Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 jarrut täristää poljinta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 jarrut täristää poljinta

    Elikkäs lucasin jarrut, joista jo kyselin on nyt saatu kunnostettua.

    Samalla kun piti vaihtaa pommi, ilmeni, että hydraulipumpulta pommille tuleva letku vuosi, sekin on korjautettu, suurimman osan aikaa toimii ok, MUTTA välillä tekee samaa kuin ennen, eli poljin on kova ja täristää paljon ja menee hitaasti pohjaan, välillä ei täristä ollenkaan, mutta polkimen liike on pitkä, eli tyhjää polkimessa paljon, mikä tämän voisi aiheuttaa?`Sillon kun poljin täristää kuuluu jotain rutinaa edestä, eli olisiko pääjarrusylinteri? pommia en vielä vaihtanut, päällisin puolin siinä mikä nyt on kiinni/ei ole mitään murtumia eikä vuotoja, vai näkeekö pommin kuntoa päälle edes?

    Sitten jarrut puoltaa, vaikka ne on putsattu, miten s6 vm95 on jarrut jaettu puolittain, vai onko? sekä edestä että takaa tuntuu ottavan paremmin kuskin puolelta..

    Eli välillä toimii kohtuullisesti pitkällä tyhjällä liikkeellä varustettuna, välillä täristää poljinta tosi lujaa, yleensä ajossa sitten häviää, samalla häviää (!) varoitusmerkki kanssa.

  • #2
    eli tommosta onkelmaa tällä kertaa... paskan myivät mutta kohta kunnossa :D

    Comment


    • #3
      Nyt on pommi vaihdettu. Vähän parani, mutta edelleen täristää poljinta välillä ja lujan jarrutuksen jälkeen useimmiten..

      Tärinä lähtee pois painamalla jarrupolkimen pohjaan ja pitämällä hetken siellä, tärinä tulee takaisin kun pumppaa jarrua voimakkaasti auto käynnissä, tai sammuksissa pumppaa polkimen kovaksi, käynnistäessä poljin täristää taas.

      Sitten sellasen pistin merkille, eli kun painaa polkimen pohjaan, sitten nostaa/päästää sitä vähän ylöspäin alkaa kuulua suhinaa, ---> auto päällä hetken suhistelun jälkeen alkaa poljin täristää ja (!) valo palaa, sammuksissa jos tuon tekee poljin muuttuu kovaksi ja käynnistäessä taas täristää.

      Josko joku jo keksis mistä etsiä vikaa, kyllä tolla ajelee kun tietää, sillon kun ei täristä hätäjarrutus onnistuu ilman ongelmia, eli jos polkimen saa pohjaan ei onkelmaa tärinä tulee vasta sen jälkeen, jos täristää on pieni viive ennen kuin ottaa jarrut kiinni.

      Comment


        #4
        jostain vuotaa läpi, täristäminen on varmaan pumpun aiheuttamat paineiskut.

        kuuntele mistä suhisee, mutta oudolta kuulostaa toi vika.

        häviääkö nesteitä, hydr. tai jarrunestettä?

        Comment


        • #5
          Nesteitä ei oo hävinny.

          Ennen pommin vaihtoa pommille tuleva korkeapaineletku oli halki/vuosi, mutta noi kaikki on jo korjattu.

          Sillon kun täristää poljin kuuluu semmoseta surinaa tms. mikä pitäis kuulla ja nähdä mutta ei oo löytyny, abs-unitille menevät 2 putkea tehostimelta? tärisee silloin aika lujaa

          Comment


            #6
            Ota ABS:n sulake pois ja testiä.

            Comment


            • #7
              Joko Ville löysit tärinän aiheuttajan?
              Oliko kyseessä vuoto letkuissa vai abs -anturivika? Kenties molemmat?

              Comment


                #8
                Mulla oli ihan samoja oireita ja pommikin tuli vaihdettua ja myöhemmin huomattua ettei vika ollutkaan siinä. Minulla vika löytyi jumittavista takajarrusatuloista. Eli satulat päreiksi ja puhtaaksi. Minulla tuon jälkeen hävisi kovalta tuntuva poljin ja muutenkin jarrut olivat korjauksen jälkeen kuin eri autosta. Ja mainitsitkos punaisen jarruvalon vilkkumisen ? Minulla oli tuokin ongelma joka myös korjaantui takajarrusatula savotan yhteydessä.

