Ensiksikin pientä valoitusta. Käytin hakua, mutta oma vika ei täysin vastannut yhtäkään tulosta.
Näyttänee olevan jokaisella ABS vikaisella omat pienet eroavaisuudet tapauksissa.
Ajoittain noin 60% ajasta tulee ajotietokoneen näyttöön punainen huutomerkki (!) ja ABS-merkkivalo syttyy.
Välillä vika tulee muutaman metrin ajomatkan jälkeen ja välillä heti käynnistettäessä varsinkin kylmällä ja kostealla kelillä. Joskus havainnut sellaista (voi olla mutuakin), että jos jarrupoljinta painaa hivenen vika ei tulekaan päälle.
Vika ilmennyt talvesta lähtien, ajoittain kuitenkin ollut kokonaan pois. Alkoi jokunen kuukausi sitten kylmillä keleillä palaa aluksi rajussa jarrutuksessa, varsinkin peilikirkkaalla jäällä hioutuneissa risteyksissä ja oletuksena oli, että ABS-anturi ei saa arvoja mittakehältä, koska pyöränlaakeri kuulosti olevan ja oli väljä edestä molemmin puolin (käytin hakua).
Vika oli vain hetkittäinen ja häipyi melkein välittömästi sen piippauksen ja valoshown jälkeen. No laakerit vaihdettiin eteen ( samalla kertaa nuo koiranluutkin ) vian kuitenkaan poistumatta kokonaan.
Kumpainenkaan antureista ei näytä saaneen pahoja osumia, mitä nyt likaiset olivat ja aavistuksen omaisia naarmuja ilmeni. Jonkin aikaa vika oli talvellakin pois. Nyt ilmojen lämmettyä esimerkiksi edeltävänä viikonloppuna toimi kolme päivää melkein moitteetta ja yhden kerran heti liikkeelle lähdettäessä antoi kolme piippiä ja merkit mittaristoon, mutta poistui jonkin ajan päästä ajettaessa. Muutaman kerran olen vaihtanut sulakkeen sulakerasiasta ja vika ollut poissa sen jälkeen parikin päivää, tai ainakin huomattavasti oireettomampi. Sulakehan ei ole palanut kertaakaan.
Nyt kuitenkin vika palasi aamuseltaan ja Bosch Car Service (Nikunen Oulussa jääsalontiellä) ei saanut yhteyttä ohjausboxiin. Totesivat vain, että kun vika päällä yhteyttä ei saada. Pyysivät tuomaan uudelleen mittaukseen useita kertoja kesän aikana, jotta turhaa osaa ei vaihdettaisi.
Siitä jäi vain mieleen ajatus, että onko mitään järkeä viedä autoa diagnoosiin, jos vika on päällä. Siis hintahan ei ole hirveä vikamuistin luvulle (25 ?), mutta jos liike tietää jo etukäteen, ettei yksikköön saada yhteyttä vian ollessa päällä, miksi sitä ylipäätään yritetään lukea? Siinähän maksaa vain turhaan "valohoidosta". Eli eikö tuolle vianhaulle ole muuta keinoa? Epäilivät että ABS-ohjausyksikkö olisi rikki, mutta varmuutta eivät voi antaa ennen kuin menen ilman päällä olevaa vikaa diagnoosiin. Ja kun osan hinta-arvio oli 800-1*** euroa olisi hyvä saada varmuus, missä vika oikeasti piilee. Ja jos ja kun se yksikkö on rikki onkos kedelläkään tietoa mistä noita saisi käytettyinä ja mikä ko. osan varaosanumero mahdollisesti on. Siis auto on A6 2.8 quattro A. Otettu käyttöön 11/97, mutta vm.98 C5 korimallia. Kiirehän tässä ei ole, koska katsastukseen on aikaa, mutta jossain vaiheessa tuo pitänee korjata.
Ja sitten vielä kysymys tietäjille. Missäs se ABS-ohjausyksikkö sijaitsee, jos vaikka CRC:n avulla jotain saisi aikaan...
Tähän mennessä tehtyä:
- ABS-anturit edestä puhdistettu laakerienvaihdon yhteydessä
- ABS-sulake vaihdettu sulakerasiasta
- Käytetty vikamuistin luvussa saamatta kuitenkaan viasta sen enempää tietoa
Näyttänee olevan jokaisella ABS vikaisella omat pienet eroavaisuudet tapauksissa.
