Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tärinä satasen vauhdissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Moottorin tukia voi koeponnistaa väännättämällä jarrua vasten 1. vaihteella ja pakilla, kaveri seuraa samalla konepelti auki moottorin liikettä. Kovin paljon ei siis pitäisi päästä elämään.

    Tuet kannattaa myös tarkastaa silmämääräisesti, ettei niistä ole vuotanut nestettä. Neste on yleensä punaista. Dieseleissä käytettyjen aktiivisten tukien toimintaa voi testata myös VCDS:n output testillä. Testiä ajettaessa kumin sisäisen solenoidiventtiilin(?) pitäisi naksahtaa.

    Tukien vaihto ainakin C5 korimallissa on suhteellisen simppeli homma, tukien yläpäiden avaamiseen tarvitsee lyhyen lenkkiavaimen (mielellään räikkämallisen). Konetta pitää tunkata ylöspäin, jotta tuet saa välistä pois. Onnistuu hallin lattialla, miksei siis ulkonakin.

    Comment


    • #92
      Kiitos asiallisesta ja hyvin informatiivisesta vastauksesta. Täytyy aloittaa tuolla väännättämisellä. Onko 2000 vuoden A6 B4 jo aktiiviset tuet? Ja eikö C5 ole kokolailla samanlainen kuin B4? Lisäksi pitänee ottaa moottorin alakannatin pois, että saa tuen alapuolelta irti? Vai nouseeko se ilman alakannattimen irroitusta? Ja siihen liittyen: tarvitseeko aurauskulmat säätää tämän operaation jälkeen? Mikä on VCDS Output testi?
      Viimeksi muokannut Killeri; 25.10.2016, 21:38. Perustelu: Allekirjoitukset turhia täällä.

      Comment


      • #93
        Samasta korimallista puhutaan. C5 viittaa enempi pohjalevyyn ja 4B (ei B4) on mallikohtainen tyyppikoodi, kumpikin näistä tarkoittaa siis tuon ikäluokan A6:sta.

        Alakannattimella tarkoitat varmaan apurunkoa? Ei tarvitse irroittaa. Moottorin etupuolella oleva keulintatuki pitää irroittaa, että saa tunkattua tarpeeksi. Omat kokemukset on V6 bensamoottorin tukien vaihdosta, mutta en usko, että diesel V6 poikkeaa siinä suhteessa kovin paljon.

        Comment


        • #94
          Eräässä 2003 mallin Borassa kun tutkin asiaa (tutun auto), kun oli juurikin tämmöistä n. 100km/h nopeudessa esiintyvää tärinää. Koeajon jälkeen huomasin välittömästi että levyt olivat yläosistaan varmaan 5mm ohuemmat kuin keskemmältä. Kuluneet aika jännästi, liekö palat satuloissa kanittaneet ja aiheuttaneet tuon kuluman vuosien vieriessä.

          Zimmermann levyt+palat Ebaysta maksoivat jotain 150e rahteineen.

          Vika ratkesi tällä.

          Comment


          • #95
            Alkuperäinen kirjoittaja eesi Näytä viesti
            Mikä on VCDS Output testi?
            Tuossa yleistä: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/out_test.php

            Comment


            • #96
              Täristys

              Auto alkupään B8, täristystä ei ole saatu pois.Toimenpiteet tähän mennessä: Kaikki jarrut - levyt ja palat uusittu, etu- ja vasen takalaakerit vaihdettu, ulommat vetonivelet vaihdettu. Tänään tuli sisemmät vetonivelet, ei vaihdettu vielä. Täristi suorilla kesäkumeilla, täristää talvikumeilla. Juuri viime viikolla tarkastettiin talvirengassarja, kaksi rengasta ja vannetta suorat. Kahdessa vanteessa heittoa, näistä toisen sisäpuolen 1,8 mm heitto oikaistiin koneella 0,1 mm:n ( Wheel Doctor Limingassa ). Toiseen jäi hieman heittoa ulkokehälle. Näiden toimenpiteiden ja tasapainotuksen jälkeen n. 100 km täristämättä, sitten se taas alkoi. Renkaiden vaihto akseleiden kesken, täristys loppui. Seuraavana toimenpiteenä sisävetonivelten vaihto. Kysymys? : Aikaisemmin ketjussa joitain on auttanut hydropuslat. Esim. Sparetolta löytyy kolmen merkkistä hydropuslaa. Onko jollain kokemusta näistä: Lemförder 35480 01, tai Febi Bilstein 38547, tai SWAG 3093 8547 ?

              Comment


                #97
                Mahtaako ne olla kuitenkaan hydropuslia?