                Comment


                  #9
                  Ja täällä hieman samaa vikaa:
                  Ajoon lähtiessä poljin aivan kova eikä tehostusta jarrutuksessa lainkaan, kunnes "kauhusekunnin" jälkeen tulee tehostukset peliin sitten täysillä => kärry pysähtyy kuin seinään. Syytä olla turvavyöt kiinni.

                  Kun on jonkun matkaa ajellut, niin tuota vikaa ei sitten enää ilmesty, eli vain liikenteeseen lähtiessä parit ensimmäiset jarrutukset startin jälkeen. Kannattaisikohan tuota lähestyä pommin vaihdolla.

                  Onko jollain muuten pahaa sanottavaa siitä CAC "tarvikepommista", josta tälläkin palstalla on ollut taannoin juttua. Olis melko paljon edullisempi, kuin orginaali. (?)

                  Comment


                    #10
                    Auto oli nelipyöräsuuntauksessa tossa äsken. Asentaja sanoi että rupes jarrupoljin täristämään ja huutamaan punaista huutomerkkiä nosturilta poistuttaessa. Ja näinhän se nyt tekeekin, tehostusta ei nimeksikään, ja poljin tärisee "abs" maisesti. Mikähän tuli, tai tekivät? Vasemmalta kuuluu jarrua painettaessa natina. Kyseessä bigredit..

                    Comment


                      #11
                      Tarkasta ekaks missä kunnossa mahdollisesti palat ovat. ellet ole hiljattain uusinut jarruja...

                      Comment


                        #12
                        Hytikkapumppu lopussa, voi olla pommivikaakin.

                        Comment


                          #13
                          Paloissa pintaa reilusti, viime kesänä vaihdettu.
                          Mikäs se hyd.pumpun niin nopeesti rikko? Auto toimi moitteettä ku päivällä laakkoselle vein, liekkö liittynyt asiaan kun jarrupoljin painettuna monta tuntia seisoi paikallaan, ni oisko voinu pommi vetää viimeset henkoset?

                          Comment


                            #14
                            Kävin ajamassa tuossa.
                            Täristi käynnistyksen jälkeen vähän aikaa, mut lopetti. Muutamia täys jarrutuksia tein. Toimii normaalisti kunnes auto on pysähdyksissä, jolloin poljin painuu tosi syvälle, ja polkimen luota kuuluu suhina. Ja taas palaa huutomerkki.

                            Comment


                              #15
                              Varmaankin sitten se pommi. Omakin hyd. pumppuni hajosi kyllä hiipumalla, eli tehostus alkoi heikentyä sekä jarruissa että ohjauksessa.

                              Comment


                                #16
                                Vai olisiko tehostin tykännyt huonoa tuosta jarrupolkimen "päällä makuusta"... ei sen suhista pitäisi :S

                                Comment


                                  #17
                                  Rupee jarrutehostus heikkenemään, ohjaus kyllä tallella. Pitää polkee aika kovaa ennen kun jarrut ottaa.
                                  Ja tosiaan sieltä polkimen suunnalta kuuluu venttiilimäinen "tsih tsih" kun poljinta polkee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onkos tähän tullut selvennystä mistä johtuu? Tänään oli auto parkissa ja lähtiessä alkoi kuulua hieman poikkeuksellistä ääntä konepellin alta ja samalla ilmestyi punainen huutomerkki mittaristoon. Ääni tuntui tulevan keulilla olevalta pumpulta(hydraulipumppu?) ja jarrupoljin potki hieman takaisin, sekä sanoi psihpsih paikallaan pumpatessa. Pommi pitäis olla juuri vaihdettu myyjän puheiden mukaan.
                                    Petri, kuuluiko sinulla suhinaa polkimen läheisyydestä myös ennen takajarruremonttia? Tuohon on vaihdettu myös brembon jarrusarja, joten edessä paloja pitäisi olla. Jarrupoljin on kokoajan ollut lisäksi hieman tunnoton, mutta ottanut kyllä hyvin, en vain tiedä onko tuo ominaisuus, ettei se ole kovin tehostettu ja pehmeä kuten monissa nykyautoissa. Koeajossa lisäksi tuntui ratissa lievää täristystä kevyessä jarrutuksessa satunnaisesti, joka on nyt poistunut. Tämäkin lienee johtunut siis samasta syystä.
                                    Käsijarru nousee myös aika pystyyn ja vaatii sen verta voimia että rouvalla ei meinannut hauis riittää sen pois ottoon, jos meinaa siis pitämään saada. Pitänee joku kaunis päivä ruuvata takajarruista ainakin toinen puoli auki ja katsoa mitä se on syönyt..

