Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Iskunvaimentimien sielunelämä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Iskunvaimentimien sielunelämä

    Tarkoitus on viikonloppuna ihmetellä noita S2:sen etubilsteinejä.

    Ongelma on ollut löysä ulosjouston vaimennus sekä pohjaa yllättävän helposti.

    Kuitenkin esim. Helsinki-Tampere motarilla toimii oikein hyvin.
    Kevyellä 125kg painolla ei saa keulaa joustamaan paljon mitään kun painaa

    Kuinka testaan irrallaan olevan iskaripatruunan että se on kunnossa/rikki jos ei selvää vuotoa näy?
    Kun patruunan painaa pohjaan niin sen pitäisi nousta itsestään.

    Kuinkas ulosjouston vaimennusta testataan? Patruuna viilapenkkiin ja vedetään vaan?

    #2
    N2-täytteisessä iskarissa pitäisi tapahtua jotain nousua, mutta öljyvaimentimessa sitä ei käsittääkseni tapahdu.

    Ainakin kun tuommoista keltaista konia kokeille tapit kaakkoon ruuvattuna, ei sitä ainakaan meikäläisen voimilla saa vedettyä ulos. :-]

    Comment


      #3
      Sen voi testata ihan vaan painamalla ja vetämällä sitä eestaas, mutta pitäisi olla jonkinlainen käsitys että miltä ehjä tuntuu (noissa on aika isoja eroja, vakio iskari vs. joku madallusalustasarjan iskari). Viikonloppuna vaihdon isän Calibraan iskarit, ja siinä oli helppo vertailla kun oli uusi ja vanha iskari vierekkäin. Vanhat meni pohjaan tosi helposti, ulosjousto oli vähän jäkempi. Kaasuiskarit nousee ylös, mutta öljyiskarit ei.

      Tuota iskaria on paikallaan vähän hankalampi testata varsinkin jos on jäykkä alusta, mutta löysemmällä sen näkee aika helposti jos auto jää "hyllymään" kun sitä heiluttaa.

      Melkein jos iskarit on vanhat, ja ne on hankala purkaa pois niin ostaisin uudet "hyllyyn", sylettää nimittäin todeta että paskat oli ja laittaa ne takaisin ;)

      Comment


        #4
        Uusi pari on jo matkahuollossa. Eli pääsee vertaa uusia ja vanhoja.

        Vanhoilla on nyt ajettu noin 8 tkm, ei kai ne vielä ole loppu.

        Keskustelin Rallysystemsin Kittelän kanssa ja hänen mielestä Bilstein Sportin pitäisi nousta ylös, jos iskari on ehjä.

        Mulla oli pääsiäisenä tolpat irti ja silloin huomasin että iskari liikkui paljon helpommin kuin uutena ja jäi pohjaan.

        S2 omistajilta tarviisin kommentteja ulosjouston jäykkyydestä/toimivuudesta

        Kuinkas jousten väsymisen huomaa? Alla on H&R madallusjouset.
        Täytyy seisoa jousen päällä ja laittaa rouva mittaamaan puristuma

        Comment


          #5
          Kyllä se rikki taitaa olla. Pitäisi tulla bilstein B6:n ulos.

          Mitenhän tuon sanoisi tuon jäykkyyden. Noh näin omin sanoin "vtun jäykkä".

          Comment


          • #6
            Nyt päivän ajelleena noilla B6:lla vakiojousilla, ensivaikutelma hitaalla nopeudella röykkysellä tiellä että olisi ehkä hieman liian jämäkät. Sitten tuossa Turun ohikulkutiellä (mikä on täynnä isoja heittoja) isommassa nopeudessa vaikuttaa ehkä jopa hieman liian löysiltä. Mutta paljon paremmat kuin vanhat 2tkm ajetut korkanneet normi Bilsteinit.

            Onko B6:nen muuten yksiputkivaimennin?

            Comment


              #7
              Tuli sitten testattua noita iskareita eikä niissä mitään vikaa ollut.

              Hieman ihmetytti perjantai yönä ajaessa kun saman reitin pystyi ajaa ilman ongelmia jossa paria viikkoa aikaisemmin pohjasi etupää joka toisessa töyssyssä.

              Onkohan tähän mitää järkevää selitystä vai alkaako mulla heittää päässä?
              Tarviiko noita iskareita ilmata jotenkin? Pieni suhahdus kuuluu kun iskarin painaa voimalla pohjaan.

              Kuitenkin sama iskari oli pääsiäisen aikaan löysempi tai sitten hauis on kutistunut ja kovasti.
              Aikaisemmin sai iskarin painettua helposti pohjaan yhdellä kädellä nyt joutui jo tosissaan painaa.

              Iskarissa olevan öljyn viskositteetti on kai ihan normaali eli kylmä öljy -> jäykempi öljy.

