Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

madallusjouset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • madallusjouset

    Olisin vain tiedustellut, että onko kenelläkään kokemusta jousien asentamisesta aanelkkuun (8E quattro), tarvitaanko erikois puristimet jousille vai onnistuuko joka korjaamolta löytyvillä puristimilla asennus?

    On vaan merkkiliikkeessä turkasen kallista hommaa asennuttaa jouset.

  • #2
    Eiköhän tämän lukasemalla/ kuvat katsomalla pääse melkosen pitkälle...

    Comment


      #3
      Eikös toi tossa esimerkissä ollut vanhempaa mallia eli B5 eikä B6? Josta taasen päästään seuraavaan kysymykseen, eli onko noissa kiinnityksissä eroa B5 vs. B6? Olisi nimittäin samainen projekti edessä ja jos noi ohjeet käy myös tuolle 8E/B6 mallille niin hyvä, muuten printtasin turhaan ;)

      Comment


      • #4
        Käyttäkää sitten hyvissä ajoin ennen hommaan ryhtymistä searchia noista etupään ylätukivarsien pulteista.
        Kaksi autoa hiljakkoin laittaneena voin sanoa, että on joko tiukassa tai ei. Audista hakkasin, porasin, väänsin ja käänsin noita pultteja irti vähintään päivän verran.
        Ja sitten ennen kulmien säätöön menoa katsotte, että siihen liittyvät säädöt liikkuu ettei käy näin. Säästyy hyvässä lykyssä isot rahat, tai voi ainakin laittaan hanttiin jos yrittävät kusettaa.

        Comment


          #5
          Ja itselle vastaten, näyttäis olevan aikaslailla erillainen kiinnitys/jousi-iskari kombinaatio takapäässä, kun toi esimerkin iskari on jousen sisällä niin tuossa omassa kulkineessa ne ovat erillään. Sekä etupäässä näyttäis puuttuvan se "pienempi" iskarin kiinnityslevy, joten vaihtoehdoksi jäisi se kakkosvaihtoehto(3kpl 17mm pulttia) jota tuossa ohjeessa ei juurikaan selostettu, harmi sinänsä kosta toi ohje oli muuten aikas hyvin esitetty.

          Olisikos jollakin kokemusta tuon B6(1,8T) vajaavetoisen alustan vaihdosta? Eli mitä kaikkea tarvii purkaa(konetilasta, sisälokaria, takaluukun sisustaa yms??) alta pois jotta saa noi jouset ja iskarit vaihdettua?

          Comment


          • #6
            Eiköhän Juha se sun auton etunen ole ihan samanlainen, pakko olla. Vai onko ne kehittäny B6:n rakennetta kokeillakseen jotain kestävämpää...?
            Anyway, homma kannattaa aloittaa niistä ylätukivarsien pultista, irroitat sen ensin 16mm avaimella, tai kahdella (varaudu siihen että saattaa mennä 5min, päivä tai kaikkea siltä väliltä).
            Kun pultti on irti, niin otat tukivarsien nivelet irti siitä olkakappaleesta.
            Sitten 18mm avain (tai kaksi) käteen ja iskarin alapään mutteri auki ja pultti irti.
            Vielä konehuoneen puolelta kolme 16mm pulttia irti ja paketti on irrallaan. Sitten vaan kädellä jarrulevystä painat napa-asetelmaa alas ja otat iskaripaketin käteen, ylätukivarret tulee mukana. Kun iskaripaketti on kädessä, 13mm avaimella kaksi mutteria auki ja ylätukivarsiasetelma lähtee irti. Sitten sulla onkin pelkkä iskaripaketti kädessä, loput tietänet.
            Takapään iskari on alhaalta yhdellä pultilla ja ylhäältä kahdella pultilla, nuo yläpultit on ulkopuolella autoa, eli takaluukun puolelle ei tarvi mennä.
            Takajousen vaihdossa voi soveltaa, itse käytin Nissanin tunkkia korin ja taka-akselin välissä ja tunkkasin niin kauan, että jousen sai pois ja toisen tilalle. Kannattaa varoa johtoja sekä jarruletkuja.