                                    Päivitystä omaan ongelmaan:
                                    Hydraulinesteitä pitäisi olla, näkyy olevan 3-4 cm ylälaidasta(siis koko purkin ylälaidasta). Jarrunesteitä lisätty ja niitäkin on melko pintaan, n. 1 cm päässä ylälaidasta kun ei ensin näkynyt lisätessä missä menee.
                                    Takajarruja vilkaisin kun näytti että kuskin puoli ottaa huonosti(levyssä aika ohuelti kulumaa), eli aukaisin kuskin puolen ja tarkastin palat. Käsijarru kohtuu tiukalla pyörii takarengas käsin, eli ei juuri ota yhtään. Voiko se vaikuttaa? Rapsuttelin takapaloja hieman siten, että alkaisi ottaa reunoiltakin. Roiskin myös crc:tä hieman sinne tänne, mutta eipä tuntunut auttavan. Pelkääjän puolen sai sentään lukkoon hiekalla kun testasin.

                                    Edellinen omistaja sanoi vaihdattaneensa pommin(sattuneesta syystä ei ollut kuittia) ja samalla oli huollon kaveri tarkastanut hydraulipumppua ja vaihtanut siihen stefat. Pitäisi siis olla kunnossa. Onko pumpulla/pommissa mtn takaiskua tms, mikä voi aiheuttaa että tykyttää poljinta? Pommissa ei mielestäni ole mitään painetta, vaan kun auton sammuttaa, häviää tehostus heti, ainakaan tuntuma ei muuttunut yhtään kun poljin sitä n. 50 krt pihassa juuri sammuksissa.
                                    Viimeksi muokannut Ugemi; 3.11.2009, 18:33.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Offtopic: Pelkkä päivitys ei taida merkitä tälle "uusia viestejä"...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minulla ilmeni myös tuota samaa vikaa edellisessä urssissa. Jarrut toimivat täysin normaalisti, kunnes auto sammuksissa käänteli rattia tai paineli jarrua jonkin aikaa. Sen jälkeen alkoi tosiaan startista jarrupoljin tärisemään ja autocheck herjasi punaista huutomerkkiä. Jarrut kuitenkin pysäyttivät auton täysin normaalisti eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Polkimen väpätyskin loppui kun autolla ajeli jonkin verran. Jarrulevyt ja -palat oli vastikään vaihdettu joka nurkkaan. Pommin siihen sitten vaihdatin turhaan, sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan, joten minunkin veikkaukseni olisi tuo hydraulipumppu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitellääs: Hytikkapumppu oli tsekattu huollon toimesta pommin vaihdon yhteydessä ja siihen oli tosiaan stefat vaihdettu ja pitäisi olla soiva peli(luulisi huollon pikemminkin tyrkyttävän uusia liian helposti).
                                          Omassani alkaa selvitä pikkuhiljaa vika: Kuskin puolen takajarrun sylkky on jumissa ja olen sille ensiapuna antanut melkoista lekahoitoa(sylkky sisään ja sylkky ulos, arvatkaa kumpi suunta on nopeempi...) ja nyt tuntuu että sylinteri ei enää jumita niin paljoa ja koska se ei ole jarruttamassa koko aikaa, ei se pyydä pommilla tehostustakaan koko aikaa. Voisiko mennä noin? Joka tapauksessa kun sylinteri on sisemmässä ja pitää käynnistyksen jälkeen jarrua pohjassa sekä hieman kierroksia, loppuu tärinä nyt pienen herkistelyn jälkeen. Sylinterin ympäriltä oli tiivistekin hävinnyt johonkin, eli huollon tai uuden sylkynhä toi myöhemmin vaatii.. Ja tämähän sai varmaankin alkunsa kun koeajossa vetelin käsijarrua melko napakasti(tuntui ettei ottanut ja toimi vain pelkääjän puolelta) jonka jälkeen sylinteri alkoi varmaan pitkästä aikaa liikkua ja alkoi jumimaan sitten levyyn kiinni. Nyt käsijarrukin tuntuisi hieman ottavan jo.

