Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aluvanteiden myyntimaalaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aluvanteiden myyntimaalaus

    Pitäisi aluvanteet saada maalattua jonninmoiseen myyntikuntoon. Vanteissa on enemmän ja vähemmän "lattiarupeja/naarmuja"

    Ajattelin ensiksi hiopasta pinnan rikki niistä ja sit vaan vannehopeaa päälle ja sitten sopivaa lakkaa. Onnistuuko ihan tuolla sydeemillä? Maalin nyt pitäis nyt kuitenkin ainakin tämän kesän kestää. Halvalla ja vähällä työllä pitäisi rojektista selevitä.

  • #2
    Eipä se taida tuon kummallisempi homma olla.
    Mopon vanteita tuolla tavalla maalasin kesti hyvin.
    Itsellä kanssa noiden myynnissä olevin 16" uudeleen maalaus tumman harmaksi, mikäli niitä ei kukaan osta pois.

    Comment


    • #3
      Yhdestä vanteesta oli jostain syystä maali hilseillyt osittain irti. Juuri tuolla menetelmällä jopa ilman lakkaa tuli ihan kelpo tulos. Pinta jäi hieman epätasaisemmaksi kuin orkkismaalissa, mutta väri täsmäsi täysin.

      Comment


      • #4
        Kannattanee käyttää samaa merkkiä maalia ja lakkaa. Muuten saattaa kiehua. Esim. Motipin tuotteet ovat toimineet ja värejä riittää joka lähtöön. Maalia kuivana suihkuna (kaukaa) useita _erittäin ohuita_ kerroksia purkkia ahkeraan ravistellen ja lakkaa samalla metodilla päälle, viimeinen kerros saa olla märkä, että tasoittu paremmin. Kuivuttuaan läpikotaisin voi haluttaessa hioa ja lakata taas tai vaihtoehtoisesti kiillottaa. Kuivuminen kestää melko kauan, toivottavasti audi menee kaupaksi aiemmin.

        Liian paksu 1k maali/lakkakerros ei kuivu ikinä ja halkeilee miellään. Mieluummin liian vähän kuin varmasti tarpeeksi.

        Joskus oli myynnissä kaksikomponenttispraylakkaa. Saattaisi olla kova sana.

        Comment


        • #5
          Kannattanee käyttää samaa merkkiä maalia ja lakkaa. Muuten saattaa kiehua. Esim. Motipin tuotteet ovat toimineet ja värejä riittää joka lähtöön. Maalia kuivana suihkuna (kaukaa) useita _erittäin ohuita_ kerroksia purkkia ahkeraan ravistellen ja lakkaa samalla metodilla päälle, viimeinen kerros saa olla märkä, että tasoittu paremmin. Kuivuttuaan läpikotaisin voi haluttaessa hioa ja lakata taas tai vaihtoehtoisesti kiillottaa. Kuivuminen kestää melko kauan, toivottavasti audi menee kaupaksi aiemmin.

          Liian paksu 1k maali/lakkakerros ei kuivu ikinä ja halkeilee miellään. Mieluummin liian vähän kuin varmasti tarpeeksi.

          Joskus oli myynnissä kaksikomponenttispraylakkaa. Saattaisi olla kova sana.

          Comment


          • #6
            Eipä siihen tarvita juuri muuta kuin santapaperia, vannehopeaa ja lakkaa.

            Paukkupullo toimii, kunhan pitää huolen siitä, että ruiskuttaa riittävän ohuelti, mutta kuitenkin niin, että kerros on riittävän juokseva peittääkseen epätasaisuudet. Kerroksia tarvitaan paljon, että saa tasaisen pinnan. Edellisen kerroksen pitää olla hieman märkä ennen uuden suihkuttamista.
            Pullollinen lakkaa pintaan ja hyvä tulee.

            Viime kesänä korjailin ässän kiveniskemiä paukkupullolla. Kokemukseni Motipin lakasta oli, että pinta jäi hieman mataksi. Pohjalla oli Audin väriä Motipin valikoimasta. Päälle piti vielä suihkuttaa toisenmerkkinen lakka, että sai kiillon mukaan.

            Comment


              #7
              Yksi vaihtoehto on myös kaupata vanteet maalien ja lakkojen verran alennetulla hinnalla ja antaa ostajan kunnostaa itse haluamallaan vaivalla?

