Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko koko auton ylimaalauksessa mitään järkeä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Onko koko auton ylimaalauksessa mitään järkeä?

    Samalla tavalla ne naarmuuntuu, oli väri mikä tahansa... toisissa ei vaan näy niin herkästi.
    Vie autosi kiilloitettavaksi, uskon että olet tyytyväinen siihen ja samalla teet järkiratkaisun.

    #2
    Kun liikkeissä vertaa
    Niinpä. Liikkeissä autot on kyllä fixattu ja vahattu siihen malliin, että mahdollisimman hyvältä näyttää - ainakin hetken. Omassakin oli silloin suorastaan öljymäinen kerros pinnassa, ja kyllä kiilsi... Ekan huuhtelun jälkeen auto sitten näytti enemmän ikäiseltään.

    Mutta kuten Jyppe sanoi, toisissa väreissä se hiusnaarmuuntuminenkin näkyy eri tavalla. Myllytys voi olla paikallaan, jos kovin naarmuiselta vaikuttaa. Toisekseen, autokemikaalien valmistajillahan on vaikka sun millaisia ratkaisuja - mitkä sitten parhaiten toimivat, on toinen juttu.

    Comment


    • #3
      Kovasti suihkuttelevat liikkeessä silikonia joka paikkaan -jopa renkaisiin. Hetken näyttää hienolta, mutta ajan mittaan silikoniin tarttuu pöly ja jälki on aika epäsiistiä. Lisäksi silikonia ei tahdo saada millään pois.

      Comment


      • #4
        Jouni: Vahaa ensin värivahalla. Pese kerran ja sitten jokin kovempi vaha päälle. Ei pintanaarmut enään peilaile niin paljoa.

        Comment


          #5
          Myllyttämällä lähtee pikkunaarmut. Mulla myllytettiin viime kesänä ja tuli kyllä ihan bueno.
          Kiveniskemiä vaan ei saa millään muulla kuin maalamalla pois.

          Nuo pikkunaarmuthan on lakassa ja se voidaan kerran tai kaks myllyttää ennenkuin pitää maalauttaa uudestan. Tuollahan siis hiotaan osa lakasta tavallaa pois ja se poistaa naarmuja.

          Comment


            #6
            Yksi tuttava maaluutti muutama vuosi sitten Porschensa Mäntsälän suunnalla muistaakseni, olikohan jotain 10000 vanhaa markkaa.

            Comment


            • #7
              Toi myllytys on kyl toimiva juttu! mun auto sai sen käsittelyn viime kesänä ja kohtuu hyvä on vieläkin. Aion tänä kesänä teettää saman tempun. Myllytystä ei vaan voi tehdä "uusiin" autoihin kovin montaa kertaa (auton iästä riippuen 2-5 kertaa) koska lakkakerros on niin ohut että pokkauksista tahtoo kulua puhki, niinkuin Petri jo valaisi...

              Mun mielestä jos auton maalipinta on muuten ok niin ei kannattais lähteä ylimaalailemaan koska sen jälkeen jos autoa alat myymään niin se helposti leimataan kolari lintaksi! ja sun tapauksessa voisin jopa harkita pelkkää ylilakkausta jos joku maalari vaan sen suostuu tekemään...

              Mun auto alkaa olla sen verta vanha että sen ylimaalausta olen tässä hieman harkinnut, ei luulisi vaikuttavan jälleen myyntiarvoon enää niin paljon...

              Comment


              • #8
                Kyllä mun tietääkseni kaikissa perusväreissäkin on tänä päivänä lakka päällä. Oman auto on profiilin mukainen punainen perusväri ja herkästi ne naarmut näkyy tuossakin. Maalautin autosta konepellin ja siihenkin vedettiin muutama kerros lakkaa päälle (nykyvärit eivät ilmeisesti kestäisi mitään ilman lakkaa).

                Comment


                  #9
                  Lakkaa auton jollai parkettilakalla tms, olisko se tarpeeks kestävää? :)

                  Comment


                    #10
                    Ei sillä merkillä väliä ole. Naarmut ärsyttää aina. Ne vielä saa peittoon, mutta kiveniskemiä ei juuri saa.

                    Talven jälkeen tulee aina jälkiä ja kolhuja.

                    Comment


                      #11
                      Metallihohtohileet ovat lakassa. Metallivärisissä autoissa on useampi lakkakerros, jonka ansiosta ne ovat kestävämpiä. btw, vesivärimaalatut autot lakataan kylläkin öljypohjaisilla lakoilla.

                      Comment


                        #12
                        Mitä nyt itse olen metallihohtomaaleilla maalannut, ei hileet ole olleet lakassa. Lakka on ihan tavallista. Voi kai sitä hilettä periaatteessa lakkaankin laittaa.

