Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porschen jarrujen asennuksen jälkeistä ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Porschen jarrujen asennuksen jälkeistä ihmettelyä

    Asensin tossa Porsche GT3:n satulat ja nyt olis muutama ihmettelyn aihe....

    Eli palat hankaa koko ajan levyä, eikä tunnu palauttavan. Eli mikä nuo palat yleensäkään jarrutuksen jälkeen "nostaa" irti levyn pinnasta?

    Sitten toinen asia on aivan infernaalinen kirskunta mikä noista kuuluu. Ei mitään normaalia pientä kitinää, vaan sellaista todella järkyttävää meteliä mikä pistää pikkulapset paskomaan housuihinsa ja tiputtaa pikkulinnut puista jos erehdyn kohdalla jarruttamaan. Eli mitäs tolle vois tehä?
    Palat on EBC:n redstuffit.

    Autolla on vasta nyt ajettu n. 5km, eli paraneeko se tosta?

    #2
    Pyöriikö miten rengas ilmassa?

    Uudet palat ja levyt?

    Painoitko männät pohjaan asennuksessa?

    Comment


      #3
      Onko ne uudet jarrut ajettu sisään? Eli termillä Bedding brakes googlettelemalla voi löytää aiheeseen juttua.

      http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm

      Tai esim täältä:
      http://www.rennsportsystems.com/2c.html

      Comment


      • #4
        Rengas pyörii, mut palat hankaa koko ajan, eli ei pyöri yhtä kevyesti mitä normaalisti.
        Levyt ja palat on kummatkin uusia.
        Mäntiä en painanut pohjaan asennuksessa. Ne kyllä näytti olevan ihan pohjassa ennestään, mut voisko se olla syynä? Miks ne pitää painaa pohjaan?

        Comment


        • #5
          Onko ne uudet jarrut ajettu sisään?
          En ole tehny noille vielä sisäänajoa, kun ne vaikutti siltä että kaikki ei oo ihan kohdallaan. Eli kevyitä jarrutuksia suht hiljaisesta vauhdista oon niillä vaan tehny. Tossa linkissä on kyllä tosi hyvät ohjeet, et täytyy ajaa noi sisään sen mukaan.

          Comment


            #6
            Hankaako kumpikin vai vaan toinen pala?

            Menikö satula palojen kanssa helposti levyn päälle?

            Comment


            • #7
              Hankaako kumpikin vai vaan toinen pala?
              En tiedä kun en ole ottanu niitä vielä auki. Tarkoitus olis jatkaa niitten kanssa heti huomen aamulla. Satula meni hyvin levyn päälle, koska satulat on 34mm levylle ja mulla on 32mm levy.

              Comment


                #8
                Elikkä tilaa on, jumiikohan jompikumpi pala?
                Jos ei vinkuna lopu niin irti vaan ja kattoo hankaako palat.

                Comment


                  #9
                  Kunnon sisäänajolla ne saa toimimaan paremmin sitten pitkällä jänteellä. Kannattaa suhtautua vakavasti siihen -ja sen jälkeiseen jäähdyttelyyn. Varsinkin kun ne levyt on kansanautosta, ja jäähtynevät vähän Porkkea tms hitaammin (huonommat rivoitukset ym). Itse vähän laiminlöin sisäänajoa viimeksi, ja siitä sai kärsiä kuukausitolkulla. Kitinää ja lievää ravistusta. Sitten ekan ratareissun jälkeen jarrut paranivat myös katukäytössä. Eivät tykkää köröttelystä :)

                  Ja sitten aika ajoin on pakko vetää kunnon haipakkajarrutus, jotta jarrut hiljenevät -tämä ongelma lähinnä talviaikaan, jolloin jarruttelu on sellaista hipsuttelua.

