Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 taka apurunkoko ei ole keskellä vai?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 taka apurunkoko ei ole keskellä vai?

    Muuan pari päivää sitte töihin ajaessa huomasin sivupeileistä katsomalla että tuleepas kuskin puoleinen taka vanne enemmän ulos kuin vänkärin puoleinen. Vanteiden specsit ovat samat joka nurkassa, eli 10x20 ET 29(15mm jaonmuutos spacereiden kanssa. Eli vakio ET44). Rengastus 225/30, eli venyllä mennään.

    Tänään sitten mittailin vanteen reunasta kaareen mittoja rullamitan ja suoran metallisen apulinjurin kanssa, ja numerothan näytti että vänkärin puolen takarengas on 8mm sisempänä kun kuskin puoleinen takavanne. Kuskin puolella vanne tulee yli 16mm kaaresta, vänkärin puolella 8mm. Vaikka onkin "vain" 8mm, niin tottakai nyt kun asian tietää ja oma silmä sen näkee, sehän jos mikä itseä häiritsee.

    Pyörien suuntaus on tehty 1,5kk sitten, rengastus silloin oli eri. Alla oli 8x18 ET47, rengastus 245/40. Kesärenkaat, sekä ilman spacereita.

    Joten, mistä nyt lähtisi hakemaan syytä miksi moinen heitto? Eikö apurunko/taka-akseli ole keskellä autoa ja heitto tulee siitä? Onko tätä mahdollista kohdistaa uudelleen, tietysti keskelle. Vai täytyykö alkaa tilaamaan vänkärin puolelle taakse juurikin sen 8mm paksumpaa spaceria. Ensikuun aikana tulee alle menemään BC Racing alusta, joten olisihan se kiva että kaari ylitys olisi saman verran molemmin puolin. Madallettuna eron huomaa varmaankin selvemmin.

    Liitteenä pari kuvaa mistä vähän näkee tarkoittaamani asiaa, sekä myös pyöränsuuntauksesta tullut lappu. Kuvakulma ei välttämättä ole aivan sama molemmin puolin, joten kuvassa eroavaisuus voi näyttää suuremmalta.
    Attached Files

    #2
    Kannattaa varmaan mittailla ihan tasaisella pinnalla niin että koko auto on suorassa ja mitta vanteen keskiöstä kaareen on sama molemmilla puolilla, koko autossa.

    Ja nosturilla kannattaa mittailla apurungon asentoa myös.

    Jos kulkukulma on saatu suoraksi ja apurunko oilisi vinossa, olisi säätäjän pitänyt huomauttaa siitä (vaatisi erikokoiset säädöt kummallekin puolelle).

    Mutta voihan auto pellitkin olla hiukan eri asennossa, varsinkin jos on korjailtu. Apurungossa ei taida paljoa säätövaraa olla.

    Comment


      #3
      Koneen mielestä erisuuruiset säädöt kulkukulman oikaisemiseksi vaatii vain silloin, jos jommankumman akselin säädät on jumissa/tapissa ja sitä kompensoidaan säätämällä toinen akseli eri suuruisille aurauksille. Konehan ei tiedä tosielämän säätöjen asennoista ts. raidetankojen todellisista pituuksista tai korin asennosta suhteessa aprunkoihin mitään, joten täysin mahdollinen on kuvien kaltainen tilanne ja silti symmetrinen suuntauslappu.

      Noita on tullut vastaan b6 ja b7 koreissa omalle kohdalle, ei ole mitenkään harvinaista. Apurunkoa pitäisi tunkata vähän sivuun että saisi korjattua.

      Comment


      • #4
        Eli apurunkoa olisi mahdollista siirtää? Tai, niin, varmaan sen verran voi mitä pultin reikä antaa siirtää? Sieltä tuskin saa tässä tilanteessa tarvittavaa 4mm siirtoa, ainakin epäilen? Tässä nyt kuitenkin alustavasti pyöritellyt nettikauppoja sekä eBay:tä läpi, mahdollisten uusien spacereiden hakintaa varten. 25mm lätystä pitäisi ottaa se 2mm pois, niin pääsisi samaan "pokeen" vänkärin puolelle, eli 16milliin. Suoraan kun 23mm lättyä ei löydy. Kovin ovat vaan kalliita H&R:n TRAK+ spacerit, moiset tällä hetkellä on joka nurkassa, niin aattelimpa että jos saisi vielä samanlaisen laitettua myös tilalle.