                                          Comment


                                          • #22
                                            omassa oli vähän saman tyyppistä, täristi randomilla, mitä kuumempi konehuone niin sitä todennäköisemmin täristi. samoin joskus startissa vinkui paineanturikin.


                                            vaihdoin synteettiset vihreät kullat (motonetistä), ja ei nyt ole täristänyt kertaakaan. eikä paineanturi ole ilmoitellut yhtään mitään itsestään.

                                            oli melko halpa korjaus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kärsiikös noita motonetin vihreitä kultia sotkea tuonne vanhojen sekaan, vai vaatiiko kokonaan vaihdon? On reilusti alaviivan päälle, mutta voishan tuonne vähän lorauttaa ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                mä vaihdoin kokonaan, sillain saa parhaimman tuloksen kun ei ole vanhat muljut sotkemassa.

                                                varaa pari purkkia niin varmasti riittääpi.

                                                omasta en valuttanut ohjausta pumppamalla tyhjäksi, että tankoon jäi vanhaa, sekä varmaan jarrupiiriinkin jonnekin, eli ei mitenkään 100% kuivaksi mennyt meikälläkään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Edelleen hieman täristää. Käsijarrukin tosin nykyisin pitää, jopa liikaakin :) Taitaa joutua tarkastamaan, onko vaijeri liian kireällä. Sekin voinee vaikuttaa asiaan? Paikallaan auton käydessä, kuuluu perän alta/auton keskivaiheilta outoa suhinaa, jonka arvelen liittyvän asiaan ja olevan syy jarrutehostuksen häviämiseen. Myös hytikkanestettä johonkin häipyy hitaasti ja varmasti. Uusi pumpun korkki tiivisteineen ei enää vuoda, mutta johonkin sitä näkyy katoavan vain. Pitänee tarkastaa pumppu-pommi välin linja, kun pääsee vain jotenkin auton alle.. Ei vain maassa tahdo näkyä jälkiä nesteestä missään kohtaa..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko tuo c4 koppasten jarrusysteemi jotenkin kaksipiirinen tms.? Nyt kun tuntuu, että tuo kuskin puolen takasylkkä on herkistelty(hiottu, vaihdettu liu´ut yms.) ihan kuntoon ja silti tahtoo jäädä jarru päälle ja laahata. Kevyesti jarruttaessa tuntuu myös, että etujarruista oikea puoli ottaa hieman paremmin, koska vetää sinne kevyesti. Eilen kun ajelin enemmän ja nesteet lämpeni, alkoi jarrutkin toimia ja tärinä hävisi jarruja pohjassa pitämällä(tuntee kun tärinä lakkaa, poljin alkaa tehostuksen lisääntyessä painua syvemmälle ja viimein huutomerkki poistuu). Voisiko nämä vihjata tehostimen tiivisteiden tms. fuskaamiseen? Parkissa ollessa testasin myös painaa jarrun pohjaan ja hitaasti nostamalla alkoi kuulua tulipellin tienoilta selkeä suhina, jonka jälkeen piipitys palasi. Tuntuisi, että tämä vihjaisi myös tuon tehostimen menoon.
                                                    Onko tuohon tehostimeen jtn tiivistesarjaa olemassa? Näkyi olevan hinta ihan ässä luokkaa. Jenkeistä jostain halvin 550$, ja suomessa n.800€ :) Ebaystä saisi käytettyä 12kk takuulla 99 hintaan, mikä jo kiinnostaisi, jos vika voi olla siinä.

                                                    Ohjaustehostimen letku fuskaa hieman, mutta nesteitä on tarpeeksi ja painepiirinähän tuo on erillinen verrattuna jarruihin, eikös juu? Näyttäisi että palautus on yhteinen, mutta jarruille on se pommin kautta menevä tehostus ja ohjaukseen menee suoraan pumpulta letku.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kaikissa nykyautoissa on kaksipiirijarrut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eli tarkoitin ovatko piirit ristiin siten, että oikea etu ja vasen taka ovat samassa vai onko aina puolikas yhtenä kokonaisuutena? Ristiin olisi oma arvaus, silloin olisi toisen piirin vikaantuessa tasaisempi jarrutus?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikös ne järjestään ole ristiin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            lötkön suvussa on etupiiri ja takapiiri. Taka-akselille siis menee tasan yksi putki joka sitten haarautuu kuormaventtiilin jälkeen. Edessä ABS on kummallekkin pyörälle erikseen, piiri on kyllä sylinterin osalta yhteinen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X