                  Comment


                  • #10
                    Jos ei vinkuna lopu niin irti vaan ja kattoo hankaako palat.
                    Joo no ei sitä tosiaan katsomatta tiedä. Täytyy ottaa ne auki ja tutkailla. Ehkä vähän tyhmä kysymys, mut kysympä kuitenki, eli mikä männät palauttaa jarrutuksen jälkeen? Voiko noissa männissä olla jotain häikkää?

                    Onko toi kirskuminen ihan normaalia noille EBC:n punaisille paloille? Ei oo koskaan ollu mitään muita kuin orkkispaloja niin ei tiedä et millaiset niitten edes pitää olla. Noista lähtee kyllä niin paha meteli etten oo ikinä kuullu, et ei se voi normaalia olla.

                    Nyt kun noi palat hinkkaa koko ajan levyä, niin ne taitaa kuumentua aika reilusti ilman jarrutteluakin. Eli senkään takia en viitsiny ajaa niillä paljon, ettei mene kieroiksi. Täytyy tosiaan suorittaa toi sisäänajo hyvin. Noitten muutaman jarrutuksen perusteella jarrutusteho on ainaki ihan eri maasta mitä orkkiksilla...

                    Onko joku kokeillu tollaista wurthin ainetta mikä pitäis vähentää kirskuntaa?
                    Linkki

                    Comment


                      #11
                      Ei kai niitä mäntiä sieltä mikään takaisin työnnä. Uudemmissa laitteissahan abs pitää sitä palaa aivan hollilla matka-ajossakin, että jarrutus alkaisi nopeammin kun pedaalia polkee. Eiköhän kyse ole siitä, että ne palat ja levyt eivät pinnaltaan ole vielä sovittuneet toisiinsa -sisäänajoa vaan.

                      Toivottavasti levyistä tuli putsattu asennusrasvat ja liat ennen ajamista. Se sitä "kieroutumista" eli epätasaista palan siirtymää (pad transfer) lähinnä voi aiheuttaa.

                      Comment


                        #12
                        Tiivisteet vetävät mäntää karvan verran sisääm kun nostaa jalan jarrulta

                        Comment


                          #13
                          Onhan satulat asennettu varmasti oikein päin. Tarkoitan sitä, että jos possussa nuo satulat ovat eri "puolella" jarrulevyä mitä Audissa ja jotta ne saadaan paikoilleen sopimaan, laitetaankin vasen satula oikealle puolen autoa ja oikea vasemmalle, niin satuloiden männät ovat silloin väärässä järjestyksessä suhteessa jarrulevyn pyörimissuuntaan ja se saattaa aiheuttaa palojen kirskuntaa ja epätasaista kulumista.

                          Äh, onpa hankala selittää mitä tarkoitan...

                          Siis jos esim. katsot sivusta Porschen oikeaa etupyörää ja näet jarrusatulan olevan jarrulevyn oikealla puolen ja (jos) Audissa taasen satula on samasta kulmasta katsottuna vasemmalla puolen levyä, niin tässä tapauksessa ei saa laittaa oikealle puolelle kuuluvaa satulaa vasemmalle puolen, vaikka se ilmeisesti sinne sopisikin, vaan pitää irroittaa satuloiden yhdysputket ja ilmausruuvit, vaihtaa niiden paikat keskenään ja sitten asentaa oikealle kuuluva satula oikealle puolen ja sama juttu luonnollisesti vasemmalle puolen.

                          Comment


                          • #14
                            Levyistä tuli rasvat poistettua jo senkin takia kun maalasin levyjen keskiosat ettei ne ois heti ruosteessa. Toi rahina mitä noista kuuluu, niin on tosi kovaäänistä ja esim. edellisillä pikkubremboilla ei kuulunu mitään vastaavaa. Mut tosiaan eipä nuo uudet palat ja levyt tuollaisen ajon jälkeen kyllä vielä olekaan millään voineet kuluneet toisilleen sopiviksi. Täytyy ottaa noista männät pois niin näkee et jos siellä vaikka joku jumittaa ja kokeilla sitten sen jälkeen vielä uudestaan.

