Siltähän tuo just vaikuttaa "optimal value next to the tolerance range"
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Korkeussäädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta
Collapse
X
-
Itse kävin viime viikolla tekee muutoskatsastuksen Jomeille Boraan määräaikaiskatsastuksen yhteydessä ja aattelin et TUV-lappu nelipyöräsuuntauslapun kanssa riittäis. Ilmeni et tarvii myös alustasarjan asentajan kirjaaman todistuksen siitä, ettei alustasarja ole madaltanut autoa yli 51mm. Katsurin kans tulkittiin tota trafin ohjetta niin, että se lapun kirjaaja voin olla vaikka minä ite. Kirjotin siis ite lapun missä luki napakaarimitta ennen asennusta (keksin päästä ku en ollu mitannu) ja asennuksen jälkeen (muutos oltava alle 51mm madaltaessa) + tiedot autosta, alustasarjasta ja pvm & allekirjotus. Eli tää lappu jos alustan maks. madallus yli 51mm.
Lisäks kannattaa olla tarkka et suuntauslapussa on kaikki SÄÄDETTÄVISSÄ OLEVAT arvot vihreellä ja et suuntauksen tekijältä saat lapun joho on merkitty alustasarjan malli ja korkeudet + suutauksen tekijän allekirjotus.
Toki käytäntö voi vaihdella eri asemilla, mutta täs kyseises paikas tuntu olevan asialline katsastusmies, joka tuntu tietävän trafin ohjeen mukasen käytännön. Hintaa tuli 49e määr.aik.katsastus ja 70e muutos eli 119e yhteensä.
Kannattaa kysellä etukäteen :)
Comment
-
Hieman OT, mutta kuinka kaukaa keskiajalta tuo 51mm maksimi madallussääntö oikein on? Onko muissa maissa mitään yhtä naurettavaa sääntöä? On auton alustaratkaisu mimmoinen hyvänsä, niin 52mm madallus tekee siitä heti hengenvaarallisen, eikä sitä voi mitenkään sallia?
Ihme ettei tuota(kaan) turhaketta voinut jättää pois tuossa sääntöuudistuksessa... Olisiko se kaikille liian helppoa, jos huomioitaisiin vain tuo 8cm minimi maavara?
Comment
-
Eikö TÜV -todistuksessa ole yleensä mainittu minimiarvo napa-kaarimitalle? Vogtlandin lapuissa oli ainakin ilmoitettu 325 mm, vastaa noin 6 cm madallusta vakioalustalla varustettuun autoon verrattuna.
Tuota maksimimadallussääntöähän on helppo kiertää ilmoittamalla alkuperäinen napa-kaari mitta matalimman alustan mukaan, mitä autoon on tehtaalta saanut... Epäilen etteivät käy varustekoodeja läpi.
Comment
-
Google löytää 2011 vuodelta TRAFI/33691/03.04.03.03/2010 ohjeen jossa mainitaan tuo 51mm.
Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/98) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. M1- ja N1-luokan auton korkeutta saadaan jousitusmuutoksilla muuttaa enintään 51 mm tai M1G- ja N1G-luokan auton 77 mm. Maavaran on muutoksen jälkeen oltava, auton ollessa kuormaamaton, niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm (kaikista auton osista, myös pakoputkesta).
Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin.
Comment
-
Onko ajankohtaisia/tuoreita kokemuksia ilman TÜV-hyväksyntää olevien alustasarjojen muutoskatsastuksista? Viestiketjusta päätellen ainakin vuosi sitten todistuksetonta D2:sta saanut lausunnon avulla leimaan (Hallikainen). Toiminneeko edelleen, jos saa esim. valmistajalta vakuutuksen coiloverien säätövälistä ja soveltuvuudesta ajoneuvoon?
Comment
-
Jarme:
Tüv lappua ei pitäisi enää tarvita, joten pitäisi riittää nuo mainitsemaan asiat. Ja se että alustaa "on mahdollista" säätää laskemaan yli 51mm (esim. mahdollisuus madaltaa 20-70mm) ei ole mitään merkitystä, vaan alusta muutoskatsastetaan siihen korkeuteen, johon se on asetettu, tai vaikka muutamaan eri korkeuteen, mikäli molemmista korkeuksista on pyörien suuntauksesta paperit. Virkailijan mukaan: "jos madallat enemmän, on se sinun ja poliisin välinen asia" :D
Pyörien suuntauksesta sekä ääriasennoista paperit tarvitaan myös. Trafin uudessa ohjeessa (10/2016 vai oliko 11/2016) puhutaan myös ajovalojen suuntauksesta, kannattaa lukea tuo ohjeistus (löytyy helposti googlesta).
