Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BiXenon polttimot Xenon polttimoiden tilalle, onko laillista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    BiXenon polttimot Xenon polttimoiden tilalle, onko laillista?

    Ajatuksena on poistaa RiSan umpioista erilliset pitkät polttimot, autossahan on jo Xenonit lyhkäsille valoille ja tietenkin korkeus säädöt ja pissapojat.

    Onkohan tuo ihan laillista, jos meinaa leimatakin ne BiXenoneilla ilman erillisiä pitkien polttimoita?
    Ja toimivia settejä saa suositella...

    Ja sitten miksi, tässä on kuva mitä hahmottelen... Eli ilmanottoa molemmille suodattimille kummankin ajovalon läpi :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut juutasqsa; 1.1.2016, 19:27.

    #2
    Mikäli ei laki ole muuttunut niin valotehon/turvallisuuden parantaminen xenoneiksi on laitonta.
    Toinen ratkaisu voisi olla ilmanottoon reiät konepeltiin.

    Comment


      #3
      Mutta pointti oli että tuossa on jo vakiona lyhkäset Xenoneilla, joten liekkö pitkien muutos Xenoneiksi laitonta?
      Koitin Trafin sivuilta lueskella mutta on niin vaikea löytää tietoa että pitää painua ens viikolla katsastuskonttorille kuvien kanssa, siellä luulisi tietoa olevan.
      Viimeksi muokannut juutasqsa; 1.1.2016, 20:38.

      Comment


      • #4
        Ollaanko tässä nyt muuttamassa pitkiä xenoneiksi, vai poistamassa koko pitkät ja korvaamassa ne ilmanottoaukoilla? Vähän ristiriitasia nuo ensimmäinen ja toinen viesti...

        Comment


          #5
          Poistamassa H7 pitkät kokonaan ja muuttamassa lyhkästen Xenonit BiXenoneiksi. Entisten H7 polttimoiden kohdalle tulisi ilmanottoaukot.

          Comment


            #6
            Ihan sama mitä ollaan tekemässä, E-hyväksyntä raukeaa kun umpiota alkaa peukaloimaan. Näin ollen umpio ei ole enää virallisesti tieliikenteeseen hyväksytty.

            Comment


              #7
              Juuri näin. B5 korin tapauksessa jos pelkästään katsastusvarustelu on mielessä niin helpointa lienee hankkia yhdet ylimääräiset umpiot joilla ajetaan sitten "autokilpailuissa, maastossa ja näyttelyissä".

              Comment


              • #8
                Eihän se joo laillista ole. Mutta nykyään jotkut katsastajat käyttävät myös maalaisjärkeä. Eli menee katsastajasta riippuen myös läpi katsastuksesta, kun tuossahan valot paranee originaalista pitkien osalta.

                Itsellä tällä hetkellä xenon lyhyiden tilalla bi-xenonit ja H7:n tilalla 55W D2S muutossarja. Nyt näkee oikeasti pimeälläkin. Minun tapauksessa 10min homma hoitaa valaistus tehtaan tasolle.

                Comment


                • #9
                  Mitä helvettiä. Eikös ne pitkät valot parane silläkin jos sinne halogenipolttimon tilalle vaihtaa 50w xenontuikun, ei tuo ole mikään peruste. Jos on löytynyt sopivan löysäranteinen katsuri niin kannattaa pitää siitä kiinni, tuntuvat olevan harvassa.

                  Comment


                  • #10
                    Originaalivalojen E-hyväksynnät ovat merkitty valon kuoreen ja tuo hyväksyntä käytännösä raukeaa, jos valoja muutetaan. Projektorivalojen lasi/muovikuori ei kuitenkaan periaatteessa tarvi mitään hyväksyntää, koska se ei varsinaisesti vaikuta valokuvioon.

                    Esim Hellan valikoimissa on tarjolla ihan pelkkiä projektoreja, joilla on E-hyväksyntä. Tuollaiset projektorit saa lain mukaan asentaa auton keulalle, kunhan muut lain pykälät täyttyvät (asennuskorkeus, symmetrisyys, ...).

                    Eli käytännössä tuo pitäisi onnistua ihan laillisesti, kun hioo lasista lähi ja kaukovalojen E-hyväksynnät pois ja laittaa vakio projektorin tilalle E-hyväksytyn BiXenon projektorin. Tuolloin periaatteessa ainoa asia mihin katsastumies voisi puuttua olisi, jos hän katsoisi kyseisen muutoksen aiheuttavan vaaraa jalankulkijoille.

                    Comment


                    • #11
                      Olen ihan katsastajalta kuullut, että jos asiallisesti tehty, niin ei ne niihin pitkiin niin paljon kiinnitä huomiota. Pitkiähän ei muutenkaan saa pitää päällä kohtaamistilanteessa. Kuitenkin lisää turvallisuutta, kun näkee eteensä.

                      Jos laittaa H7 heijastinumpioisen lyhkäisen tilalle xenonin, niin valoteho kyllä kasvaa, mutta vastaantulijat ei varmasti tykkää --> ei parane valot

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
                        Originaalivalojen E-hyväksynnät ovat merkitty valon kuoreen ja tuo hyväksyntä käytännösä raukeaa, jos valoja muutetaan. Projektorivalojen lasi/muovikuori ei kuitenkaan periaatteessa tarvi mitään hyväksyntää, koska se ei varsinaisesti vaikuta valokuvioon.

                        Esim Hellan valikoimissa on tarjolla ihan pelkkiä projektoreja, joilla on E-hyväksyntä. Tuollaiset projektorit saa lain mukaan asentaa auton keulalle, kunhan muut lain pykälät täyttyvät (asennuskorkeus, symmetrisyys, ...).

                        Eli käytännössä tuo pitäisi onnistua ihan laillisesti, kun hioo lasista lähi ja kaukovalojen E-hyväksynnät pois ja laittaa vakio projektorin tilalle E-hyväksytyn BiXenon projektorin. Tuolloin periaatteessa ainoa asia mihin katsastumies voisi puuttua olisi, jos hän katsoisi kyseisen muutoksen aiheuttavan vaaraa jalankulkijoille.
                        Tämä oli hyvää tietoa! Hellat näyttää oloevan aika arvokkaat, laitoin kyselyä onko nämä E hyväksytyt:

                        Comment


                          #13
                          En usko että noissa on mitään hyväksyntätekstejä näkyvissä, ei ainakaan saman putiikin B6:n xenon+:iin tarkoitetuissa projektoreissa ollut.

                          Comment


                            #14
                            H-kantainen lamppu xenonprojektorissa ja E-hyväksyntä lienee melko mahdoton yhtälö...

                            Comment

                            Working...
                            X