Vaihdatin eteen pyöränlaakerin niin nyt ajettu n.1500km ja ruennut jarruttaessa täristämään! Pahiten silloin kun painaa hennosti jarrua! Jarrupalat ja levyt vaihdettu n.3000km sitten. Kuinkahan lujalla pitää olla vetarin mutterin kyseisessä vehkeessä? Onkohan saanut laakeri kipeää asennettaessa!!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Täristää hennosti jarruttaessa, pyöränlaakeri rikki?
Collapse
X
-
Jos kyse on vain jarruttaessa, epäilisin ennemmin levyjen suoruutta. Mutta tämä on vain oma mielipide, omassa A6:ssa oli ainakin levyssä heittoa juurikin tuolloin hennolla jarrutuksella. Kovemmalla jarrutuksella ei tuntunut juuri mitään.
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&postcount=48
B5 Passatin napapulteille muistelen tarjottavan jotain 200Nm + 180 astetta.
Comment
-
Kaksirivilaakerit pitäisi tosiaan aina kiristää ilmassa. Jos ei ole mahdollista kiristää loppuun asti ilmassa, niin sitten ainakin mahdollisimman kireälle ilmassa ja loput maassa.
Jos auto lasketaan laakerin varaan siten että pultti on vielä löysällä, saatta laakeri vaurioitua lopullisessa kiristyksessä. Käytännössä löysällä ollessa laakerit saattavat jäädä "kanitukseen". Tuo lopullinen kiristysmomentti on niin paljon, että se kyllä vetää sen laakerin oikeaan asentoonsa. Noilla voimilla se ei sitten välitä, jos kiristyksen aikan jokin kuula meina kanittaa. Pienikin vaurio tuossa kohtaa laakerikuulaan tai laakerikehään lyhentää kyllä merkittäväsyti laakerin elinikää.
Aloittajan tapauksessa en kuitenkaan itse olevan kyseessä laakeriongelma. Oma ehdotus on jumittava jarrusatula. mulla on jo parissa autossa (S8 D2 ja A6 4F) käynyt se, että jarrut alkavat täristää kevyellä jarrutuksella, mutta kunnon jarrutuksella kaikki on ok. levyjen vaihdon jälkeen sama tärinä palasi aika nopeasti.
Syyksi paljastui se että jarrupalojen liukupintaan satuloissa oli kulunut hyvin pieni pykälä. kevyellä jarrutuksella toinen jarrupala sitten takertui tuohon ja käytännössä vain vain toinen pala otti levyyn kiinni. Kovemmalla jarrutuksella sitten ilmeisesti jarrupal pääsi nousemaan tuön pykälän yli ja molemmat palat ottivat levyyn kiinni. Tuo ongelma vielä pahenee helposti ajan myötä, koska kun ne aina kun ne jarrut täristävät, siihen jarrupaloista kohdistuu iskua siihen satulan liukupintaan, joka vain syventää tuota pykälää.
Eli suosittelen tarkistamaan että jarrusatulat toimivat takeltelematta. Tarkista männän liike, satulan liukujen kunto, sekä jarrupalojen vapaa liikkuminen satulassa.
Comment
-
Aloittaja voisi lisätä avaukseen tai otsikkoon auton mallin. Profiilissa ne tahtovat vaihtua.
Itse lähtisin myös etsimään vikaa ensin satulan päästä. Liukutappen rasvaus, jonka voi tehdä sen enempää purkamatta. Jos ei auta, satuloiden ja kannakkeiden putsaus ja pintojen hieraisu tasaiseksi.
Comment
-
Itsellä olen ainakin huomannut, että väljät pallonivelet tai rikkinäiset puslat saattavat "aiheuttaa" tärinää. Pieni, muuten huomaamatta jäävä, levyn kierous tms. voi aiheuttaa selvästi tuntuvan tärinän kun alustasta löytyy väljyyksiä.
Comment
-
Touaregeissa on ollut ongelmia takakardaanin kannattimen kanssa. Laakerin ympäriltä repeää kumi. Alkaa tärinänä keskikonsolin tienoilla. Q7 ollessa kyseessä voipi olla sama kannatin käytössä. Sehän on toki helppo tarkistaa kun kömpii alle ja heiluttaa kardaania. Täristääkö se jarruttaessa autoa vai rattia?
Comment
-
Täristää vain rattia! Täristys alkoi sen jälkeen kun vaihdatin etulaakerin. Täytyy nyt olla tuossa pyörän navassa jokin vika. Täryttää hennosti rattia kun ajaa reipasta 100km/h. Ennen pysty ajamaan vaikka 140 km/h kädet irti ratista ja meni kuin juna eteenpäin! Oiskohan painettu rässillä napa kierossa sisään niin heittää napa.