              Onkohan noissa miten hoidettu tuo ulosjouston vaimennus, kun männänvarsi on niin paksu niin se on varmaan alapäästä ontto ja öljyn virtaus menee kuristimien/vastaventtiilien(?) läpi. Onkohan näissä ollut jotain häikkää??

              Löytyykös noista jotain räjäytys/rakennekuvaa??

              Comment


              • #8
                Mikäli kyseessä on B6 etubilsteini, niin männänvarsi ei ole sen paksumpi kuin normaalistikkaan. Hommaa hämää se että öljysäiliö on ylhäällä, ei alhaalla.

                Viskositeetti iskariöljyissä ei saisi muuttua lämpötilan mukaan juuri yhtään.

                Comment


                  #9
                  Ainakin verrattuna Monroeen mitkä oli aluperin niin männänvarsi on kaksi kertaa niin paksu.

                  Edit: Niin tietyti, kiitti kaima muistutuksesta, tuonkin olen tiennyt joskus mutta on päässyt unohtumaan

                  Comment


                  • #10
                    Mika sen jo tuossa sanoikin, että pumppu on siellä ylösalaisin. Sen minkä pikaisesti katsoit männänvarreksi onkin oikeasti sylinteri. Oikea männänvarsi on piilossa siellä alapäässä.

                    Comment


                    • #11
                      Caddyssä oli purettava patruuna. Samalla kun laitoin madaltavat jouset, huomasin, että tässähän ei ole lainkaan patruunaa, vaan koko joustintuki on yhtä iskunvaimenninta.

                      Purin patruunan ja mittasin, paljonko sieltä tulee ainetta pihalle. Laitoin tilalle Mobilin ykköstä, kun ei ollut hajuakaan, mitä sinne pitäisi laittaa ja oli ainoa öljy, mitä tallissa oli.
                      Oli aikamoinen yllätys, kun sain iskarit alle: nurkkia ei saanut painumaan yhtään -todella jämäkkä ja toimi hyvin ajossa.

                      Ainoa negatiivinen varjopuoli oli se, että kovalla pakkasella vaimennusta ei ole käytännössä lainkaan... Olisikohan joku ATF hyvä ainen noihin?

                      Comment


                      • #12
                        Suosittelisin ihan iskunvaimentimeen tarkoitettua öljyä luonnollisesti. Saa monena eri viskositeettinä, ihan mikä on tarve ja ko. iskarille suunniteltu. Mopoliikkeet palvelee ainakin tuon öljyn saannissa. Tässä tapauksessa kun ei ole tietoa orginaali viskositeetistä, saattaa joutua tekemään parit yritys/erehdys kokeilut parhaimman hakemiseksi.

                        Comment


                          #13
                          Sitä mopojen yksiasteista keulaöljyä (iskariöljyä) saa eri valmistajien tekeleinä 5W välein. Ainakin mopoissa sopivan koktailin saamiseksi voi joutua sekoittamaan esim 10W ja 15W sopivasti keskenään, jolloin jäykkyyttä voi hakea kuskin mieltymyksien mukaan. Maksaa noin 10e/litra ja saa ainakin kaikista mp-tarvikkeita myyvistä liikkeistä.

                          Comment


                          • #14
                            Omassa tapauksessani oli viikonloppu ja mopoliikkeet kiinni. Mobil oli hyvä aloitusvalinta. Saattaa vaatia useammankin öljynvaihdon, ennen kuin oikea löytyy.
                            Silti ihmettelen, miksi moniastemoottoriöljy jäykistyy pakkasessa niin paljon?

                            Comment


                            • #15
                              Moottoriöljyn viskositeetti ei ole tarkoitettu pysymään vakiona eri lämpötiloissa, tai ihanne se olisi mutta ei ainakaan kukaan ole vielä toteuttanut.

                              Comment


                              • #16
                                Moottoriöljy on siitäkin huonoa että se saattaa jossain vaiheessa alkaa vaahtoutumaan ja silloin iskarin vaimennuskyky saattaa heiketä melko nopiasti. Ymmärtääkseni se kaasuiskarin kaasu on siellä iskarissa juuri estämässä tuota vaahtoutumista ?

                                Itse aikoinaan kokeilin kunnostaa huonoja konin keltaisia poravasaraöljyllä joka oli aika jäykkää, kesällä toimi tosin ihan ok, mut talvella sai jo ruuvata vaimennuksen minimiin että oli jotakuinkin normaali.

                                Comment


                                  #17
                                  Minä olen aikoinani ruuvannut Konin säädettäviä, ja laitoin sinne sisään hydrauliikkaöljyä. Ihan hyvin ne toimi, kun siinä oli säätö jolla sitä pystyi hakemaan kohdalleen. Purin kyllä ne venttiilitkin, ja tein niihin "hienosäätöä" ;) Jäykäthän ne oli kuin mitkä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X