Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Avant -95 etuiskareiden vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 Avant -95 etuiskareiden vaihto

    Nyt pitäisi vaihtaa etuiskarit kulkupeliin, onkos kellään suosituksia mitä alle kannattaisi asentaa, alkuperäiset, vai?

    Entäs asennus, otetaanko koko hoito irti ja pöydälle ja perinteisesti puretaan jousijalka? Sen verran kurkkasin autoa että konehuoneen puolella ei näy kuin yksi mutteri... Vosiko tässä olla mahdollista vaihtaa iskunvaimennin paikallaan ilman jousijalan irroittamista?

    #2
    Ei voi vaihtaa paikallaan. Tolppa on kiinni yläpäästään tosiaan vain yhdellä, mutta lokasuojan sisäpuolella on sitten vielä toinen mutteri iskarin päässä, jolla pidetään jousilautasta ja muuta rompetta kiinni. Tolpat siis pois ja puristamaan jouset kasaan jne.

    Suositeltavaa:

    Boge, Sachs, Bilstein, Koni

    Ei niinkään suositeltavaa:

    Monroe, Gabriel, KYB yms markan osat. Markalla saa markan osan niinkuin tavataan sanoa.

    Kerholaisille varsin kohtuuhintaiset bilsteinit tai originaalit kerhon osakanavaa pitkin ellei ole hätäkiire.

    Comment


    • #3
      Itsellä on tuoreita kokemuksia irroituksesta.
      Pyörä pois, raidetangonpää irti joustintuesta, joustintuen kaksi pulttia alapäästä pois, sitten yläpään pultti auki, ja siinä se on. Kannattaa varoa tietysti jarruletkua ja abs-johtoja, jotka on kiinni "peltikappaleessa" joka taas on kiinni 6 mm ruuvilla joustintuessa. Joustintuen saa pujoteltua pois, ja sitten laittaa "napa" kannatukselle ettei rasita vetoniveliä yms.
      Jos käytössä on "pulttipyssy" niin siitä on suuri apu.

      Minkälaiset iskarit kannattaa laittaa, niin meikäläinenkin kuuntelee hyviä vinkkejä.

      Comment


      • #4
        Nyt joutuu laittamaan markan osaa alle valitettavasti (katsastus), eli TRW iskarit eteen Motonetistä.

        Jack:llä oli ihan hyviä ohjeita urakkaan, saa antaa lisää vinkkejä jos tulee mieleen vielä muuta huomioitavaa. Pulttipyssyä en omista, pitää räikällä vääntää =)

        Mitäs muita työkaluja kannattaisi haalia ennen remonttia, kuin tällaiset jousipuristimet:http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-4209? Tarviiko siihen irrotukseen jonkun erikoisen hylsyn esim?

        Comment


        • #5
          Tällänen kannattaa myös jostain hommata, helpottaa ainakin kiristystä. http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/20-345_h.jpg
          Eli kyseessä iskarin yläpäänmutterin hylsy.

          Comment


            #6
            Noi iskarin yläpään hahlomutterit tahtoo nuljautua aika lailla irroituksessa/takaisinaasennuksessa. Ei yhtään huono idea hankkia uusia muttereita hommaa varten. Noita vaan ei taida saada, kuin marmoritiskiltä ja sielläkään niitä ei ole aina hyllyssä -> tilauskamaa. Tosin näppärä kaveri tekee vanhoihin muttereihin uudet hahlot, jos alkuperäiset hahlot päässeet nuljautumaan.

            Autosssa on parhaassa tapauksessa tehtaalla asennetut iskarit eli joustintuen yläpään iskaripatruunan kiinnistysmutteri saattaa olla ruostunut juuttaan tiukkaan. Tosin sekin tottelee yleensä oikeaa avaustyökalua/tohoa+öljyä. Isoilla putkipihdeilläkin tuon saanee auki.

            Comment


              #7
              Itse laittaisin samalla kattauksella EHDOTTOMASTI pherssonin ylälaakerit. Ovat tunnetusti lyhytikäiset ja vaihtotyö on sama kuin iskarillakin, vaikka ei vaikeaa niin aikaa vievää kuitenkin.

              Comment


              • #8
                ok no hommasin nyt iskareiden lisäks noi yläpään laakerit ja tommonen erikoishylsykin löytyy.

