Oman kokemuksen mukaan toi "ekan painalluksen tärinät" 4F ssä johtuu palojen takeltelusta. Eli pala saattaa jäädä hieman kanituksene liuissa, jolloin pala ei istu levyä vasten kunnolla. Jarrujen höllääminen sitten antaa palan hieman liikkua, jolloin kanitus vapautuu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrut täristää
Collapse
X
-
Itsellä on samanlaisia kokemuksia jarrujen kummasta käyttäytymisestä kuin muillakin ketjussa. Omassa autossa kun vaihdon kaikki palat ja levyt niin alkoi jarrut täristää melkein heti vaihdon jälkeen. Moottoritievauhdeista ekalla painalluksella täristi ja kun painoi uudelleen niin täristi vähemmän. Nopealla kovalla jarrutuksella tärinä ei tuntunut. Tuli ihan sellainen tunne kuin levy olisi resonoinut/värähdellyt itsekseen ja nopealla lyhyellä jarrutuksella se olisi vakautunut. Vaihtaessa olin huolellisesti puhdistanut ja rasvannut liukutapit ja satulan/palojen kosketuspinnat, joten en oikein voinut uskoa että palat tai liukutapit takertelisivat. Tärinä tuntui vain pahenevan. Ajattelin kuitenkin, kun viisaammatkin oli sitä mieltä, että levyt oli vetänyt kieroon ja vaihdon uudelleen uudet levyt+palat mutta vain eteen. Tärinät lakkasivat hetkeksi, mutta taas sama tuttu tärinä alkoi 2-3 kk päästä. Koska tärinää ei kuitenkaan ilmennyt pienemmillä vauhdeilla nimeksikään ja moottoritie nopeuksilla vaihtelevasti sekä lisäksi tuntui mm. märällä kelillä ja auton pesulla olevan vähentävää vaikutusta tärinään, en enää uskonut levyjen kieroitumiseen.
Pienen Googlettelun tuloksena löysin ohjeet jarrujen sisäänajosta/sopeutusajosta (Bed in brakes). Päätin kokeilla. Proseduuri oli seuraava: Etsi suljettu tai vähäliikenteinen paikka ja ajankohta jossa voit muuta liikennettä haittaamatta jarrutella ja kiihdytellä. Ensin lämmitetään jarrut normaaliin käyttölämpötilaan jarruttamalla 3-4 kertaa hieman normaalia käyttöjarrutusta kovempi jarrutus 80km:stä lähes nollaan. Seuraavaksi melko kova jarrutus 100 km/h vauhdista 30 km/h nopeuteen. Mutta ei pysähdyksiin saakka. Heti perään reipas kiihdytys takaisin 100 km/h nopeuteen. Jarrutussyklejä toistetaan 8-10 kertaa. Välillä ei saa pysähtyä. Jossain 6-7 syklin paikkeilla jarrut saattaa alkaa häipymään ja haisemaan sekä saattaa tulla myös vähän näkyvää käryä. Levyt oletettavimmin hehkuvat punaisena. Toistettujen sylien jälkeen jäähdytetään jarrut hitaasti ajamalla pysähtymättä ja ilman jarruttelua (max 80km/H) 5-10 min. Mikäli tärinä väheni mutta sitä vielä jäi toistetaan proseduuri uudelleen. Ohjeissa oli sanottu myös että jos vanhoja paloja käyttää uusien levyjen kanssa ohjeessa joutuu menettelyn tekemään todennäköisesti ainakin 2 kertaa että palat sovittuvat uuteen levyyn kunnolla.
Minulla riitti tärinän loppumiseen yksi sisäänajokerta. Tärinä saattoi johtua siitä että jarrujen kitkamateriaalia oli tarttunut levyyn, levyjen ja palojen huonosta sovituksesta tai sitten jostain ihan muusta. Toisaalta ihan sama koska menettelyllä loppui tutinat ja tärinät, eikä maksanut oikeastaan kuin vaivan. Melko monet palat ja levyt on tullut vaihdettua ilman sen kummempaa sopeutusajoa, eikä vastaavaa ole aiemmin eteen tullut. Saattaa kuitenkin olla että jatkossa herkemmin tulee lähdettyä sisäänajolenkille jarrurempan jälkeen. Ja onneksi en hävittänyt niitä ensimmäisiä ”kieroja” levyjä, vaan odottavat hyllyssä mahdollisia tulevaisuuden tarpeita.
http://brakeperformance.com/bedding-in-rotors.php
https://www.dba.com.au/tech-article-...bed-in-street/
https://www.prosportauto.co.nz/site_...re(1).pdf?dl=1
https://www.youtube.com/watch?v=8AvbExtMeJcViimeksi muokannut riihimaa; 24.11.2017, 22:53.
