Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Madallusta, no totta tosiaan...!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Madallusta, no totta tosiaan...!

    Monilla auton omistajilla on se tapa, että täytyy alkaa autoa hiukan niinkuin "parantelemaan". Tässä rakentelun tuoksinassa joskus saattaa ne ajo-ominaisuudet hiukan huonontuakin, mutta näyttäähän se hyvältä, jotainhan on uhrattava näyttävyyden alttarilla.
    Asiaan, meikäläinenkin viikonloppuna sortui hieman "parantelemaan" autoa, ja tuli asennettua madallussarja, tarkoitus oli madaltaa noin 30 mm.
    Jouset vaihdettu, ja mittaus, jaaha madallusta tuli sitten 50 mm eteen ja 40 mm taakse. Ei tiennyt oikein kumpaan suuntaan ne suupielet oikein pitäisi laittaa. Tässä iässä tuo madallus on ehkä jo liikaa.

    En vielä paljasta sarjan merkkiä, mutta luvattu madallus oli 35 mm. Onkohan näitä meikäläisen avantteja, toimitettu erilaisilla jousilla, eli olisikohan autossa ollut sitten joku järeämpi jousitus, että sen takia olisi hieman normaalia korkeampi? Alkuperäiset iskarit eivät varmaakaan tykkää kovin hyvää tälläisestä madalluksesta.
    Mitähän muilla mahtaa olla etäisyydet navasta kaareen, olisi mukava saada hieman vertailupohjaa. Itse olen vasta mitannut maasta kaareen (205/60 15 renkailla) edessä 61 cm ja takana 62 cm.

  • #2
    Tuo mitta maasta kaareen riippuu tosiaan renkaista. Ainoa järkevä vertailukohta on tuo navasta kaareen. Itsellä tuo mitta on edessä ja takana 330 mm. Jousina H&R:n jouset.

    Comment


      #3
      Joo, madallus-sarjojen lupaukset ovat ihan mitä sattuu mutta todennäköisesti paikallaan johonkin tiettyyn autoon tai alustaan verrattuna mikä heillä on ollut kehitysvaiheessa vertailukohtana. Tosielämässä heittoa suuntaan tai toiseen on aina.

      Minun sedanini oli ostettaessa erittäin korkea, ostin siihen ABTin alustasarjan jolle luvattiin 35mm madallusta ympäriinsä. Todellisuudessa alusta putosi edessä 15mm ja takana 50mm. Onneksi takapää oli erittäin korkealla alunperin niin tuo ei näytä pahalta. Autosta ei tullut kovinkaan madalletun näköinen mutta parani kuitenkin huimasti. Maastoauto-look häipyi ja uusien jousien ja iskarien toimesta ajettavuuskin parani enemmän ikäluokkaani vastaamaan ;-)

      Comment


      • #4
        Niin joo, ja jos joku viitsii mittailla B4 sedaninkin etupään mittoja navasta kaareen, niin voisi vähän vertailla.

        Comment


        • #5
          Toki madallus kuuluu asiaan :)

          Ei ole kahta viikkoa vielä täynnä ton V8 kanssa ja tänään saapui Lesjöfors -35mm jouset ja Konin keltaiset Sport iskarit. Auto kun on muuten hyvä ajaa, mutta taitaa omata ihan originaali jouset ja iskarit vuodelta -93, niin pientä "jenkkimäisyyttä" laiva tarjoilee. Kotiintulomatkalla oli jo selvää, että alusta menee uusiksi, ja normaalikorkuista ei edes harkittu/kysytty. :)

          Innolla odotan asennusta ja ajokokemusta... jahka saa tuon pajan seinät ja katon eristettyä talven varalle... :)

          Onkos tuolla V8 alustassa muuta vaihdettavaa 231000km kohdalla. Kaikki vinkit tervetulleita, jotta ei tarvitse purkaa ja kasata kuin kerran.

          Comment


            #6
            Ei ainakaan mulla ole mitään vaihdettavaan löytynyt ja 230tkm mittarissa pian.
            Kantsii olla sit tarkka madalluksen jälkeen mistä ajaa. Siellä ei nimittäin ole vakionakaan hirveesti tilaa alla kuten varmaan olet huomannut?

            Comment


            • #7
              Hello!