                Sitten itse työstä: tunkilla etupää ylös, rengas irti. Mitäs seuraavaksi? Voisko joku laittaa vaiheittaiset ohjeet, kun ei ole tohon korjausopasta saatavilla, ja ekaa kertaa vielä teen?

                Comment


                  #9
                  -Konehuoneen puolelta yläpään muutteri auki.
                  -Raidetangon pää irti tolpasta.
                  -Reaktiotanko (koiranluu) irti.
                  -Jarruletkun kiinnikkeet irti tolpasta
                  -Tolppa irti "nilkasta".
                  -Tolppa käteen
                  -Puristimilla jousi läjään ja tolpan purku.
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.11.2008, 00:19. Perustelu: Yläpään aukaisu lisätty.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia Sleepy2 ohjeista, niitä noudattaen pääsin alkuun, mutta..

                    Tuo jousenpuristin (http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-4209) ei nyt toimi, koska siinä on se kiristys holkki väärässä päässä (yläpäässä--> ei mahdu kiristämään). Jos taas koettaa ylösalaisin, jolloin voisi alapuolelta kiristää, ei ylhäällä riitä tila puristimen kierteille. Eli tarvis vissiin lyhyemmän puristimen, tai sitten en vaan tajua. =) Olettaen, että jousi pitäisi nyt puristaa kasaan yläpään ollessa kiinni?

                    -Tolppa käteen
                    Eli missä vaiheessa toi yläpää pitää irrottaa; ennen jousen puristamista?

                    Tähän mennessä olen saanut raidet. pää irti, koiranluu irti (rautasaha), jarrul. kiinnikkeet irti, tolpan 2 pulttia irti alapäästä.

                    Comment


                      #11
                      Sitä jousipuristinta tarvitset vasta kun tolppa on kädessä.

                      Comment


                      • #12
                        selvä, tarkoittaako tuo nyt sitä, että yläpää seuraavaksi irti?

                        Comment


                          #13
                          Kyllä, se mutteri (22mm?) sieltä yläpäästä irti niin tolppa on kädessä.

                          Comment


                          • #14
                            Heh, eipä ollutkaan se raidetangon pää irti, vaikka mutteri oli irti. Luulin, että tolppa nostettais vaan ylös sen päältä, mutta ei..

                            Miten toi raidetangon pää sitten irrotetaan?

                            Nyt kärsivällisyyttä pliis =)

                            Comment


                              #15
                              Raidetangon irroittamiseen on oma ulosvetaja olemassa. Yleismalli sopii. Jos sellaista ei kriisipesäkkeessä ole tarjolla, voidaan käyttää ylivoimaa (väkivalta potenssiin2)
                              Kierrä mutteri takaisin siten ettei kiristy pohjaan saakka. Isolla moskalla kaamea isku tapin suuntaisesti mutteriin. Mielellään toinen moska tai muu riittävä vastamassa jousijalan kääntövarren vastapuolella. Mikäli kääntövarsi olisi valurautaa (Audissa ei), voisi käyttää kahta vasaraa pallonivelen reiän molemmilla puolilla..

                              Comment


                                #16
                                Tuollaisen ulosvetäjänkin kanssa olen käyttänyt sellaista taktiikkaa, että ulosvetäjällä ensin raidetangonpää puristukselle ja sitten isolla moskalla yläpuolelta tarvittavalla voimalla.

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, ulosvetäjällä kovaan pänniin ja sitten moskalla päähän tai kylkeen. Jos on pitkään paikoillaan ollut raidetangon pää, tai muukin pallonivel kartiosovitteella, isot lääkkeet ovat tarpeen. Ei ole tavatonta että tarvitaan lämpöapuakin puhalluslampun muodossa. Tuohon huoltoon ei olisi huono lisätä uusia raidetangon päitä kun kerran irti ovat ja aurauskulmat kaipaavat tarkistusta joka tapauksessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itseasiassa tollaset raidetangon päät lojuvat varastossa.

                                    http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-4023 Olisko tommonen hyvä?

                                    Onko vasara alimitoitettu, kun ei löydy moskaa? =) Edit: nyt löytyy
                                    Viimeksi muokannut hildebad; 17.11.2008, 20:01.