Comment
-
A6 4f -07 2.7tdiq tärryytti jarruja ja kulutti paloja kovasti, niinpä tutkiskelin ja sain selville että jarrusatulan pidin/pidike "oem osannumerolla 1K0615125B" , noihin oli kulunut jarrupaloista kolot liukupintoihin (ei erillistä vaihdettavaa liukua). Vaihdoin uudet kannattimet (marmorislta 132€/kpl) ja samalla vaihdoin varmuuden vuoksi ATEn levyt ja palat vaikka edelliset oli ollu paikoillaan mutaman kuukauden => tärinät loppu. jarrut 1ZL ja kuulemma monessa muussa VAG autossa sama systeemi että eiole vaihdettavia liukupintoja
Vastaisuuden varalta on hyvä tietää että paloja vaihdettaessa pitää kannattimen liukupinnat hioa tasaisiksi.
ps. palatkuluu nopeasti mutenkin ko. mallissa kun jarrujen kuivaustoiminto (pyyhkijät tihku asennossa)
Comment
-
Kirjoitanpa ensimmäisen viestini tälle foorumille. Audeissa näyttää olevan näitä irtoavia levyjä eli levy kiinnnittyy vain pyöränpulteilla. Ruosteisesta levystä irtoaa helposti kikkareita navan ja levyn väliin vaikkapa renkaanvaihdon yhteydessä. Visu saksalainen ei ole uhrannu pikkuruuvia levyn kiinnitykseen, uudemmissa näköjään ruuvit jo on. En lähtisi levyjä enää nykyään sorvailemaan ja värkkäilemään, ellei ole jotakin Ari Vatanen -editioneja. Roskalavalle vain tai räpylälaikalla korkeintaan reunasta olake pois.
Comment
-
Tuli todistettua Mikan Metodi toimivaksi viestissä #92. Kaivoin B5:n talvisäilöstä ja ajattelin käydä motarilla kiillottamassa pintaruosteet jarrulevyistä. Tuota on vaivannut jarrujen tärinä lähes siitä asti kun kolme vuotta sitten laitoin uudet levyt ja palat eteen. Useamman kerran täysjarrutus 140 vauhdista niin alkoi laikat kiiltää, ja samalla hävisi myös tärinät.
Mulla oli ihan silminnähden tarttunut kitkamateriaalia levyihin, näkyi sellaisina laikkuina. Nyt on levyt tasaisen kiiltävät. Täytyy kokeilla muihinkin autoihin samaa metodia. Ehkä tuota ongelmaa esiintyy vaan meillä sunnuntaiautoilijoilla.
Comment
-
Voin kertoa että tuota pikkuruuvitonta suunnittelua alkaa arvostamaan sen jälkeen kun on taistellut pari tuntia sen pikkuruuvin irroittamisen kanssa. Joku saatanan älykääpiö oli käyttänyt philips-kärkistä ruuvia, arvaatte varmaan kuinka hienosti sellainen aukeaa parin-kolmen vuoden jälkeen. Torxpäisenä tuskin kyseistä ongelmaa olisi ollut, mutta kun Philips.
Comment
-
Voin kertoa että tuota pikkuruuvitonta suunnittelua alkaa arvostamaan sen jälkeen kun on taistellut pari tuntia sen pikkuruuvin irroittamisen kanssa. Joku saatanan älykääpiö oli käyttänyt philips-kärkistä ruuvia, arvaatte varmaan kuinka hienosti sellainen aukeaa parin-kolmen vuoden jälkeen. Torxpäisenä tuskin kyseistä ongelmaa olisi ollut, mutta kun Philips.
Comment
-
Empä ole kertaakaan sitä pikkupulttia jarruhommissa kaivannut saati laittanut takas paikalleen. Vaan 5 vuotta rengasliikkeessä pyöriä kiinnittäessä aina vitutti ne vehkeet joista putos levy navalta pois omalla painollaan ja sitten sitä sai pyöränpulteilla onkia vanteen läpi. Ei nyt järin suuri ongelma, yleensä toisinpäin. Levy jurkoontuu napaan niin kiinni että saa vartin hakata moskalla irti.
Comment
-
Kun levy pyörähtää navasta niin ettei renkaan pultti mene paikalleen ja ähräät siihen painavaa vannetta, niin hermojahan se koettelee. Ja tämän semmoinen ruuvi tietenkin estää. Saman ajaa muovinen tappi renkaanpultin reikään, joka tulee jossian vaggilaisessa vakiona ja on verraton apu. Enkä itsekään ymmärrä miksi sitä ruuvia ei ole ihan kaikissa, koska aloittajan huoli siitä että levyn ja navan väliin menee paskaa on aiheellinen.