              Kyllä tuossa mulla on ihan mukavasti tilaa alla nyt... korkea suorastaan. Siksi madallus... voi olla tietysti, että olen tottunut, kun kaikissa autoissa on ollut madallussarja alla.

              Onkos tuossa v8 samat kolmiotukivarret edessä kuin on 100 ja 200? Mietiskelin vain puslien vaihtoa järeämpään.

              Comment


              • #8
                Pienenä anekdoottina: anoppi ajelee yleensä isoa pontiaccia. Karsee laiva, pitkät joustot etc.

                Oli taannoin liikkeellä mun matalalla ja jäykällä kolopallolla. Tykkäsi ajaa syheröä tietä, oli kuulemma oikein kivaa. Ei kuitenkaan muistanut jarruttaa korkeaan korotettuun suojatiehen, kun pontikallakaan ei tarvitse. Oli kuulemma meinannut munuaiset ja hammaspaikat irrota.

                Matala auto on kiva- kunhan käytössä on myös peli, jossa maavaraa piisaa. Todella rassavaa ajella jotain mökkitietä, kun tietää, että kolahdus joko maksaa, katkaisee matkan tai molempia.

                Ulkonäön vuoksi usein uhrataan käyttöarvo, kun ylirengastetaan ja madalletaan. Tiedän tyypin, jolla on niin hieno auto, ettei sillä voi ajaa (karsee madallus ja karseet helmat). Kuulemma kun otaa takapuskurin pois, niin pääsee peruuttamaan huollon nosturille. Mutta kaupungissa on vain yksi nosturi, jolla moinen onnistuu. Ajoreittikin pitää valita niin, ettei ole korotettuja suojateitä. Hohhoi...

                Vakiokorkuinen alusta tai maavaran salliessa pieni madallus vastaamaan matalinta korimallin vakioalustaa (saa tietty olla jäykempi/progressiivisempi) ja korkeapainekaasuiskarit. Siinä käyttöpelin alustaratkaisu. Mutta minä ajankin pellolla;-)

                Comment


                • #9
                  Mittatietoja urakan jälkeen, edessä navasta kaareen 330 mm, ja takana 350 mm. Etupää laski alkuperäiseen verrattuna 50 mm, ja takana lasku oli vain 20 mm.

                  Alunperin auto oli aikalailla vaaterissa, ehkä melkein takapää alempana. Nyt on hyvä tilanne, kun takapää jäi hieman ylemmäksi, mukavampi silmälle.
                  En tiedä täytyisikö iskarit vaihtaa, vaikka ennen madallusta näytti testissä hyviä arvoja, voisi ehkä olla napakampikin?
                  Jousisarjana on Lesjoförsin (vai miten se meni?), 35 mm laskeva paketti.

                  Näkeeköhän mistään noiden värikoodien selityksiä, jotka alkuperäisistä jousista löytyy? Olikohan meikäläisellä joku countrymallin alusta?

                  Comment


                    #10
                    Onkos tuossa v8 samat kolmiotukivarret edessä kuin on 100 ja 200? Mietiskelin vain puslien vaihtoa järeämpään.
                    a) etupäässä on vain yksi tukivarsi, joka ei ole kolmion mallinen
                    b) V8:n tukivarsi on mitoitukseltaan erilainen kuin missään muussa audissa
                    c) Ko. tukivarren sisäpään pusla on kuitenkin sama kuin kaikissa typ44:ssa.
                    d) Koko tukivartta löytyy tarvikkeena usealtakin valmistajalta
                    e) Tukivarren pallonivel ei ole erikseen vaihdettavissa

                    Comment


                    • #11
                      No niin... iskarit ja jouset alla... vaihdon jälkeen rengasliikeeseen ja pakoputki irti liitoksestaan vaihdetun KATin jälkeen... huoh... kyllä syletti. Jäi kynnykseen kiinni, vaikka varovasti hivutin. Raapaisuääni, pakki päälle ja peli selvä. V8 pitää hirveetä metakkaa alkuputkella ja kateilla. Virrat pois ja suomalainen kiroaminen päällensä. Jos siinä korttelissa asuvat ruotsalaiset eivät tienneet miten suomessa raivotaan, niin nyt tietävät. Ei ollut fiksua hermostua, mutta meni maltti odotettuani autoa 3 päivää huollosta ja koeajon äkillinen lykkääntyminen.