Oliko mahdollisimman epäselvä viesti tai vastasiko yhtään kysymykseesi?:D
Comment
-
Muutoskatsastusta varten arvot alustasarjaa varten
Moikka,
Mitä kaikkea tarvitaan kun menee muutoskatsastukseen alusta vaihdon jälkeen? vaikuttaa siltä että pari konttoria sanoi ettei tee muutoskatsastusta varten pyöränsuuntauksia. Koska eivät saa tarvittavia arvoja ylös.
Menin itse euromasterille, sain sieltä liudan arvoja mutta esimerkiksi pyöränlokasuojan ja navan mittaus puuttui. Nämä vissiin tarvitaan muutoskatsastusta varten?
Kuinka tarkat nuo arvot pitäisi olla? omassa oli yksi punaisella pyörän sivukallistuma on hieman rajaarvojen yläpuolella. Mikä ikinä sekin lie, kuulemma sitä ei pysty säätämään, myös kaartoharitus on punasella.
-D
Comment
-
Katsastaja mittaa navan keskeltä kaareen ja merkkaa otteseen, että sinänsä ei sille olekaan tarvetta. Perinteisesti punaisella olevilla lapuilla ei tee konttorilla mitään, toki voi olla että joku katsuri ei niin kiinnitä huomiota. Mutta joo eipä tuohon tarvi sitten suuntauslappujen lisäksi kuin valmistajan tüv- laput.
Comment
-
Minulle taas kerrottiin, että napa-kaari -mittaa ei tarvita kuin "erityistapauksissa". Tarkoitti tällä kuulemma joitain säädettäviä alustasarjoja. En saanut sen tarkempaa selvyyttä siinä tilanteessa.
Kaikki arvot joille on annettu tehtaan arvo pitää myös olla siinä suuntauslapulla mitattuna ja sallituissa toleransseissa. Eli kaikki vihreällä. Lisäksi pitää löytyä maininta, mikä alustasarja autossa on mittaushetkellä ollut ja tuo mittaajan allekirjoitus, sekä nimen selvennys.
Jonkin verran tuntuu olevan asema- ja säätäjäkohtaisia eroja siinä, mitä tietoja suuntauslapussa koetaan tarpeelliseksi. Jouduin pari kertaa pyytämään tarkennuksia säätäjältä ennen kuin lappu kelpasi katsastajalle vaikka kysyin etukäteen asemalta mitä tietoja suuntauslappuun tarvitaan.
Comment
-
Katsurin kanssa tunnin keskustelin aiheesta säädettävän alustasarjan muutoskatsastus, eikä ihan yksinkertaista ole nykyään. Eli pyöränsuuntauslappu, jossa arvot ohjearvoissa ja mainittu napa-kaarimitat ja alusta. Lisäksi todistus, että sarja on autoon suunniteltu. Jousissa ja iskareissa tulee näkyä valmistajan tunnisteet, joten ruosteiset tai maalatut jouset on no-no.Lisäksi autoa saa madaltaa alkuperäisestä korkeintaan 51mm, joten alustasarjaa, joka madaltaa valmistajan mukaan esim. 40-70mm, ei voida hyväksyä.
Comment
-
Korkeussäädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta
Oikeassahan tuo katsuri on jos lappuihin laittaa madalluksen yli 51mm kun on silloin hyväksynyt tieliikenteeseen sinne kelpaamattoman ajoneuvon ja siten on kusessa. Mutta mikään ei estä asentamasta alustaa joka isomman madalluksen mahdollistaa kunhan se katsastukseen esitetään vaatimuksen mukaisena. Tuo
vaihtoehtoinen tapa on ihan trafin soveltamisohjeessakin mainittu.
”Alustasarjan valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen maksimiraja-arvoa (51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta.”
Comment
-
Korkeussäädettävä alustahan katsastetaan siihen korkeuteen (napakaarimittaan) ja tästä suuntauslappu vihreällä. Ylimääräiset ns. toissijaiset arvot tulisi jättää lappuun merkitsemättä jos ovat raja-arvojen ulkopuolella, koska Trafi katsoo vain papereita.
Korkeus jos muuttuu niin pitäisi taas muutoskatsastaa uuteen korkeuteen, uuden suuntauslapun kera.
