Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8 A4 alustan ja korin ylimääräiset äänet ja niiden lähteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8 A4 alustan ja korin ylimääräiset äänet ja niiden lähteet

    Ajattelin tulevaisuutta ajatellen perustaa tällaisen topikin, koska malli alkaa olla jo todella yleinen. Jos ei tarvetta, voi siivota pois.

    B8 korissa on hieman omanlaisiaan ratkaisuja aikaisempiin polviin verrattuna ja tässä pari yleistä epämääräisen äänen lähdettä: Kuvaus ensin ja korjaus perään. Lisäilkää, jos tulee mieleen.

    -"jousimainen" narina joustoissa takaa.
    Takaiskarin yläpään puslat elää, vaatii uudet yläpäät.

    -Kopina takana etenkin talvella pakkasten aikaan.
    Tarkista heiluvatko takaiskarin pohjaanlyöntikumit vapaana, niiden pitäisi pysyä kiinni yläpäissä. Mikäli heiluvat, pura yläpää irti ja liimaa liimatiivistemassalla kumi takaisin kiinni iskarin ylätukeen, varmista vaikka poraruuvilla.

    -Natina ja napse etu ja takalasin läheltä talvella.
    Poista jäät takaluukun reunoilta, etenkin sedan, sekä konepellin reunoilta.

    -Natina ja napse kojelaudan päädystä.
    Jari valaisi tätä:
    Juurikin kojelaudan päätyluukut. korjausohjeen mukaan niihin liimataan sisäpuolelle resonointua vähentävää materiaalia. Myös luukun lukitus tarkistettava. Samoin myös sulakerasian tarkistus.
    Kiitos jarille
    Viimeksi muokannut LauriJT; 28.6.2016, 18:59.

  • #2
    Narina etupäästä joustossa on helpoin tutkia ruiskimalla esim. WD40 joka niveleen yksi kerrallaan, ja kuunnella minkä nivelen voitelun jälkeen narina loppuu. Yleisin paikka lienee iskarin alapään kiinnitys etumaiseen alatukivarteen.

    Comment


      #3
      Muuten on hiljainen peli (145tkm), mutta takaa oikealta kaikissa loivissakin epätasaisuuksissa ärsyttävä nitinä ja napse.. ei tiedä mistä tulee, korin taivutuksissa takaluukun, penkin selkänojan, ovipilarin tienoilta tjtn.. Iskarin yläpää tämäkin!? Löysälle säädetty takaovi..? Lisääntyy koko ajan ja pahin ehkä ihan pihavauhdeissa ryömiessä.. Muilla tätä, mikähän syy..? ..pitää saada äkkiä poijjes, tuli jo takaluukun jousipumppukin mieleen kun sitä natistelin..

      Toinen: ihan hiljainen kevyt nitinä turvavyön rullan / ovipilarin sisältä aivan korvan juuresta, joskus.. Tämä jälkimmäinen pikkuvaiva oli myös edellisessä 2009 B8 ssa...
      Viimeksi muokannut Jaszka Q; 28.6.2016, 15:02.

      Comment


        #4
        -Natina ja napse kojelaudan päädystä.
        ? Tämän syytä en muista mutta liittyi johonkin päätylevyn alueella.
        Juurikin kojelaudan päätyluukut. korjausohjeen mukaan niihin liimataan sisäpuolelle resonointua vähentävää materiaalia. Myös luukun lukitus tarkistettava.

        Samoin myös sulakerasian tarkistus.

        Comment


        • #5
          mutta takaa oikealta kaikissa loivissakin epätasaisuuksissa ärsyttävä nitinä ja napse.. ei tiedä mistä tulee, korin taivutuksissa takaluukun, penkin selkänojan, ovipilarin tienoilta tjtn.. Iskarin yläpää tämäkin!?
          Luultavasti, tosin päällepäin se yläpään viallisuus ei näy. Se vaan ääntää. Entiseen B8 vaihdoin molemmat takayläpäät alle 100tkm lukemissa. Narahteli äänekkäästi hitaassa vauhdissa pienissäkin epätasaisuusissa. Osa on tarvikkeena melko halpa kokeilla, Lemfjörder noin 25€, lemförderin numero 35514.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Jaszka Q Näytä viesti
            Muuten on hiljainen peli (145tkm), mutta takaa oikealta kaikissa loivissakin epätasaisuuksissa ärsyttävä nitinä ja napse.. ei tiedä mistä tulee, korin taivutuksissa takaluukun, penkin selkänojan, ovipilarin tienoilta tjtn.. Iskarin yläpää tämäkin!? Löysälle säädetty takaovi..? Lisääntyy koko ajan ja pahin ehkä ihan pihavauhdeissa ryömiessä.. Muilla tätä, mikähän syy..? ..pitää saada äkkiä poijjes, tuli jo takaluukun jousipumppukin mieleen kun sitä natistelin..