                      No auto on nyt korjattu ja taas liikenteessä. Kyllä aika matala on sen pakoputkiston suojaraudan tietämiltä. Tuo -35mm jouset ehdottomasti suurin pudotus kyllä tuohon autoon jos haluaa vielä ajaa kanttareiden tai yleensä minkään ylitse.

                      Keltaiset Konit +Lösjöförs jouset = Toimii!

                      Tuli lullaan ero kuin yöllä ja päivällä. Ja auto suureni luonnossa tavattomasti leveys suunnassa kun meni lähemmäksi katua. Vielä ei ole sen suurempia koeajokekemuksia, mutta varmasti viikonlopun reissu noille Ruotsin Skandeille valottaa lisää.

                      Comment


                      • #12
                        Laitahan Marko kuvia näytille! Tuo v8 matalana saa kyllä päät kääntymään! Tosin kääntäähän se katseita orginaalinakin, mutta soppeli madallus ja vanteet tekee kokonaisuudesta varsin makean.

                        Comment


                        • #13
                          Jeps, jeps....

                          Vielä ei saa kuvia kun on tekemättä seuraavat:

                          -Maalipinnan käsittely: Kiveniskut, pieniä pintaruostekohtia, hiontavahaus, värivahaus ja kova vaha niskaan.

                          -Valkoiset etuvilkut paikalleen.

                          -17" tuuman talvipyörät.

                          -Alustavalot: Sininen neonvalo, 4 putkea alle piiloon.

                          -Jotain muuta ehkä... S8 kromisten peilien sovittaminen...

                          Comment


                            #14
                            Sininen neonvalo? Eihän audi ole japsi, eikös niissä tollasia käytetä? Toivottavasti ei listalla ole alumiinisiipi taakse :)

                            Comment


                            • #15
                              Joo, EI. =)

                              Nuo neonvaloputket ovat ihan asiallinen keksintö, jos ne saa asennettua niin, että itse putket ovat PIILOSSA. Kun avaa keskuslukituksen ja sisävalo syttyy niin miksei samalla syttyisi pohjavalotkin?

                              Olen yhden nähnyt tuollaisen jossa oli vihreät alla ja madallus. En ole hienompaa nähnyt.

                              Autolle on kaksi käyttötarkoitusta: Normi käyttö ja prassailu. Prassailukategoriaan tulee mahtumaan vielä tietokone ja siistit äänentoistoasennukset.

                              Laitan kuvia kun paketti on valmis, niin sitten saa arvostella tyylitajua. :) Kuvat siis normikäyttötilasta ja prassailu modesta... heh :)

                              Comment


                                #16
                                Joo no kyllä omaakin vois hieman "nuorentaa". Konepelli ja puskurit ainakin maalaukseen. Saksassakin näyttää noita hiekkateitä löytyvän kun on kiveniskemiä täynnä noukka. Etupuskurin helma on risukossa kärsiny ja takapuskuri, joka viime talvena maalattiin kolarin takia niin siitä lähtee maalit irti. Sitten vielä hieman haalistunut maali/lakkapinta. Uutta ei tosta koskaan enään saa. Pikku naarmuja ja pintaruostetta löytyy parista paikasta. pienen takaikkunan listan vierestä ja peräluukun lukkopellistä. Etuovesta on pikkusormen kynnen kokoinen maalinpala lohjennut ja kirkas pelti loistaa. Ei ole reilussa vuodessa tullut minkään näköstä ruosteen alkua siihen.

                                Comment


                                • #17
                                  http://www2.mikseri.net/kuvake/photos/36037.jpg

                                  tuossa nyt kuva autosta madalluksen kera. Siis -35mm ja 205/55/16"

