Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Juuh tässähän tää pesu tulee kun ajelee lumisateessa :D tänään laitoin "fk1000p"appiukon A5 sportbackin pintaan ja ikkunoihi vi*utsateesta :D Huomenna pitäis hieroo putkenpäät mothersilla niin sais niihinkin kiillon takasin :) Tai sit alan pinnottelee uutta a4 allroadii wolfi hard bodylla :))
Tuo FK oli kyllä aivan helvetillinen viime talvena kaiken suolan keskellä. Todennu paremmaksi keinoksi talvisin ku pari-kolmen pesukerran välein vetää tujulla liuklarilla koko auton, sillä samalla kertaa Nanolexin washcoat niskaan, muilla pesukerroilla QD jos siltä tuntuu. Kalliimmaksihan se varmasti tulee mutta eipä oo tarvinu puukolla vuolla suolaa pinnasta.
Niin ja ennen ku kukaan sanoo nii viikottainen pesu ei jaksa innostaa, ku nyt ku on talviki saatu Ouluun nii tuo avantin persaus on ainoa mikä sotkeentuu ja sen takia ei viiti hieroa koko autoa ku parin pv jälkee ilme on sama. :D näillä mennään, katellaan sitte taas joku vaha ku keksivät semmosen mihin suola ei pamaha kiinni..
Ja se ohut kerros on sitte semmonen että se hädin tuskin näkyy. Helpottaa pois pyyhkimistä ja levittämistä, eikä lisää suojan määrää vaikka paksustikkin laittais..
Millanen sieni olis hyvä tuohon? Ittellä on kotona jotain turtlen kuituliinoja mutta ajattelin hommata sienen nyt vihdoin. Kuvahaulla koitin kattella mutta aattelin viisaimmilta kysyä tätä :)
Itselläni on Projectechin perus keltaisia tyynyjä. Toimii hyvin kaikilla kiinteillä vahoilla ja primereilla. http://www.projectech.fi/levittimet.html
ja sieltä "PT vaahtomuovilevitin".
Nestemäiselle käytän samanlaisia kuin "PT mikrokuitulevitin".
Ite oon tehny niin että kastellu koko levittimen (Auto Finessen waxmate) ja sitte rutistanu niin kuivaksi ku ikinä saa, ottanu ekalla kerralla muutaman reilumman pyyhkäsyn vahasta, taputellu pitkin paneelia, esim nyt ovea ja sitte alkanu yhestä nurkasta levittämään pyörivin liikkein. Sitte seuraavat kerrat nii kerran, kaks pyyhkässy vahaa ja jatkanu. Ja hieman paineella siitä purkista ettei vaan sillee että liu'uttaa purkin pinnalla. Vähän hankala aina selittää mutta kyllä sen oppii ku vahaa.. :P
Sieni siihen 845 pullon kärkeen ja muutamaan kohtaan kääntää ylösalaisin. Sit pyörittää peltiin niin pitkälle kun jättää jälkeä. Toinen pullo 845 menossa kolmen vuoden aikana. 476 on kans toinen menossa ja kohta on ensimmäinen 915(marquee d'elegance) loppu. Ja autoja on vahattu kymmeniä sinä aikana, ehkä yli sata. Nyrkkisääntönä vahauksessa vähemmän on enemmän, ja oikeesti hyvä mikrokuituliina. Ebay.co.uk ja sieltä eurow merkkisiä keltaisia liinoja, hinta/laatu on todella hyvä. Pesukoneessa tulee pestyä mahdollisimman kuumalla, liinoja on omassa käytössä täys 7kg pesukone. ;)
Yleensä riittää yks liina myllytyksen pyyhkimiseen ja toinen liina vahan poistoon.
Vahan voi levittää myös paljain käsin. Tuntee jos on epäpuhtauksia pinnassa ja helppo saada just se ohut kerros, niin pois pyyhkiminenkin on vaivatonta.
Nestemäinen vaha on ilkeä levittää käsin. Itse levitän vahan pitkittäissuuntaisilla vedoilla, en pyörivillä liikkeillä...Voimaa ei myöskään tarvita levitysvaiheessa.
Viimeksi muokannut tunppi; 28.1.2015, 19:00.
Perustelu: typo...
Terve, millaista vahaa raati suosittelisi tänne aavikolle ? Auto ei sinänsä tule kovin likaiseksi, lähinnä vaan hiekkapölyä pinnassa joka tulisi olle helposti huuhdeltavissa pois.
Collinite jää ainakin todella sähköiseksi ekaan pesuun asti, kerää varmasti paljon pölyä pintaan. Mut parin viikon päästä helpottaa kun voi ekan kerran pestä. Sen jälkeen ei enää kerää pölyä.
Sami, ite vahaisin jollain ihan normaalivahalla, hiekkapöly lähtee kyllä aina huuhtomalla pois. Toinen mitä varmaan käyttäisin olisi nuo antistaattiset tuotteet, vaikka en tiedä niiden tehosta ja kokemuksista sen enempää.