              Comment


              • #8
                Tähän täytyy laittaa yks kunnostusvinkki... Sattumalta mun varastosta löytyy ylimääräinen taka-akseli, siitä napa irti ja kakkosnelosen päähän kiinni. Sitten kiinnitin sen siirrettävään työpenkkiin ja rumpu kiinni. Siihen voi sitten kiinnittää vanne pitkillä pulteilla ja siipimuttereilla molemminpäin ja eiku porakoneella ja 3M laikalla helppo hiota puhtaaks. Lanteella vaan jarruttaa vannetta jos kiihtyy liikaa... ;)
                Samalla sydeemillä saa myös helposti maalattua tasaisesti. Käytin Motipin vannehopeaa enkä laittanu lakkaa edes koska se on sitten aika sitkee jos haluaa taas joskus vaihtaa väriä. Hyvin on kestänyt kesän verran vaikka aikalailla ajettu hiekkateillä.

                Comment


                • #9
                  Tää on taas tätä. Kylän kummastakaan "rautakaupasta" ei löytynyt minkäänlaista spreytä em:rojektiin. Kaikkia pommin kestäviä Takkamaaleja löytyy kyllä. Pitänee sit kun, pääsee käymään siviilisaation (Nuorgamissa ;-) keskellä, ni ostaa noi purnukat. Montako purkkia yleensä menee 4:ään vanteeseen --> maalia/lakkaa?

                  Hiomapaperia löytyy kyllä, mutta kuinka karheeta se pitäisi olla? Yhellä karheudella pitäisi mennä ;-)

                  Comment


                  • #10
                    no jos vaan yhden sortin santapaperilla meinaat pärjätä, ni sitten käytät viimeistelyyn kelpaavaa..
                    yli 300 sais olla ettei jää hiontanaarmut käläkäläpullomaalin alta pilkottamaan.
                    Joudut vaan hieromaan enempi, että saat isoimmat kraaterit tasotettua.

                    Comment


                      #11
                      280 karkeudella vesihiottaessa saattaa nippanappa onnistua käläkälä-tuotteiden:) kanssa. Kraaterit, syvät naarmut ja muut sellaiset montut kannattaa suosiolla kitata, vaikka jollain finspackelilla.

                      Kuten aina maalauksessa, pohjustustöiden laadusta on kiinni miten homma onnistuu, käläkälämaalit on sellaisia litkuja, ettei ne peitä käytännössä mitään virheitä pinnassa, vaan maalaus tuo enempikin virheet esiin. Jos sormenpäällä tunnustelemalla huomaat pinnassa virheen, se näkyy takuuvarmasti maalin alta. Pohjustustöitä tehdessä ei kannatta hioa alkuperäistä maalia puhki, jos ei ole pakko. Puhtaaseen alumiiniin, kun ei tahdo maalit oikein tarttua tai ainakaan pysyä kiinni pidemmän aikaa. Vaan onko sillä mitään väliä, kun kyse on "myyntimeikkauksesta".

                      Comment


                      • #12
                        Jos pitää vain saada ns. kiilto pois, niin 800 veden kera on hyvä karkeus.

                        Tuohon Mikun vinkkiin liittyen, rakensin viime kesänä vanhasta jakelumittarin rungosta vannesorvin.

                        Pulttasin golfin etulaakeripukin telineeseen jarrusatulan korvakkeista, vetoakselin tein M16 kierretangosta, jonka kiristin laakeriin kiinni muttereilla. Toiseen päähän tankoa sopivan kokoinen laakeri pukkiin ja muttereilla kiinni. Akselille hihnapyörä sopivaan kohtaan ja moottori pyörittämään sydeemiä.

                        Alunperin siinä oli kuivausrummun moottori, mutta kierrokset eivät piisanneet. Sitten bongasin huutonetistä kuvassa olevan. Vääntöä tuossa moottorissa ei juuri ole, mutta minkä voimassa häviää, sen kierrokset kompensoivat. Ottaa aika hurjasti kiekkaa, jos laskee vapaasti pyörimään, hiottaessa kierrokset putoavat sopivasti. Alennusvaihde olisi hyvä, niin saisi hieman vääntöäkin.

                        Tuolla vehkeellä on hyvä tarkistaa vanteen heitot ja sitä on hyvä muutenkin käyttää telineenä kunnostettaessa esim. tällaisia rumia vanteenpoikasia, joista sitten aikanaan kuoriutuu tällaisia.

                        Comment


                        • #13
                          Täytyy Jari myöntää että toi ON pätevän näköinen laite! Sen takia en julkaise kuvaa omastani... :)

                          Sen verran maalamisesta vielä että itse en halunnut kiiltoa, senkin takia jätin lakan pois. Näyttää toisaalta siltä että Motipin vannemaalissa on lakkaa jonkun verran. Mutta ei se mitään, olen lopputulokseen tyytyväinen ja kestävyyteen erittäin positiivisesti yllättynyt.

