Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruosteherkkyys A3 8L vs. A4 B5/B6

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ruosteherkkyys A3 8L vs. A4 B5/B6

Hakusassa olisi joku edullisemman pään nelivetopeli ja kiinnostavimpia budjettiin mahtuvia vaihtoehtoja näyttäisi olevan A3/S3 noin '99-02 väliltä tai A4 avant '99-03. Todennäköisimmin 1.8T-koneella.

Suurin huolenaihe etsinnässä itsellä on pelleiltään hyvän yksilön löytäminen, ruosteiden korjailu kun on ihan vihonviimeistä puuhaa mitä haluaisi tehdä. Tekniikkapuolen korjailu ja ehostus ei niinkään pelota. Eli nyt sitten askarruttaa mahtaako näissä mainituissa olla ruosteherkkyyden suhteen merkittäviä eroja, mitä kannattaisi huomioida ostatteluvaiheessa? Ihan alkupään A3:sta on itselläkin huonoja kokemuksia tässä suhteessa ja mitä noita näkee liikenteessä ja myynnissä, niin näyttävät järestään olevan melko kukkivia. Mutta onkohan noihin tehty 8L-mallisarjan aikana jotain parannuksia ruostesuojaukseen? Jostain syystä 2000-luvun puolelta olevat yksilöt näyttäisivät olevan yleensä jonkun verran paremmassa kunnossa. Entäs onko A4 tässä suhteessa paremmin onnistunut luomus ja onko siinä ratkaisevaa eroa B5- ja B6-mallien välillä?

B6:ssa on säästetty pyöränkotelojen ja pohjan massauksessa ja alkupään malleissa huopaiset sisälokarit takana, uudemmissa edessäkin.
    Eli takaa pyöränkotelot ja osa alustaa pelkän (huonon) sinkityksen ja ohuen maalipinnan varassa. Takaa pyöränkoteloista ja pohjasta saumoista ja palkeista löytyy varmasti rumia rupia, vaikka auto olisi pinnoiltaan ok. Pohja toki suojattu muoveilla, jotka pitävät pohjan pellit puhtaana jos ovat kunnossa.
    B6:n etulokareiden kanssakin on menty pieleen; kaaren sisäpuolelle jää sisäloksun kiinnityskohtaan muhimaan paskaa ja syö pellin. Puskureiden helmatkin tulevat niin alas, että niin edessä kuin takanakin saa kaaren maalipinta suoraa kivisuihkua ja noista näkyy kaikissa lohkeilevan maalit (siis edessä ja takana). B7:ssa nuo puskureiden helmat nousi jo ylemmäs ja lokasuojan peltiala pieneni.
    Eikä siinä vielä kaikki; B6:n sinkityksessä on tullut roiskeita tai muuten vaan mennyt persiilleen, kun järjestään kaikissa (ja uudemmissa malleissa) ilmestyy sinkkikuplia, jotka sitten pahenevat ruostetäpliksi. Perinteisiä ruostepaikkoja on myös nuo ovilistojen paikat ja konepelti saattaa ruostua sisäpuolelta takaosan sauman paikkeilta.
    Tyylikkyys ja säästöt menneet kestävyyden edelle B6:n valmistuksessa.

B5:ssä on sitten taas massattu pyöränkotelot ja pohja huolella ja sisälokarit ovat kestävää muovia, joka ei roiku ja repeä niin kuin huopa. Joitain sinkkikuplia niissäkin toki tulee ja onhan se jo vanha auto, joten kulutuksen ja vaurioiden aiheuttamaa ruostumista varmasti niissä on. Silti B5 näyttää kestävän aikaa ja kulutusta paremmin kuin B6.
    Kuitenkin helpommalla löydät hyvin pidetyn B6:n, niistä tuntuu olevan ylitarjontaa ja ostajalla on varaa valita vaikka pyynnit välillä ovatkin melko poskettomia.

