Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
1. Etupää ilmaan ja pyörä pois
2. Jarruhilppeet ja raidetangonpää irti joustintuesta
3. Vetoakselin nivelen ja alapallon pultit irti
4. Kampea joustintuki irti alapallosta
5. Irroita vetoakseli joustintuen päästä, lähtee irti joustintukea muljauttelemalla
6. Irrota joustintuen yläpään kiinnitysmutterit, ne kolme mutterisa jotka näkyy konehuoneen puolelta. Mutterit ehkä kannattaa löysätä heti alkuun, niin helpompi heilutella joustintukea nivelen irroituksessa yms.
7. Nyt joustintuki pitäisi irrota autosta
8. Jousenpuristimet kiinni jouseen ja jousi läjään
9. Irrota iskarin yläpään mutteri, sen jälkeen jousi lähtee pois, kunhan irroitat joustintuen ylälautasen iskarista.
10. Osien kokoaminen jotakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä
Vinkki: Jos raidetangonpää ei halua irtautua joustintuesta, niin voi olla helpompaa irroittaa raidetanko ohjausvaiheesta ja irroittaa joustintuki raidetangon ollessa siinä kiinni. Yleensä raidetangonpää irtoaa suht. helposti, kun tarjoaa sille ensin vähän lämpöä, hieman öljyä perään ja sen jälkeen terävä napautus siihen. Ohjasosia ei kuitenkaan saisi lämmittää, joten tämä menetelmä ei ole suositeltava;-)
Takapäästä tarinoikoon joku muu. Viisaammat korjatkoon, jos em. ohjeista jotain unohtui.
Laita jotain kumia suojaksi papukaija/lukkopihteihin ja ota mahdollisimman ylhäältä iskarista kiinni. Näin tein itse iskareita asentaessa... Eikä tullut mitään pinta vaurioita iskariin.
Eikös siinä iskarin varren päässä ole kuusiokolo avaimelle paikka jolla voi pitää vastaan kun lenkkiavaimella kiertää mutteria auki? Näin ainakin muistelisin.
^^ Riippuu iskarista. Monroessa on kuusiokolo kierteen päässä = helppo irroittaa. Bilsteinissa tarvii erikoisemman työkalun tai pihdit, mutta eipä noita tarvitse vaihdella toisin kuin Monroeta.
Papukaijapihdeillä voi melko surutta pitää kiinni ilman pehmusteitakin, kun ei tule jälkiä. Omalla vastuulla toki, mutta kovaa tavaraa se kuitenkin on.
Lainaan vähän topiccia, toivottavasti ette pahastu. Päteekös nämä edellä mainitut ohjeet miten hyvin typ81 90:seen? En ainakaan nyt keksiny searchin kautta vanhaa juttua. Olis tarkotus tässä parin viikon sisään vaihtaa alustasarja (siis sekä jouset että iskarit) alle ja kun ei ole ennen tullut tehtyä kyseistä operaatiota niin olisin kaikista vinkeistä kiitollinen.
Onkos muilla kokemuksia jousien vaihdosta eteen ilman tolpan purkamista? Entäs miten paljon takana on korkeussuunnassa säätövaraa jousen "lautasessa", vai onko sellaista säätövaraa siinä yleensäkään?
Aivan turhaa vaihtaa etujousia tolpan ollessa autossa paikoillaa. Mitä meinaat siinä voittaa?? Aikaa vai lääkäri reissun?? Tolpan pois ottamiseen ei mene kun 10 minuuttia ja on ihan perkeleesti turvallisempaa vaihtaa se jousi ku se tolppa on vaikka kiinni viilapenkissä.
Kukin koittakoon itsemurhaa tavallaan!
Takana ei ole mitään säätöä. Mutta tolpan yläpään osilla voi pelata korkeuden kanssa, joko sporttialustan yläpäät tai perus lätyt. Noiden korkeudessa on aika ero ja ikarin kiinnityksessä, toinen M12(sport) ja toinen M10(perus lätyt). Toinen vaihtoehto on koneistaa alajousilautaselle uusi seeger ura iskari putkeen. Ylöspäin voit ottaa enemmänkin mutta alaspäin vain sen verta ettei lautanen ota q-malleissa vetariin kiinni.
No ei siinä nyt minun mielestäni kyllä mitään erityisen vaarallista ole vaikka tolppa autossa olisikin kiinni. Auto maassa ottaa iskarin yläpään auki ja siitä kun tunkkaa ylös niin jousi purkautuu ihan hallitusti. Siinä vaan joutuu vähän kikkailemaan sitten että saa sen jousen pujoteltua pois paikaltaan.
Toki tolpankin irrottaa aika nopeasti, mutta itse en ole keksinyt sellaista helppoa konstia, millä alapallon saisi irti rikkomatta sitä kumia. Murtohaarukalla kyllä lähtee nopeasti jos kumin kanssa ei ole väliä.
Mulla on alapallon irroitukseen sellaanen erikoistyökalu, pieni kiila halkioon jos epäilystä jumista ja parin metrin alumiitti kangella tai lankulla vääntää pallon paikoiltaa. Aina aukeaa kumit ehjänä.
Itellä ei kyllä oo ykskään alapallo ollu jumissa, ennemminkin raidetangon nivel tuottaa ongelmia. Siihen kyllä joskus tein työkalun jolla irtoaa rikkomatta kumia.
Itellä on alapallo plomsahtanu kyllä irti tolpasta ihan parin metrin varrella kallistuksenvakaajasta vääntäen, toki apurunko tukipisteenä. On riittänyt tämä 70kg ympäristössä pyörivä paino a-ok.
Nyt on Bilsteinin kynät odottamassa jousien kera alle laittoa.
Onko tuohon raidetangonpään työkaluun vinkkiä? On mulla haarukka, mutta se melko varmasti rikkoo kumin. Lämpöä ei ole valitettavasti tarjolla.
Raidetangon pää on omien kokemusteni nojalla se helpompi noista. Siihen kun on saatavilla ihan kaupallisia tuotteita, esim. Biltemasta. Se bilteman vehje on aika hyvin muotoiltu, sujahtaa näppärästi paikalleen ja säälii kumia. Mulla on sitten myös yksi "VATA" merkkinen tuote, missä on säädettävä kitaväli, sen ostin kait motonetista. Tuon VATA:n haarukka on vähän kolhompi, mutta vähän kun näytti rälläkkää niin alkoi sopimaan sekin paikalleen ihan hyvin.
Itse käytän bilteman valikoimasta kolmilapaista ulosvetäjää ja vasaran napautusta tuohon raidetangonpäähän, säilyy gummi ehjänä. Laite sopii hieman modifikoituna myös puslien prässäilyyn, sen verran kovaa metallia että kierteet kestää kirraamista.
No enpä olis miettiny tota ulosvetäjää. Taidan testata sillä, kun semmosia löytyy myös.
Yritin hakea takapään iskareille suojakumeja tarvikeliikkeistä, mutta tarjolla oli vain eioota.
A, ei ole metallityöstöön tarkotettuja vermeitä
B, ei ole taitoa työstää metallia
Mutta saiskohan Excelillä ja parilla powerpointilla uskoteltua raidetangonpäät irtoamaan ihan vapaaehtoisesti. Jos oikeen vaativaksi rupeevat, niin heitän peliin ässän, eli mindmanagerin.
:)
Comment