                Comment


                • #98
                  En tiedä, mutta näin ne mulle hyvin kauan sitten aikanaan marmorilla virkkoivat - ilmeisesti jotain nestetäytteisiä joka tapauksessa. Omat tärinät loppuivat sen sileän tien eka tapeltuani asian kanssa varmaan joku puolitoista vuotta.

                  Comment


                  • #99
                    Hydropusla

                    Audin hydropusla:

                    Click image for larger version

Name:	$_58.JPG
Views:	1
Size:	14,4 Kt
ID:	1635511

                    Comment


                    • Jos etupäässä on napa rässättävää mallia niin epäilen että napa on kiero. Napa pois paikoiltaan ja sorvilla suoraksi tai suoraan uusi napa ja laakeri.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja QHad Näytä viesti
                        En tiedä, mutta näin ne mulle hyvin kauan sitten aikanaan marmorilla virkkoivat - ilmeisesti jotain nestetäytteisiä joka tapauksessa. Omat tärinät loppuivat sen sileän tien eka tapeltuani asian kanssa varmaan joku puolitoista vuotta.
                        Viittasin oman viestini yllä olevaan, jossa sanotaan tarvikkeiden olevan hydropuslia.

                        Comment


                        • Varmistan vielä, vaikkakin noissa lukee hydrolager. Nämä taitaa olla passelit?

                          Edit. Tarkistin ja eivät käy minun autooni.
                          Viimeksi muokannut Spoonie; 1.11.2016, 08:42. Perustelu: Tarkennettu tekstiä.

                          Comment


                          • Sain tutulta varaosamyyjältä marmoritiskiltä vinkin. Irrotin pyörät ja putsastin pyörät ja rummun liasta ja ruosteesta porakoneella ja siihe liitetyllä teräsharjalla. Nyt tuntuu tärinää (vähemmän) 80-90 vauhdissa. Edelleen totesin, että jarrulevyt on aika huonossa kunnossa (ruosteessa). Voisiko siinä olla tärinän syy?

                            Comment


                            • Loppukesästä mulla asettui ihan mukavaksi tuo etupää, nyt talvikumit alla ja täydellisen tasapainoinen kyyti. Oli huomattavan napakka sovite talvivanteissa, hyvä kun pultinreiän sai kohdalleen pyöritettyä. Molemmat 17" orkkisvanteita

                              Comment


                              • Mitä tarkoitat tuolla etupään asettumisella? Mulle vaihdetaan eteen ne päivitetyt tukivarret reilun parin viikon kuluttua.

                                Comment


                                • Sitä että värinät vaan väheni. Ei ehkä ihan kokonaan kadonnut, mutta väheni siten ettei häiritse ollenkaan. Olisko keskittänyt itse itsensä jollain tavalla vähän paremmin.
                                  Henkimaailman homma, ja kun talvivanne menee ihan täydellisesti napaan ja kulkee täydellisesti, voisko se keskitys olla ratkaiseva asia..

                                  Comment


                                  • Ok. Oletin, että olit osaa vaihtanut. Sen olen nyt oppinut, että B8 on kyllä pirun tarkka tuosta vanteesta ja etenkin renkaasta. Alkuperäisillä talvivanteillakin hieman nypyttää ja napaan vanne istui erittäin napakasti.

                                    Comment


                                    • Mites tälle nyt Masuuu kävi, löytyikö se vika ja saitko korjattua?

                                      Mulle tuli A6 C5:een ihan sama homma, välillä 90-100km/h täristää ihan pirusti, alta 80 ei juuri ollenkaan. Sekä kesä- että talvirenkaat ja vanteet on painotettu, eikä niissä ole mitään heittoja. Eikä noilla samoilla nakeilla ole kyllä ennenkään täristänyt niin kuin nyt molemmilla, eli en usko että niissä on häikkää. Alustassa ei myöskään katsastuksessa löytynyt mitään löysiä, vaikka ihan erikseen pyysin niitä etsimään.

                                      Eli onko se loogisin vaihtoehto nyt sitten jarrulevyt, laakeri yms. pyörivät osat? Pystyvätköhän moisen vian löytämään ihan paikallisella asentamolla, vai vaatiiko suurempaa ymmärrystä ja poppamiehen taitoja?

                                      Comment


                                      • Aika vahva veikkaus että sisempi vetonivel tekee tuon. Isällä oli Passatista takaa sisempi vetonivel väljänä ja tuntui kyllä hyvin selvänä tärinänä.

                                        Comment


                                        • Kiitos vinkistä Horch! Pitääpä käyttää joku päivä pajalla ja pyytää tarkastamaan nuo. Kardaanin niveletkin on vissiin joissain tapauksissa voineet moista aiheuttaa, sekin olisi hyvä tarkastaa samalla.