Comment

Aikamoista tilitystä B6:sta, itse allekirjoittaisin vain tuon että lokareista irtoaa maalin kaaren ulkopuolelta ja ehkä sinkitysviat joita on vaikea erottaa ulkoisesta vauriosta näin vanhoissa autoissa. Eikai se pelti mitään massausta tarvitse jos siinä on erillinen sisälokari suojana? Oletan nyt siis löytäväni ruostetta kun puran takaata siaälokarit pois hieman keväämmällä?

Comment

No nuo huopaiset keräävät lumen ja alkavat roikkua ja pikkuhiljaa sinne huovan ja pellin väliin pääsee hiekkaa ja pikkukiviä. Keräävät myös kosteutta. Muoviset toimisivat paremmin suojana, mutta rengasmelu kovenee.
        Eli kyllä sieltä jotain rupea löytyy, jos et ole koskaan kurkannut sinne? Kotelomassa antaa kovasti lisäikää ja jos tuon aikakauden auto on melko uutena käytetty ruosteenestokäsittelyssä niin sitten ei luulisi olevan ongelmia.
        Samaisia 'laadun notkahduksia' oli havaittavissa Passatin päivityksessä 3bg -> 3C. Muilta osin b6 kyllä mukavampi ja hiljaisempi eikä nyt mistään väyrysmersun ruosteherkkyydestä voida puhua.
        Hakua käyttämällä löydät Arttu noista ruosteasioista keskustelua lisää.
        Viimeksi muokannut vV8m5; 28.3.2016, 13:06.

Comment

Oli B6 kuinka hyvin pidetty tahansa mutta jos ei koskaan ole ollut takasisälokari irti niin ihan varmasti pellistä löytyy rupea. Omasta olen toisen puolen mennyt läpi. Ruvet auki, päälle Noveroxia ja Dinitrol ML perään. Kesällä olisi tarkoitus vielä tarkistaa miten on kestänyt ja suihkuttaa vielä Dinitrol Metallic päälle. Samalla saa tehdä sitten vielä toisen puolen.

Comment

Olen mä sinne huopalokarin alle kurkannut kun olen korjannut roikkuvat huopalokarit laittamalla korialuslevyt ruuvien kantojen alle ja uudet muoviset mutterit vanjojen tilalle. Mun mielestä noissa huopaisissakin on jollain tavalla muovinen sisäpinta? Loppuviikosta on 350tkm mittarissa joten kait siellä sitten on paikat reilusti ruosteessa.

Comment

Kiitokset tähänastisista vinkeistä! Etsiskelin kyllä vanhempia keskusteluita aiheesta, mutta niiden perusteella pääsi lähinnä siihen tulokseen, että kaikki Audit iästä ja mallista riippumatta ruostuu ja kuorii maaleja :) Kaikkihan tietty mätänee kun aikaa kuluu riittävästi ja huonolla pidolla vielä nopeammin. Lähinnä tässä koitan haarukoida, että onko noista kiikarissa olevista vaihtoehdoista joku toisia selvästi parempi tai huonompi. Mulla tällä hetkellä oleva '97 mallin A3 on ollut aika heikko esitys tässä suhteessa, eli ei haittaisi jos tilalle löytyisi jotain vähän vähemmän ruosteherkkää.

Osaisiko joku vielä sanoa, että onko A3:ssa tehty jotain parannuksia ruostesuojaukseen 8L-mallin aikana? Entä onko A4 tässä suhteessa parempi vai samaa luokkaa kuin saman ikäinen A3?

No, loppuviimein tärkeintä taitaa kuitenkin olla mahdollisimman hyvän yksilön löytäminen kun tämän ikäluokan kapineista on kyse.
              Viimeksi muokannut ArttuH; 29.3.2016, 07:05.

Comment

Mistä paikoista se sun 8L ruostui?

Comment

Eikös ne perinteisesti ruostu siitä ovilistojen alta? Omaan silmään tuntuu, että olen nähnyt enemmän ruosteisia faceliftejä kuin niitä alkupään malleja. Sama koskee B5:stä.