            Toinen: ihan hiljainen kevyt nitinä turvavyön rullan / ovipilarin sisältä aivan korvan juuresta, joskus.. Tämä jälkimmäinen pikkuvaiva oli myös edellisessä 2009 B8 ssa...
            Mulla pitää samanlaista kitinää aina esim. hidastetöyssyn yli ajettaessa. Paikallistin äänen tavaratilan suojan aiheuttamaksi. Kun suojan ottaa irti häviää ääni.

            Comment


            • #7
              Mulla on alkanut kuulumaan ainakin kahden ovipahvin sisäpuolelta epämääräistä pärinää jo karkeammalla asfaltillakin. Jollain muullakin on muistaakseni ollut vastaavia ongelmia, oven sisällä taisi olla joku vaijeri tms. irti? Oliko kenties turbokiisseli kukan tästä kirjoitti? Mulla noi äänet alkoi kuulumaan pari kuukautta coilien vaihdon jälkeen, jäykemmällä alustalla lienee osuutta asiaan...
              Ovipahvit pitäisi käyttää irti ja lienee järkevää laittaa hieman vaimennusmattoa sinne samalla. Onko ovipahvien irroitus/kiinnitys kuinka työläs homma ja lähteekö kiinnikkeet mahdollisesti ehjänä irti?

              Comment


              • #8
                Kyllähän jäykemmällä alustalla alkaa paikat resonoimaan. Ei ole mielestäni mikään iso homma irrotella ovipahveja, tähän löytyy varmaan googlesta tarkempia ohjeita. Ja niitä ovipahvin kiinnikkeitä mennyt itsellä yks tai kaks per ovi rikki kun irrottanut. Ja semmonen huomautus vielä että tuossa omassa rupes joku aika sitten kuulumaan kuskin ovesta räminöitä niin siellä oli kaiuttimen magneetti lähtenyt irti, silloin kyllä ne äänet meni musiikin mukaan
                Viimeksi muokannut villeq; 7.9.2016, 21:16. Perustelu: Edit: huomattava ero oli äänentoistoon kun vaimensi ovet

                Comment


                • #9
                  Mulla oli tosiaan joku (marmori) jo purkanut aiemmin repsikan oven ja olivat unohtaneet muutaman johdon ja ovenkahvan vaijerin irti kiinnityksistään.

                  Kiinnikkeitä kannattaa olla muutama ylimääräisenä, mutta muuten tuo ei ole mikään kummoinen homma.

                  Comment


                  • #10
                    Täytyypä ottaa talven pimeinä iltoina tuokin homman työn alle. Tai aikaisemmin kun hermo menee siihen pärinään.

                    Comment


                    • #11
                      Varastan ketjun, nostan aiheen ja esitän kysymyksen:

                      Onko kenelläkään mennyt B8:ssa etupään iskareiden yläpään "kumilautaset" (laakerithan nuo eivät ole) vaihtoon JA/TAI onko iskarin yläpään mutteria joutunut kiristämään? Jos kyllä, mitkä olivat tuolloin oireet ennen fiksausta?

                      Vaihdoin omaani alkukeväästä säädettävän alustan (Eibach Pro Street-S) ja vielä myöhemmin kesän aikana Eibachin kallistuksenvakaajatangot eteen ja taakse. Lopputulemana auto on loistava ajaa, mutta tällä viikolla ilmeni, että oikealta edestä kuuluu kuuluu terävä kolaus/napsahdus ajettaessa pieniin teräviin töyssyihin, jossa rengas pääsee ensiksi putoamaan. Varmimmin äänen synnyttää kaivonkansi, joka on hieman upotettuna muun tien tasosta (ei, kyseessä ei ole kannen kolahdus). Isommat hidastustöyssyt ja routaheitot menevät äänettömästi.