                                          Comment


                                          • Itselläni tuo suurin tärinä jostain syystä vain hävisi ajan myötä. En tiedä voiko johtua siitä, että kumeista 2kpl oli ennen kieroilla vanteilla ja sitten vaihdettiin suorille vanteille. Eli siis kumit olisivat muotoutuneet kieron vanteet muotoon ja sen takia aiheuttaneet tärinää? Nykyisinkin on kuitenkin vielä pientä ratin tärinää havaittavissa, mutta pahin tärinä persauksissa siis on hävinny itsestäänt. 16" talvivanteet ovat tosin tällä hetkellä alla ja niillä ei onneksi tunnu minkäänlaista tärinää takapuolessa tai ratissa.

                                            Comment


                                            • Uudet tukivarret hydropuslilla asennettu. Ohjaustuntuma mielestäni hieman kärsii, mutta muuten menee huomattavasti tasaisemmin. Kävin vielä tarkastuttamassa talvirenkaiden tasapainotuksen ja olihan nekin hieman pielessä. Nyt on talvirenkaatkin tasapainossa ja matkanteko on erittäin tasaista ja tärinätöntä. On vaan pirun arvokkaita nuo OEM tukivarret.

                                              Comment


                                              • Taas uusi naula arkkuun hydropuslilla :) Hienoa, että auttoi sullakin! Tämä oire on niin selkeä ja ilmenee osassa B8:ja juuri siinä satasen tietämillä, että jos siitä nyt joku kärsii, niin sanoisin että lopettakaa se kaikki muu säätäminen ja tehkää tämä korjaus tämä ensiksi. Jos ei siitä tokene, niin sitten muuta, säästää loppujen lopuksi aikaa ja rahaa.

                                                Comment


                                                • http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157002
                                                  Ja jos haluu samalla muutkin puslat uusia niin linkin takaa löytyy helpotusta.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Spoonie Näytä viesti
                                                    Uudet tukivarret hydropuslilla asennettu. Ohjaustuntuma mielestäni hieman kärsii, mutta muuten menee huomattavasti tasaisemmin. Kävin vielä tarkastuttamassa talvirenkaiden tasapainotuksen ja olihan nekin hieman pielessä. Nyt on talvirenkaatkin tasapainossa ja matkanteko on erittäin tasaista ja tärinätöntä. On vaan pirun arvokkaita nuo OEM tukivarret.
                                                    Tuliko Spoonie sulle OEM tukivarret vai jotkut toiset hydropuslilla? Vai onko nykyiset OEM tukivarret hydropuslilla? Jotain linkkiä mistä tilasit?

                                                    Comment


                                                    • Joo, OEM tukivarret, joissa hydropuslat ja tilattiin suoraan marmorilta. Tarvikkeena en löytänyt hydropuslalla. Soittelin pari varaosaliikettä läpi ja heillä oli tarjota vain tukivarsia, joissa perinteinen kumipusla. Osanumerot noille päivitetyille tukivarsille taisi olla 8K0407693S tai AF ja 8K0407694S tai AF - minulla kun on tuo M14 kanta. Hintaa noilla on 322 euroa kappale.

                                                      Comment


                                                      • Kiitos tiedoista. Onko jotain nyrkkisääntöä missä malleissa on M12 ja missä M14? Kuka on OEM valmistaja? Kannattaako jotain tiettyjä valmistajia välttää, esim. Mapco, Mayle, Vaico, Febi jne?

                                                        Comment


                                                        • http://shop.ahw-shop.de/original-aud...-lenker?c=4143

                                                          Oisko siitä? Täytyy varmaan itellekin laittaa tilaukseen nuo.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja villeq Näytä viesti
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157002
                                                            Ja jos haluu samalla muutkin puslat uusia niin linkin takaa löytyy helpotusta.
                                                            Paitsi että uretaanit saattaa vain pahentaa tärinää, kun eivät vaimenna sitä.
                                                            Itse olen teorioinut, että tehdas toi hydropuslat korjauksena omaan mokaansa. Eli tuo hydropusla vaimentaa sen tärinän, jota kuminen tai uretaaninen ei. Ja syy tähän on tehtaan moka suunnittelussa, missä tuo tärinä on jäänyt huomaamatta tjsp. Siksi siitä on olemassa se tekninentiedote.
                                                            Hydropuslassa on siis nestettä sisällä joka kulkee kahden kammion väliä, vaimentaen värähtelyitä.

                                                            Comment


                                                            • Ai sä tulit heti suolaamaan mun myynnit? :)

                                                              Eipä siinä, itse toivon rehellistä palautetta sitten kun noita puslasarjoja saadaan. Jos uretaanipuslien myötä tärinät lisääntyy niin haluan olla tietoinen asiasta jotta voin informoida tulevia asiakkaita.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X