Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 ilmajousituksessa häikkää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 ilmajousituksessa häikkää

    Käyttöönotto 8/2011, ajettu 120 000 km. Huollon jälkeen auto seisoi viikon vähän oikealle kaltevalla alustalla. Oikea takapää oli painunut alas. Käynnistettäessä nousee lähes samalle korkeudelle kuin vasen (jää muutaman mm alemmas). Yön yli seistyään n. 5 mm alempana. Mikään varoitusvalo ei ole syttynyt. Mitä voisi itse tutkia ilman vikakoodien lukua? Aivan kuin anturien nollaus ei olisi kohdallaan...

    #2
    Suoritin mittauksia mitä eri nurkat tippuu yön aikana 10 tunnin aikana. Laitoin teipit renkaasta lokasuojaan ja siitä oli hyvä mitata suhteellinen tippuminen: OE: 8 mm, VE: 12 mm, OT: 22 mm, VT: 23 mm. Tämä on siis suhteellinen tulos koska lähtötilanne ei tokikaan ole aivan tasassa, kaipaisi ehkä säätöä, joista tuolla aiemmissa ketjuissa kirjoitetaan.Mittaustarkkuus on luokkaa +/- 1 mm. Auto ei ole aivan tasaisella, vaan kallistaa vasemmalle n. 1cm per 1 m.
    Kysymys kuuluu, onko tämä normaali määrä, mikä mahtaa olla vikaraja. Sinälläänhän tämän kanssa pärjää ihan hyvin.

    Comment


      #3
      Ei ole tullut mittailtua, mutta lämpötila vaikuttaa asiaan. Itsellä auto tallissa, ja avain sisällä huonetilassa (ei autotallissa) joten saattaa joskus vilkutella yhteyttä autoon, ilmeisesti siis pitää can-väylän jotenkin hengissä kun ovet eivät ole lukossa.

      Useasti kuuluu pihauksia tai kompuran(?) hurinaa vaikka ei autolle/autossa mitään tee, varsinkin talvella kun on ajettu vaikkakin viileään talliin mutta pakkasesta. Veikkaisin että nuo itsestään tapahtuvat säädöt voivat olla luokkaa sentin-pari. Hiukan joskus säikäyttää kun yhtäkkiä kuuluu Lissun "suhaus"...

      Comment


        #4
        Joo suhauksia kuuluu kun oven tai peräkopin sulkee, mutta nyt ei mielestäni ole kysymys tästä. En ole koskaan kuullut kompuran lähtevän käyntiin kun auto sammuksissa.

        Comment


        • #5
          Suhaukset lienee varojen, tms. suhahtelua. Kerran oli auto auringossa ja seuraavana aamuna perä aivan lintassa. Olisiko aurinko lämmittänyt ilmaa ja paineet vapautettu->pussit tyhjät. Muutoin ei mielestäni laskeudu noin 8kk kokemuksella.
          Ei kuuluisi kyllä terveen systeemin laskea yön aikana yhtään. C6 ainakin pysyi ylhäällä vaikka viikon parkissa ollessa. Muutenkin vaikka keula kanttarin päälle ajettuna ja tuon laskeutuminen ala-asentoon ei liene suotavaa.

          Comment


            #6
            Kyllä ainakin minulla se oikeasti säätää korkeutta, yleensä laskee kun ilma lämpiää ja laajenee tallissa.
            Muut suhaukset tulevat takapuskurin sisällä olevista ilmaläpistä, jotka tosin toimivat huonommin kuin C6:ssa.
            Pitäisi muka auttaa ovien sulkeutumisessa. C7:n ovet ovat ihan lelun kevyet ja joko jäävät auki tai sitten
            rämähtävät jos hiukankin liikaa läimäyttää.

            Huhtikuussa auto oli 18 pv P3 parkissa enkä ainakaan huomannut että se olisi ollut lintallaan. Pari kertaa 4v aikana on ajoon lähtiessä tullut viesti "too low, adjusting" yleensä jos onkin yllättäen tullut kajuutta täyteen väkeä kun viimeksi on ajanut yksinään.

            Kompura on taka-akselin takana ja auton alin kohta, ihan järkiratkaisu laittaa se siihen?

            Comment


              #7
              Yöllä on yleensä viileämpää ja ajon jälkeen auton komponentit jäähtyy muutenkin joten ilma kutistuu pusseissa. Luulen että systeemissä on joku raja, miten paljon nurkka saa laskea ennenkuin säiliöstä päästetään lisää ilmaa pusseihin tms. Jos joku tietää paremmin tästä toimintalogiikasta niin saa toki sivistää minua. Siispä täytyisi tietää onko tällaista rajaa ja mikä se on ennenkuin voi todeta onko vikaa vai ei.

              Comment


              • #8
                Mulla on Audin lukulaite, jolla korkeuden voi säätää - adaptoida.

                Mutta kai se nyt ensiolettama on, että sitä ei ole huollossa siirretty pieleen. Adaptointia tehdessä on pyörien korkeus lokasuojasta mitattava ja syötettävä eri korkeuksilla tietokoneelle.

                Comment


                  #9
                  Nyt viikon tarkkailun jälkeen havaintoni on se, että oikea takanurkka on aina vasenta 5-10 mm alempana heti ajon jäljiltä. Paikallaan ollessa etupää ei juurikaan vajoa, mutta takana erityisesti oikea puoli laskee pikkuhiljaa saavuttaen ala-asennon 2-3 vrk sisällä. Jos oven käyttää auki, niin ainakin kerran nostaa takapään lähes vaakasuoraan ilman tullessa paineilmasäiliöstä. Käynnistettäessä nostaa takapään eikä kertaakaan (vielä) ole tullut mitään hälytyksiä.

                  Comment


                  • #10
                    Itselläni tullut lämpimien kelien myötä myös näköjään persiille tunnit täyteen. Puoli vuorokautta riittää, että pari senttiä takapuoli laskee. En sen kummemmin ole vielä tutkinut, mutta väittäisin, että samaa tahtia laskee molemmat puolet. Pitää ehtiessään vikakoodit vilkaista.
                    Onko nuo samassa piirissä, eli esim. toisen puolen vuoto aiheuttaa koko takapuolen laskun? Tuolla osto topicissa tosin taitaa olla ssp:t, joten pitää sieltä vilkuilla itsekin.

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole sama piiri. Systeemi vaan tasaa akselia, jottei toinen pussi rasitu liikaa toisen vuotavan/vian takia.

                      Comment

                      Working...
                      X