilmennyt. Satula toki kannattaa purkaa ja puhdistaa sekä vaihtaa tiivisteet, niin on vanhakin satula iän ase! Aina keväällä ja syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä olen puskenut reilusti rasvaa sinne käsijarrun käyttöakselille samalla kun toinen vetelee autossa vivusta.

        Tuo jarrupasta lienee kuparitahnaa tai jarruosille tarkoitettua (kumi)vaseliinia, jota kannattaa käyttää lähes joka paikkaan kasatessa satuloita.

        Comment


          #5
          Ehkä vähän itsestään selvää, mutta onhan ne kässärin vaijerit kuosissaan? Aika helposti nekin alkaa haitata liikettä - varsinkin jos se käyttöakselikin hiukan ahdistaa. Omassa loppui takertelu pelkkään (~ehjän näköisten) vaijerien vaihtoon.

          Toki olen itsekin sinne akselille työnnellyt voiteluaineita.

          Comment


            #6
            Havaitsin että isossa 43mm (269x20) takajarrusatulassa käsijarrun vipu on jo valmiiksi tehty pronssiholkilla. Ongelmana oli kuitenkin akselitapin syöpyminen ja sen seurauksen turpoaminen - tämä jumitti akselin holkkiin.

            Syöpymät on nyt täytetty ja ajettu suoraksi, saas nähdä kauanko kestää. :)

            Comment


            • #7
              dodii... nyt taas on keriinnyt vähän tutkailemaan asiaa tarkemmin ja kyllä se on tuo käsijarrun vipstaaki tuossa satulassa joka jumittaa, ja pahasti... Vaijerin testasin ja siinä ei vika ole.
              Näkymä kuskinpuolen takajarrusysteemistä on suurinpiirtein tällainen:




              En vielä ruvennut pienistämään systeemejä kroonisen ajanpuutteen johdosta :/ mutta runklasin vipstaakin kuitenkin pihdeillä hieman vetreämmäksi ja laitoin jotakin spray öljyä reilusti, nyt se toimii jotenkin... pitää koittaa josko tässä joskus löytäisi jostain aikaa niin että saisi pienistettyä ja putsailtua nuo. Pitänee sitten uudet hommata jos tarkemmassa tutkailussa osoittautuvat toivottomiksi.

              Sitten kävi mielessäni että josko nuo satulat ja levyt joskus repii irti niin josko hiekkapuhaltaisi tai muuten putsaisi(miten?) ja maalaisi jollain panssarilakalla tmv nuo(ei tietenkään itse jarrutuspintoja ;) kun tuommonen ruosteinen möltti ei järin hienon näköinen ole, vaikkei ne nyt sinällään tuolta hirveästi edes näjy...?

              Olisikohan tämmöinen operaatio totaalisen turha, ja jos ei niin onko jollain suositella jotain hyvää maalia tuohon tarkoitukseen..?

              Esittänen lisää typeriä kysymyksiä asian tiimoilta jahka keksin niitä ;) nyt on vähän väsy ja pitäis koittaa nukkuakkin keriitä :/

              Comment


              • #8
                Omat satulani näyttivät melko samalta kun jarrupalat vaihdoin koupeeni. Käyt ostamassa varaosaliikkeestä jarrusatulan korjaussarjan (eli uudet tiivisteet kaikki) ja vaihdat ne. Lasikuula puhallat satulat, ja maalaat ihan jarrusatulamaalilla.

                Comment


                  #9
                  Uusi satula maksaa vähän yli satasen, täysi korjauskumisarja (Budget) ~20 euroa + mahdolliset liukutapit + maalia + hiekkaa + työtä. Silti autossa on edelleen syöpynyt käsijarrun vipuakseli. :)

                  Comment


                  • #10
                    Kakkoskoppasissa golfeissa toi takasatulan jumiutuminen on ihan tyyppivika. Purkamalla ja herkistelemällä saa satulan toimimaan taas (ainakin vuodeksi). Pitää vaan muistaa käyttää käsijarrua mahdollisimman usein :) Suositeltavin korjauskeino siis uusi satula..

                    Comment


                    • #11
                      Alustasarjasta sen verran että itse asennutan lähipäivinä coupeen H&R:n jouset (-40mm) ja Bilstein Sprint iskarit, kyseinen setti osuu vielä jotenkin sun hintahaarukkaan. Kyseinen yhdistelmä on kuulemma toimiva coupessa, pitäisi olla siedettävän pehmeä alhaisissa nopeuksissa, antamatta periksi kovemmissa nopeuksissa.

                      Weitecin alustasarjasta ja KW:n iskareista(jouset pitäs olla ok, maahantuoja pelotteli että iskarit ei kestä kuin pari vuotta, tiedä sitten..) olen kuullut pelkkää pahaa. Lisäksi löytyy Konilta sarja coupeen ja jouset(-35mm) joltakin ruotsalaiselta valmistajalata jonka nimeä en tähän hätään muista. Lisäksi löyty eBay:stä joku "sport" merkkinen alustasarja, mutta se kuulosti sen verran pelottavalta etten edes harkinnu sitä. Muita valmistajia en löytäny jotka tekisivät mitään coupeen.

                      Nelivedon ja etuvedon sarjat eivät ole identtiset. Vielä en osaa sanoa onko H&R + Bilstein oikeasti hyvä yhdistelmä, parin viikon päästä ehkä kun on radallakin mahdollisesti käyty. Toisaalta vertailukohteena on audin 16vuotta vanhat iskarit ja jouset.. :)

                      Comment


                      • #12
                        Jebulista.

                        Elikkä nyt olis tarkoituksena koittaa viikonloppuna pienistää nuo satulat ja kattoa mitä ovat syöneet...
                        Tuosta "jarrusatulamaalista", minkähänmoista ainesta tuo on, mistä sitä saa, ja mitä maksaapi? Ja osaako jonku tietää kyseisen maalin tuotenimeä jolla voisi lähteä tiedustelemaan moista litkua..?

                        Alustasettiä en ole mitenkään kovin kiiruulla ostamassa, jotta tässä on hyvin aikaa keräillä kommentteja mahdollisista vaihtoehdoista =)
                        Juzu, minkähintainen on tuo pelkkä H&R jousisetti ilman iskareita?

                        Iskarit tuossa kulkineessani on hyvät, mutta mitenköhän mahtaa käydä jos tuosta sitten tiputtaa esim tuon 40mm, kannattaako mieluusti vaihtaa samalla myös iskarit paremmin soveltuviin?

                        Comment


                        • #13
                          H&R:n jouset oli noin 350?

                          Comment

                          Working...
                          X