A6 4F tuli juuri muutoskatsastettua. Huomioitavaa oli myös se, että ostokuitti piti myös mukana olla muiden papereiden kanssa. Ehkä tästä olisi hyvä olla järkevä muistilista, jossa kaikki tarpeellinen.
Comment
-
Vieras
Ostokuitti ei ole pakollinen. Mutta myyjän/ valmistajan jonkinlainen todistus siitä, että alusta on tarkoitettu kyseiseen autoon, pitää olla. Ostokuitti jossa sarjan malli näkyy, on toki hyvä siihen. Eli vanha perinteinen tuv lappu on hyvä.
Comment
-
Ittelle myös tullut tämä ongelma vastaan, A4 B8 avant quattro.
Maahantuonnin jälkeinen rekisteröintikatsastus ja alla oleva alusta ei kelpaa koska TUV paperiessa lukee madallus 10 - 70 mm. Saisi olla korkeintaan 50 mm.
Nelipyöräsuuntauksessa camberit punaisella koska niissä ei ole säätöä. Ei myöskään kelvannut.
Vaikuttaa aika mahdottomalta saada auto leimaan. Välillä ei voi kun ihmetellä tätä sääntösuomea.
Comment
-
Ei voi käsittää inssien kädettömyyttä, ei se ny noin mee et jos papereis lukee 10-70mm niin tulee hylky, vaan otetaan mitta käteen ja mitataan todellinen madallus, sallittu maks 51mm. Siis toi 10-70mm tarkoittaa et valmistaja on testannu et homma sillä välillä pelittää ja siitä on hyväksyntäpaperit, täällä kotomaassa maks sallittu madallus on se 51mm, joten se alustasarja säädetään maks siihen. Jestas sentään! Ihan mielivaltaista ääliömäisyyttä. Vaihdat konttoria jos ei järkipuhe auta ja ilmoitat tänne et kaikki muutkin harrastajat osaavat välttää kysestä amatööripuljua.
Edit. Camberit vaikeempi jos ei halua alkaa puukottaan autoa, tai jos ei sit anna luovuudelle vallan.
Comment
-
Taitaa olla melkein kaikilla katsureilla sama tilanne etteivät voi päästää läpi, kun trafi hengittää niskaan. Hyväksi havaittu keino tommosen "liikaa" madaltavan korkeussäädettävän leimaamiseen on etsiä joku alhaisen moraalin omaava nyrkkipaja suuntauslaitteilla ja kysyä saavatko muutoskatsastettua. Muutamaan mahdottomalta vaikuttaneeseen tapaukseen tullut mystisesti leima ja sehän on sen jälkeen helppo jatkossa määräaikaiskatsastaa.
Comment
-
Oli kieltämättä aikamoista selittelyä tuolla konttorilla siitä kuinka Trafi niitä valvoo ja eivät uskalla hyväksyä mitään mitä ei ole täydellä varmuudella ok. Luin itse sen säädöksen ja aika tulkinnanvaraista voisi olla, mutta ei näköjään ole.
Pitää varmaan konttoria vaihtaa, minulle epäselvää vaan miten asiassa toimi kun kyseessä maahantuontikatsastus. Ei kai auta kun mennä kysymään maanantaina, tänään vitutti liikaa.
Suuntauslappu varmaan saa paikalliselta huoltamolta ellei muualta, ovat ainakin aikasemmin tämän osanneet.
Comment
-
Useamman olen muutoskatsastanut ja kyllä se ainakin omalla kohdalla on mennyt aina niin, että auto on säädetty johonkin tiettyyn korkeuteen, siitä on suuntauslaput, ja sille korkeudelle auto myös leimataan. Ei merkitystä mitä TÜV-lapussa lukee.
Suuntauksen kanssa saattaa tosiaan joutua autosta riippuen harrastamaan luovuutta, eihän noita joitain saa vihreälle edes tehdaslustalla.
Comment
-
Itse muutoskatsastin onnistuneesti kaverin auton alustan, vaikka takana oli camberit punaisella. Kerroin että säätöä ei ole, joten ei saa vihreälle. Tämä kelpasi selitykseksi. Joku inssi taas saattaa ihmetellä, miten aiemmin virheelliset arvot on korjattu vihreälle vaikkei autossa ole säätöä. Ilmeisesti tuurista kiinni, vaikka ei saisi olla.
Comment
Comment