Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ite vaihdoin sinne polttimot hiljan ja kyllä, ne lähtevät vetämällä irti. Ite laitoin jonkun kankaan/rätin palan ettei tuu jälkiä ja pihdeillä kiinni siihen nuppiin ja samalla kangottaa meisselillä säätimen siitä päästä, jossa ei ole sitä nuolta niin irtoo kivuttomasti. Nuppien takana on 2 ristipäätä niin sit lähtee nyppäämällä/kangottamalla se paneeli irti.
Edit: Mistä ostit jalopuut? Onko oikeen kunnon paneelia vai tarrat?
Tjooh, siinähän se sunnuntaipäivä mukavasti vierähti ja selkä paloi Hangon armottomassa auringossa pihalla ropaillessa. Eli jos joku tarvitsee tietoa kyseisestä projektista, niin puretaan se nyt tuoreesta muistista tähän. Melko simppeli homma.
Keskikonsolin purku menee siis seuraavasti:
Takatuhkiksen kansi pystyasentoon, jolloin tuhkis nousee pois. Alta paljastuva 13-millinen auki.
Käppärin edestä muovilätkä pois, jolloin paljastuu kaks ruuvia. Alempi irroittaa keskikonsolin takaosan ja ylempi irroittaa vaihdekepin pussin. Eli alempi auki ja takakonsoli nousee paikaltaan.
Tupakansytkän ja kaikki ikkunat tipauttavan katkaisijan (Cabrio) piuhat irti ja konsoli nousee temppuillen käppärikahvan yli. Vaihdekepin nuppi irti ja kepin pussi pois em. ylemmän pultin irroittamisen jälkeen. Sitten rätti-pihdit -yhdistelmällä lämppärin nupit irti ja alta paljastuvat kaks ruuvia auki, jolloin lämppärin nuppien kehyspaneeli putoaa. Sitten alla oleva pieni muovikäikäle väännetään irti. Käännetään konsolia hieman, jotta saadaan lisämittariston piuhat irti. Tämän jälkeen lisämittariston takaa kaks ruuvia irti ja koko paketti nousee pois. Sen jälkeen irtoaa tuhkiksen kansi oikein kätsysti. Tässä yhteydessä pääsee vaihtamaan koko kourallisen polttimoita, joita kannattaa varata, jos vain tuntee vaihdon tarvetta.
Ovipahvit olivatkin hiukan hankalampi juttu... Mutta nekin saatiin irti. Kahvan alta löytyy kolme reikää. Jokaisessa on kuusiokolo enemmän tai vähemmän moskan piilottamana, mutta siellä ne ovat kuin ovatkin. Kaksi etummaista löysälle ja takimmainen irti. Kahva irtoaa vetämällä ja huljuttelemalla. Sitten avausvipu avausasentoon ja alta löytyvä ruuvi irti. Takareunasta yksi ruuvi irti, sekä sen yläpuolella oleva kolmella ruuvilla kiinnitetty peitelevy irti. Nyt pahvi nousee ylöspäin vetämällä. Peilin säätimen piuhat, sähkölasien piuhat ja oven avausmekanismin vaijeri irti ja pahvi on irroitettu.
Varsinaisten listojen irroittaminen osoittautui haasteelliseksi. Ovissa ja takapaneeleissa ne ovat kiinni läpipainetulla tapilla, jonka vastapuolella on erittäin sitkeästi kiinni olevat "lukitusprikat". Listoja ei missään tapauksessa kannata yrittää irrottaa etukautta, siinä määrin tiukassa lukkoprikat istuvat. Ja takaisin saamista varten pitää jälleen purkaa koko systeemi, jos ei kehittele muun laista kiinnityssysteemiä. Takapaneelin listat olivat helpompi homma, kun takapaneeli irtosi liki vetämällä. Ja sitten vaan lukkoprikat irti, lista irti ja paneeli takaisin.
Ja jos joku osaa kertoa patentin, millä hanskalokeron päällä oleva lista saadaan irti kojista irrottamatta, otan tiedon ilolla vastaan. Niitä prikkoja kun ei ihan helposti otetakaan irti hanskalokeron kautta... Muuten listojen poistaminen oli aika helppo homma, työläs, mutta ei liian monimutkainen minun yksinkertaiselle ajattelulleni. Toivottavasti joku saa tästä jotain hyötyä.
Kiitos ohjeista! Täytyy pistää talteen jos joskus joutuu purkuhommiin. Saako muuten lisämittareita jotenkin kätevästi irti, vai pitääkö irrottaa keskikonsoli takaa asti että saa mittareiden polttimot vaihdettua?
Niiden lisämittarien polttimot vaihdetaan sieltä mittariasetelman takaa, eli joudut irroittamaan konsolin, koska etuosa konsolista ei irtoa sovinnolla, jos takaosa on paikallaan. Mutta se on oikeasti viiden minuutin homma. Harvinaisen simppeli juttu.
Lisämittarien valot saa kyllä vaihdettua mittareita ja konsolia purkamatta. Ahdasta kyllä on ja yhtään ei näe mitä on tekemässä. Muistaakseni homma tapahtui kuskin jalkatilasta käsin tai ilmastoinnin paneelin reiästä.
Hanskalokeron lista on kiinni samanlaisilla prikoilla kuin muutkin listat. Hanskalokero tietenkin irti ja sitten ylösalaisin jalkatilaan ähisemään. Pienellä ruuvimeisselillä voi saada väännettyä prikan kielekkeitä että ne löystyy, ja sitten sormin pyörittelemällä prikat pois. Melkoinen homma siinä oli tuhertaa listaa irti, kun itse sitä irroitin...
Mitäs polttimoita sinne lämppärin säätimien taakse sekä lisämittareiden taakse menee ?
Olis kiva tietää että voisi etukäteen käydä hakemassa moisia polttimoita ennen kuin alkaa konsolia purkaa :)
Sinne meni muistaakseni se mittari lamppu eli 1,2/2w lasikanta. Sellainen pieni lamppu, 100 typ44 oli w5w. Nappaa ne nupit irti ja ristipäällä otat pari ruuvia auki, niin saat mallikappaleen mukaan. Lisämittareissa on kans ne pienet mut sillä muovikannalla.
Viimeksi muokannut pasi_orava; 9.10.2011, 18:24.
Perustelu: Unohtu lisätä
Comment