Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keraamiset jarrut käyttöautossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Keraamiset jarrut käyttöautossa

    Tälläistä "koontia" ei varmaan vielä ole, aloitetaan.

    OEM:nä ollut varmaan saatavilla kaikkiin ykkös ja kakkoskonsonantteihin jostain kaksituhatkymmenluvun puolesta välistä. Olkoon tässä näin ainakin alussa painopiste käytetyssä autossa, missä "jarruhifit" alla. Kerhon "piirissä" lienee ainakin yksi C7 S6, C7 Ronsu(ja), R8:(ja) ja Q7, missä näitä on ollut?

    - Pelkkään "käyttöautoon" tuskin järkeä infernaalisen ylläpitokustannuksen takia, mikäli tilanne eskaloituu - mutta entä jos hieman hinkuaa käyttiksellä myös radalle?
    - Keskimäärin hyvä vai huono juttu, jos käytetyssä tälläinen on tälläinen setti tarjolla?
    - Miten nuo kestää?
    - Miten nuo toimii talvisissa olosuhteissa?
    - Onko keraamisien levyjen yhteydessä oleva satula sellainen, että jos levyjumppaan joutuu, niin toimii mitoitukseltaan myös rautalevyjen kanssa + sopiiko keraamisille tarkoitettuun satulaan jotkut rautalevyjen kanssa käytettävät palat?
    - Mitä muuta huomiotavaa aiheesta, jos keraamisten kanssa päättää lähteä pelaamaan?
    Viimeksi muokannut QHad; 28.10.2016, 15:12.

  • #2
    Mulla on S6 C7 satulat ja 400x38 rautalevyt omassa käyttiksessä ja muistelisin tutkailleeni asiaa sen verran että vastaavat keraamiset levyt ovat samalla offsetillä ja satula muutoin sama mutta tiivisteet ja väri eri. Teoriassa siis voisi ostaa harmaat satulat ja ajella rautalevyillä arkiajot ja ratapäiville sitten puljata kukkaruukut alle.

    Comment


      #3
      Mites jarrupalat, ovatko samaa materiaalia, vai onko keraamisille ihan omat palat?

      Comment


      • #4
        omat palat toki, mutta vaihtuvat päikseen siinä missä levytkin.

        Comment


        • #5
          Mulla on omassa (CCB hiilikuituvahvisteiset) keraamiset jarrut. Mittarissa 54tkm ja palat ei näytä juuri kuluneen, paksuutta on siis reilusti jäljellä. Hyvinhän nuo toimii ja ennenkaikkea eivät pölyä. Kylminä päivinä tosin pari ekaa jarrutusta on äänekkäitä ja aavistuksen tehottomia, vähän kun lämpiää niin ei pidä ääniä ja puree hyvin. ABS kompensoi automaattisesti tehottomuutta kylmänä joten se on syytä olla koodattuna keraamisille.

          Palat eivät ole älyttömän kalliita, muistaakseni muutaman satasen ympäriinsä. Levyt sen sijaan maksaa älyttömiä mutta toivon että niitä ei tarvitse koskaan vaihtaa.

          Rata-ajoa ei ole tullut harrastettua joten siitä en osaa sanoa, yleisesti ottaen keraamisia ei kuitenkaan suositella hinnan takia aktiiviseen rata-ajoon. Eli pikemmin päinvastoin, radalla kulutetaan halvempia teräslevyjä ja kadulla ajetaan keraamisilla jotka kestävät normaalikäyttöä "ikuisesti".

          Comment


            #6
            Keraamisia levyjä saa muualta huokeammin kuin Audin tiskiltä. Nykyään noita levyjä jopa pinnoitetaankin useampaan otteeseen jolloin hinta on jo kohtuullinen.
            Palat pitää olla omat mutta moni käyttää esim Pagidin palaa.
            Muuten ainakin risassa on toimineet hyvin. Tosiaan kylmänä eka jarrutus on heikompi kuin teräslevyillä mutta hiukan kun lämpiää niin puree kiinni kuin tauti. Peräkkäisiä kovia jarrutuksia kestää hyvin eikä levyt ala vatkaamaan.
            Ja pölyäminen on erittäin minimaalista.