                        Comment


                        • #13
                          Mainittakoon, etten poistanut kommenttiani itse, mutta tarkennetaan nyt hieman, mitä oikeasti kommentoin. Minähän en siis mitenkään kritisoinut Audeja, tai reklamointeja, ei kummassakaan minun mielestäni mitään vikaa ole. Jos joku naarmuttaa minun autoani, niin tottakai siitä reklamoin itsekin.

                          Sen sijaan, jos uudehkossa autossa, jota "ei ole kertaakaan pesty konepesussa, koskaan ei ole lunta pelleiltä harjattu pois ja se on vahattu säännöllisesti" on niin paljon naarmuja että silmään sattuu, niin täytyyhän siinä maalipinnassa jotain vikaa olla, tai sitten silmät vain ovat liian yliherkät pitämään moista autoa Suomen olosuhteissa. En jotenkin usko, että normaalissa käytössä oleva auto edes voisi mitenkään pysyä maalipinnaltaan 100% moitteettomana. Äärimmäisen tarkkuuden ymmärrän vain, jos auto on erityisen hieno tai harvinainen.

                          Kolvissa on reflex silber -metalliväri, jossa kyllä valoa vasten näkyy vähän pikkunaarmua ja pyörrettä, mutta autokin käy surutta harjakoneessa ja vahauskin tehdään vain pari kertaa vuodessa. Voihan se olla, että metalliväri vaan kestää.

                          Comment


                          • #14
                            Miten peset autosi ? Tästäkin "lievät" keskustelut käyty, mutta jos haluaa tarkka olla maalipinnastaan ja musta auto vielä kyseessä ( punainen on koko perkele kanssa ), niin ilman painepesurilla pesua rupee kyllä pyörteet ja pienet naarmut näkymään..

                            Itse olin kanssa melko tarkka autosta kun maalautin. Pesin aina painepesurilla siten että eka suurimmat moskat paineella pois, sitten liuotin päälle, uudestaan paineella pois ja vasta sen jälkeen sienellä ja paineella taas pois. Täten siihen pinnalle ei jää mitään moskaa kun ruvetaan mekaanisesti sienellä putsaamaan.

                            Eli kun halutaan olla tarkkoja maalipinnasta niin kannattaa kokeilla jotain perusvahausta ( aineella jossa ei ole hiovia ainesosia ) ja huolehtia jatkossa ainakin tuosta pesusta. Ja noissa värivahoissa taas yleensä on hiovia aineita, jota ei nyt varmaankaan tässä tarkoituksessa tarvita kun auto on muutaman vuoden vanha.

                            Jos on muutama sata euroa ylimääräistä niin kannattaa kysellä myös kestovahausta, sillä saa ainakin hyvän kiiltävän/kestävän tuloksen.

                            P.S. On paha sanoa ilman näkemättä minkälaista hoitoa maalipintaa tarvitsisi. Mutta yleensä jos tänne kirjoitetaan, on se ylittänyt omistajan ongelmakynnyksen niin yritetään auttaa eikä soittaa suuta.

                            Comment


                            • #15
                              Jos on muutama sata euroa ylimääräistä niin kannattaa kysellä myös kestovahausta, sillä saa ainakin hyvän kiiltävän/kestävän tuloksen.
                              Näitä on vuoronperään kehuttu ja haukuttu turhiksi. Tällaisen laiskan vahaajan näkökulmastakin tuollainen voisi tosin olla varsin kiinnostava, jos joku tietää, mikä on oikeasti rahan arvoinen paikka moisen teettämiseen.

                              Ylimaalauksestapa tuli mieleeni sellainen jälleenmyyntitekninenkin ongelma, että ainakin näin tavallisen tallaajan näkökulmasta pitäisin ostotilanteessa hieman epäilyttävänä ylimaalattua -04 autoa, joten uskoisin sen olevan myös vaikeampi myytävä. Jos moiselle jotain arvoa laskee.

                              Comment


                                #16
                                Mä en näistä asioista tiedä mitään, mutta kommentoinpa nyt kuitenkin...
                                Metalli ja helmiäisväreissä hileet eivät ole lakassa... yleensä. Lakkaan niitä voidaan kuitenkin sekoittaa, mutta silloin kyseessä ei ole mikään ns.normaali maalaustoimenpide.

                                ne värit joihin ei tule lakkaa eli perus akryllivärit eivät ole koskaan vesivärejä vaan ainoastaan massana maalattavat, eli lakan päälleen vaativat.

                                Maalissa tuskin on vikaa jos tuntuu että pinta naarmuuntuu herkästi, vika on silloin värivalinnassa... valitettavasti mustassa näkyvät parhaiten kaikenlaiset naarmut ja virheet.

                                Edit: kerro mulle Jouni autosi värinumero niin katsotaa onko kaksikerrosväri vaiko ihan tavallinen perusmusta.

