Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viallinen POMMI!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Viallinen POMMI!

    Niin mitenkä se oireilee toi type 44 "pommi" jos se on viallinen?
    Mulla on yksi 100 Audi jossa kyllä ohjaustehostin pelaa mainiosti-mutta jarruja ei ole kuin 30sek päässtä käynnistyksestä.....

    #2
    Esim. vaikka juuri noin. Varmempi indikaattori on jarrutehostuksen häipyminen jo parilla polkaisulla moottorin sammuttamisen jälkeen.

    Comment


      #3
      Tapoja on monia, mulla alko pysäköidessä käännellessä piiputtaa jarrupainevarotusta.

      Comment


      • #4
        Tere, minulla kaks typ44:sta, toisessa pommi elää vielä hieman ja toisessa ilmeisesti totaalisesti vainaa. Siinä paremmassa toimii jarrut ehkä parin kolmen polkaisun verran moottori sammutettuna ja huonommassa ei aina edes vaikka moottori käy... ennenku on antanu vähän kierroksia siis.
        Siinä huonommassa on vissiin pumppukin saanut siipeensä, valittaa välillä, mutta ohjaus toimii vielä melko kevyesti.

        PS. (audimänille) kaikki ikkunannostimet asennettu ja hienosti toimii :) K-pellin tiiviste & spoileri myös!
        /Miku

        Comment


        • #5
          Joo hienohomma -ehjää tavaraa pyrin myymään...;)

          Comment


          • #6
            Alkanut taas hydr.neste palaamaan säiliöön seisonnassa. Käynnissä ollessakin huutomerkki piippaa kun pumppaa tiuhaan poljinta. Febin pommi vaihdettu keväällä! Ihan samat oireet, kuin vanhalla pommilla. Toimi hyvin pari kk. Ei kai siinä voi muuta olla vialla, kuin pommi? Hydr.nesteet vaihdettu 1.5 vuoden sisällä kaksi kertaa, joten en usko, että siellä likaakaan olisi liikkeellä.

            Comment


              #7
              Voiskohan tuon systeemin korvata järkevämmällä tavalla?

              Comment


                #8
                Meinaatko paineenvaraajan rakenteen muuttamista?

                Comment


                  #9
                  Esimerkiksi tai sitten jokin muu sovellus .
                  Tietäis vaan tuon järjestelmän "toimintakaavan" perin pohjin.

                  Vai onko turhaa alkaa edes ajatella virityksiä tekemään.

                  Comment


                    #10
                    Onhan uusi pommi suht. arvokas. Mutta jos sen hinnan suhteutat vekottimen käyttöikään joka helposti yli 10v, niin ei se nyt niin paha ole, että kannattaisi etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Kyse kuitenkin melko paljon ajoturvallisuuteen vaikuttavasta osasta.

                    Comment


                      #11
                      Eipä tuossa systeemissä mitään kait kummalista ole. Pumppu pumppaa painetta järjestelmään ja samalla tuohon pommiin. Pommissa kalvon eristämä kaasu, jota hydraulineste painaa kasaan pumpun tekemän paineen avulla. Kun hydraulipainetta ei käytetä, jaksaa pumppu pumpata pommin täyteen. Kun hydraulipainetta tarvitaan yli sen mitä pumppu ehtii suoraan pumpata, pommi alkaa purkautumaan pitäen hydraulipaineen järjestelmässä tasaisena.

                      Tuossahan muuten hyvä rakennekuva
                      http://www.sjmautotechnik.com/troubl.../brk_accum.jpg

                      Eli näyttäisi pommissa olevan kaksi venttiiliä melko odotetusti; takaisku ja paineentasaus. Tulolinjan ja painesäiliön välillä on takaiskuventtiili estämässä paineen pääsyn takaisin pumppuun (pumppu pysähtyneenä tarpeen). Sitten on paineentasaus venttiili, joka päästä ylimääräiset nesteet takaisin säiliöön, kun pommi on varautunut täyteen. Jos nyt kuvaa oikein tulkitsin.