                                  Comment


                                    #18
                                    Perhana, pakko kai sitä on sarjaa ruveta etsimään, mutta kun ei mistää tahdo löytyä -20mm sarjaa tuohon. Mökillekkin pitäis vielä päästä :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Noh millasia kokemuksia madalletusta autosta nyt on ollut? Onko kolissut tms ja pitääkö varoa paikkoja?
                                      Madaltaa huvittais hieman, mutta kun nyt jo kolisee helposti katit maahan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Juu, kokemuksia on. Erityisesti maakontakteista. Viimeksi Turun Stockan parkkihalliin ajo onnistui mainiosti. Poispääsy olikin sitten hankalampaa. Se halli on ikäänkuin kaksiosainen ja sisäänajo-osata ulostuspuolelle ajettaessa saumakohdassa on reilun 10 sentin kynnys. Toisesta reunasta vähän yli ja toisesta alle. Siitä oli sitten pakko ajaa yli kun muualtakaan ei pois päässyt. Aikalailla rahisi, mutta ilmeisesti ei mitään vahinkoja sattunut. Taas yksi paikka mihin ei enää mennä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voi kun joku anti-madaltaisi tuon ässäni... ihan liian matala. Mistä sais halvalla ne korkeat vakiojouset?

                                          Comment


                                            #22
                                            Eli siis en madalla :) Kiitos näistä kokemuksista jo. Toisaalta mistä tiedän paljonko nämä vakiojouset on kuoleentunu tai mahtaako tässä olla jo madallussarja. Tuntuu ettei maavaraa ole edes 10cm.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla on Avantin reilut 200 tkm ajetut vakiojouset laatikossa ylimääräisenä. Jollekin (en muista kelle) niitä jo tarjosin, mutta mitään ei ole kuulunut. Hänellä oli A6 Avant ja sopivuudesta ei ollut varmuutta. Jarpolla taas on 4.2 (sedan vai avant?) ja sopivuus ei ainakaan mulla ole tiedossa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on sedan ja vuosimalli 1993.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  neon valoista auton alla.

                                                  niitähän on alettu alunperin käyttää amerikassa amerikkalaisissa show autoissa jo ammoisien aikojen alussa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko madallussarjoissa suuria eroja, siis laadussa ja jäykkyydessä? Nyt ässäni alla on jotkin vihreät 40mm madaltavat jouset ja ainakin takajousissa lukee valkoisella tekstillä "Audi". Onkohan kyseessä jokin Audin alkuperäinen madallussarja?

                                                    Etupäässä on toinen jousi poikki, joten eteen pitäisi saada yksi vihreä "Audi"-jousi tai sitten samanlaatuiset muun merkkiset jouset eteen. Mikähän on oikea jäykkyys?

                                                    Minulla ei ole kovinkaan positiivista käsitystä madallussarjoista, joten erityisesti laatu on tärkeää, mutta mistä tietää mikä on hyvä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Väri viittaisi Weitec-merkkisiin jousiin näin äkkiseltään. Laadukkaita jousia ovat mm. Eibach ja H&R, ja näitä merkkejä on aika yleisesti käytetty ässissä.
                                                      Edit: löyty tällainen tieto Jm Techin sivuilta. S4 4,2l., S6 4,2l. Typ D 11 + C4, Lim. + Avant (4WD) 88>94 madallus 35/40mm, jousien väri: vihreä VA 29 921 VA // HA 29 921 HA. Hinta: 412,00e/srj. Ja merkki on h&r. Täsmääkö Jarpo numerot?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos salapoliisityöstä. Vähän vaikea tarkasti sanoa noista numeroista, kun jouset on vielä autossa kiinni. Tuo vihje riittää, että H&R:ää on käytetty. Hommaan sellaiset eteen, kun kerta on ok käytettyä tarjolla. Laitanpa samalla uudet iskarit ja suojakumit.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mun autossa on gyntterin mukaan ässän alusta mutta onko noihin saanut etes semmosta tehtaalta? On siinä kyllä ässän ratti ja penkitkin :) No alusta on aikalailla vakiota matalampi ja näyttää paremmin tämmösen kakskakkosen autolta eikä pappamallilta mutta hieman harmittaa kun rekoista tippuneet lumiköntit kolisee etumuoveihin mutta hidastetöyssyt ei osu pohjaan enkä oo vielä missään muuualla onnistunu pohjaa kolistelemaan. Ja sporttisessa ajossa alusta toimii tosi hyvin että tunnu ainakaan miltään halvalta madallussatsilta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tietysti on myös se mahdollisuus madalluksen kans, et sijoittaa vähän enempi ja laittaa säädettävän alustan. Itellä on FK highsport ja ihan hyvältä tuntuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X