Ajoittain noin 60% ajasta tulee ajotietokoneen näyttöön punainen huutomerkki (!) ja ABS-merkkivalo syttyy.
Välillä vika tulee muutaman metrin ajomatkan jälkeen ja välillä heti käynnistettäessä varsinkin kylmällä ja kostealla kelillä. Joskus havainnut sellaista (voi olla mutuakin), että jos jarrupoljinta painaa hivenen vika ei tulekaan päälle.
Vika ilmennyt talvesta lähtien, ajoittain kuitenkin ollut kokonaan pois. Alkoi jokunen kuukausi sitten kylmillä keleillä palaa aluksi rajussa jarrutuksessa, varsinkin peilikirkkaalla jäällä hioutuneissa risteyksissä ja oletuksena oli, että ABS-anturi ei saa arvoja mittakehältä, koska pyöränlaakeri kuulosti olevan ja oli väljä edestä molemmin puolin (käytin hakua).
Vika oli vain hetkittäinen ja häipyi melkein välittömästi sen piippauksen ja valoshown jälkeen. No laakerit vaihdettiin eteen ( samalla kertaa nuo koiranluutkin ) vian kuitenkaan poistumatta kokonaan.
Kumpainenkaan antureista ei näytä saaneen pahoja osumia, mitä nyt likaiset olivat ja aavistuksen omaisia naarmuja ilmeni. Jonkin aikaa vika oli talvellakin pois. Nyt ilmojen lämmettyä esimerkiksi edeltävänä viikonloppuna toimi kolme päivää melkein moitteetta ja yhden kerran heti liikkeelle lähdettäessä antoi kolme piippiä ja merkit mittaristoon, mutta poistui jonkin ajan päästä ajettaessa. Muutaman kerran olen vaihtanut sulakkeen sulakerasiasta ja vika ollut poissa sen jälkeen parikin päivää, tai ainakin huomattavasti oireettomampi. Sulakehan ei ole palanut kertaakaan.
Nyt kuitenkin vika palasi aamuseltaan ja Bosch Car Service (Nikunen Oulussa jääsalontiellä) ei saanut yhteyttä ohjausboxiin. Totesivat vain, että kun vika päällä yhteyttä ei saada. Pyysivät tuomaan uudelleen mittaukseen useita kertoja kesän aikana, jotta turhaa osaa ei vaihdettaisi.
Siitä jäi vain mieleen ajatus, että onko mitään järkeä viedä autoa diagnoosiin, jos vika on päällä. Siis hintahan ei ole hirveä vikamuistin luvulle (25 ?), mutta jos liike tietää jo etukäteen, ettei yksikköön saada yhteyttä vian ollessa päällä, miksi sitä ylipäätään yritetään lukea? Siinähän maksaa vain turhaan "valohoidosta". Eli eikö tuolle vianhaulle ole muuta keinoa? Epäilivät että ABS-ohjausyksikkö olisi rikki, mutta varmuutta eivät voi antaa ennen kuin menen ilman päällä olevaa vikaa diagnoosiin. Ja kun osan hinta-arvio oli 800-1*** euroa olisi hyvä saada varmuus, missä vika oikeasti piilee. Ja jos ja kun se yksikkö on rikki onkos kedelläkään tietoa mistä noita saisi käytettyinä ja mikä ko. osan varaosanumero mahdollisesti on. Siis auto on A6 2.8 quattro A. Otettu käyttöön 11/97, mutta vm.98 C5 korimallia. Kiirehän tässä ei ole, koska katsastukseen on aikaa, mutta jossain vaiheessa tuo pitänee korjata.
Ja sitten vielä kysymys tietäjille. Missäs se ABS-ohjausyksikkö sijaitsee, jos vaikka CRC:n avulla jotain saisi aikaan...
Tähän mennessä tehtyä:
- ABS-anturit edestä puhdistettu laakerienvaihdon yhteydessä
- ABS-sulake vaihdettu sulakerasiasta
- Käytetty vikamuistin luvussa saamatta kuitenkaan viasta sen enempää tietoa
Comment