                      Muuhunhan tuo pommi ei ole yhteydessä kuin jarrutehostimeen. Varaa painetta vain jarrutehostimen käyttöön eli ei ole yhteydessä hammastangon tehostukseen.

                      Eipä tuohon oikein ole muuta systeemiä rakennettavissa. Ainoastaan kaasutoimisen voisi ehkä vaihtaa jousitoimiseen, mutta eipä siitä olisi mitään iloa. Pommin toimminast poisputoaminenhan pudottaa vain jarrutehostuksen heikoksi nopeassa polkimen liikkeessä. Tiedä sitten onko ABSien kanssa jotain muutakin virkaa tuolla pommilla.

                      125e ei nyt loppujen lopuksi ole edes kova osan hinta. Tuohan menee jo melkein jarrupalojen vaihtoonkin, joka pitää tehdä huomattavasti useammin.

                      Comment


                      • #12
                        Minulla tuo Febi nyt näyttää parhaat päivänsä nähneen 5kk ja 5600km jälkeen. Pitänee ostaa niitä muovikassillinen. Tai alkuperäinen. Kannatti taas säästää.

                        Comment


                          #13
                          Jospa pumpusta alkaa loppua tuotto?
                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 1.11.2007, 01:05.

                          Comment


                            #14
                            Nyt oli selvitys ja selvä kuva, jonka minäkin ymmärsin.

                            Kiitoksia tiedoista .

                            Ostan siis alkuperäisen .

                            Mutta....mites nuo alkuperäiset(sekä tarvikkeet), valmistetaanko ne tilausjärjestyksessä vai onko ne vuosia seisoneet varastossa ja sit eivät kestä kuin sen takuuajan ?

                            Comment


                            • #15
                              Säiliöstä tippuu kyllä pinta nopeasti heti, kun auton käynnistää. Jarrun polkaisuja kestää heti ajon jälkeen vain 20. Säiliön pinta alkaa nousemaan silmin nähden, kun auton sammuttaa. Eli se säiliöön paluun takaisku siellä kai nyt jo vuotaa. Itse paineakku ehjä, vuotaa vain takaisin säiliöön paineet.

                              Comment


                                #16
                                Olikos se niin että venttiilit on kiinteästi paineakussa kiinni, että niitä ei voi vaihtaa?

                                Comment


                                • #17
                                  Taitaa uteliaisuus voittaa ja otan laikkakoneen joku päivä esille. Tekis ruumiin avauksen ja kurkistaisi vanhan pommin venttiiliosastolle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ota pieni pora ja suojalasit ennen sitä laikkaa eli poraa varovasti ne loput paineet ulos, ellet halua rälläköityjä paloja sirpaleina ympäri tallia.

                                    edit: Tuli mieleen, että vikaantuuko pommit sittenkin todella ainoastaan kaasujen valskaamisen myötä, vai alkaako siellä paluuventtiili jumittamaan, jolloin pommi ei enää varaudukaan. Tuonhan pitäisi nähdä helposti katsomalla paluuputkelta tulevan nesteen määrää, kun pommin on ensin polkenut sammuksissa tyhjäksi. Jos nestettä tulee tasaisesti alusta alkaen, on tuo ventiili kaput. Tuolla pitäisi nähdä toki myös syöttääkö pumppu riittävästi tavaraa pommille.

