Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 jousien vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Otat sen tolpan vaan pois autosta niin pääset paljon helpommalla. Eihän se ole enää kiinni kun alapallosta ja raidetangon päästä+veterista. Tolppa kun on pois niin voi sitten putkareilla koittaa aukoa sitä mutteria tai sit jos on oikein kovasti kiinni niin hitsaa latikan siihen mutteriin kiinni ja pyörittelee auki.
    Viimeksi muokannut retulainen; 9.5.2012, 23:23. Perustelu: vetari lisäys

    Comment


    • Isot putkipihdit sopii ehkä jousen välistä, riippuu vähän jousista. Näin otin yhdestä 100:sesta auki, kun piti saada äkkiä irti eikä auennut tuolla erikoistyökalullakaan.

      Comment


        ABS-anturia ei välttämättä kannata yrittää repiä irti siitä nilkasta, jos rupeat irrottamaan. Itse paskoin toisen siinä hommassa, ne kun olivat kasvaneet yhteen.

        Comment


        • Kovin mielelläni en kyllä lähe tolppaa irroittaan, 100% varmuudella joku menee kuitenkin pieleen, anturit, pallonivelet tai jotain menee kuitenkin rikki

          Comment


            Jos ei kiire ole homman kanssa, niin tilaa toki postitse Biltemasta se iskariavain.

            Voin kokemuksesta kertoa, että säästyt paljolta vaivalta sen kanssa. Nm. "Hitsipilli ja putkipihdit"

            Comment


            • Koko roska vaan pöydälle, on niin paljon mukavempaa puuhastella. Tuossa tietysti saa ähertää hetken aikaa alapallon kanssa, mutta tunkin kanssa keinottelemalla lupsahtaa kivasti pois. Vai oliko tähänkin jollain joku hieno taktiikka?

              Comment


              • Sehän tässä onkin kun olis vähän kiire :D Olisko kellään tosiaan antaa jotain mittoja tuosta avaimesta, voisin tekaista oman töissä. Eihän tuo vaatisi kuin oikean kokoisen mutterin "ontoksi kuusiokoloksi", siihen hitsata pitkä putki kiinni ja putken toiseen päähän hylsy jossa on sopiva reikä ison räikän karalle

                Comment


                  Helpommalla ja nopeammin pääset silti tilaamalla tuon kympin kamppeen b-raudasta...

                  Comment


                    Onton kuusiokolon mitat: 34mm ulko, 25mm "kolo" + 30cm putki.

                    Bahcon ISOT putkipihdit toimii paremmin ja lähtee taatusti auki. Kuusiokolo avaimella ei välttämättä kovinkaan helposti, jos ollenkaan, jos/kun ajanhammas (ruoste) on "liimannut" mutterin kierteen tymäkästi kiinni tolppaan.
                    Viimeksi muokannut hoff4; 11.5.2012, 10:27.

                    Comment


                      Pihdeillä tulee samalla puristettua mutteria tiukemmin kierrettä vasten, jolloin vaarana on paitsi mutterin, myös kierteen paskominen. Toki se on tehtävissä ja näin on maailman sivu toimittukin, mutta järki on hyvä pitää päässä. Ja uudet mutterit saatavilla.

                      Itse aloittaisin tuolla tarkoitukseen tehdyllä työkalulla ja asianmukaisilla irrottajilla (WD40 tms). Vasta näiden pettäessä siirtyisin järeämpiin, mutta jokainen tekee niinkuin hyväksi näkee ja tuntee. Ei ne keinot, vaan lopputulos.. =)

                      Comment


                        Uudet mutterit tulee uusien patruunoiden mukana.

                        Bilteman kyseinen kuuskulma avain on varsin herkkä pompsahtamaan väännettäessä ylös ja samalla tuppaa kulmat menemään avaimesta pyöreäksi jolloin avain ei ensinnäkään pysy väännettäessä enää paikallaan ennenkun on migillä & rälläkällä taikonut avaimeen uudet kulmat.