            Comment


              #7
              OK kiitos Aki, tarvii koittaa tuolla ohjeella.
              Se ylätukivarren pultti siis mitä ilmeisemmin tarvii ainakin CRC:tä ja hermoja;) , kuulostaa mukavalta.

              Sen etupään päättelin perhealbumin kuvista ja nopealla kurkkauksella sinne iskarin yläpäähän alakautta. Onko ne kolme 16mm pulttia konehuoneesta niiden muovitulppien alla vai pitäiskö ne olla näkyvissä?

              Takaa se tosiaankin näytti kuvienkin perusteella tuolta, ainoa mika askarruttaa on se sisälokari, näyttäs melko ahtaalta kololta saada avain mahtumaan sinne pultteihin varsinkin takaisin laittaessa.

              Comment


              • #8
                Se ylätukivarren pultti siis mitä ilmeisemmin tarvii ainakin CRC:tä ja hermoja;) , kuulostaa mukavalta.
                Kyllä. Mulla lähti Passatista ne aika helposti. Kuvittelin Audin olevan jotenkin helppo kun se on uudempi, 200tkm vähemmän ajettu ja tuotu Saksasta. Vaan toisin kävi, aivan uskomattoman tiukassa. Vieläkään ei pää käänny kun on hartiat niin kipeät ja jumissa moukaroinnista.

                Onko ne kolme 16mm pulttia konehuoneesta niiden muovitulppien alla vai pitäiskö ne olla näkyvissä?
                Ne pultit on hyvin näkyvissä kun tempaisee sen akun "päällä" olevan muovisuojan pois, yksi niistä näkyy muovin ollessa paikallaan. Ainoat pultit konehuoneessa joiden kuvittelis olevan ne, ei voi erehtyä. Muovi/kumitulppien alla on ne kaksi mutteria jotka itse asiassa aukaiset vasta kun paketti on sulla pois autosta. Tein Passatin kanssa niin, että otin ne kaksi tulpan alla olevaa irti ja tukivarret jäi paikalleen. Audin kanssa kokeilin tätä kolmen pultin taktiikka ja mun mielestä se on paljon helpompi homma. Muistaa vaan kattoo kun sulla on paketti käsissä, että miten tukivarsipaketti on sijoittunut iskariin nähden. Helpoin on verrata tukivarsia iskarin alakiinnityksen "haarukkaan", menee sitten oikeelle kohille kasatessa. Itsellä oli ainakin niin, että etuvarsi oli about sen iskarin alakiinnityksen kohdalla (jos nyt muistan oikein, toinen kuitenkin oli sen haarukan kanssa suorassa linjassa ;)

                Takaa se tosiaankin näytti kuvienkin perusteella tuolta, ainoa mika askarruttaa on se sisälokari, näyttäs melko ahtaalta kololta saada avain mahtumaan sinne pultteihin varsinkin takaisin laittaessa.
                Ei se ole niin ahdas miltä näyttää, mulla meni Passatin iskarin + jousen vaihtoon about puoli tuntia per puoli.

                Comment


                • #9
                  Nostan tämän tahallaan ylös, koska haluan Juha tietää miten homman kanssa kävi.
                  Että kirjoitteleppa sitten miten meni kun olet saanut homman valmiiksi.

                  Comment


                    #10
                    Joo kirjoitellaan, kunhan saan järjestettyä sen verran "vapaa-aikaa" ja tallin jotta ei tarvii ulkosalla tota hommelia tehdä menee tod. näköisesti viikolla parilla eteenpäin.

                    Comment


                      #11
                      Noniin, sain kun sainkin järjestettyä sopivasti juniorin isovanhempien hoiviin ja samalla tallin käyttöön ja tolpat on nyt alla ja ensimmäinen asennuskalja menossa ;)

                      Tässä hieman huomioita:

                      Takapäässä ei oikeastaan mitään ongelmia, kuin ainoastaan pientä tilanahtautta saada jousipuristimet ruuvattua tarpeeksi kiinni.

