Pientä ropleemia ilmaantui tässä viikon aikana ajokin kanssa. Tässäpä vähän tarinaa ja mahdollisia ongelman ratkaisevia vinkkejähän otetaan erittäin kiitolllisena vastaan.
Ongelmat alkoivat vajaa viikko sitten maanantaina töistä lähtiessä. Ensimmäisessä risteyksessä jarrut eivät yksinkertaisesti pelanneet laisinkaan. Auto pysähdyksiin ja virrat pois. Seisotin vähän aikaa ja käynnistin uudelleen. Tämän jälkeen jarruilla paineet tuntuivat olevan kuin ennenkin. Alkoi kuitenkin kuitenkin kuului laahausta kuskinpuolenetupyörältä ja sitä kuuntelinkin sitten muutaman päivän työmatkoilla kunnes sain täältä lueskeltua tarinaa sen verran, että vaihtoon laitettiin jarrulevyt ja -palat. Vaihtotyöt suoritettiin eilen illalla ja jokunen kilometri menikin ihan mainiosti ilman ääniä ja tuntuma jarruihin paranikin ihan reippaasti. Entiset palat ja levyt olikin aika kehnossa kunnossa. Levy urilla sisäpuolelta ja sisemmästä palasta vain kanta jäljellä. Heh. Vaan sepä siitä sitten. N. 15km ajelun jälkeen alkoi taas kuulua laahausääniä. Tosin huomattavasti kevyemmin. Keskiöltä ulospäin katsottuna palojen sisemmät reunat hankaavat levyjä kun taas ulommat reunat ovat n. 2-3mm irti levyistä. Levyt ovat kuumuneet jonkun verran, ei kärsi kun nykäistä, sen verran napsakasti polttelee. Onkohan tämä ihan normaalia? Epäilen.
Sen verran tässä pitää nyt ainakin tehdä että vaihdan jarrunesteet ja ilmailen koko jarrusysteemin kaverin kanssa. Yksi haitarikumi oli puhki joten ne lähtee vaihtoon kunhan saan haettua kohta uudet. Kaikki liukutapit jne. liikkuivat vaivatta. Sitten pitää vielä putsailla satula ja kaikki osat kunnolla kun ei sitä tullut liian hyvin tehtyä. Pääsisikö naillä hyvään alkuun? Toivottavasti ei jarrupääsylinterissä olisi mitään, hinta näkyy motonetissä olevan päälle 300?. :\
EDIT: Huomasin kaupungilla käydessä, että palojenvaihdon yhteydessä oli ilmaantunut jarrunestettä putkistosta takaisin säiliöön ja vuotanut reilusti yli. Korkin tiiviste oli "sulahtanut" ilmeisesti jarrunesteen toimesta.
Ongelmat alkoivat vajaa viikko sitten maanantaina töistä lähtiessä. Ensimmäisessä risteyksessä jarrut eivät yksinkertaisesti pelanneet laisinkaan. Auto pysähdyksiin ja virrat pois. Seisotin vähän aikaa ja käynnistin uudelleen. Tämän jälkeen jarruilla paineet tuntuivat olevan kuin ennenkin. Alkoi kuitenkin kuitenkin kuului laahausta kuskinpuolenetupyörältä ja sitä kuuntelinkin sitten muutaman päivän työmatkoilla kunnes sain täältä lueskeltua tarinaa sen verran, että vaihtoon laitettiin jarrulevyt ja -palat. Vaihtotyöt suoritettiin eilen illalla ja jokunen kilometri menikin ihan mainiosti ilman ääniä ja tuntuma jarruihin paranikin ihan reippaasti. Entiset palat ja levyt olikin aika kehnossa kunnossa. Levy urilla sisäpuolelta ja sisemmästä palasta vain kanta jäljellä. Heh. Vaan sepä siitä sitten. N. 15km ajelun jälkeen alkoi taas kuulua laahausääniä. Tosin huomattavasti kevyemmin. Keskiöltä ulospäin katsottuna palojen sisemmät reunat hankaavat levyjä kun taas ulommat reunat ovat n. 2-3mm irti levyistä. Levyt ovat kuumuneet jonkun verran, ei kärsi kun nykäistä, sen verran napsakasti polttelee. Onkohan tämä ihan normaalia? Epäilen.
Sen verran tässä pitää nyt ainakin tehdä että vaihdan jarrunesteet ja ilmailen koko jarrusysteemin kaverin kanssa. Yksi haitarikumi oli puhki joten ne lähtee vaihtoon kunhan saan haettua kohta uudet. Kaikki liukutapit jne. liikkuivat vaivatta. Sitten pitää vielä putsailla satula ja kaikki osat kunnolla kun ei sitä tullut liian hyvin tehtyä. Pääsisikö naillä hyvään alkuun? Toivottavasti ei jarrupääsylinterissä olisi mitään, hinta näkyy motonetissä olevan päälle 300?. :\
EDIT: Huomasin kaupungilla käydessä, että palojenvaihdon yhteydessä oli ilmaantunut jarrunestettä putkistosta takaisin säiliöön ja vuotanut reilusti yli. Korkin tiiviste oli "sulahtanut" ilmeisesti jarrunesteen toimesta.
Comment