                                    Comment


                                      #19
                                      Huomasit sitten ettei vasara ole riittävä muuhun kuin itsensä tuskastuttamiseen.
                                      Ulosvetäjä on ihan käypää mallia, voimalla höystettynä jopa toimiva.

                                      Nyt odotan mielenkiinnolla saatko raidetangon päät irti raidetangosta ilman pillilämpöä. Se kartioholkki siinä mutterin alla tahtoo olla juuttuvaa mallia, muut osat vain ruostuvat kiinni =)

                                      Arvaas montako kertaa olen tutustunut noihin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        No nyt sain sentään tolpan käteen ja jousen pois jne.

                                        Mut miten sen tolpan saa purettua, eli iskarin ulos sieltä?

                                        Arvaas montako kertaa olen tutustunut noihin?
                                        En uskalla arvata :P liian monta?

                                        Comment


                                          #21
                                          Se tolpan päätymutteri auki.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sitä jousipuristinta tarvitset vasta kun tolppa on kädessä.
                                            Pakko väännättää rautalangasta ja kysyä, että tuossa on siis sama periaate kuin takaiskarissa? Eli lähtee siis pakettina irti? Sama taitaa olla myös V8:ssa??

                                            Comment


                                            • #23
                                              En tiedä takaiskareista, mutta kyllä, se lähti pakettina pois lopulta.

                                              Pitääpä vielä tutkia, jos semmonen päätymutteri jostain löytys.

                                              Comment


                                                #24
                                                Päätymutteri on se iso muhvi siinä jousijalan yläpäässä, siinä mitä männänvarsi tulee ulos. Avataan putkitongeilla koska on ruostunut kiinni. Taas suurta apua pillilämmöstä koska pelkällä voimalla käy helposti niin että se kuusikulmainen osa menee vaan mutkalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jippii sain sen iskarin viimein auki!

                                                  Pitääkö tuolta iskarin sisältä nyt valuttaa noi vanhat nesteet pois/lisätä jotain uutta? Vai laitetaanko vain se uusi patruuna sisään ja korkki kiinni?

                                                  Raidetangon mutterin sain kanssa auki, mutta kuten oliver sanoi
                                                  Se kartioholkki siinä mutterin alla tahtoo olla juuttuvaa mallia
                                                  Tosiaan hitsausvälineet puuttuu taloudesta =( Onko joku saanut sen irti ilman pilliä? Jos, niin miten?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    "Niin miten", kuumailmapuhaltimellakin tekee ihmeita. Se vaan ottaa enemmän aikaa. Taaskin kaksi moskaa molemmin puolin lyötynä on mahtivoimaa.

                                                    Jousijalasta voi kaataa sopat pois tai ei, sinne perinteisesti kuuluu kaataa desi tai jotain jonkin sortin öljyä (ihan sama mitä) lämmönjohteeksi ja pitämään korroosio poissa. Jos siellä ei olisi alkujaan öljyä, kummenen vuoden jälkeen ei tarvitsisi vaihtaa iskaripatruunaa koska se ei irtoaisi edes ydinlatauksella.

                                                    Ja olennaista, tämä jaettu tieto on sitä asiaa mille ACF on rakennettu. Kanna sinäkin pieni kortesi kekoon ja maksa jäsenmaksu....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo, liittyminen on kyllä ollut aikeissa jossain vaiheessa. Jos vaikka veronpalautuksesta sais ton jäsenmaksun kasaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Säästät sen jäsenmaksun pelkästään harjoittelun tarpeettomuudessa sekä mahdollisissa tulevissa edullisemmissa osahankinnoissa kerhon kautta

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noniin homma loppusuoralla.

                                                          Enään pitäisi saada raidetangon päiden kiinnitys mutterit tolppiin kiristettyä. Miten ne on tarkoitettu kiristettäväksi; pyörii mutterin mukana se kierretappi?

                                                          Huomenna vika pakkaspäivä täälläpäin, kiirus saada quattro tallista =)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Pulttipyssy on aika hyvä apu kun samalla painaa kartiota reikään voimalla. Kevyesti vasaralla voi auttaa kartiota tarttuumaan sinne reikään kunhan ei lyö pallonivelen pohjakuppiin vaan siihen viereen. Rasvaa ei tietenkään saa olla hiukkaakaan välissä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X