Comment
-
Kerran on tullut vissiin tullut käytettyä sellaista muovista ohjuritappia. Enpä muista oliko vielä tienpäällä pakkasessa kun oli niin haurasta muovia että heti katkesi. No onneksi noita pyörän pultteja on useampi niin normiajossa neljälläkin pärjää. Kotona sai sitten porailla ja vastakierretapilla irrotella katkenneen tumpin navasta. Ei ihan tullut varikkoaikaa renkaan vaihdolle. Muovista ohjuritappia en toista kertaa tule käyttämään, vaikka niitä kaikkien nykykulkineiden peräkontissa onkin. Aina renkaan kiinnitysvaiheessa ohjuritappia tulee ikävä mutta asia unohtuu heti kun renkaat saa kiinni. Taidan tehdä tai jostain tilata tuollaisen elämää helpottavan metallisen version, nyt kun asia muistui mieleen.
Comment
-
Ostimme A4(B8) Quattron ja aika pian talvirenkailla huomasimme, että jarruttaessa täristää voimakkaasti. Asiaan kiinnitti huomiota myös Audin pikahuolto, kunn kävin siellä muissa asioissa. Nyt kesärenkailla tärinä ei ole niin voimakas, mutta kyllä sitä on. Kun autossa on vielä takuu niin onko mainittu vika vai ominaisuus, että pitääkö vain itse korjata? Ja kiinnostavaa on, että tärinä on voimakkaampaa kun jarruttaa kevyesti. Jokatapauksessa asia on jotenkin korjattava.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Klasu_ Näytä viestiOstimme A4(B8) Quattron ja aika pian talvirenkailla huomasimme, että jarruttaessa täristää voimakkaasti. Asiaan kiinnitti huomiota myös Audin pikahuolto, kunn kävin siellä muissa asioissa. Nyt kesärenkailla tärinä ei ole niin voimakas, mutta kyllä sitä on. Kun autossa on vielä takuu niin onko mainittu vika vai ominaisuus, että pitääkö vain itse korjata? Ja kiinnostavaa on, että tärinä on voimakkaampaa kun jarruttaa kevyesti. Jokatapauksessa asia on jotenkin korjattava.
Mulla oli termari rikki ja puhelin soitolla suoraan korjaamolle ja vaihto myyjän piikkiin, tämäkin kulutusosa...
Jos ostit yksityiseltä niin tämä ei päde niihin, silloin pääsee helpommalla ku hakee osat ja vaihtaa itse...
Comment
-
Teräsjarrulevyjen, joissa on korkeampi hiilipitoisuus (3.6 - 3.9%), on todettu kestävän paremmin lämpömuokkaantumista eli kieroutumista ja halkeilua vastaan. Halpis tarvikelevyjen materiaali lienee yleensä matalan hiilipitoisuuden terästä.
Mulla on nykyisin tämän ketjun aloitusviestissä mainittu b7 ja tärisevien jarrujen kanssa se tuli mulle, nyt se onkin ollut jonkin aikaa ajosta pois mutta keväällä huollan etusatulat ja levyiksi tulee Brembon rei'itetyt 'high carbon' levyt. Samalla vaihtuu aikapaljon muutakin, mutta uskoisin noilla eväillä jarrutustutinoiden häviävän.Viimeksi muokannut vV8m5; 7.11.2019, 22:02.
Comment
-
Enpä ollut tähän huomannut vastata, mutta ei näillä ajoilla ole vielä tuntunut mitään tärinöitä.
Etujarrut oli ihan jumissa (tiivisteet paskottu, tapit jumissa) , sisemmissä paloissa ehkä pari milliä pintaa ja ulommat melkein uuden mitoissa. Takajarrusatuloissa käsijarrulinkut oli jumissa.
Uusiksi meni siis takasatulat, etusatuloihin männät, tiivisteet ja ohjurit. Levyiksi ja paloiksi tuli Bremboa.
Jarruletkut vaihtui HEL Performancen teräspunosletkuiksi, takaletkut oli alkuperäiset ja aivan kaameassa kunnossa. Ilmeisesti ei oltu aiemmin jarruja rempatessa viitsitty nähdä vaivaa saada ruosteisia letkun ja putken liitoksia auki. Nuo letkut jo aiheutti kumipallomaisuutta poljintuntumaan.
Comment
Comment