Paintilla voi vaihtaa myös lukuarvot viitearvojen sisään. En voi tietenkään suositella, mutta tiedän tapauksia missä näin on tehty ja leima saatu. Näissäkin tapauksissa suuntauksessa ei saatu kaikkia vihertämään lukuisista yrityksistä huolimatta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Korkeussäädettävän alustasarjan muutoskatsastuksesta
Collapse
X
-
Tämä ketju päättyy osaltani; marssin tänään konttorille mukana allekirjoitettu suuntauslappu napa-kaarimittoineen ja TÜV-paperit Pro Street S:n ja Eibachin kallistuksenvakaimien osalta ja tulin ulos päivitetyt paperit kourassa. Mukana tiedoissa ei ollut alustan alkuperäistä napa-kaarimittaa.
Uuteen rekisteriotteeseen tuli tiedoiksi "Eibachin kallistuksenvakaajat edessä ja takana", "30 millin alustasarja", "Napa-kaarimitat edessä 330 mm, takana 335 mm". Itse mittailin nuo kaikki 340 milliin ja se oli mittana myös suuntauslapussa, mutta luotan inssin silmän ja rullamitan kalibrointiin ;) Ei sentään tehnyt ongelmaa suuntauslapun ja todetun mitan eroista. Sanoi vaan, että nämä mitat tulevat rekisteriotteeseen ja sillä hyvä. Koska alkuperäistä napa-kaarimittaa ei ollut, kokonaismadallustakaan ei laskeskeltu eikä myöskään jousista ryhdytty kaivelemaan osanumeroita. Tähän saattoi vaikuttaa, että mainitsin olleeni tarkkana oikean sarjan suhteen, koska B8:iinkin niitä on ainakin pari erilaista kantavuudesta riippuen.
Katsastusinssi toivoi vielä, että laittaisin hänelle sähköpostilla kuitit alustasarjan sekä kallistuksenvakaimien osalta. Eli saadaanpa Trafille sitten lisää dataa arkistoitavaksi :)
Comment
-
Kokemuksia leimaamisesta alustasarjan maahantuojan lapuilla jos kulmat (camber) ei tehtaan arvoissa? Eli alustasarjan maahantuoja tekee todistuksen, jonka mukaan kulmat ok, vaikka eivät ole tehtaan arvoissa?
Olin yhteydessä käyttämääni harrastajaystävälliseen konttoriin, joka tarkasti asian Trafilta. Trafin kanta oli, että jos auton valmistajan todistus niin homma ok. Alustasarjan valmistajan tai maahantuojan lapuilla ei onnistu. Alustasarjan maahantuojan laintulkinnan mukaan heidän todistuksensa riittää. Kukaan perehtynyt asiaan?
Muutoskatsastusta varten "vihreän" suuntaustodistuksen hankinta ei ongelma, mutta harrasteessa kulmat tulevat olemaan ohi valmistajan arvojen. Ei paljoa, mutta kuitenkin.
Comment
-
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla
valmistajan ohjearvojen mukaisia, mikäli osavalmistaja on antanut
kyseiseen ajoneuvomalliin muutossarjan asennuksen jälkeiset uudet
ohjearvot. Todistuksia joihin on kirjattu vain sanallisesti että kulmien
tulee olla esim. symmetriset, turvalliset tai hyvät ei voida pitää
riittävänä selvityksenä oikeista pyöränkulmista.
Tuon perusteella lähtisin liikkelle, ellei ole tullut uutta ohjetta. Linkin teksti vuodelta 2016.
Jos ymmärsin kysyjän viimeisen lauseen oikein, niin hommaat vaan ne vihreät laput ja leimalle. Ei kukaan pieniin kulmanmuutoksiin enää myöhemmin puutu.
Comment
-
Mistä katsuri tietää onko auto alustasarjan asennuksen jälkeen pudonnut 51 vai 52 mm? Käsittääkseni ensimmäinen on hyväksyttävää, kun taas jälkimmäinen ei.
Jos muutoskatsastaa kiinteää alustasarjaa, niin tuo lienee helpompi tulkita. Onko siis niin, että esim. kiinteää 60/40 tai 40/60 madallussarjaa ei voi enää muutoskatsastaa vaikka tuvin laput löytyy?
