Moikka, jarrupalojen vaihdon yhteydessä huomattiin, että toinen takajousi on B8 A4:sta poikki. Tuossa aivan hetki sitten tuli hankittua B8 S5 Coupe:sta vastaava ympäriauton jousi/iskarisatsi, joka kulkee kummassakin alustakoodilla 1BL(Select Drive). Pysyytkö joku tsekkaamaan jostain, onko tuon -08 V8 S5:en takajouset samat kuin -09 mallisen B8 A4 3.0 Tdi Q Avantin? Iskarit ainakin pitäis olla täsmälleen samat, mut niitähän ei nyt tässä yhteydessä vielä tarvitse vaihtaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B8 S5(V8) jouset B8 A4 3.0Tdi Q Avantin alle?
Collapse
X
-
Pitäisi tietää tuon V8:n alustakoodi.
e: otin silmät käteen, molemmat siis 1BL :)
e2: saattaa sopia mutta pitäisi tietää enemmän PR-numeroita. 0YE, K8C, K8R, 0YD, 0YF, 0YG, K8C, 0YJ, 0YK, 0YL, 0YM, 0YN, 0YP, 0YQ. Tuossa on S5:n mahdollisuudet 1BL:n kanssa. Voi siis olla useampikin noista. Sitten vasta osaa paremmin sanoa sopiiko jousi :)Viimeksi muokannut horch; 11.7.2016, 17:26.
-
Alkuperäinen kirjoittaja QHad Näytä viestiSain ässän omistajalta koodit:
0JG etujouset
0YH takajouset
Comment
-
A4 etuakseli 0JJ(9) ja taka-akseli 0YL(11)
S5 etuakseli 0JG(7) ja taka-akseli 0YH(8)
Etuakseleiden painoluokat vaikuttaa taulukon perusteella samalta ja taka-akseleilla tuo 0YL näyttää olevan koodattu eritavalla. Kaiken kaikkiaan siis näyttäis, että kyseessä S5:n jouset eivät ole yhtä kantavat, kuin tuon mun nelkin - vai mitä hän? :) Voiko joku vahvistaa, että nuo nelosen ja vitosen painoluokat ovat samat- toisaalta tuo looginen epäjatkuvuus tuossa 0YL -paketissa sekoittaa pakkaa?
Comment
-
Farkuissahan taitaa olla joka tapauksessa korkeampi kantavuus taka-akselilla, joten en usko, että natsaa.
Comment
-
Lisäillään vähän tietoa ja päätelmiä tuleville sukupolville asiasta - jos on halua OEM:n kanssa toimia:
1BE - Sports suspension - 20mm tiputus vakiosta
1BV- S Line suspension - 30mm tiputus vakiosta
1BL - Audi Drive Select (ADS) - 20mm tiputus vakiosta
Tämän pohjalta heräsi hieman kiinnostusta siitä, miksi suunnilleen painoltaan/tekniikaltaan vastaavasti speksattu Harjulan B8.5:ssa on seuraavat jouset suhteessa omaan ja mitä tapahtuisi, jos mättäisi S5:n jouset alle:
S5 V8, etuakseli 0JG(7) ja taka-akseli 0YH(8); 1BL, -08
A4 etuakseli 1200kg, 0JH(8) ja taka-akseli 1215kg, 0YJ(9); 1BE Sport, B8.5 -13, s-tronic + kohtuullisesti lisävarusteita (harjula)
A4 etuakseli 1180kg, 0JJ(9) ja taka-akseli 1205kg, 0YL(11); 1BL Sport, B8.0 -09, manuaali + paljon lisävarusteita (qhad)
A4 etuakseli 1225kg, 0JJ(9) ja taka-akseli 1235kg, 0YK(10); 1BL S-line, B8.0 -11, tippi, Clean diesel + suunnilleen kaikki mahdolliset lisävarusteet (välkky)
Eli käytännössä omassa on 1BL:n perusteella "Sporttialusta Select Drivilla"(ASD). Omaa kokonaispainoa tuo lisää ainakin ainakin panoraamakatto ja vararengas, oikein mitään muuta syytä en keksi noille kantavammille jousille.
Jos taas alle mättäisi tuon S5:n jouset, niin tässä vielä on vaikea sanoa niistä estimaattia - ehkä muutama 1BV -alustainen voi tsekata noita jousien koodeja.
Tähän ketjuun vois ottaa lisää noita jousikoodeja muiltakin B8/B8.5:n - Avant 3.0Tdi -omistajilta sisältäen jonkinlaisen perusspeksauksella varusteista (=akselipainot&1BE/1BV/1BL), niin saadaan parempaa kokonaiskäsitystä aiheesta:) Orkkiskoodit tosiaan löytyy huoltokirjan ekalta sivulta varustetarrasta ja ovat 0Jx ja 0Yx -koodeja - kuten myös alustakoodi(1BE/1BV/1BL). Otetaan messiin vielä VIN -kilven akselimassat, rekkarissa ei välttämättä ole oikein. Omassa tyyppikilpi olis repsikan puolella konetilassa suunnilleen lokasuojan/joustintuen yläpään lähimaastossa.
Comment
-
Listatkaahan myös akselimassat, ne kun on hyvin oleellinen yhdistävä tekijä arpoessa noita OEM-osien sekakäyttöä. Löytynee konehuoneen VIN-kilvestä sekä rekisteriotteesta, VIN-kilvestä varmimmin oikeat arvot mitä tehdas on määrittänyt. Lisäksi varmaan kannattaa mainita onko kardaani vai ei ja avant vai sedan.
Näyttää olevan H&R katalogissa rajapainona etuakselille 1100kg, lisäksi tietty vetotapa ja korimalli vaikuttavat jousien malliin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja QHad Näytä viestiTuossa olikin määritetty ylemmässä postissa, että B8/.5 Avant 3.0TDI. Nämä ovat kaikki automaattisesti Quattroja. Hyvä huomio tuo VIN:in akselimassat, lisään omat ainakin tuossa asap :)
Ohuesti aiheeseen liittyen etuvetoinen B8.5 3.0TDI Avant jonka kaveriksi ehkä näsäviisaan näköinen hymiö ;)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...l?id=231351883
Comment
-
Muokkaas nuo sun akselimassa & jousitiedot tuohon ed. viestiin. Kaikenkaikkiaan olis hyvä, että jos tähän ketjuun kommentoidaan alusta/jousitietoja, niin kommentoitaisiin kaikki ym. tiedot, niin lisäilen tuohon taulukkoon. Pikkuhiljaa alkaa sitten syntymään joku käsitys aiheesta.Viimeksi muokannut QHad; 22.8.2016, 14:43.
Comment
Comment