                        Comment


                        • Kiitti hoff4, löysin itsekin nuo tänään kokeilemalla. Otin suunnilleen oikeen kokoisen näköisen mutterin, pylväsporalla 25mm terällä kierteet pois ja tiputin iskaria pitkin paikalleen. Kokoa liian pieni mutteri. Ei muuta kun homma uusiks oikean kokoisella mutterilla. Vähän sai vingulla vetää siivut pois mutterin kyljistä, oli ruoste sen verran pienentänyt pultin kantoja.
                          Sitten vaan sisähalkasijaltaan suunnilleen 25mm ja bout 30cm putki, mutteri hitsaten toiseen päähän, toiseen päähän hylsy johon mutterimopo sopii. Johan lähti nätisti.
                          Etupään iskarit irti tunnissa, tähän mukaan luetaan työkalun valmistus.

                          No, ei toi urakka kuitenkaan nappiin mennyt, just kun olis ensimmäisiä jousia nappaamassa pois, niin motonetin jousipuristimesta toinen käpälä murtu! Onneks oli vielä osittain jousilautasen ja jousikupin välissä että sain sen kammettua takaisin paikalleen.

                          Nyt mulle riitti nää hommat, koko ajan jokin hanaa vastaan! :D

                          Comment


                            Tähän liittyen voiko joku selittää mikä oli vikana kun otin iskaripatruunan pois tuolta pesästään ja laitoin uuden tilalle niin se uusi uppoaa sinne putkeen paljon syvemmälle kuin vanha. Pituus on sama mutta uudessa iskarissa ei ole ohjausolaketta mitä vasten mutteri voisi kiristyä.
                            Tuosta johtuen ei auta mitään vaikka sen mutterin kiertää loppuun asti kiinni, iskari pääsee liikkumaan siellä putkessa edelleen ylös-alas suunnassa ihan käsipelillä ? Ratkaisin ongelman laittamalla prikkoja väliin niin että iskunvaimentaja oikeasti kiristyy sitä mutteria/prikkoja vasten, jäin kuitenkin miettimään että mikä tuossa olisi ollut oikea ratkaisu. SACHS oli alkuperäinen...kukaan muu törmännyt samaan ongelmaan ?

                            Comment


                            • Jos se on samanpituinen (siis sylinteri mitta ratkaisee) kuin edellinenkin, niin eihän se voi mennä alemmaks? Tolpan alapuolellahan on kuppi mihin se iskari asettuu.

                              Comment


                              • Eikös siellä ole irtoholkki, joka nojaa iskunvaimentimen "olkapäihin". Uskoisin sen reunuksen kestävän paremmin tällejä kuin stefan vierustan, johon prikoilla kuormitus tulisi. Jos oikein ymmärsin, niin otit holkit pois vanhojen vaimentimien mukana ja laitoit uudet ilman holkkeja?

                                Comment


                                  muisti palailee pätkittäin kun ton jo viime syksynä tein. Iskarit olivat samanmittaiset mutta ilmeisesti alkuperäinen iskunvaimennin oli yläpäästään muotoiltu siten että kiristettäessä mutteria se kiristyy siihen oikein. Mitään holkkia siellä ei ollut, VAGCAT ei näytä sitä eikä myöskään merkkiliikkeen tiskillä kuvista löytynyt mitään holkkia sinne kun silloin kyselin. Tiskillä tarjosivat alkuperäisvaraosaa tilalle :-) Se olisi kyllä varmaan toiminut mutta oli niin suolaisen hintainen että laitoin ennemmin prikkoja.

                                  Prikat jotka laitoin oli halkaisijaltaan niin isoja että ne mahtuivat juuri ja juuri sinne putken sisälle eli en usko että se rasittaa iskaria/stefaa sen enempää.
                                  On ne nyt ainakin sen 6kk siellä kestäneet...

                                  Comment


                                    Eli joku on myyny sulle väärät iskarit tai ainakin iskarien mukana tulleet mutterit ovat väärät. Muutamaan C4 koppaseen vaihtanu iskarit ja missään en ole tuollaista ongelmaa havainnut.