                          Comment


                            #14
                            Onpas nyt monen moista neuvoa... Hommahan on niin että metalli hohto väri esim. hopea vaatii päällensä lakan. Lakka "sulkee" maalin pinnan ja tällöin pinnasta tulee a) kiiltävä ja b) se ei ota likaa itseensä kiinni. Jos metallihohto maaliin jättää ruiskuttamatta lakan on se ikäänkuin sama et veis baarista mimmin kotiin ja käviskin vaan nukkumaan.. Eli jotain jää puoli tiehen.

                            Jokusia maali rojekteja tehneenä olen huomannut että tuollaiset ei heti silmän alla olevat kohteet kuten vanteet voi huoletta hioa 400 veden kanssa yli. Lakkaamisesta sen verran että ihan sama minkä valmistajan pullo on niin jos pintaa et ruiskuta märäksi ja näe pinnan muodostumista appelsiinistä kirkkaaksi niin se todennäköisesti valuu tai on matta. Harvoin täydellisesti kuivat maalit reagoi kieuhamalla eri merkkisten kamojen kanssa ja kukapa osaa sanoa minkä merkkisellä maalilla omat vanteet on alun perin maalattu?

                            Comment


                            • #15
                              Mites kun itse noi vanteeni nyt maalasin, mutta lakka loppui kesken.
                              Kuinka pian tuohon uskaltaa lisätä lakkaa, vai menikö koko homma pilalle?

                              Comment


                              • #16
                                Itsekin noitten erimerkkisten paukkupullojen kanssa pelanneena en ole juuri kiehumista havainnut. Holetta voi sekoitella erimerkkisiä aineita keskenään.
                                Viimeksi kiehui, kun yritin vetää valojen värjäykseen tarkoitetun kuultomaalin päälle Mastonin kirkaslakkaa.

                                Comment


                                  #17
                                  lakata pitää uudelleen ilman hiomatta muutaman tunnin kuluessa. Jos ei kerkee niin sit pitäs odotella kunnes lakka on kokonaan kuiva ja matata uudelleen ja suihkuttaa lakka. Niin ja lakkahan on kokonaan kuiva n. 2kk päästä maalauksesta...mutta eiköhän sitä voi jo parin viikon odottelun jälkeen varovasti hierasta. Jos paperi menee tukkoon koko ajan niin sitten tiedät että se on vielä pehmeää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo pitää noita vähän tasotella hienolla paperilla, kun ei ollutkaan niin täydellinen maalipinta kuin luulin, noh purkki maalia ja pari purkkia lakkaa (reilusti!!!) niin hyvä tulee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aattelin maalata noi orkkis-Avukset, kun niissä on jo kaikenlaista kolhua ja aattelin vetää ne samalla vähän tummemmaksi. Ruiskulla aattelin maalata ja käyttää automaalia+lakkaa.

                                      Töissä olis lasikuulapuhallin, et kannattaisko ne vetää sillä ekaks niin saa lakat pois eikä olis niin kauhee hiominen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuo kuulapuhallus voisi toimia. Muutama vuosi sitten yritin saada -80 -luvun Raid -vanteista maaleja pois kunnon hiekkapuhallusvehkeillä. Maaleja irrottaessa meni monta tuntia. Hurja homma ja pinta jäi aika epätasaiseksi.
                                        Keväällä yritin BWA:n vanteista saada maalia Nitromorsilla pois. Oli vanteissa niin monta kerrosta maalia, että meinasi usko loppua kerroksia poistaessa.
                                        Itse pakkeloisin rosot tasaiseksi, hioisin pinnan kunnolla, viimeinen hionta 800 paperilla ja sitten maali pintaan, näin tein esim. näille aluille, jotka olivat viime kesänä vielä aika lohduttomassa kunnossa.

                                        Comment


                                          #21
                                          unohtaisin sen kuulapuhalluksen. Ideana ok mutta toisaalta mitään suurta hyötyä siitä ei ole. Samaan lopputulokseen pääset hiomalla kiven iskut tasaisiksi ja maalamaalla vanhan maalin päälle. Jos puhallat alsa pinnalle asti niin joudut vetämään ensin asialliset pohjamaalit jotta se maali pysyy alsa pinnalla. Henkilökohtainen mielipide on että vanteisiin riittää helposti 600 tai jopa 400 hionta loppu hionnaksi. Niitä pikku naarmuja jotka saattavat jäädä 400 jälkeen ei kukaan hiomaa sieltä alhaalta vanteista. Mut jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X