Comment
-
Viimeksi kun tässä kävin leimalla kokeilemassa Airliftin leimausta heidän omilla lapuillaa. Kahdeksan sivua TUV lappua mistä ei ilmennyt onko maksimi madallus 51mm ei käynyt.
Pitää lukea selvästi että 51mm on maksimi madallus.
Comment
-
Ei tarvitsellaan, mutta suomen lain mukaan maksimi mitä saa siis madaltaa 51mm. Mun alusta madaltaa muistaakseni ainakin 120mm :"D
Comment
-
Useammalta tutulta katsurilta kysynyt sekä katsastajakoulutuksen pitäjältä kysytty ja kaikilta sama vastaus tuohon maksimimadallukseen. Eli alustalla ei voi olla mahdollista papereiden mukaan madaltaa enempää kuin 51mm. Eli jos alustasarjalla mahdollista 60mm madallus -> ei saa muutoskatsastettua.
Comment
-
Tiedä sittem. Konttorilla katsoi että ei oo sitö max 51mm merkintää ja kysyi mun mielipiteen paljonko tippu. Sanoin et 40mm, toki leimamies totesi ja sit napista loput mutta ei trafin tarvii tietää :D
Comment
-
Edelleen, sieltä Trafin ohjeistuksesta löytyy tämä virke: "Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen." Tätä jos tiukasti tulkitsee, niin paperilla yli 51 mm madalluksen mahdollistavaa alustaa ei saisi päästää läpi.
Comment
-
Niin, saisivat katsastuksissa ryhtyä laittamaan myös esim. polttimonvaihtoluukkuihin ja pyöränmuttereihin sinettejä, jotta katsastusten välillä nöyrä hallintoalamainen ei voisi muuttaa autoaan vaatimusten vastaiseksi. Vaihto onnistuisi vain valtuutetuissa paikoissa, jotka voisivat vaihdon yhteydessä uusia samalla sinetit. Jos tien päältä tavataan auto ilman sinettejä, niin runtua isän kädestä.
Vai olisikohan vaan helpompi pitää maalaisjärki hommassa mukana. Jos tien päältä tavataan tonttia nuoleva auto pyörät lintassa ja siniset xenonit keulan heijastinumpioissa loimottaen, niin eikö poliisi kuitenkin voi määrätä auton katsastettavaksi?
Comment
-
Jos säädettävä alusta on säädetty vaikka -40/30mm korkeuteen ja muutoskatsastettu siihen, niin sehän ei ole vaatimusten mukainen enää jos se jälkikäteen sit säädetään vaikkapa -50 milliin tai 0:aan. Pitäis vissiin hitsillä hitsata kierteet kiinni, ilma-alustan mahdottomuudesta puhumattakaan..?
Comment
-
Samanaikaisesti Trafin ohjeessa lukee seuraavasti:
Alustasarja saa olla korkeussäädettävä. Muutoskatsastuksessa on syytä huomioida, että
monet säädettävät alustasarjat mahdollistavat liikenneministeriön päätöksen raja-arvoja
(51mm tai 77mm) isommat muutokset. Sallittujen raja-arvojen mukainen säätövara
merkitään katsastuksessa rekisteritietoihin.
Eikö tuota voisi tulkita niin, että saa mahdollistaa isommatkin pudotukset, mutta otteeseen merkitään max sallittu muutos? Hämmentävän monitulkintaista.
Comment
-
Näinhän sen ilman muuta pitäisi olla. Kovasti niitä lappuja kuitenkin bumerangina Trafilta takaisin tuntuu tulevan, jos niissä yli 51 mm lukemia on.
Aika moni asiahan tässä tuntuu olevan pielessä: Ristiriitaisia ohjeistuksia Trafilta, sekä eri ikäisiä Trafin ohjeistuksia jaossa. Juuri em. syistä ei isosti pysty leimasetää tai -tätiä huonosta kohtelusta syyttämään, vaan ennemminkin Trafin käytäntöjä.