                                    Bahcon ISOT putkipihdit toimii paremmin ja lähtee taatusti auki.
                                    Ei aina. Alkuperäisten mutterien mutteri osahan on jotain 3mm "peltiä" joka on pistehitsattu kierreosaan kiinni. Nykyseen käyttikseen kun vaihdoin niin putkareilla mutteri vaan muutti muotoaan ollenkaan aukeamatta. Sitten aukesi kun 60mm lattaan veti aukkoterällä reijän ja hitsasi sen mutteriin kiinni ja väänsi auki, toki hitsauksen lämpökin tuossa jo vaikutti aukeamiseen.

                                    Comment


                                      Ei niiden iskareiden mukana tullut uusia muttereita lainkaan. Varaosa kyllä tarkistettiin koneelta vielä uudelleen mutta oikea se koneen mukaan oli.
                                      Luonnollisesti en viittinyt alkaa kyseleen palautusta kun sen kertaalleen sinne likaiseen putkeen oli laittanut ja ruuvannut kaikki kasaan. Asian huomasi vasta kilinänä etupäästä kun ajoi auton pukilta pois. Taisi olla muuten Motonetista ostetut, ei kuitenkaan ne halvimmat kiinalaiset kun sellaiset olin toisen auton remontin yhteydessä joutunut palauttamaan. Ihan merkkikamaa nämä olivat.

                                      Comment


                                        Eipä kaikkien tarvikeiskarien mukana noita muttereita tuu. Itekin joutunut joskus laittamaan prikan pohjalle tms. jotta patruuna kiristyisi kunnolla tolppaan.

                                        Comment


                                        • Mites, jos noi abs-anturit nyt pääsee rikkoutumaan tolpan irroittamisessa, niin voiko autolla silti ajaa?

                                          Comment


                                            Toki sillä ajaa voi, abs ei vaan toimi mikäli tuhoat anturin. Eipä nuo anturit tapaa miksikään mennä tolpan irroituksessa kun otat liittimestä anturin irti etkä yritä väkisin repostella irti kiinnikasvanutta anturia tolpasta, koska siinä vaiheessa se paskaksi menee.

                                            Comment


                                            • Kiitos tiedoista, korjaamoiden hinnoista johtuen vielä yksi viimeinen yritys :D

                                              Comment


                                                Abs liittimet on sitten edessä pannuhuoneen puolella, takana sisällä penkin alla.

                                                Comment


                                                  Omista autoista aina ottanut abs:n anturin tolpasta irti rempatessa. Yleensä ovat ruostuneet kiinni, mutta isot papukaijapihdit ja irroitusaine yleensä auttanut. Jonkin voiteluaineen tms kanssa sitten laittanut paikoilleen. Aukeepahan tulevaisuudessa, eikä tarvitse liittimeltä asti availla johtosarjan kiinnikeitä. Makuasia tämäkin. Itse miellään vaan niin, että jos jokin on käsin laitettu ja irroittevissa ilman mahdotonta voimaa, niin sen on myös auettava jatkossakin samalla tavalla.

                                                  Esim V8:n tolppajumpan yhteydessä jumissa olevat anturit irtosivat oikein nätisti rauhallisesti suostuttelemalla, vaikka tiukassa olivatkin alkuun.

                                                  Comment


                                                    Samalla tavalla olen yrittänyt irrottaa omista ja ainakin kaksi olen onnistunut paskomaan. Irrottajasta huolimatta anturin ovat olleet niin kovasti kiinni tolpassa, että porailuksi menee. Noissa käynyt aina niin, että anturin kannan saa kyllä liikkeelle, mutta se pentele liikahtaa siihen sauvaan nähden, joka on siis edelleen luonnon liimalla kiinni nilkassa.

                                                    Lötköstä kaikki irtosivat, toivottavasti ehjinä.

                                                    Comment


                                                      Ainakin A6:ssa noi etuanturien liittimet on niin helppo ottaa irti, että turha sitä anturia on pakko alkaa rikkomaan.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X