                                Comment


                                  #17
                                  Metallihohtomaalit kuuluvat yleensä kaksikerrosväreihin, eli aina täytyy vetää myös lakka päälle. Lakka on siis normaalia kirkaslakkaa ja hohto on maalissa. Normaali perusväri taas on yksikerrosvärejä jolloin tulee kerralla valmista, eikä lakkaa tarvitse vetää.

                                  Lakkaa pystyy kuitenkin sävyttämään lukemattomiin eri sävyihin, eli jos haluaa maalipintaan hiukan elävyttä, niin uudelleen lakkauksen yhteydessä sävyttää lakan mielensä mukaan automaalikaupassa. Itsellä on kokemusta Audin harmaan metallihohtomaalin päälle vedetystä lakasta joka sävytettiin violetilla moottoripyörää varten. Hienosti se, tankissa varsinkin, taittaa väriä violettiin auringon paisteessa. Toinen tapaus oli eräs Civic, jonka maalasin ensin perusvalkoisella mutta kuitenkin kaksikerrosvärillä. Lakkaan tuli tällä kertaa kultaa, joka teki kyllä hienon efektin valkoista maalipintaa vasten kun aurinko oikein paistoi.

                                  Jos naarmut eivät ole syviä tai sellaisia ettei maalipinta ole mennyt rikki(kivenisku), niin uudellen lakkaus on helppo homma asiansa osaavalle eikä auton arvo mielestäni siitä kärsi. Totaalinen värinvaihto mielestäni alkaa vasta syömään arvoa, varsinkin huonosti toteutettuna. Ensin vain kunnon vesihionta koko autolle, rasvanpoisto ja lakat päälle. Jos naarmut vaativat paikkamaalausta, ei senkään pitäisi olla ammattilaiselle ongelma, varsinkaan jos on tarkoitus vetää lakka kuitenkin päälle. Lakka häivyttää maalausrajoja. Kannattaa käydä jollain maalaamolla kyselemässä mielipidettä ja kustannusarviota. Lakkahan on se joka auton maalauksessa maksaa ja kun lakkaa aletaan vetämään, niin nälkä tahtoo kasvaa syödessä ja välihiontoja kerääntyä sitä mukaan kun kiilto kasvaa:) Onhan niitä autoja joihin on vedetty +15 litraa kirkaslakkaa, mutta sillä 1.5-2 litralla lakkaa normi sedanin.

                                  En ole mitenkään ammattilainen tässäkään asiassa, joten pienellä varauksella suhtautukaa. On vain tullut harrastettua noiden maalipintojen kanssa aina välillä:)

                                  Comment


                                    #18
                                    http://www.rusthalli.fi/diteckasittely.htm

                                    mitä itse oon nähny livenä autoja mitkä on saanu ditec käsittelyn, niin ei voi muutakuin ihmetellä!!

                                    Comment


                                    • #19
                                      ennen mitään maalaukseen viemistä suosittelen kokeilemaan ihan AutoGlymin ultra deeb shineä. Mustan auton väri ja saa yllättävän hyvin pyörrejälkiä peitettyä antaen samalla ihan mukavan kiillon mustalle autolle.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt täytyy korjata edellä sanomaani, menivät efektit ja normaalit metallihohdot innostuksissa sekaisin. Siis metalihohto on maalimassassa ja lakkaan voidaan sekoittaa efektejä. Pahoitteluni.

                                        Tuosta normaalivärien lakkauksesta vielä. Itselläni on briljantin musta A3, lakka siinäkin on päällä, vaikka perusväri onkin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oma audi on ihan normi musta ja 6v ikänen maalipinta ei ole enää ihan naarmuton ja musta on hyvännäkönen väri vain jos siinä on paljon lakkaa antamassa vähän syvyyttä... Toi mun kiesi on elämänsä aikana käynny saksassa pari kertaa vuodessa audilla pintakäsittelyssä, eli parkkipaikkalommojen suoristuksessa ja vahauksessa sun muussa, mutta hyvästä hoidosta huolimatta pinta on naarmuinen... joten oma auto on nyt maalaamossa, hiotaan vanhaa lakkaa vähän ja paljon uutta lakkaa päälle. toivotaan että näyttäs musta autokin joltain käsittelyn jälkee...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eilen luin paikkakunnalla ilmestyvää ilmaisjakelulehteä. Lehdessä oli artikkeli auton kevätsiivouksesta. Ensimmäisessä lauseessa hymisteltiin auton pesun tärkeyttä ja sitten mentiinkin asiaan: "Auton pesu aloitetaan ylhäältä käyttäen pesuainetta ja sientä..."

                                            Tärkeintä osuutta, eli pölyn ja hieman poistoa pinnalta ennen varsinaista pesua, ei mainittu lainkaan.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X