        Comment


        • #5
          Apurunkoa voi siirtää. Ja kyllä se liikkuu tarpeeksi. Entisen b8 apurunkoa joutui juurikin kuvanmukaisesta syystä siirtämään. Autoa ylös, muistaakseni neljä apungonpulttia hieman löysälle ja kangella apurunkoa keskemmälle. Ihan rullamitalla kun vertaa puolia vaikka aisan kylkeen niin saa yllättävän tarkasti keskelle. Sitten suuntaus. B8 on yllättävän epämääräisesti roiskittu akselit ja kulmat tehtaan jäljiltä.

          Mutta taka-akselin keskitys on ihan nopsa homma jos auton vaan saa nostimelle. Se ei montaa minuuttia vie.

          Comment


          • #6
            Asiapa kunnossa. Pitääkin sitten kattoa tota siirtoa kun saa alotettua madallussarjan asennus hommat. Kiitti tästä selvennyksestä Lauri!

            Oiskohan kohdan 19 ja 9 kyseiset neljä pulttia mahdollisesti?
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Juuri ne.

              Comment


              • #8
                Taitaa omassa B8:ssa olla tämä sama ongelma, huomasin nyt kun auton kori siirtyi matkustamaan lähempänä maata alustasarjan asennuksen myötä. Oikeanpuolen takarengas on huomattavasti paljon lähempänä kaarta kuin vasen, eikä cambereissa nyt niin iso ero ole: Vasen: -1'31 Oikea: -1'09, vai onko?

                Kuuluuko tuo apurungon sijainnin tarkastaminen "normaaliin" rutiiniin nelipyöräsuuntauksen yhteydessä? Omaani käytin suuntauksessa ja kun nyt soittelin uudemman kerran ja mainitsin tästä asiasta, niin tuntuivat ehkä vähän vaivaantuneilta että olisikohan asia pitänyt silloin huomata?

                Comment


                  #9
                  Minkähän takia suuntauksessa jätetty tuollainen ero cambereihin?

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä, nyt kun tuossa vähän koetin mittailla korin ja renkaiden kiinnitysten välisiä etäisyyksiä niin vaikuttaisi että ei se ongelma taida tuolla apurungon suunnalla olla, vaan ilmeisesti juuri tuo cambereiden ero saa tuon oikean puolen näyttämään oudolta.
                    Viimeksi muokannut meite; 25.5.2018, 22:16. Perustelu: typot

                    Comment


                    • #11
                      Se takacamberin säätö on muistaakseni beekasissa vähän erikoinen. Taisi olla olka-akselissa ylävarren pultti. Siitä löysäyttiin mutteri ja mutterin puolelta käännettiin pulttia joko 9mm tai 11mm avaimella. Siihen säätöön ei mielellään kannata mennä ronkkimaan ihan suunnittelematta, sillä se vaikuttaa välillisesti myös taka-auraukseen. Mutta on ihan mahdollista että camber ero näkyy siinä kaaren ja renkaan suhteessa.

                      Minä mittasin akselin keskityksen apurungon takapuslien lenkeistä aisan reunaan.

                      Comment


                        #12
                        Joo just tolla 9mm säätyy, vähän ihme systeemi. Sanoisin, että kulmat vaan kuntoon, tuskin sitä apurunkoa tarvii siirtää mihinkään :)

                        Comment


                        • #13
                          Jeps, cambereiden uudelleensäädöllä saatiin kumpikin puoli näyttämään hyvältä! Aika pienestä se on kiinni näemmä. Nyt säädön jälkeen vasen: -1*44' ja oikea: -1*37'

                          Nyt ku kattoo noita aloitusviestin kuvia tarkemmin, niin voisiko tuossakin olla vain tuo vasen pyörä vähän pienemmällä negatiivisella camberilla?

                          Comment

                          Working...
                          X