Comment

Beevitosissa on jotain ruostepaikkoja, mutta ei mitään mikä olisi hankala korjata. Yleisimmät on etulokarien kaaret, ovien listojen alta on saattanut kuplia ja takaluukun kahva voi hangata maalin puhki. Niin ja iskaritolpat lahoaa quattroissa, ja ovat monissa tämän ikäisissä aika huonossa kunnossa. Mutta mitään järkyttävää ruostetta ei ole tullut vastaan. Sanoisin että kestää ajan patinaa erittäin hyvin, onhan vanhimmat autot jo 20 vuotiaita. Esim isän -97 aanelosessa oli ovissa ja etulokarissa vähän sanomista, ja takalokarin kaaren etupäässä ulkopuolella. Autolla on ajettu noin 400 tkm, joten sanoisin että ei huano!

Comment

Tuo nykyinen A3 8L on ruostunut suunnilleen kaikista tyypillisistä paikoista ja jostain vähemmän tyypillisistäkin (kai). Ovien alareunat, kylkilistan alusta oven takapuolelta, peräluukku, etulokarin kaari, pohja takapenkin jalkatilasta. Eli ihan riittämiin mun makuun. Tosin tuo ei ollut mikään "hyvä yksilö" tässä suhteessa ostettaessakaan, eli saa kyllä syyttää itseäänkin. Osa noista tulikin jo korjattua, mutta nyt pitäisi aloittaa uusi kierros eikä millään viitsisi.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja juuhok Näytä viesti
                        Eikös ne perinteisesti ruostu siitä ovilistojen alta? Omaan silmään tuntuu, että olen nähnyt enemmän ruosteisia faceliftejä kuin niitä alkupään malleja. Sama koskee B5:stä.
                        Joo noin on, mutta ei kyllä pitäisi muualta olla ruosteherkkä. Meillä oli 2000 mallinen 8L ja ovien alareunan listojen alta alkoi kuplia. Sehän johtuu siitä että sinne alle pääsee moskaa ja lista liikkuessa hankaa maalipinnan puhki. Itse korjautettiin kerran ne ja maalautettiin kylkilistoista alaspäin. Muualla ei ollut ruostetta.
                        Veljelläni oli -98 mallinen 8L eikä se ollut ruostunut näkyvästi vielä mistään kun möi sen vuosi sitten. Ei edes noiden listojen alta kuplinut eikä velipoika todellakaan puunaa ja putsaa autojaan. Liekö syynä se että auto oli tuolla pohjoisemmassa jossa ei talvikelit ole tämmöistä kuraa kuin esim. PK seudulla.

Comment

Katsastuskonttorilla sattui seinällä olemaan vuodelta 2009 (mainos?)tilasto, jossa oli listattu vähäruosteisimmat autot pisteineen. Siinä listauksessa oli vuoden 1999 autot eli 10v vanhat. 1. paikka Audi A4, 2. paikka Volvo V70/S70.... A3 taisi olla 6-7 sijalla. Mulla on ollut 3kpl 300-500tkm ajettuja B5 tässä vuoden aikana. Jos joku paikka laho, niin etulokarit ts niiden kaaret ja farkuissa takaluukun listan alue. Motonetissa nuo etuloksut näköjään 50e/kpl+siihen maalaus. Toisaalta pienet ruosteet saa kaarissa suht siistiksi itse tekemällä parilla kympillä.

Comment

Pitää sanoa että oma ´00 B5 on vasta tässä vuoden sisällä alkanut näyttää siltä että kuplaa pukkaa. Molemmat kyljet kylkilistojen alapuolelta ja oikea lokasuoja alareunastaan. Vas puoli vaihdettu joskus mällin takia joten kestänee vielä. Takaluukku on kukkinut kanssa siitä paneelin reunasta, mutta vuosi sitten löysin korjatun oikean värisen luukun ruttarista tilalle. Viime vuoden leimalla katsastusmies totesi että "Ehjähän se on. Eikä nämä edes ruostu." No, Toukokuussa vien tämän ylimaalaukseen ja sitten täytyy pitää ulkokuoresta parempaa huolta jatkossa. Osin saa syyttää itseään.

Comment

Working...
                            X