Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Äänieristysaineista,mikä on hyvää ja mitä kannattaa laittaa?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Äänieristysaineista,mikä on hyvää ja mitä kannattaa laittaa?

Tuli tuossa hifimiesten jutuista mieleen että nythän tuo olisi hyvä omakin auto hiljentää kun ei ole mitään tiellä. Onko bitumimatto lattialle parasta, entäs mitä ainetta muualle? Noisekilleriä enkä muuta litkua ole koskaan laitellut, eli onko niistä mihinkään ja mitä eri aineita on olemassa? Kattoon ja ovipahveihin olen laittanut jotain solukumiäänieristyslevyä ja ainakin katossa se oli hyvä. Ovipahviin se oli vähän ahdasta asentaa kun se oli sentin paksua.

Riippu vähän siitä minkälaista ääntä meinaa vaimentaa. Ajomelun vaimentamiseen pehmeä, "absortoiva" matto on asiallista. Hifimiesten (joihin lasken myös itseni) tavoitteena on vaimentaa erilaisten pintojen värähtelyä ja siitä aiheituvia ongelmia äänentoistoa ajatellen. Siihen bitumi- tai raskasmatto on hyvä niille pinnoille minne sen saa taipumaan. Matoista ei juuri ole hyötyä jos niitä ei saa kunnolla kiinni. Vaimennusmassoilla tavoitellaan samaa vaikutusta mutta ne "taipuvat tiukemmille mutkille". Jotkut massoista ovat vettä imeviä, mikä kannattaa muistaa käyttökohdetta valitessa. Esim. ovien sisäpuolella voi joutua massapinnan sulkemaan maalaamalla tai lakkaamalla ettei tule ikäviä yllätyksiä korroosion muodossa.

Itse olen käyttänyt pääasiassa raskasmattoja vaimennukseen. Esim Wurthin matto (tyyppiä en muista) on asiallista tavaraa, vaatii vaan huolellisen lämmittämisen asennuksessa. STP Vibraplast (taitaa kuulua Audio-Hellmannin valikoimiin) on kyllä paras aine mitä minä olen käyttänyt. Ei tarvitse lämmitystä taipuu mukavasti ja tarttuu kiinni kuin raivotautinen koira pohkeeseen. Ei halvin mutta lähellä parasta.

Nämä eivät ole myyntipuheita vaan ihan omia kokemuksia aiheesta :)

Comment

Ffp:n puolella on juuri keskustelua aiheesta: Dynamat, Brax jne.

Täällä aikalailla "syvällistä" lähestymistä aiheeseen jos ei meinaa uni tulla...(-;

Comment

Kun Mikko olet tänne Tampereen suunnalle tulossa autoa maalauttamaan niin voisin ehdottaa myös yhteydenottoa Noisetekiin Kangasalla. Myyvät vaimennustarpeita suoraan tehtaanmyymälästä ja valikoiman pitäisi olla melko monipuolinen.

Comment

FFP:n puolella on keskustelua aiheesta enemmänkin, esim. hakusanalla "bitumi".

Varoituksen sana liimattavista bitumilevyistä, BTDT:
          Kahdesta autostani on harsittu kuljettajan puolen jalkatila kasaan ruostumisen takia. Ajan mittaan kosteus hivuttautuu kovettuneen bitumilevyn alle ja nakertaa rakenteita. Pelti näyttää ulkoa ehjältä, mutta pysyy koossa vain bitumin avustamana. Itse käytän siveltävää bitumia.

Comment

Lähinnä tosiaan meinasin hifin kannalta räminöitä vaimentaa, ehkä siinä samalla sitten myös ajomelua. Tuota bitumia juuri "pelkäsin" sen takia että pysyykö se paikallaan ja vetää kosteuden väliin, samoin kuin muut mömmöt. Ei tosiaankaan kiinnosta alkaa tekemään mitään ruostekorjauksia myöhemmin väärien aineiden takia.

Audio-Hellmanilla tosiaan on noita aineita, aika hinnakasta on laittaa koko auto tuolla Vibraplastilla.

Pitää kysellä tuolta Noisetekistä, olenkin parhaillaan Tampereella kolme päivää.

Edit, tuli sitten ostettua 5.4 m^2 bitumimattoa, onhan tuossa tehtaallakin alunperin sitä samaa ainetta. Laitetaan nyt sitten vähän lisää. Eipä ne tuolla Noisetekillä oikein "kartalla" olleet, mutta tulipahan käytyä. Ei pääse homma loppumaan kesken ;)

Comment

Working...
            X