Comment
-
Ei voi kuin ihmetellä, miksi jostain tommosesta muinaisjäänteestä, kuin "maksimimadallus 51mm" voidaan pitää vielä kiinni? Voisikohan joku trafin "viisas" ihan oikeasti selittää, mistä tuo typerä sääntö on peräisin, ja miten tuota voidaan vielä pitää jonain ultimaattisena rajana, minkä jälkeen autosta tulee hengenvaarallinen? Juuri tämmöiset täysin epäloogiset säännöt ottaa kyllä niin kupoliin... Prkle!
Comment
-
Joo, siis auton minimikorkeus on oltava edelleen 80mm ja sitten maksimi madallus "orkkiksesta" on se 51mm. Tulkitseppa siinä sitten.
Comment
-
Sitten vielä ne ajoneuvot jotka on varustettu jo linjalla jollain miedosti madaltavalla urheilualustalla. Tällönhän 60 mm madaltava alusta madaltaakin todellisuudessa alle 51 mm.
Saman ohjeen mukaan madalluksen voi suorittaa myös jousia takomalla. Siitä ei oletettavasti mitään lappuja saa. Mitenköhän muutoskatsastuksessa mitataan onko madallus yli vai alle 51 mm?
Comment
-
51mm on tosiaan ollut jo ties kuinka pitkään, mutta tuota ei ole yhtä tarkasti kytätty. Nykytulkinnalla säädettävät sarjat, joissa maahantuoja ei kirjoita itse todistusta ja tehtaan papereissa lukee yli 51mm on aika huonossa asemassa. BR, D2 yms. maahantuoja kirjoittaa max51mm ja sillä hyvä. Katsastappa H&R tai Eibach papereilla, joissa lukee madallus yli 51mm.
Kaikki paperit kun menevät Trafille, katsurin kannattaa ennemmin hylätä jos jokin on yhtään epäselvää kuin päästää läpi. Trafia nämä tilanteet ei kiinnosta yhtään. Valittaa toki voi, mutta samalla rahalla käyt toisella konttorilla hakemassa leiman ja pääset itse helpommalla. Viimeisin lakimuutos kolmen vuoden takaa muutti asioita osittain oikeaan suuntaan, mutta käytäntö on osoittanut, että samalla toisaalta on menty kunnolla metsään.
Comment
-
Tänään New Beetlen korkeussäädettävän alustan muutoskatsastuksesta tuli aivan farssi.
Mukana oli TUV-paperit ja kulmiensäätöpaperi, vaan ei kelvannut koska TUV-papereissa oli yli 51mm maksimi madallus.
Katsuri alkoi vaatia auton alkuperäistä napa-kaarimittaa, jota en ollut muistanut mitata. Aikani asiasta vängättyäni, kaveri meinasi, että kulmiensäätöpaperiin pitää saada näkyviin madalluksen määrä. Katsastus keskeytettiin ja nyt pitäisi mennä kulmat säätäneen korjaamon juttusille, että josko todistaisivat ettei ole madallettu yli 51mm... On tämä vaikeaa. Näin K1:sellä.
Täytyy varmaan yrittää jossain marketin parkkiksella mitata vastaavan vakioalustaisen auton napa-kaarimitta:)
Comment
-
Vieras
Katsuri on menetellyt ihan ohjeen mukaisesti, ei mitään epäselvää. Alkukorkeus puuttuu - > ei kelpaa koska madalluksen määrää ei voi määrittää.
Comment
-
Se alkuperäisen napa-kaarimitan tärkeys kävi selväksi. Silti ihmettelen, että mitä kulmien säätäjä voisi madalluksen määrästä mitään tietää, kun ei ole ko. alustaa edes asentanut:D
Muutenkin vaikutti olevan madallusvastainen katsuri. Jo jäisten roiskeläppien rasahdus hallin ovella toi kommentin:”Taitaa olla liian matala”. No se siitä, täytyy hankkia riittävät dokumentit.
E:Nyt Saksan kielisiä TUV-papereita paremmin tutkiessani, huomasin, että se katsurin väittämä maksimimadallus(80mm) tarkoittaakin minimimaavaraa:D Eli ihan mutulla senkin asian heitti.
Comment
Comment