Esim:
Finish Kare Anti-Static Finish Restorer
#146AS
Tai
Finish Kare Extra Slick Final Body Shine
#425
Pasi, kyllähän vahatun pinnan voi pestä vaikka samalle päivää kun se on vahattu. Pinnoitteet sitten erikseen..
Mikrokuituliinat ja quick detailer ovat kyllä osoittautuneet ihan korvaamattomiksi tuotteiksi autonhoidossa. Pesujen yhteydessä kun kuivaa auton mikrokuituliinalla ja detailerilla, niin vaha kestää todella pitkään hyvänä.
Mikrokuituliinojen määräässä on ihan turha säästellä. Kannattaa hommata kasa kerralla ja pesulkoneen kautta uudellen käyttöön. Periaatteessa kuraisenkin auton pystyy turvallisesti puhdistamaan ilman vettä mikrokuituliinoilla ja detailerilla kunhan on vaan tarpeeksi pehmeitä liinoja ja niitä on paljon.
Itsekin harrastan tuota detailerin kanssa kuivaamista. Helpottaa paljon ja samalla uudistaa vahaa. ValetPro Citrus blingiä käytän.
Auton "pesua" pelkällä detailerilla ja mikrokuituliinalla kyllä välttäisin.
Joo. Ei se detailerilla pesu mitenkään yleisesti suositeltavaa ole. Mutta oikealla tekniikalla mahdollista ilman naarmuja.
Tuota menetelmää käyttää monet ammattiliset näyttelyjen yhteydessä pölyjen poistamiseen paikoissa jossa veden käyttö ei ole mahdollista. Idenahan on, että mikorkuituliinalla ikäänkuin nostetaan pöly pois auton pinnalta. Eli samalla kun mikrkuituliinaa vedetään maalin pinnalla, jo likaantunutta osa nostetaan irti maalipinnasta.
Kerran ihan harjoituksen vuoksi tuota testailin ennen myllytystä, ja kyllä normaali harjapesu pahempia jälkiä jättää. Käytännössä huolimaton käsinpesukin on vanhingollisempi maalipinnalle, kuin tuo menetelmä. Mikrokuituliinoja tosin siinä meni melko iso kasa. Taloudellisesti se tosin ei ole kovin kannattavaa, sillä detaileria kuluu melko paljon.
Mutta siis jutun avain oli että yksi mikrokuituliina ei riitä koko auton läpi käymiseen, vaikka kyse olisi vain vahan kiillottamisesta. Mikrokuituliinan ovat sen verran halpoja ja monikäyttöisiä, että niissä on turha yrittää säästää liikaa. Vastaavasti detaileria ei kuivatessa tai pyyhkiessä tarvitse läträtä litratolkulla. Pieni suihkaus mikrokuituliinaan riittää melko isolle alueelle.
Vedin nyt isän auton pintaan tuon 845:n. Aluksi peltiin ei oikein tahtonut jäädä mitään kun pelkäsin että pinta jää rasvaiseksi enkä siis uskaltanu laittaa heti tarpeeksi. Annoin kuivahtaa ja pyhkäsin vahan pois tällä. Aivan loistava pyyhe! Toiseen kerrokseen koitin laittaa sitten sen verran ainetta että näkyy selvästi että vahaa on koko alueella. Mitään rasvaisuutta ei tuolla pyyhkeellä mihinkään jäänyt ja vaha irtosi todella helposti. Kokeilin mielenkiinnosta pienen alueen marketin kuituliinalla ja samantien jäi rasvaiseksi. Suosittelen kyllä todella tuota pyyhettä!
Pyhinä kävin oman auton kiillottamassa peruskaavalla:
Tehopesu kuivaan pintaan ja kuumalla vedellä painepesurilla pois
Fairypesu mikrokuitunuudelilla
Claybar tarvittaessa samalla fairyvedellä ilman välihuuhtelua
Huuhtelu painepesurilla ja kylmällä vedellä
Kuivaus lastalla/mikrokuituliinalla(naarmut ei haittaa tässä vaiheessa vaikka tuliskin)
Kiillotus bilteman isolla kiillotuskoneella ja superlonilaikalla, menzerna 4500 leikkas hyvin japanilaisen lakkaan
Kiilotustahnat pois eurow mikrokuituliinalla
Pintaan laitoin ekaa kertaa kokeeksi finish karea ja mikrokuituliinalla pois.
Erittäin hyvä vaha levittää ja liukkaus tosiaan aivan älytön vielä colliniteen verrattuna, vaikka ei nekään huonoja ole. Aika kertoo kuinka kestää vaha pinnassa. Sähköinen oli heti levityksen jälkeen mutta häviää ekan pesun jälkeen. Jälkihoitona/ylläpitona tuttu ja turvallinen pre wash kuivaan pintaan ja presta shampoo conditioner pesu päälle. Tuolla kaavalla on menee vuosi helposti yhdellä vahauksella ainakin jos on colliniten vaha. Ei kerää suolaa eikä pikeä, helppo pestä nuudelilla joka kerta. Finish kare tosiaan nyt testissä, siitä ei ole vielä faktaa.
Comment