                      Nostin jo ko. kulman ilmaan ja irroitin pyörän, mutta vänkäraudalla väännellessä en kyllä mistään puslista tai nivelista löytänyt väljyyttä. Ja vielä erikseen maininta, että kolahdus kuuluu myös, jos jarrua painaa töyssyyn ajaessa, eli en usko, että jarrupalojen/-satulan kolahduksesta on kyse (jarruillekin on tehty täysi remppa kesällä). Vakaajatangon pultitkin näyttivät olevan tiukalla.

                      Koska nuo kumilautaset eivät maksa paljoa, niin tilasin ne jo muiden vuosittain tilattavien kahteen autoon menevien suodattimien yms. pikkutarvikkeiden yhteydessä, mutta toki saa heittää ehdotuksia ensimmäisen kappaleen omien arvelujeni päälle, että mitä muita mahdollisuuksia äänilähteestä tulee mieleen. Mielestäni ääni alkoi kuulumaan aika lyhyen ajan sisällä, eli ei ole kehittynyt ajan saatossa.

                      Autosta on vielä alustan muutoskatsastus tekemättä, koska ajattelin yhdistää sen nyt parin seuraavan kuukauden aikana tehtävään vuosikatsastukseen, mutta ei viitsisi tuossa muutoskatsastuksen yhteydessä pyytää inssiä ravistelemaan alustaa kolauksen lähteen selvittämiseksi...

                      Comment


                      • #12
                        Itse itselleni vastaten: tänään valoisalla keula kunnolla ilmaan ja äänilähde taisi tulla paikannettua...

                        Comment


                        • #13
                          B8 facelift sedanista yrittänyt etsiä peräkontin räminän aiheuttajaa. Aluksi olin varma että jostain varapyöräkotelosta se tulee, mutta ei auttanu vaikka sieltä kaikki kiristeli ja otti vararenkaan pois. Ei auttanu lattiamaton poistokaan, mikä on aiheuttanut joillakin ääntä.
                          Ilmeisesti näissä iskarin pohjaanlöyntikumi ääntänyt ,mutta alustasta ääni ei tunnu tulevan ,vaan enempi semmoinen muovinen räminä.
                          Tähän viittaa myös se ,että ääni kuului jo, kun eturenkaat ylitti junaradan.
                          Yksi kovempi pakkaspäivä oli niin ääni oli poissa, mutta palasi nollakelien tultua.
                          Onko kellään vastaavaa ollut? Vai pitääkö seuraavaksi heittää kyytiläinen konttiin kuuntelemaan.

                          Comment


                          • #14
                            Puolison kanssa olemme alkaneet kiinnittämään huomiota alustan ääniin mm. kotipihaan noustessa ja epätasaisella parkkiksella pyöritellessä. Ääni ei ole kolahteleva, vaan enemmänkin sellainen kumimainen narina ja rutina jostain etupäästä. Ilmenee juurikin silloin kun kori kallistuu suuntaan tai toiseen. Suuremmissa nopeuksissa ja kuoppaisella tiellä alusta on äänetön.

                            Ensimmäisenä mieleeni tuli korin jousto, jota käsittääkseni tuossa A4 Allroad B8.5:ssa on jonkin verran?
                            Viimeksi muokannut Killeri; 23.8.2022, 12:04. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                            Comment


                              #15
                              Kallistuksenvaimentajan tukikumit kuivaneet. Tai vaimentajan päiden tankojen kumit hajonneet.

                              Comment


                                #16
                                Meillä on vaimon A4 2.0 Tdi 2011:ssa ollut etupäässä jo jonkin aikaa aikamoista narinaa. Varsinkin jarruttaessa hitaassa vauhdissa + kääntäessä samalla vaikkapa pihaan. Tai lähtiessä pihasta, risteyksestä tms. Kokeilin jo jokaisen nivelen kumin alle öljyn ruikkimista mutta ei muutosta, en myöskään bongannut mitään silminhavaittavaa vikaa. En halua viedä autoa saman vian takia moneen kertaan pajalle ihmeteltäväksi, joten ajattelin siis korjaukseksi ja yhdellä avauksella vaihdattaa ihan kaiken kuluvan alustanosan, kilsoja on kuitenkin jo 275th+. Ja nyt onkin iso loota Lemförderin romppeita jo odottamassa asennusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Kaarreajossa vasemmalle kuuluu vas.takaa kopinaa?Ääni kuuluu myös vapaalla laskettaessa

                                  Koliseva ääni kuuluu vaikka ei ole vetoa päällä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kolinan syy oli(hieman noloa) rengas löysällä.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X