Tässä ohjeet kuinka olen itse hoitanut (ja muille neuvonut) rasvanippojen asennuksen etuakselin tukivarsiin. Aiheesta löytyy hyvin hajanaisesti tietoa ja kuvia foorumilta, joten siksi tein tästä nyt uuden aiheen.
Tarvikkeet: Tukivarret, rasvanippoja (1 kpl / tukivarsi), aluslevyjä, porakone, rasvanippojen kierteille sopiva kierretappi, vääntiö, pora kierteiden alkureikää varten ja jarrujen ilmausruuvin suojakumeja.
Itse olen käyttänyt M6 90° rasvanippoja, koska nipan saa suunnattua niin, että nivelet saa rasvattua helposti purkamatta mitään.
Nipat kannattaa asentaa suojakumin vastapuolelle, jolloin uusi rasva työntää edeltään vanhan rasvan ja nivelessä olevan rojun/veden pois.

Sitten itse asennukseen:
Aloitetaan ylemmistä tukivarsista. Joissain Lemförderin varsissa on kumitutti pallonivelen päässä. Tämän voi surutta ottaa pois puukolla. Klik.
Kumia kannattaa poistaa sen verran, että pallonivelen keskeltä tulee alumiini näkyviin. Klik.
Tämän jälkeen porataan kierteelle sopiva alkureikä (M6 kierteelle 5 mm). Klik.
Poraamisesta saattaa mennä lastuja nivelen sisälle ja nämä kannattaa poistaa esim. koukulla tai piikillä.
Alkureijän poraamisen jälkeen tehdään kierre. Itse käytän kierteen tekemiseen lastua nostavaa konekierretappia. Tälläisellä tapilla lastut eivät työnny nivelen sisään. Klik. Klik.
Kierteytyksen jälkeen asennetaan tukivarteen rasvanippa. Minun käyttämissäni rasvanipoissa kierre on sen verta pitkä, että joudun käyttämään rasvanipan alla aluslevyä. Muuten rasvanippa rajoittaa pallonivelen liikettä. Rasvanipat kannattaa suunnata niin, että niille on vapaa pääsy ilman suurempia purkamisia. Klik.
Toiseen ylempään tukivarteen asennus samalla tapaa kuin edellä. Klik.
Ja samoin taaempiin alempiin tukivarsiin. Klik.
Etummaisiin alempiin tukivarsiin ei tarvitse laittaa aluslevyä, koska nippa ei yllä palloniveleen saakka. Klik.
Lopuksi työntää nivelet täyteen uutta rasvaa ja laittaa pölysuojat rasvanippojen päälle (esim. ATE 03.3590-0700.1). Muuten rasvaus kannattaa tehdä esim. pyöränvaihdon yhteydessä.
Etuakselin irrallisten tukivarsien rasvanippa-asennukseen menee aikaa maksimissaan tunti, joten ajasta ei pitäisi jäädä kiinni.
Suosittelen lämpimästi nippojen asentamista uusiin tukivarsiin, koska nippojen avulla pallonivelien käyttöikä voi moninkertaistua ja näin säästyy säännölliseltä tukivarsijumpalta (=selvää säästöä). Rasvanipat tosin eivät tee halvoista tukivarsisarjoista kalliimpien sarjojen veroisia.
Tarvikkeet: Tukivarret, rasvanippoja (1 kpl / tukivarsi), aluslevyjä, porakone, rasvanippojen kierteille sopiva kierretappi, vääntiö, pora kierteiden alkureikää varten ja jarrujen ilmausruuvin suojakumeja.
Itse olen käyttänyt M6 90° rasvanippoja, koska nipan saa suunnattua niin, että nivelet saa rasvattua helposti purkamatta mitään.
Nipat kannattaa asentaa suojakumin vastapuolelle, jolloin uusi rasva työntää edeltään vanhan rasvan ja nivelessä olevan rojun/veden pois.
Sitten itse asennukseen:
Aloitetaan ylemmistä tukivarsista. Joissain Lemförderin varsissa on kumitutti pallonivelen päässä. Tämän voi surutta ottaa pois puukolla. Klik.
Kumia kannattaa poistaa sen verran, että pallonivelen keskeltä tulee alumiini näkyviin. Klik.
Tämän jälkeen porataan kierteelle sopiva alkureikä (M6 kierteelle 5 mm). Klik.
Poraamisesta saattaa mennä lastuja nivelen sisälle ja nämä kannattaa poistaa esim. koukulla tai piikillä.
Alkureijän poraamisen jälkeen tehdään kierre. Itse käytän kierteen tekemiseen lastua nostavaa konekierretappia. Tälläisellä tapilla lastut eivät työnny nivelen sisään. Klik. Klik.
Kierteytyksen jälkeen asennetaan tukivarteen rasvanippa. Minun käyttämissäni rasvanipoissa kierre on sen verta pitkä, että joudun käyttämään rasvanipan alla aluslevyä. Muuten rasvanippa rajoittaa pallonivelen liikettä. Rasvanipat kannattaa suunnata niin, että niille on vapaa pääsy ilman suurempia purkamisia. Klik.
Toiseen ylempään tukivarteen asennus samalla tapaa kuin edellä. Klik.
Ja samoin taaempiin alempiin tukivarsiin. Klik.
Etummaisiin alempiin tukivarsiin ei tarvitse laittaa aluslevyä, koska nippa ei yllä palloniveleen saakka. Klik.
Lopuksi työntää nivelet täyteen uutta rasvaa ja laittaa pölysuojat rasvanippojen päälle (esim. ATE 03.3590-0700.1). Muuten rasvaus kannattaa tehdä esim. pyöränvaihdon yhteydessä.
Etuakselin irrallisten tukivarsien rasvanippa-asennukseen menee aikaa maksimissaan tunti, joten ajasta ei pitäisi jäädä kiinni.
Suosittelen lämpimästi nippojen asentamista uusiin tukivarsiin, koska nippojen avulla pallonivelien käyttöikä voi moninkertaistua ja näin säästyy säännölliseltä tukivarsijumpalta (=selvää säästöä). Rasvanipat tosin eivät tee halvoista tukivarsisarjoista kalliimpien sarjojen veroisia.
Comment