                      Etupää on kuin onkin "yhtä puuta", eli iskarin yläpää kiinnittyy suoraan siihen pakettiin jossa on ne ylimmät tukivarret kiinni.
                      Kun iskaripaketti on kädessä, 13mm avaimella kaksi mutteria auki ja ylätukivarsiasetelma lähtee irti
                      Ei siis pidä paikkaansa tuon B6 -02 vajaavetoisen kanssa, muista en tosin tiedä.
                      Ne ylätukivarsien pultit lähti kohtuu helposti irti(tarpeeksi CRC:tä ja edestakaisin nitkuttelua), mutta niiden tukivarsien irroituksessa meinas usko loppua kesken. Niitä kun ei pääse lyömään aivan suorasta kun ovat tunkeneet kainkenlaisia jarruletkuja ja muita turhuuksia eteen ;-)

                      Mutta mutta, aikaa meni tuommoiset lauantai päivän verran, eli ihan riittävästi. Nyt olis sitten edessä pyöränkulmien suuntaus ja muutoskatsastus. Hyviä nelipistesuuntaus paikkoja saa ehdottaa länsi-Helsinki, Espoo suunnalta tai jopa Nummelan alueelta.

                      Ensi vaikutelmat koeajolenkin jälkeen oli, että ehdottomasti kannatti, sillä loppui se niiailu ja kallistelu, vaikka eihän toi mikää ratavehje vieläkään ole, eli suhteellisen mukava myös mukulakivellä.

                      ps. olis yksi kierros vakiojousia kaupan 73000 km ajetut, yhdellä omistajalla olleet ;)

                      Comment


                      • #12
                        Vihtu, tää on taas ihan epistä kun ei ollu pultit edes tiukassa... Karjala siihen ketutukseen, klunks!

                        Ei siis pidä paikkaansa tuon B6 -02 vajaavetoisen kanssa, muista en tosin tiedä.
                        Mitä mitä!? Väärinkäsitys puoleen tai toiseen mutta selostas nyt tarkemmin, että mitä tarkoitat?

                        Mutta hieno juttu jos homma meni putkeen.

                        Comment


                          #13
                          Mitä mitä!? Väärinkäsitys puoleen tai toiseen mutta selostas nyt tarkemmin, että mitä tarkoitat?
                          Siis sitä, että tuossa etutolppien yläkiinnityksessä ei ole niitä 13mm pultteja vai ne kolme 16mm pulttia jotka kiinnittävät sen ylätukivarsi/iskari-kiinnityskompleksin kiinni auton koriin. Eli se noin kolmion muotoinen palikka jossa on ne tukivarret kiinni, kiinnittyy suoraan iskarin yläpäähän, ilman mitään erillistä välikiinnitystä.

                          Comment


                          • #14
                            Siis Juhan autossa ei ole näitä iskarin yläpään kiinnityspultteja jousilautasessa, vaan rakenne on tälläinen. (uusi tieto minullekin, kun ei koskaan pääse ropaamaan noin uusia autoja...(-; )

                            Comment


                              #15
                              Kyllä juurikin noin, eli kuva kertoo todellakin enemmän kuin 1000 epäselvää sanaa;)

                              Comment


                              • #16
                                Ahaa, tämä selvä :)

                                Comment


                                • #17
                                  On muuten pakko sanoa tuohon, että auttaisi aika paljon, jos konehuoneessa olisi n. 35-40mm reikä siinä iskarinyläpäänpultin kohdalla. Ei tartteis purkaa kokoylätukivarsihässäkkää mihinkään, vaan voisi suoraan yläkautta aukaista tuon(kuten aika monessa muussa onnistuu..). Jos ei huomenna ulosvetäjällä lähde nuo ylätukivarret paikaltaan, niin pitää vakavasti harkita että nappaa sopivan reiän konehuoneen puolelle.