            Comment


            • #7
              Itse ostin Audi S8 - 08
              jossa on keraamiset jarrut. Todella tyytyväinen kyllä niiden toimintaan, on napakat. Tavallisessa ajossa levyjen pitäisi käsittääkseni kestää todella pitkään.
              Tiedättekö paikkoja josta saa edullisemmin noita levyjä, taikka sitten tuo pinnoitus homma, jos joskus tulisi tarvetta?

              Comment


              • #8
                Vastaan tuli tänään rengasostaja, joka väitti että mittarin ruuvauksineen on 400tkm w12 d3 lang kasissa kestäneet keraamiset levyt. Esitteli todisteeksi vielä 2007 leimoja levyissä. Komeat, täysin sileät, ei minkäänlaista uraa, ruostetta, hapettumaa tai pykälää levyssä. Ei pölyä.

                Että jos oikeasti on orggis levyt alla, niin "ikuisilta" ne kyllä vaikuttavat. Sinänsä hyvä, ostaja kertoi että orggis lisävarusteena jarrut olivat 30k€. 4E0615301AF / 4E0615302G etulevy maksaa reilu 5k/levy, tosin jokin puolalainen saitti myy niitä vain 1600€/kpl..
                Viimeksi muokannut Ihmemies; 22.4.2019, 21:17.

                Comment


                  #9
                  Kyllä minäkin auton ajan Lahdesta Vantaalle ja takaisin juurikaan jarruun koskematta ja tuollaiset lukemat matkamittariin tuossa ajassa, vaikka yksillä rautajarruilla. Tuollaisella ajotavalla pääsisi vaan tämän foorumin esson baariin helposti kun valuttelisi valoihin jne. Näkeehän noita jarrun säästäjiä tuolla liikenteessä.

                  Jonkun uutisen näin jossa Porschen edustaja sanoi, että jos haluaa jarrupölyttömät vanteet niin keraamiset jarrut mutta silti dynaamiseen ajoon radalle rautajarrut. Että ei ne kuitenkaan kovalla käytöllä ole ikuiset, eikä edes kovinkaan pitkä ikäiset.

                  Comment


                    #10
                    Mikäli keraamisia levyjä pitää alkaa uusimaan, ja hinta mietityttää, niin parasta on varmaan vaihtaa teräksisiin. Jarrulevyt ei ehkä ole niitä osia, joita ensimmäisenä kannattaa ostaa merkittöminä Puolasta, vaikka kuinka halvalla saisi :)

                    Rautajarruillakaan ei ole sinänsä mikään saavutus päästä 200 tkm, itsellä on kummassakin aikaisemmassa Audissa ollut ensiasennuslevyt ja mittarissa yli 200 tkm. Vaikka teräslevyille laskisi hintaa 1000 eur/kierros, ja ajaisi autolla 100 tkm vuodessa, olisi keraamisten jarrujen 5500 eur/kpl etulevyjen hinta maksettu takaisin jo 2,2 miljoonan kilometrin kohdalla, 22 vuoden päästä. Säästönäkökulmasta ei siis kannata alkaa keraamisia miettimään, vaikka olisivat ikuiset.

                    Palathan ne on, mitkä enemmän kuluu joka tapauksessa. Mikähän niiden kestoikä on keraamisten jarrujen kanssa?

                    Comment


                      #11
                      Keraamiset levyt lienevät myös kevyemmät mitä rautalevyt ovat eli vähemmän pyörivää massaa kiihdytettäväksi ja siten parempi suorituskyky.

                      Minkä hintaisi nuo keraamisille levyille tarkoitetut jarrupalat ovat? Jos en ihan väärin arvaa niin vähintäänkin 2x performance lisä niissä on.

                      Comment


                        #12
                        https://www.autoblog.com/2019/03/24/...r-race-tracks/

                        Alkuperäinen kirjoittaja klikinsäästäjä

                        During the 2020 992-series Porsche 911 launch in Australia, Wheels magazine spoke to Paul Watson, Porsche Australia's in-country technical representative. When the conversation turned to carbon ceramic brakes, Watson surprised his questioners with the statement that "if you're doing club days we'd always recommend iron discs." This is an unexpected take considering how carbon ceramic rotors have been promoted as an open-secret weapon for track days.

                        Watson explained that "ceramic discs can degrade if you're hard on the brakes" and that "heat build-up will degrade the carbon fibers in the disc." Rotor wear comes no matter the rotor material, though.