Comment
-
-
Sit kun jarrut ja nivelet on tarkistettu niin myös vetonivel voi aiheuttaa täristämistä. Itse vaihdoin niveliä ja herkistin jarrut mutta lopuksi täristys loppui vasta kun vaihdoin vetonivelen joka olikin kyllä jo käsituntumalta väljä. Mitään naputusta kuten viallinen vetari normaalisti tekee en kuullut sisälle.
Comment
-
tere
ittellä samanlaista vaivaa autossa 2.7tdi quattro -07 (a6 4f)
alkujaan tärryytti vähän ja kunnon tönkii jarrutuksen jälkeen tärryytys lähes katosi, mutta palasi pikku hiljaa ja oli aina pahempi kun oli ollut käsijarru päällä. vaihdoin etupalat ja tarina katosi viikoksi ja palasi (noin 700km/vko). vaihdoin levyt ja tärinä katosi kuukaudeksi ja palasi pikkuhiljaa takas. levyt on k27 merkkiset (fixus tuote) ja mielestäni kalliit 97.50€kpl kun ovat siis aika huonolaatuiset ilmeisesti.
täryytys tuntuu ratissa ja on voimakkaampi kevyessä jarrutuksessa ja mitä reilummin jarruttaa niin sitä vähemmän tuntuu.
sit ihmetyttää että aina välillä autosta kuuluu sammutuksen jälkeen etupäästä sama ääni kuin sähköistä kasijarrua kytkiessä ja se tuntuu myös tuntuu jarrupolkimessa ja ivan kuin sen jälkeen aina tärryyttäs vähän enempi. auto on aina samassa paikassa parkissa tasaisella asfalltipihalla.
Comment
-
Tähän voisin väittää äänenlähteeksi sähköistä kaasuläppää.
sit ihmetyttää että aina välillä autosta kuuluu sammutuksen jälkeen etupäästä sama ääni kuin sähköistä kasijarrua kytkiessä ja se tuntuu myös tuntuu jarrupolkimessa ja ivan kuin sen jälkeen aina tärryyttäs vähän enempi. auto on aina samassa paikassa parkissa tasaisella asfalltipihalla.
Comment
-
Pysäköinnin jälkeen sähköisen käsijarrun kuuloinen ääni voisi hyvinkin olla juuri se sähköinen käsijarru. Järjestelmä käyttää käsijarrua tietyin väliajoin automaattisesti, jos kuljettaja ei ole käsijarrua kytkenyt vähään aikaan.
Parissa 4F korisessa olen nähnyt, että jarrupala on tehnyt jarrusatuloiden liukupintoihin pienet kolot, jotka estävät palojen vapaan liikkumisen. Uudet palat saattavat poistaa ongelman hetkeksi, mutta kun palat taas osuvat noihin pykäliin, palaa myös oireet. Eli kannattaa tarkistaa, että jarruissa mikään liikkuva osa ei takeltele.
Comment
-
jep jep käsijarrun kytkentä tuntuu pedaalissa => joskus meneeautomaattisesti päälle. etujarrut autossa 1zl eli 347mm 30mm levyt
aikaisemmissa viesteissä on ollut mahd. vikana jarrusatulan kuluma kohdat jotka jarrupala on hiestänyt. näin ei kuitenkaan tässä tapauksessa ollut käynyt ja veikkaisin että palat ei edes pääse osumaa itse satulaan vaan kuluma kohtia löytyi jarrusatulan pidikkeessä (osa jota ei ole tarvikkeena saatavan).
pidikkeiden väkäset jotka toimivatpalojen liukupintoina putsasin proxxon pienois poralla ja teräsharjalaikalla ja hioin samaisella vekottimella. eikä lopputuson ollut kovinkaan häävinen. samalla vaihdoin liukupultit tykötarpeineen. mittasin myös levyjen paksuuden joka oli 29,7mm ja sisäpuolen paloista oli kulunut noin 2-3mm.
vaiva ei poistunut vaan muutti luonnettaan, nyt kevyessä jarrutuksessa ei tärryytä yhtään paitsi noin 5 jälkeen ja pistuu heti kun tainaa vähen enemmän pedaalia, sitten taas reilummassa jarrutuksessa tarryyttää jonkinverran
eli loppu dilemmana järki lähtee
äkkisältään viisastelisin että: (sakan kanssa tuumailtiin)
-karkaako jarrupainetta jostain?
-alatukivarsissa väljyyttä
-kiero vanne => sama vaiva oli vaikka vaihdoin rattaiden paikkoja (eli ei)
-jarrusatulan mäntä takkuaa
-joku muu
jarrusatulan pidin/pidike oem osannumerolla 1K0615125B. vaihtoehtoisesti käyttää vanhat irti ja hioan jarrupalojen liukupinnat suoriksi kunnolla tai ostaa uudet osat. ko. osaa saa venäjältä ja jenkeistä ja tsekistä josta olisisi järkevinta tilata ko osat. jos suomesta ei saa. pitänee kysellä vielä marmori hinta ja muutamasta tarvike liikkeestä.
Comment
Comment