                                  Tähän saakka kokeiltu kiltisti motoxin irrotusaineella, kuumailmapuhaltimella(tosin vain 550c) hakattu alaaltapäin lyhyen ruuvarin kanssa, pistetty pitkä jatkovarsi hengenvaarallisesti alle ja laskettu tunkilla alaspäin, yritetty kiilata niitä rakoja isommaksi(tulee vain näkyviä lommoja niihin hahloihin, mutta ei muuta).

                                  Onko hyviä ideoita? Nyt on renkaanvaihdon yhteydessä kokeiltu 3h kuskin puolta ja tänään pari, kolme tuntia taas tuota pelkääjän puolta melko laihoin tuloksin ja alkaa vituttamaan :(

                                  Edittiä, ei ole motonetti auki huomenna, joten ulosvetäjää ei haetakaan ->maanantaina jatkoa. Huomenna ehkä peräpään vaihto kuitenkin(sitten on pakko se keulakin tehdä, kun tekee perseen eka ;)):
                                  Viimeksi muokannut Ugemi; 14.5.2011, 20:07.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä minä ainakin sain vaihdettua B6 audiin etuiskarit+jouset irroittamatta niitä ylätukivarsia kummastakaan päästä. Kolme ruuvia irti konehuoneen puolelta ja iskarin alapää auki ja pois alatukivarren päältä. Tämän jälkeen koko tukivarsikompleksin saa väänneltyä ulos lokasuojan sisältä ja iskarin yläpään aukaistua. Ja kasaan käänteisessä järjestyksessä :)

                                    Comment


                                      #19
                                      On muuten pakko sanoa tuohon, että auttaisi aika paljon, jos konehuoneessa olisi n. 35-40mm reikä siinä iskarinyläpäänpultin kohdalla. Ei tartteis purkaa kokoylätukivarsihässäkkää mihinkään, vaan voisi suoraan yläkautta aukaista tuon(kuten aika monessa muussa onnistuu..).
                                      Muuten ihan jees idea, mutta sattuu vähän helvetisti käteen jos pitää tolpasta kiinni ja avaa tuon ison pultin/muteerin. nimimerkillä kokemus puhuu ajatuskatkoksen jälkeen....
                                      Eihän tuo mitään ihmeitä vaadi, kolme pulttia pellin alta auki, sen jälkeen kolme pulttia auki tolpasta niin saa sen lautasen ja tuki varret irti.

                                      Käteenhän ei satu jos on näitä pilipali jousipuristimia joita bilikasta saa ~10€ kappale hintaan. Itselläni pyörii pajalla sellainen jousipuristin jota ei sinne lokarin sisään työnnetä mutta siihen voi luottaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli ne konehuoneen puolen kolme pulttia auki, iskarin alapään pultti auki ja alatukivarsi irti, niin mahtuu tolppa laskeutumaan tarpeeksi,jotta saa sen yläpään pultin auki? Pilipali puristimen löytyy kyllä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Juuri noin. Itse en irroittanut edes alatukivartta, vaan vääntelin iskarin sieltä välistä pois. Ahdasta se oli tosin noin, joten ota vaan se alatukivarsi toisesta päästä auki, niin helpottuu. Se tolppa kääntyy sieltä hyvin esille tuon jälkeen. Ja pilipali puristimilla saa ihan turvallisesti jousia puristettua, kun vähän katsoo miten ne asentaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ok, kympiltä uusi yritys, kunhan kerkee vaipanvaihdolta ;)

                                            Ja onnistuihan se. Vieraita kävi muutama kappale, niin vain pelkääjän puoli vaihdettu, mutta kuitenkin. Ihmettelen vain, että takaa jätin säädön pohjaan ja silti on kohtuu yläällä(lue, kaaressa), mutta eipä tuota ollutkaan tarkoitus ihan tonttiin pistää. Näyttäisi kuitenkin, että pallot mahtuu pyörimään oikein hyvin :)
                                            Viimeksi muokannut Ugemi; 15.5.2011, 18:28.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X