                            Toi Ilkan kirjoittama juttu ei edes tullu mieleen. Eli asensin vaan satulat niin että ilmausruuvit oli ylhäällä, enkä katsonu mäntiä ollenkaan. Täytyypä tutkia toi heti.
                            Eli jos ajatellaan levyn pyörimissuuntaa, niin tuleeko isompi mäntä ensin?
                            Eli noin miten tuossa kuvassa...Porschessa se olisi sitten vastaavasti tuolla oikeassa alakulmassa.

                            Comment


                              #15
                              Aikamoinen Kahina on normaalia kun on uudet karheat levyt ja palat... vaatinee jonkinverran ajoa ja jarrutteluja ennenkuin tasaantuu tuo ääni.

                              Comment


                                #16
                                Eikös Bremboissa ole merkitty pyörimissuunta jos on erikokoiset männät?

                                Comment


                                  #17
                                  Minulla on se käsitys, että pienempi mäntä tulisi olla ensin. On kylläkin vahva mutukäsitys ja voin olla väärässä. Satuloiden osanumeroiden perusteella voisi varmistaa, että ne ovat oikealla puolen autoa.

                                  Käsittääkseni satuloiden osanumerot menee näin:

                                  996 351 429 10 (vasen, siis kuskinpuoli)
                                  996 351 430 10 (oikea)

                                  Jos nuo numerot täsmäävät satuloihin, niin niiden perusteella on helppo tsekata, että satulat on oikeilla paikoilla, oli männät sitten kumminpäin hyvänsä. Uskoisin Porschen suunnittelijoiden laittaneen männät oikeaan järjestykseen;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    No nyt selvis rahinan syy...eli kannakkeen mitoituksessa oli tullut heittoa ja satula tuli liian lähelle pyörän napaa, eli se hankasi hieman paloja kiinni pitävään peltilevyyn. Asia korjaantui millin paksuisella levyllä satulan ja kannakkeen väliin. Täytyy miettiä et jos koneistuttais uudet kannakkeet, vaikka ei kai tollaisesta millin välipalasta tuolla paljon haittaakaan voi olla, kun pultit kiristää satulan kuitenkin tiukasti kannakkeeseen. Vai mitä olette mieltä?

                                    Mulla on nyt satulat niin että isompi mäntä oli ensimmäisenä, eli niinkuin tuossa aiemmassa kuvassa.
                                    Tuossa pdf:ssä on brembon gt sarjan satuloiden piirustus ja noissa on isompi mäntä ilmausruuvin päässä, eli se tulee samaan asentoon mitä nuo nyt on nyt mun autossa. Täytyy vielä tarkistaa noista osanumeroista, et kumminpäin ne nyt siellä on.

                                    pdf

                                    Kirskuna on vielä kova, mut toivottavasti se korjaantuu kunhan pääsis sisäänajamaan noi. Nyt on vielä turhan paljon liikennettä, et täytyy mennä varmaan myöhään yöllä...

                                    Comment


                                      #19
                                      Sama mutu minullakin kuin Ilkalla, että pienempi mäntä ensin. Pyörimisliike kun "vetää" sitä palan etupäätä levyyn päin, ja tämä kompensoidaan sillä, että pienempi mäntä on palan etupäässä.

                                      Eli sehän voi johtaa siihen, että sen ilmausruuvin paikan ja satuloitten puolet pitää vaihtaa. Mutta parempi ehkä saada joku varma varmistus asiaan, eikä luottaa mutuihin. Mitenhän se mahtoi olla esim RS2:ssa?

                                      Comment


                                        #20
                                        RS2 satuloissa on pyörimissuunta, nuoli valussa. Mulla on noi satulat ollut ennen kai Golfissa niin pitäisi pyöräyttää ilmausruuvit toiselle puolelle. Eli nuo on pyrinyt niin että pienempi mäntä ensin

                                        On muuten toi putki joka menee satuloiden välillä aika tiukassa.

