Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
    ​​​​​​Etujarrut oli ihan jumissa (tiivisteet paskottu, tapit jumissa) , sisemmissä paloissa ehkä pari milliä pintaa ja ulommat melkein uuden mitoissa.]
    Nehän pitkään ovat kestäneet. Ottaa huomioon että laitoin uutta tuossa 3v sitten:)

    Comment


      Mäntien pölytiivisteet oli pois paikoiltaan, sinne alle oli varmaan yritetty laittaa rasvaa eivätkä olleet asettuneet kunnolla sen jälkeen. Männätkin siis jumi, tapeista 1 tai 2 liikkui. Eli etupään jarruissa sisemmät palat oli tehneet suurimman hidastustyön. Levyistä saa vielä hyvät seuraavaan jarrujenvaihtoon kunhan pyöräyttää ne suoraksi ja puhtaaksi sorvissa.
      Svenssonin jälkeen ehdin ajaa tolla vain reilun 10tkm kun jäi talliin laittoa vaativana.

      Teräspunosletkujen ansiosta poljintuntuma on kyllä täsmällinen. Jarrutustärinöihin on toki voinut vaikuttaa muutama paska alatukivarsikin, jotka nyt siis vaihdettu.
      ​​​
      E. Tuossa vielä kuva toimivaksi testatusta hightech diy-jarrujen ilmauslaitteesta.
      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210125_094444_com.android.gallery3d.jpg
Views:	1147
Size:	140,8 Kt
ID:	1909462
      Viimeksi muokannut vV8m5; 25.1.2021, 09:46.

      Comment


        Liekkö Svenssoni askarrellut jotain. Tapit tosiaan jumii herkästi jos niihin rasvaa laittaa. Ilmeisesti kerää kaiken paskan itseensä. Näin jälkiviisaana voi todeta.

        BMW manuaali kieltää laittamasta mitään rasvaa avonaisiin liukutappeihin.

        Comment


          TT 8J sai uudehkojen levyjen seuraksi Ferodon DS2500 palat eteen ja taakse. Kymiringillä leikkimisen jälkeen täristää nyt ja jo hiljaisessa jarrutuksessa huomaa lievää epätasaista laahaamista. Nyt on käyty joka nurkka uudestaan läpi putsattu ja rasvattu sekä ajettu muutama bedding ajo. Ei apua.
          ilmeisesti 340mm levyt on menneet mutkalle. Kannattaako noita etulevyjä sorvauttaa? Osaatteko suositella, mikä levy kestäis noiden palojen kanssa vai onko mitään merkitystä?

          Comment


            Minulle sattui yhteen Skodaan joskus brembon levyt jotka meni heti alkuun kieroksi ja aiheutti vapinoita. Joko tuli huolimaton puhdistus asennuksessa ja likainen kohta aiheutti lämpötilaero jollekin sektorille ja vääntyi. Tai sitten joku jännitys laukesi levyssä ja vääntyi. Olisi niissä ollut varaa koneistaakin mutta ostin jotkut halvat uudet tilalle ja tärinä hävisi.

            Comment


              Tarvikelevyt näyttää olevan satasen molemminpuolin. Noita ei oikeen ole hyllyssä vaan menee tilaukseen. Kokeilen varmaan kans vaihtaa ja tehdä bedfingin huolellisemmin.

              Comment


                Laitoin tarvikelevyt, brembot ne nyt sit oli. Eihän se nyt täristä. Noista poisotetuista en oikeen mitään näkyvää keksinyt. Pitää ihan mielenkiinnosta tutkia löytyykö selvät merkit poimuajosta.

                Comment


                  yleensähän ravistamisen aiheuttaa ihan rehellisesti se, että palasta jää kitkamateriaali leima levyyn, jolloin rupeaa "ravistamaan".

                  levyn "sorvaamalla" tai vaihtamalla se jälki siitä lähtee. DS25000 tai EBC:n joku keltainen/sininen kestää joo toki rata rääkkiä, mutta pitää olla järki päässä kun palaa varikolle. Mielummin täysin jarruja käyttämättä auto ruutuun ja jätetään se siihen ilman käsijarruakin.

                  Tuolla ohjeella vaikka hiukan pehmeni Alastarolla TT:n jarrutuntuma ei ruvennut ravistamaan. Jos varikkopaikka ei ole tasainen, ota kiilat mukaan, että voit jättää auton ilman palojen levykosketusta parkkiin jäähtymään.

                  Comment


                    Hyviä neuvoja. Voi hyvin olla tästä kyse, ohessa kuvaa pinnasta. Molemmat edessä samannäköiset, taisi olla ABE tuo levyn valmistaja. DS2500 palat oli käytössä.

                    Comment


                      ABE:n levyt meni itsellä kieroksi alle 10 tkm. ajolla.

                      Comment


                      • Mulla täristi jarrut, kun etulevyjen satulat oli jumiutuneet. Liukupinnat oli niin täynnä töhnää ja ruostetta etteivät liikkuneet kovaakaan jarruja poljettaessa. Kunnon puhdistus auttoi, samalla polkimen liikerata pieneni huomattavasti ja jarrutustuntuma parani.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                          ABE:n levyt meni itsellä kieroksi alle 10 tkm. ajolla.
                          Okei, ei nuokaan ollu kuin ehkä 5tkm. Rautaa niissä näyttäis olevan vähemmän kuin bremboissa.
                          Attached Files

                          Comment


                            Potilas Q7 -07, vaihdettu keväällä brembon levyt ja palat joka nurkkaan. Alkoi loppukesästä vähitellen täristämään rattia jarrutettaessa kevyesti. Auto vaimon käytössä, niin jarrutukset on yleensä aina lillutteluja eikä mitenkään reippaita. Ei täristä voimakkaassa jarrutuksessa kuitenkaan. Mittoilin levyt heittokellolla, ovat suorat ja jarrupalat on tasapaksuja kun mittaa tulo- ja lähtöreunan sekä sisä ja ulkoreunalta. Jarrupölyä oli kertynyt mielestäni aika reippaasti. Tässä 6-mäntäiset brembot edessä, niissä palat makaa sellaisten pyöreiden olakkeiden päällä, se lukitustappi on millin väljä paloissa olevaan reikään nähden, ei varmaan kanna siitäkään. Männät liikkuu kevyesti takaisin sisään. Ajattelin kokeilla joku päivä kun sade loppuu tuon Mikan #92 (https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...75#post1522175) viestin tempun. Onko muuta mitä tuossa vielä voisi kokeilla? Pusla ja laakerivikoja näytti olleen porukalla jotka on saattaneet aiheuttaa tärryytystä.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 25.8.2024, 17:26. Perustelu: Linkki lisätty.

                            Comment

                            Working...
                            X