                                    Muistaakaa sitten tarkastaa uutta pommia asentaessanne ne tuloletkun molempien päiden banjopulttien sihdit. Älkääkä sekoittako niitä pultteja. Pommiin tulee se kannan rinkulalla varustettu pultti.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 23.9.2007, 14:16.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tietääkö kukaan onko -93 V8:ssa samanlainen paineakkusysteemi? Kaverin V8:ssa kun ei oikein jarruissa ole voimaa ja nesteet kuitenkin on kohdallaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Voimaa on viallisellakin pommilla riittämiin, mutta sitä ei saada käyttöön nopeasti ja huippuarvo aavistuksen ailahtelee. Eli kun painaa jarrun pohjaan ja pitää sen siellä, tehostusta tulee kyllä ilman pommiakin, mutta viiveellä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Taisin syyttää turhaan pommia. Rakensin jo ulkoisen takaiskun painelinjaan. Ei ollut apua. Äsken irroitin paluuletkun pääsylinteriltä ja sieltähän tiputtaa kokoajan vihreätä lientä. Ei liene normaalia. Pitääkö siihen ostaa koko pääsylinteri? Onko Ässässä ihan omanlaisensa vai käykö muista malleista? Eipä ole tarvinnut tuota mihinkään autoon vielä vaihtaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Siis varmaan irroitit jarrutehostimesta paluuletkun? Jos on vielä typ44:än kaltainen, niin itse sylinterihän on erillinen osa. Tehostin on vain polkimen ja sylinterin välissä oleva tehostetusti polkimen liikkeellä liikkuva "tappi".

                                            Comment


                                              #23
                                              Saa tiputtaa öljyä, mutta jos tulee tuutin täydeltä niin sitten on sökö.

                                              Comment


                                                #24
                                                Hassu juttu sinänsä, että Audin pommeja ei paineisteta uudelleen. Citroenin omistajille vastaavien varaajien uudelleenpaineistus on lähes määräaikaishuoltoa. (~20e / pallo) ja uusi pallo maksaa 40 -50 e.
                                                Samanlaisia palloja hydesitikassa on vähintään 5 kpl. Painetta noissa on 50 - 70 bar.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Citikan pommit on rakenteeltaan pelkistetympiä venttiilien osalta, eivätkä siis sisällä kaikkea Audiin tarvittavaa. Ja lisäksi niissä on käsittääkseni täyttöventtiili, josta paineistetaan uudelleen. Audin pommeissa ei ole. Lisäksi painetta on 90bar, mutta kyllähän 70bar jo riittäisi.

                                                  Saksalaiset ingengöörit ovat olleet niin ylpeitä, etteivät ole nähneet tarvittavaksi suunnitella uusintatäyttömahdollisuutta, koska eiväthän Audin pommit tyhjene...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Öljyä tuli auton ollessa sammuksissa noin tippa sekunnissa tahtia. Eli tehostin onkin erillään pääsylinteristä kuten tuossa http://www.sjmautotechnik.com/troubl...SB47_92_2.html . Tuntuu, että se vuotaa välillä reilummin ja välillä taas ei. Joskus piippaa jopa käynnissä ollessakin ja tunnin seisonnan jälkeen on jo jarrupoljin kova. Pystyykö tehostajaan vaihtamaan tiivisteitä?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos on sama kuin typ44:ssä, niin pystyy ainakin ulospäin pitävät tiivisteet uusimaan. Pitää tosin teetättää. Tiivistekeskuksessa onnistuu ~50e hintaan.

                                                      Itse sisätiivisteitä en itse uskaltanut lähteä edes yrittämään irroittamaan, mutta ne näyttivät ehkä olevan vaihdettavissa

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kokeiles Fortén Power steering treatmentia 1 tuubi järjestelmään uusien öljyjen kera.

                                                        Uskallan väittää, että tuon tason vuoto/tiputtelu loppuu.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Voisihan tuota Fortea vaikka kokeilla. Eihän siinä paljoa menetä. Avasin vielä sen painepuolen liitoksen pommilta ja tarkistin sen pikku sihdin siitä pultista. Olihan siinäkin jonkun verran mitälie töhnää. Seurataan tilanteen kehittymista.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itsellä on tuo lisäaine pitänyt jo vuoden, kun vuoteli ohjausvaihteen tiivistys ja vaihdelootan päällinnen oli märkä.

                                                            Tuossa tapauksessa elvytti tiivisteitä sen verran, että jotain vaikutusta oli ja uusin samalla öljyt järjestelmään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X