                                        Onkohan noissa mikä kierre? Jos tekasis uuden putken?

                                        Comment


                                          #21
                                          Oiskohan ihan normaali 10x1 jarruputki nippa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Netistä bongattujen kuvien perusteella 996 GT3:sessa on etujarrusatula, autoa kuskinpuolelta katsottaessa, jarrulevyn oikealla puolen eli siis etu- ja taka-akseleiden välissä. Jos S3:sessa satula samalla puolen levyä, niin jarrumäntien järjestys ok. Jotenkin vaan muistelen S3:sen satulan olevan eri puolella levyä - kuskinpuolelta katsottuna levyn vasemmalla puolen. Jos näin, niin saattapi jarrumännät olla väärässä järjestyksessä:(

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu S3:ssa on eripuolella satula mitä GT3:ssa, eli vasemmalla puolella levyä kuskinpuolelta sivulta katsottaessa. Satulat vaan ei ole edelliselläkään omistajalla olleet Porschessa, eli se vaikeuttaa sen arvaamista, että miten ne kuuluu olla porschessa kun ei tiedä että onko niitten paikkaa jo joskus vaihdettu. Tuo Peltopuron selitys siitä miksi isompi mäntä kuuluu olla jälkimmäisenä kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä. Eli mulla on ne sitten nyt väärinpäin jos se on niin. Täytyy taas huomenna ottaa jarrut auki ja vaihtaa ilmausruuvien ja sen putken paikkoja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oon yrittäny tässä googlettaa tietoa noista erikokoisista männistä ja miten ne tulee, niin wilwoodin sivuilla törmäsin tollaiseen tekstiin:

                                                -----------------------
                                                The caliper should be mounted so that the smaller piston end is closest to the rotor entrance, and the larger piston end toward the rotor exit. The larger piston end provides slightly greater clamping force to compensate for pad taper that can occur under extended severe use applications.
                                                -----------------------

                                                http://www.wilwood.com/Products/001-...alipertech.asp

                                                Eli väärinpäin ne mulla nyt on, et täytyypä kääntää....
                                                Mitä muuten toi "pad taper" tarkoittaa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Taper on kartio eli kai se meinaa vinoon kulumista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt pelittää kun vaihdoin satulat toisin päin. Kitinä poistui kovemmista nopeuksista tehtävissä jarrutuksista kokonaan ja pienilläkin nopeuksilla hiljeni selvästi. Mahtaako olla noitten punaisten palojen ominaisuus tuo kitinä hiljaisissa nopeuksissa vai mahtaako lähteä ajanmittaa pois?

                                                    Tein myös tuon sisäänajon ja jossa tein n.10kpl lukkojarrutuksia 100kmh->20kmh, josta kiihdyttäen aina täysillä vauhdin taas sataseen, eikä jarruissa huomannut minkäänlaista häipymistä. Nyt vaan kun pääsisi testaamaan niitä radalle...

                                                    Kiitoksia vaan avusta!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hieman myöhässä, mutta tosiaan pienempi mäntä ensin. En ole huomannut ebc:n punaisilla mitään ihmeempiä kitininöitä ratakäytössä, tosin sielä ne on melkeinpä aina lämpimiä.

                                                      Esimerkkikuva, mikäli Audimiehet edes huomaa noin Minimaalisia satuloita.
                                                      http://koti.mbnet.fi/mjarvela/files/6pot.jpg

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Paa Teemu kuva autosta uusilla jarruilla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tos on muutamat kuvat...Noissa kuvissa ne on vielä väärinpäin, eli isompi mäntä ensimmäisenä. Levyt on R32 golfin 335x32 kiekot.

                                                          Kuvia
                                                          kannake


                                                          Näyttää Mika toi sun mini olevan aika viimeetteen päälle hienossa kunnossa!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Heh, no jos noi nyt vähäks aikaa taas riittää. Ehkä vielä noi levyt vois kyllä päivittää kaksosaisiks, niin sais vähän painoa pois... =)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X