                        The context of Watson's statement comes when he says, "When we first launched the discs we told people they'd last virtually for the life of the car and people were doing a number of trackdays and coming back to us saying 'I've worn them out.'" The issue isn't about the pure performance value of carbon brakes, but the cost-vs-performance value compared to iron rotors.

                        Brembo used to promote its SGL carbon ceramics as lasting 100,000 miles. The company has changed the wording on the page to say they have "a four times longer lifetime and an obviously less brake pad wear" than cast iron discs. Your mileage would certainly vary.

                        Comment


                        • #13
                          Päivityksenä tuohon aiempaan, ajelin sen toiset 50tkm C7 RS6:n mittariin ennen poismyyntiä ja keraamiset jarrut eivät tuolla välillä havaittavasti kuluneet. Ajo pääasiassa matka-ajoa, loput kaupunkipyörittelyä. Autobaanalla tuli yksi kesä useampi tkm vedeltyä, mutta ei rata-ajoa.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                            Mikäli keraamisia levyjä pitää alkaa uusimaan, ja hinta mietityttää, niin parasta on varmaan vaihtaa teräksisiin. Jarrulevyt ei ehkä ole niitä osia, joita ensimmäisenä kannattaa ostaa merkittöminä Puolasta, vaikka kuinka halvalla saisi :)

                            Rautajarruillakaan ei ole sinänsä mikään saavutus päästä 200 tkm, itsellä on kummassakin aikaisemmassa Audissa ollut ensiasennuslevyt ja mittarissa yli 200 tkm. Vaikka teräslevyille laskisi hintaa 1000 eur/kierros, ja ajaisi autolla 100 tkm vuodessa, olisi keraamisten jarrujen 5500 eur/kpl etulevyjen hinta maksettu takaisin jo 2,2 miljoonan kilometrin kohdalla, 22 vuoden päästä. Säästönäkökulmasta ei siis kannata alkaa keraamisia miettimään, vaikka olisivat ikuiset.

                            Palathan ne on, mitkä enemmän kuluu joka tapauksessa. Mikähän niiden kestoikä on keraamisten jarrujen kanssa?
                            https://car-performance.pl/produkt/a...af-4e0615302g/

                            Käsitin vajavaisella puolan taidoillani, että kyseessä olisi kuitenkin orggis levyt. Ehkä ne ovat jääneet hyllyyn maatumaan, kyseessä on huijaus, tai ne on esim. ryöstetty jostain ja nyt diilataan eteenpäin?

                            Ei kai keraamisissa mitään säästä, jos esim. tohon D3:een ne ovat optiona maksaneet 30000€. Sillä saisi lavallisen normi rautalevyjä jo :) Mutta ei W12:n ostamallakaan myöskään säästä, kun eteenpäin pääsee 1.8 turbollakin ihan hyvin. Joku nyt on vaan joskus sellaiset halunneet, ja ainakin minusta ne vaikuttivat varsin hienolta keksinnöltä, ja ehkä jopa kestäviltäkin!

                            Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                            Keraamiset levyt lienevät myös kevyemmät mitä rautalevyt ovat eli vähemmän pyörivää massaa kiihdytettäväksi ja siten parempi suorituskyky.

                            Minkä hintaisi nuo keraamisille levyille tarkoitetut jarrupalat ovat? Jos en ihan väärin arvaa niin vähintäänkin 2x performance lisä niissä on.
                            Katselin, että noille D3 W12 Bremboille olis 600€ palat.
                            Viimeksi muokannut Ihmemies; 23.4.2019, 14:58.

                            Comment


                              #15
                              Moi,

                              Mulle päivitettiin a8 d4 jarrut keraamisiin, niin mitä tuolta pitää koodailla että on alkuperäistä vastaava asennus? :D
                              se joku disc wiper homma ainakin kai?
                              entä tarviiko jarrut muutoskatsastaa kun ne päivitetään parempiin? Tai luultavasti parempiin..

                              Comment


                                #16
                                Ei tarvi muutoskatsastusta minun käsittääkseni.

                                Comment


                                  #17
                                  Joo, sain audiltakin jonkun vastauksen :) pitää näyttää konttorilla ja ilmoittaa auton malli mistä jarrut on.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X